Page 1 of 5

Cilinder demonteren en monteren - Nu met foto's!

Posted: Fri 17 Feb 2006, 20:39
by marvin
Lees even goed deze handleiding voor dat je begint met het demonteren/monteren van je cilinder.

Wat heb je nodig?
-een cilinder met een zuiger(= piston), zuigerveren(= segmenten), dichtingen, circlips
-rakkenjak(= ratelsleutel) met dop maat 10
-circlips tang (voor circlips met 2 beentjes)
-schroevendraaier (voor circlips met geen of 1 beentje)
-2 nieuwe circlipsjes
-nieuwe voet- en koppakking
-nieuw naaldlagertje als je ziet dat het kapot is

Nog even over die circlips, er bestaan verschillende: zonder beentjes, met 1 beentje en met 2 beentjes. De gemakkelijkste om te steken zijn deze met 2 beentjes maar de sterkste zijn deze zonder beentjes, die verliezen geen kracht bij het steken ervan.
Image

Cilinder demonteren:

-Trek de bougiekop van je bougie los:
Image

-Doe je decompressiekabel los aan je cilinderkop/culasse. Duw het hendeltje naar beneden en zo kan je de kabel makkelijk loskoppellen.
Image


-Doe de cilinderbouten los met rakkenjak met dop maat 10
Image

-Schuif de cilinderkop/culasse en cilinder ervan
Image
Image
Nu zie je de zuiger (piston) op de krukas zitten.
Image

-Doe nu een circlips uit je piston
Image

-Nu de pistonpen er uitschuiven naar de kant waar je een circlips hebt uitgehaald, nu kan je de piston van de krukas halen.
Image
Image

Cilinder monteren:

Dit zie je als je cilinder gedemonteerd is: de drijfstang die op de krukas zit
Image

-Nu steek je de naaldlager erin. Meestal zit dat er wel al in.
Image

-Schuif de segmentjes over de piston, wel oppassen want die breken snel. Wel zien dat de segmentjes juist aansluiten met de bolletjes in de gleuf.
http://img486.imageshack.us/my.php?image=img01537au.jpg


-Nu de pistonpen uitschuiven dat je de piston mooi op de krukas kan steken. (Wel de circlips eruit doen)
Image

-Nu schuif je de pen weer terug in de piston dat de piston goed op je krukas zit.
Wel letten op dat je de piston goed erop plaatst:
- segmentopeningen ALTIJD naar boven
- EX altijd naar beneden
- Pijl naar beneden
- gat in de piston altijd boven
Image

-Nu aan langs de 2 kanten de NIEUWE circlips insteken.
Image

-Neem nu je voetpakking en duw die mooi aan dat hij mooi op je cilinderhemd past.
Image

- Monteren van segmenten:
Op originele zuigerveren(sigmenten) staan tekens op een N of T.
N:NIPPON
T:TEIKOKU
1=1Nof1T
2=2Nof2T


Let erop de bovenste enonderste zuigerringen niet te verwisselen.
Gebruik steeds beide zuigerringen van het zelfde merk.
monteer de zuigerringen met de merktekens naar boven gericht.


NOTA:
Monteer altijd een nieuwe pistonpen na demontage.


NOTA:
Dus wanneer op uw zuigerring een T of een N staat moet deze er laatst op.
En wanneer er op uw zuigerring een T2 of N2 staat moet deze er eerst op.
Dus bij montage van zuigerringen altijd zelfde letters gebruiken.


- Doe een beetje olie aan een vod en dop ermee op de segmentjes, hierdoor maak je bij het monteren zeker geen krasjes. Pak nu je cilinder in de hand en schuif je piston in je cilinder. Wel maken dat je segmentjes mooi aansluiten aan die bolletjes in je piston door de segmenten samen te duwen. Een de cilinder naar links/rechts een beetje draaien ken het gemakkelijker maken om hem over de piston te schuiven. Als je denkt dat je teveel kracht aan het zetten bent, opassen geblazen!
Image
Image

Nu bekom je dit:
Image

-Schuif je koppaking nu daarop en steek de cilinderkop/culasse erop.
Image
Image

-Nu draai je de 4 bouten er in, draai ze kruislings vast, hierdoor bekom je een optimale afdichting.

-Draai je bougie er weer in en doe de bougiekop er weer op.
Image

-Steek nu je decompressiekabel weer in je cilinderkop/culasse
Image

Noot:
*Het kan zijn als je je cilinder er wilt afschuiven of er weer opsteken dat je naftekraantje in de weg zit, dan moet je gewoon uw kaderbout losdoen en iets onder uw voorwiel steken en dan kan je verder doen.
*Altijd nieuwe en kwaliteitsvolle circlips steken.

