Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Plaatsen Malossi / Polini vertanding + Revisie achterklok

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply

Is dit een nuttige/goede handleiding ?

Ja
108
100%
Nee
0
No votes
 
Total votes: 108

User avatar
Santa Cruz
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 3678
Joined: Sat 13 Aug 2005, 15:17
Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]

Plaatsen Malossi / Polini vertanding + Revisie achterklok

Post by Santa Cruz »

Handleiding Malossi / Polini Vertanding plaatsen + Revisie achterklok

In een vario-achterklok is het dus mogelijk van een andere vertanding te steken. Bekende merken zijn Malossi of Polini. Voordeel van deze vertanding is dat ge zo'n 15 km/h sneller gaat rijden, nadeel is dat ge aan trek verliest. Dat nadeel kan je oplossen door uw vario beter af te stellen met uw billekes. Op onderstaande foto zie je goed het verschil tssn de originele & bij dit voorbeeld de Malossi-vertanding. De originele vertanding heeft schuine vertanding, Malossi heeft een rechte vertanding

Image

Benodigdheden :

* Malossi / Polini vertanding
* Vario-achterklok
* Transmissie-olie [SAE 80-90]
* Achterklokdichting [Honda]
* Dichtingspasta
* Wasbenzine / gwn benzine

Gereedschap :

* Plastic hamer
* Sleutel 10 & 14
* Kruis-schroevedraaier
* Ijzeren waterleidingbuizen van diverse afmetingen
* Zachte borstel
* Klopschroevendraaier

Benodigdheden bij volledige revisie :

* Grote oliekeerring [Honda 44605-148-640]
* kleine oliekeerring [12 x 22 x 4.5R]
* Metalen afdichting [Honda]
* Lager 6203 [open]
* Lager 6201 [open]
* O-ring klein
* O-ring groot

Tijdsduur bedraagt +/- 1h om volledig te monteren ...

Image

Image

Voorbereidingen :

Je neemt een achterklok en ontdoet hem van de variopoelie. Gwn de moer eraf draaien en met behulp van een koppelingtrekker haal je uw vario eraf. Zonder koppelingtrekker ga je uw achterpoelie scheef trekken. Poelie zit op de as geklemd (conisch). Dan bekom je onderstaand resultaat.

Image

Nu moet je de keuze maken : ofwel behou je alle lagers & keerringen, ofwel vervang je alles. Ikzelf doe het grondig & vervang alles, wat ik een must vind voor onderdelen van +15 jaar.

Eerst haal ik er de fietshendel af. Dit doe je door met sleutel 10 de moer van de hendel eraf te halen. Daarna komt de rondel & de veer er makkelijk af. Deze onderdelen kan je al kuisen met wasbenzine ...

Nu is het tijd om de olie af te laten, met behulp van sleutel 14 draai je de bout los (zie onderstaande foto). Dan kan je uw achterklok zo houden dat de vuile olie (als er nog olie inzit) eruit loopt.

Image

Nu kan je uw achterklok volledig kuisen met behulp van een borstel & wasbenzine, dit kan je erg grondig doen. Als dit gebeurd is, moet je de 5 bouten van de achterklok losdraaien ... Dit gaat ni vanzelf, best gebruik je een klopschroevedraaier. Daarmee krijg je ze wel makkelijk los. Indien je niet over dit gereedschap beschikt, heb ik een andere tip. Ge zet een kruis-schroevendraaier op de bout en klopt er enkele keren met een plastic hamer op, zo maak je de bout wakker. Dan neem je een kleine beitel & zet je die op de zijkant van de bout. Dan geef je er kleine tikken op in de richting dat de bout los moet. Dit lukt ook, mr dan heb je wel een beschadiging aan de bout. Dit kan je nadien oplossen door de bout tssn de bankschroef te spannen & hem terug egaal te vijlen. Ge kunt ook terug nieuwe bouten gebruiken ...

Foto klopschroevendraaier voor diegene die dit gereedschap niet kennen :
klopschroevendraaierih8.jpg
klopschroevendraaierih8.jpg (117.59 KiB) Viewed 20449 times
Dan haal je de bovenste achterklokhelft eraf, dit zal niet makkelijk gaan omdat er nog een dichting tussen zit. Span hem op met de as & wrik even tussen de 2 helften. Let wel op dat ge deze niet beschadigd, want het is maar aluminium.

