Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Re: kleine vraagjes topic
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Re: kleine vraagjes topic
Iemand idee, denk aan een wallaroo uitlaat uit maar kan het niet met zekerheid zeggen. Of komt draait de boch daar veel te hard voor? Misschien iets derbi senda achtig?
Met een hamer past ALLES!
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Re: kleine vraagjes topic
komt zeker van een brommer met vooruitliggende uitlaatpoort
MB , MT , Derbi etc
MB , MT , Derbi etc
Re: kleine vraagjes topic
lijkt verdacht veel op een ''knutsel uitlaat'' lijkt(dus zeg niet dat het is) een bocht van een ninja scooteruitlaat(ook lijkt het hard op dopler s3 bocht) fzo en de rest van een gianelli of.... van een wallaroo met een leovincidemper van een wallaroo uitlaat,met eindstuk van een trekniegas )of een puch maxi imi. demper heeft er ook wat van weg)
die knik enz. ziet er niet ''katoliek uit''
mischien dat als je wat meer en duidelijkere foto's van detail maakt dat ik meer kan zien maar ik vrees dat het een knutselwerk gaat zijn zover ik nu al kan zien.
die knik enz. ziet er niet ''katoliek uit''
mischien dat als je wat meer en duidelijkere foto's van detail maakt dat ik meer kan zien maar ik vrees dat het een knutselwerk gaat zijn zover ik nu al kan zien.
Re: kleine vraagjes topic
als het geen geknutsel is dan zit die uitlaat ook nog links. Dat hebben niet veel brommers. Mb/MT/mbx ns1 zit allemaal rechts
- metsinsons
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1644
- Joined: 11 Jun 2006, 13:21
- Location: Sint-Katelijne-Waver
Re: kleine vraagjes topic
weet iemand waar ik nog een bobine kan kopen voor mijn camino ? of een andere passende ?
mijn reserves zijn namelijk op xD
mijn reserves zijn namelijk op xD
Re: kleine vraagjes topic
neen, hebben andere aansluiting,lijkt me echt een knutstel uitlaat,zoals er helaas veel worden verprutstmetsinsons wrote:ik zou am6 blok zeggen
Re: kleine vraagjes topic
Ik denk niet dat het echt een knutsel uitlaat is, en als het geknutseld is, mijn complimenten aan de maker! Nu valt het wel op dat de eerste bocht precies onder een verkeerde hoek staat, alé, niet verkeerd, maar om origineel zo te zijn toch maar een rare knik. Is wel proper gelast. De las op de knik ziet er wel net iets minder bol uit dan de andere.. Maar zou dit dan voor een bestaande brommer dienen?
Hier nog enkele foto's:
Hier nog enkele foto's:
Met een hamer past ALLES!
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Re: kleine vraagjes topic
Jazeker, bij espower of 50cc.eu hebben ze ze sowieso nogJenze wrote:weet iemand waar ik nog een bobine kan kopen voor mijn camino ? of een andere passende ?
mijn reserves zijn namelijk op xD
http://www.50cc.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; (art nr. 11468)
http://www.espower.nl/product_info.php/products_id/6426" onclick="window.open(this.href);return false;
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Re: kleine vraagjes topic
Het lijkt me in ieder geval een (samengesteld) custom made uitlaat, maar erg netjes gemaakt (iig geen massa-productie met mal). Het lijkt of de eerste bocht van een productie-uitlaat is gebruikt.
Zoiets wil ik ook nog voor Camino maken. Eerste deel (aansluiting) van snelle (standaard) uitlaat voor Camino (bijvoorbeeld Leovinci) en daarna de diktes en lengtes van de conussen etc zelf bepalen (afstemmen op de cilinder) op lassen. Leuke demper erbij en klaar!!
Al geprobeerd of hij op een Camino past
Ben wel benieuwd naar de maten (dikte en lengte maten van inlaat, conussen, breedste stuk etc).
Zoiets wil ik ook nog voor Camino maken. Eerste deel (aansluiting) van snelle (standaard) uitlaat voor Camino (bijvoorbeeld Leovinci) en daarna de diktes en lengtes van de conussen etc zelf bepalen (afstemmen op de cilinder) op lassen. Leuke demper erbij en klaar!!
Al geprobeerd of hij op een Camino past
Ben wel benieuwd naar de maten (dikte en lengte maten van inlaat, conussen, breedste stuk etc).
ben999 wrote:Ik denk niet dat het echt een knutsel uitlaat is, en als het geknutseld is, mijn complimenten aan de maker! Nu valt het wel op dat de eerste bocht precies onder een verkeerde hoek staat, alé, niet verkeerd, maar om origineel zo te zijn toch maar een rare knik. Is wel proper gelast. De las op de knik ziet er wel net iets minder bol uit dan de andere.. Maar zou dit dan voor een bestaande brommer dienen?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Re: kleine vraagjes topic
Hoi is het normaal dat het kilometriek slakje los zit aan je wiel ? Als het wiel gemonteerd is ? Mvg
Re: kleine vraagjes topic
Prolini wrote:Hoi is het normaal dat het kilometriek slakje los zit aan je wiel ? Als het wiel gemonteerd is ? Mvg
Wat bedoel je net met het "slakje"?