Bij nieuwe cilinder of nieuwe piston/zuiger raadpleeg dan roderen in Handleidingen, how-to’s & sticky’s.

Als er nu nog problemen zijn raadpleeg mij of een van de moderators.

Foto’s thnx to Marvin & Clio-tuning.
Sorry voor sommige wazige foto’s!

Grtz Marvin

Posted: Sat 18 Feb 2006, 10:54
by athena70cc
mooie handleiding :wink: 

mods: mss een sticky van maken?!!

Posted: Sat 18 Feb 2006, 10:57
by hosten
als ik een cilinder monteer zit ik er eerst met de compresseur op (zodat al vuiligheid ook weg is)

idd, mss sticky van maken.

Posted: Sat 18 Feb 2006, 11:14
by .:Riddick:.
waar moet je dan met je compressor spuiten ? :?

Posted: Sat 18 Feb 2006, 11:47
by clio-tuning
Handleiding is volgens mij te beknopt (kwa foto's) voor een echte leek.

Enekele foto's die je misschien kan gebruiken?:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Misschien ook vertellen welke soorten sirclipsen er bestaan? (zonder beetnjes, met 1 beetje en met 2 beentjes)
Hoe je ze er het gemakkelijkste uithaalt,...

Toch al top dat je uit uzelf een handleiding hebt geschreven
:thumbsup:

Posted: Sat 18 Feb 2006, 12:01
by .:Riddick:.
ja ik heb een probleem met mijn sirclipsen steken van een Kstar :?
er zit daar niet zon rondeke aan dus ge kunt er niet in met je sirclips tank

Posted: Sat 18 Feb 2006, 12:04
by clio-tuning
.:Riddick:. wrote:ja ik heb een probleem met mijn sirclipsen steken van een Kstar :?
er zit daar niet zon rondeke aan dus ge kunt er niet in met je sirclips tank
Met een klein schroevendraaierke steek ik die altijd. Maar eerlijk gezegd: hou ze apart voor in een noodgeval, en koop u sirclipsen met 1 of 2 beentjes aan, dan kan je die véél gemakkelijker plaatsen (met een tang).

Posted: Sat 18 Feb 2006, 12:11
by hosten
.:Riddick:. wrote:waar moet je dan met je compressor spuiten ? :?

tussen al die "gaten" :)

Posted: Sat 18 Feb 2006, 12:41
by .:Riddick:.
Vind je ze dan bij de honda dealer ?

want zijn nogal pijnlijke dingen kprobeerde ze met mijn handen er in te steken en zaten in mijne vinger geprikt :)

Posted: Sat 18 Feb 2006, 12:48
by clio-tuning
.:Riddick:. wrote:Vind je ze dan bij de honda dealer ?

want zijn nogal pijnlijke dingen kprobeerde ze met mijn handen er in te steken en zaten in mijne vinger geprikt :)
Ik haal ze altidj bij de gewone brommerdealer. gewoon sirclipsen voor een 10 pen met 1 of 2 beentjes.

Posted: Sun 14 May 2006, 15:58
by RD
den_phille wrote:(veel) verschil tussen zo ne polini naaldlager en originele? :? 
ge hebt meer speling bij polini en malossi zodat die hogere toeren aankunnen :wink:

Posted: Sun 14 May 2006, 21:00
by dolfke4333
en best u vijzen met een moment sleutel aandraaien kan je ze nooit niet te vast zetten de kg staan ergens in een handleiding hier opt forum

Posted: Sun 14 May 2006, 21:03
by laurenss
mss klein iets bij vermelden?
heb onlangs andere cc gestoken met behulp van deze
handleiding
ging redelijk vlotjes.
maar klein probleem
de zuiger, die is niet symmetrisch he, wat ik daar mee bedoel is (toch bij m'n 65 polini) dat de ene zijde een 'gleuf' heeft.
ik weet niet ofdit enig verschil maakt, welke kant die 'gleuf' moet, boven of onder, moest het het geval zijn dat dit van belang is, dan heb ik ff geluk gehad want m'n mino rijdt dus wel effectief :p

Posted: Sun 14 May 2006, 21:31
by clio-tuning
De gleuf/gat bij uwe polini moet bovenaan zitten. :wink:

Posted: Mon 15 May 2006, 19:40
by marvin
Blij om te horen dat mijn handleiding gebruikt word :-DÂÂ