Als je die eraf gekregen hebt, zie je de binnenkant van uw achterklok ... best wel een vettig boeltje. Je ziet nu o.a. 2 tandwielen (grote & kleine). Je haalt alles eruit en kuist alles met wasbenzine. De overgebleven resten van de achterklokdichting verwijder je ook. Het enige wat ge nog moet doen, is het kleinste tandwiel van zijn as halen. Dit kan je doen door een metalen buis over de as te plaatsen, waardoor je t tandwiel eraf klopt. Dit tandwiel wordt later vervangen door een nieuw tandwiel met rechte vertanding ! Je kan het tandwiel er ook aftrekken met behulp van een poulietrekker

Als je uw achterklok volledig wilt reviseren (wat ik aanraad), haal je er ook alle lagers & oliekeerringen uit. Het enige wat ik op zijn plaats laat, zijn de 2 kleine naaldlagers die in de achterklokhelften zitten. Deze krijg je er moeilijk uit en kan je enkel vervangen door uw achterklokhelften plaatselijk op te warmen. Ik heb deze naaldlagers grondig gekuist en goed uitgeblazen met hogedruk en geolied.

Op onderstaande foto zie je wat er van lagers, keerringen & o-ringen vervangen wordt

Image

Wat ik nu heb is t volgende :

Image

Je ziet goed de kale achterklokhelften met 3 korte & 2 lange bouten + bout om olie af te laten

Image

Nadat alles gekuist is met wasbenzine, heb je volgende onderdelen :

Image

Het kleine tandwiel + de as erboven wordt vervangen door Malossi onderdelen ...

Hoe ga je te werk :

_1_ Je plaatst het Malossi-tandwiel op de kleinste as. Dit doe ik op een speciale manier, mr t werkt wel perfect. Ik plaats de as gedurende een paar uur in de diepvries. Dan laat ik frietvet opwarmen tot 130°C en laat het tandwiel geleidelijk opwarmen. Als het op temperatuur is, haal ik de as uit de diepvries en klem deze tussen de bankschroef. Ik trek dikke handschoenen aan (handschoenen waar ge mee in de tuin werkt, zodat ge u niet verbrandt) en haal het tandwiel uit het frietvet. Dan plaats ik deze op de koude as en klop deze voorzichtig met een plastic hamer over de as met behulp van een passende ijzeren buis. Beter is wel van uw tandwiel op uw as te laten persen

Zo moet het Malossi-tandwiel over het asje :

Image

Frietvet opwarmen tot 130°C ... Neem best een oude frituurketel met oud frituurvet

Tandwiel op de as kloppen dmv. ijzeren buis met plastic hamer. Dit alles moet vlug gebeuren, omdat anders het tandwiel te snel afkoelt. Het principe is : As krimpt in de diepvries & tandwiel zet uit in het frietvet.


Image

Image

_2_ Nu komt het iets leukere werk ... Je plaatst een nieuw klein o-ringske over t fietshendelmechanisme. Best doe je er een beetje olie aan, zodat alles beter schuift

Image

Nu kan je het mechanisme van de fietshendel terug in uw achterklokhelft steken, dit gaat vrij makkelijk. Aan de buitenkant zie je nu een klein asje, daar plaats je de veer & het hendelke op. Dit alles wordt vastgezet (sleutel 10) met een nieuwe moer met bijpassende rondel.

Image

_3_ Het volgende wat ik doe, zijn de 2 nieuwe lagers op hun plaats zetten. Deze draaien in de olie, dus gn olie/vet aanbrengen. De lagers moeten open zijn, zodat er goede smering is. Je plaatst de lagers op hun plaats & klopt deze met behulp van een ijzeren buis op hun plaats. Let wel op dat ge niet op het binnenhuis van de lager klopt, anders is deze voor de vuilbak. Ik heb de lagers op hun plaats geklopt met behulp van het oude tandwiel, dit lukt ook. Je klopt de lagers tot ge niet meer verder kunt.

