Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Alle nieuwtjes en mededelingen.

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by Sander »

In 2013 is het zover: dan zullen de verschillende nationale rijbewijzen in de EU vervangen worden door een uniform Europees rijbewijs. Dat heeft wat implicaties voor wie vervolgens een motorrijbewijs wil behalen.

Er komen een apart rijbewijs voor bromfietsen (categorie AM) en drie verschillende voor zwaardere motoren: A1, A2 en A. Het AM-rijbewijs zal haalbaar zijn vanaf de leeftijd van 14 jaar, het A1-rijbewijs (motoren tot 125cc en maximaal 11kW) vanaf 16 jaar oud. Dat is nu reeds zo in veel Europese lidstaten, behalve België en Nederland. Of deze leeftijdscategorieën hier ook daadwerkelijk overgenomen zullen worden valt nog te zien, gezien de eigen interpretatie die beide landen steevast voor de dag leggen bij het invoeren van de Europese regelgeving.

Een A2-rijbewijs (maximaal vermogen van 35kW) zal vanaf 18 jaar toegankelijk zijn, met de optie om na 2 jaar door te evolueren naar een volwaardig A-rijbewijs (zonder beperkingen). Zo’n A-rijbewijs zal anders pas vanaf de leeftijd van 24 jaar tot de opties behoren. Dit betekent concreet dat de minimumleeftijd voor het behalen van een volwaardig onbeperkt motorrijbewijs met drie jaar zal worden opgetrokken, tenzij men eerst twee ervaringsjaren met een rijbewijs A2 doormaakt. Ook in deze categorie verandert er wat. De huidige beperking op deze rijbewijsklasse wordt opgetrokken van 25 tot 35kW, maar begrensde motoren komen enkel in aanmerking indien hun originele vermogen maximaal het dubbele bedraagt. Vandaag staat daar geen beperking op en mag elke motor tot 25kW teruggebracht worden voor rijders jonger dan 21.

Wat betreft de motoren waarmee het rijbewijs kan worden afgelegd luiden de regels als volgt:
A1: min. 120cc, max. 125cc - max. 11kW / 0,1kW/kg - min. topsnelheid 90km/u op een vlakke weg
A2: min. 400cc - min. 25kW, max. 35kW / 0,2kW/kg
A: min. 600cc - min. 40kW

Momenteel zijn er 125 verschillende rijbewijzen in omloop binnen de EU. Het uniforme Europese rijbewijs zal op een creditcardformaat worden uitgegeven, cfr. de digitale identiteitskaart. De lidstaten die dat wensen kunnen deze kaart ook van een chip met persoonsgegevens voorzien. De omschakelingstermijn voor personen die reeds in het bezit zijn van een nationaal rijbewijs is zeer ruim: 20 jaar.
Wat vinden jullie hiervan ? Ikzelf vind het beter, vindt het alleen spijtig dat het nog niet vroeger was ingevoerd :(
jve
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 281
Joined: Thu 13 Aug 2009, 11:13
Location: sint-gillis-waas

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by jve »

goed nieuws
ik ben ook van mening dat dit gewoon veiliger word.
als je al van je 14 jaar rijd ga je tegen je 18 al veel verkeers ervaring hebben
User avatar
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1462
Joined: Tue 22 Sep 2009, 18:42
Location: Eeklo-Lovendegem

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by Lucifer »

daar komen ze nu mee af -.-
net wanneer ik niet meer met de brommer zal rijden....

en vind 14 eerlijk gezegt wel wat vroeg.
User avatar
olleke
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 344
Joined: Wed 28 Nov 2007, 17:04

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by olleke »

Ik vindt het goed. Hebben de jongeren inderdaad wat meer ervaring als ze vroeg kunnen beginnen met het verkeer.
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Red Original Funny Project
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 673
Joined: Wed 02 May 2007, 15:34
Location: ergens in nergens

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by alex4421 »

vind 14 wat vroeg maar voor de rest zie ik het wel zitten
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by Sander »

14 vind ik ook vroeg maar dan zouden ze theorie en praktijk eerst moeten doen voordat ze op de baan mogen, dat is mijn mening !
jve
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 281
Joined: Thu 13 Aug 2009, 11:13
Location: sint-gillis-waas

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by jve »

bwa dat 14 vroeg is hangt af van jongen tot jongen he :d
ik ben ook 14
rij nu al 1,5 jaar met de brommer. nog niets voorgehad
mijn vader reed al sinds zijn 10 jaar :-D
User avatar
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1462
Joined: Tue 22 Sep 2009, 18:42
Location: Eeklo-Lovendegem

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by Lucifer »

jve wrote:bwa dat 14 vroeg is hangt af van jongen tot jongen he :d
ik ben ook 14
rij nu al 1,5 jaar met de brommer. nog niets voorgehad
mijn vader reed al sinds zijn 10 jaar :-D
dat jij al 1,5 jaar met brommer rijdt is uitzondering. ik denk niet dat vele 14 jarigen deftig met brommer kunnen rijden hoor :p als je sommigen soms ziet
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by jasper wauters »

prachtig, alleen moeten ze af de leeftijden blijven
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
the skullkid
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 178
Joined: Wed 23 Dec 2009, 23:47
Location: bree belgië

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by the skullkid »

Lucifer wrote:
jve wrote:bwa dat 14 vroeg is hangt af van jongen tot jongen he :d
ik ben ook 14
rij nu al 1,5 jaar met de brommer. nog niets voorgehad
mijn vader reed al sinds zijn 10 jaar :-D
dat jij al 1,5 jaar met brommer rijdt is uitzondering. ik denk niet dat vele 14 jarigen deftig met brommer kunnen rijden hoor :p als je sommigen soms ziet
ik rij al met praktisch alles(auto,quad,brommer,vrachtwagen) sinds ik acht was, dus van wanneer ik aan de pedalen kon :p
When I stand before God at the end of my life, I would hope that I would not have a single bit of talent left, and could say, "I used everything you gave me".
andy1979

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by andy1979 »

de heel regeling vind ik best goed niet zomaar een 18 jarige op ene fireblade 1000 enzo...
is trouwens al wat langer die regel dat je niet gelijk met een hele zware moto de baan op mag.

maar goed de leeftijden is wat anders denk eens na een 14 jarige wat al op de brommer mogen , en natuurlijk gaan er vele niet braaf 25/45 per u gaan zoals we zelf deden toen we 16 waren.

en 16 jarige wat al met een 125cc mogen gaan rijden man man dat belooft .

denk zelf dat dit gewoon een trukje is van vadertje staat voor meer inkomsten te maken zoveel meer man op de baan , extra verzekeringen taxen enzo....
lonster8
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sat 13 Oct 2012, 12:50
Location: Kapellen

Re: Europees rijbewijs komt eraan in 2013

Post by lonster8 »

Wat gebeurt dan met ons huidig (rijbewijs A3) wordt dit ingeruild? Door wat dan?
Post Reply