Heb er ook eens over aan het lezen geweest, blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. De afmetingen worden berekend met cilindertimingen en een specifiek motortoerental, en dan blijkt het nog veel testwerk te zijn.Twister wrote:Zoiets wil ik ook nog voor Camino maken. Eerste deel (aansluiting) van snelle (standaard) uitlaat voor Camino (bijvoorbeeld Leovinci) en daarna de diktes en lengtes van de conussen etc zelf bepalen (afstemmen op de cilinder) op lassen. Leuke demper erbij en klaar!!
Al geprobeerd of hij op een Camino past
Ik gok dat Mhrfreak hier wel wat over kan vertellen..
En op een camino gaat hij helaas niet passen, alleen de flens al. Die is veel te groot voor op een standaard uitlaatstuk te passen.
Als het een uitlaat is voor een zelfbouw project herlas ik hem ook wel eens. Zonder echt weet te hebben van al die maten, hopen dat ik ongeveer goed zit..
Met een hamer past ALLES!
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Re: kleine vraagjes topic
kan er blijven over schrijven maar hou het vrij kort
uitlaat is volgens mij op de foto zeker aan geknutselt,zou niet weten welke merk het zo zou maken(of wie)
je ziet ook duidelijk een abnormaal patroon als je de warmte van de lassen aan diffuser goed bekijkt en dan de
''vieze knik''
een opmaat uitlaat zorgt inderdaad voor betere resultaten,maar onder opmaat versta den wel het volgende:
een opmaatuitlaat is (in theorie) voor +-95% berekenbaar,de laatste 5 % zit hem in heel kleine dingen en vergt heeel veel werk om dichter te geraken,100procent lukt in praktijk niet. helaas
de motor moet om te beginnen tip top zijn en geschikt zijn voor het doel en of de verwachtingen die je hebt
,+
een opmaat uitlaat moet (voor beste resultaat)altijd ook best in combinatie met een opmaat verbrandingsruimte gebruikt worden.(maar is hier nu niet aan de orde)
voor een uitlaat te berekenen( voor de kop en of cilinder) moet je echt met bijna alles rekening houden
enkele kleine voorbeelden(zijn er veel meer):
- eerst en vooral wat wil je juist(belangrijkste vraag) ?
bv.
eerst doel bv,cross,sprint,race,...
dan hoe moet ze worden hoog top toerental,vanaf welk toerental wil je dat de powerband begint(vroeg of later en of laat),moet de powerband fel inkomen of juist wat trager,moet de powerband kort of lang zijn,dus kort gezegd wil je doen of wat je verwacht dat de uitlaat gaat doen enz.
-inhoud cilinder
-slaglengte
-timingen
-poorthoeken a,b,c en of d spoelers
-compressieverhoudingen
-inhoud motor achter zuiger,voor zuiger(in of exclusief kop)
-brandstof
-ontsteking
-oppervlakte poorten
-welke inlaat type
-maat carburator
-lengte zuiger
-squise
en noem maar op,dit speelt allemaal mee in de brekening voor een expansie.
heb je er dan 1 berekent volgt nog het bouwen wat ook een heel werk is.
alle maten zouden perfekt moeten kloppen want 1 mm verschil maakt ook verschil in de prestaties
zelfs de demper moet met heel goed over nagedacht worden(indien je hier gebruik van gaat maken)
waarom lijkt me logisch.