Image

_4_ Daarna plaats je de 2 oliekeerringen, deze kan je gewoon in de opening duwen vanaf de buitenkant. Dit dient om de assen goed af te dichten, zodat er geen olie lekt ...

Image

_5_ Daarna monteer ik de as die door uw achterwiel komt. Je hebt daarvoor 5 onderdelen nodig : as, grote rondel, veer, groot tandwiel & grote rondel. Deze 4 laatste onderdelen plaats je op de as & spant deze op achter het grote tandwiel.

Dan bekom je dit :

Image

_6_ Daarna schuif je de vario-as in de achterklok. Dit is de as waar de vario-poulie later opkomt. Dit gaat vrij makkelijk, ge duwt de as vanaf de binnenkant erdoor tot hij tegen de lager zit

Image

_7_ Dan plaats je de 2 andere assen met tandwiel in de achterklokhelft. Vergeet ook de kleine rondellen niet op de kleine naaldlagers te plaatsen. Nu merk je goed hoe het mechanisme in elkaar steekt. Je merkt goed hoe het mechanisme van de fietshendel het tandwiel wegduwt, waardoor het ganse systeem uitgeschakeld wordt. Je ziet ook hoe de as die door uw achterwiel zit, veel trager draait dan de vario-as ...

Image

_8_ Nu plaats ik de as tssn de bankschroef en plaats dichtingspasta op de zijkanten van de achterklok. Gewoon een laag leggen zodat de achterklokhelft gedekt is ...

Daarna plaats je de achterklokdichting en druk je deze aan.

Dan plaats je terug een laag dichtingspasta op de achterklokdichting, dit alles voorkomt het lekken van olie

Image

Image

Image

_9_ Daarna neem je de andere achterklokhelft & plaats je deze erop. Let wel op de ijzeren buskes, deze dienen om de achterklokhelft op de juiste plaats te zetten. Dan plaats je de 5 bouten op hun plaats (dit is niet gelijk waar je ze plaatst, we hebben 2 lange & 3 korte). Je draait deze met de hand aan en zet ze overhoeks vast met behulp van een kruis-schroevendraaier. Nu gaat de achterklok geleidelijk aan dicht. Zet deze bouten wel goed vast, zodat er geen olie kan lekken.

Image

Image

_10_ Nu plaatsen we de grote o-ring met de metalen afdichting. We halen de achterklok van de bankschroef en draaien deze om. Voor u zie je nu de as die door uw achterwiel gaat, daar komt de o-ring + afdichting op !

Ik schuif het o-ringsje over de as gevolgd door de metalen afdichting. Deze duw ik in de achterklok. Duw deze niet tot tegen uw lager, anders schuurt deze ertegen !!

Image

_11_ Als allerlaatste vullen we de transmissie-olie bij. Dit is hele dikke gele olie (SAE 80 of 90), deze kan je makkelijk (gratis) krijgen bij uw garagist. Met 150 ml heb je meer dan voldoende voor 1 achterklok.

Ik plaats de achterklok in de bankschroef met up naar boven. Dus op de wijze zoals hij op uw achterwiel zit.

Ik neem een plastic fles met bijpassende vuldop & spuit de olie voorzichtig in de achterklok. Doe dit niet te snel, want veel olie gaat er niet in.

Image

Je doet dit tot de olie er terug uitloopt langs de opening waar je ze erin spuit ... Dan is er voldoende olie in uw achterklok om te smeren.

Nu draai je de bout met sleutel 14 terug in uw achterklok en laat ik deze een tijdje zitten tssn de bankschroef om zeker te zijn dat hij niet lekt !

Image

Dat was het, k hoop dat het van pas komt !