hierna moet er getest worden ,(voorkeur op een bank),dan kan je de tempraturen gaan meten van de delen van de uitlaat,cilinder enz. ,samen aan de hand van de resultaten op de bank kan je dan zien waar en wanneer er iets niet is naar wens,dit kan je dan weer aanpassen door soms heel kleine dingen te veranderen aan bv. de flens,tailpipe(laatste gedeelte uitlaat dus waar demper komt) en of de uitlaat een paar dingen anders van te maken(ja dus weer een nieuwe maken),hoeft uiteraard niet enkel aan de uitlaat iets te veranderen aan de motor zelf kan uiteraard ook
en zo kan je door gaan tot hij naar je zin is
+ let op
een nieuwe uitlaat werkt pas goed waneer deze meer dan 15 uur gedraaidt heeft(inverband koollaag)
dus een opmaat uitlaat is zoals je ziet niet een simpel stukje plaatstaal waar wat rook uit komt
(let niet op typfouten,ben nu eenmaal geen schrijver)
uitlaat is volgens mij op de foto zeker aan geknutselt,zou niet weten welke merk het zo zou maken(of wie)
je ziet ook duidelijk een abnormaal patroon als je de warmte van de lassen aan diffuser goed bekijkt en dan de
''vieze knik''
een opmaat uitlaat zorgt inderdaad voor betere resultaten,maar onder opmaat versta den wel het volgende:
een opmaatuitlaat is (in theorie) voor +-95% berekenbaar,de laatste 5 % zit hem in heel kleine dingen en vergt heeel veel werk om dichter te geraken,100procent lukt in praktijk niet. helaas
de motor moet om te beginnen tip top zijn en geschikt zijn voor het doel en of de verwachtingen die je hebt
,+
een opmaat uitlaat moet (voor beste resultaat)altijd ook best in combinatie met een opmaat verbrandingsruimte gebruikt worden.(maar is hier nu niet aan de orde)
voor een uitlaat te berekenen( voor de kop en of cilinder) moet je echt met bijna alles rekening houden
enkele kleine voorbeelden(zijn er veel meer):
- eerst en vooral wat wil je juist(belangrijkste vraag) ?
bv.
eerst doel bv,cross,sprint,race,...
dan hoe moet ze worden hoog top toerental,vanaf welk toerental wil je dat de powerband begint(vroeg of later en of laat),moet de powerband fel inkomen of juist wat trager,moet de powerband kort of lang zijn,dus kort gezegd wil je doen of wat je verwacht dat de uitlaat gaat doen enz.
-inhoud cilinder
-slaglengte
-timingen
-poorthoeken a,b,c en of d spoelers
-compressieverhoudingen
-inhoud motor achter zuiger,voor zuiger(in of exclusief kop)
-brandstof
-ontsteking
-oppervlakte poorten
-welke inlaat type
-maat carburator
-lengte zuiger
-squise
en noem maar op,dit speelt allemaal mee in de brekening voor een expansie.
heb je er dan 1 berekent volgt nog het bouwen wat ook een heel werk is.
alle maten zouden perfekt moeten kloppen want 1 mm verschil maakt ook verschil in de prestaties
zelfs de demper moet met heel goed over nagedacht worden(indien je hier gebruik van gaat maken)
waarom lijkt me logisch.
hierna moet er getest worden ,(voorkeur op een bank),dan kan je de tempraturen gaan meten van de delen van de uitlaat,cilinder enz. ,samen aan de hand van de resultaten op de bank kan je dan zien waar en wanneer er iets niet is naar wens,dit kan je dan weer aanpassen door soms heel kleine dingen te veranderen aan bv. de flens,tailpipe(laatste gedeelte uitlaat dus waar demper komt) en of de uitlaat een paar dingen anders van te maken(ja dus weer een nieuwe maken),hoeft uiteraard niet enkel aan de uitlaat iets te veranderen aan de motor zelf kan uiteraard ook
en zo kan je door gaan tot hij naar je zin is
+ let op
een nieuwe uitlaat werkt pas goed waneer deze meer dan 15 uur gedraaidt heeft(inverband koollaag)
dus een opmaat uitlaat is zoals je ziet niet een simpel stukje plaatstaal waar wat rook uit komt
(let niet op typfouten,ben nu eenmaal geen schrijver)
Re: kleine vraagjes topic
Da's een mooi kort verhaaltje mhrfreakmhrfreak wrote:kan er blijven over schrijven maar hou het vrij kort
Maar zonder dollen, mooi dat je dit post, is zeer nuttige info.
Ik denk er ook niet te lichtzinnig over. Tegelijktertijd weet ik wat ik kan, maar vooral ook wat ik niet kan, dus zelfs een 90% gelukte uitlaat is voor mij niet haalbaar
Ik heb wel ideeën over wat ik wil, wat betreft het doel, wat voor powerband etc. De basisprincipes van de 2-takt motor zijn me duidelijk als ook de basisprincipes van het tunen. Neemt niet weg dat ik aan een aantal zaken niet kan rekenen omdat ik niet alles kan meten. Laat staan dat ik de beschikking heb over een testbank etc...
Zelf een beetje prutsen gaat me wel lukken. Door alle onderdelen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, met gebruik van enkele basisprincipes, ben ik allang blij als ik straks een uitlaat kan maken die beter bij mijn setup past dan de 'standaard' Leovinci of Proma.
Mocht het zover zijn, dan post ik uiteraard het resultaat (dat duurt nog wel ff).
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Re: kleine vraagjes topic
Zon post lees ik graag, zouden ze hier een speciale hoek voor moeten maken, ik wist het al wel dat het niet zo simpel was
Moet leuk zijn als je het eenmaal kan.
Moet leuk zijn als je het eenmaal kan.
Met een hamer past ALLES!
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html