Enjoy :-D
Attachments
25afgewerkteachterklokmetmalos.jpg
25afgewerkteachterklokmetmalos.jpg (30.52 KiB) Viewed 26092 times
24transmissieoliebijvullen8mc.jpg
24transmissieoliebijvullen8mc.jpg (35.98 KiB) Viewed 26119 times
23oringmetalenafdichtingplaats.jpg
23oringmetalenafdichtingplaats.jpg (24.4 KiB) Viewed 26119 times
225boutenvastzetten8ep.jpg
225boutenvastzetten8ep.jpg (29.9 KiB) Viewed 26127 times
21sluitenachterklokhelften8vx.jpg
21sluitenachterklokhelften8vx.jpg (24.95 KiB) Viewed 26160 times
20terugdichtingspasta7zi.jpg
20terugdichtingspasta7zi.jpg (37.74 KiB) Viewed 26161 times
19achterklokdichtingplaatsen4p.jpg
19achterklokdichtingplaatsen4p.jpg (38.24 KiB) Viewed 26187 times
18dichtingspasta1pr.jpg
18dichtingspasta1pr.jpg (36.34 KiB) Viewed 26207 times
17tandwielengeplaatst8wx.jpg
17tandwielengeplaatst8wx.jpg (38 KiB) Viewed 26215 times
16varioasgeplaatst2qo.jpg
16varioasgeplaatst2qo.jpg (23.9 KiB) Viewed 26245 times
15asmonteren5wg.jpg
15asmonteren5wg.jpg (21.06 KiB) Viewed 26318 times
14kleineoliekeerringplaatsen7k.jpg
14kleineoliekeerringplaatsen7k.jpg (32.03 KiB) Viewed 26304 times
13nplaatszetten3ih.jpg
13nplaatszetten3ih.jpg (28.7 KiB) Viewed 26325 times
12fietshendelplaatsen1vx.jpg
12fietshendelplaatsen1vx.jpg (32.25 KiB) Viewed 26343 times
11oringoverfietshendelplaatsen.jpg
11oringoverfietshendelplaatsen.jpg (17.68 KiB) Viewed 26360 times
10tandwielopaszetten3gn.jpg
10tandwielopaszetten3gn.jpg (26.64 KiB) Viewed 26400 times
9tandwielinfrituurketel1zk.jpg
9tandwielinfrituurketel1zk.jpg (27.59 KiB) Viewed 26425 times
8malossitandwielopas2ox.jpg
8malossitandwielopas2ox.jpg (20.6 KiB) Viewed 26464 times
7onderdelenachterklok7jz.jpg
7onderdelenachterklok7jz.jpg (27.84 KiB) Viewed 26553 times
6kaleachterklokhelften10xj.jpg
6kaleachterklokhelften10xj.jpg (28.19 KiB) Viewed 26522 times
5kaleachterklokhelften7ge.jpg
5kaleachterklokhelften7ge.jpg (31.52 KiB) Viewed 26546 times
4tevervangenlagerskeerringenor.jpg
4tevervangenlagerskeerringenor.jpg (34.92 KiB) Viewed 26613 times
3bolieaflaatbout3sr.jpg
3bolieaflaatbout3sr.jpg (25.3 KiB) Viewed 26664 times
3achterklok0fr.jpg
3achterklok0fr.jpg (34.34 KiB) Viewed 26709 times
2benodigdheden9op.jpg
2benodigdheden9op.jpg (29.22 KiB) Viewed 26746 times
1malossivertanding5es.jpg
1malossivertanding5es.jpg (35.66 KiB) Viewed 26753 times
0verschiltssnvertanding6sx.jpg
0verschiltssnvertanding6sx.jpg (28.31 KiB) Viewed 27412 times
Last edited by Santa Cruz on Mon 27 Mar 2006, 14:44, edited 1 time in total.
User avatar
pj-tuning
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1993
Joined: Fri 13 May 2005, 22:09
Location: edegem

Post by pj-tuning »

propere handleiding, spijtig da ik al gereviseerde klok+vertading heb gekocht anders mocht ik ze uittesten :wink:
User avatar
michiel4
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4245
Joined: Sat 23 Apr 2005, 13:58
Location: Brugge

Post by michiel4 »

proper, dit zal overduidelijk weer een sticky worden  8) 
User avatar
Caligo
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1010
Joined: Mon 06 Sep 2004, 22:36
Location: Hoeselt (Limburg)

Post by Caligo »

Heel schoon gedaan, stap per stap, dat is duidelijk. Ook goede foto's.

Wel raad ik aan niet meer gebruik te maken van de 5 bouten met kruiskop.
Ge gebruikt beter van die inbus bouten, daar kunt ge veel makkelijk kracht op zetten, zowel los als vast. Die draait ge ook minder rap stuk :wink:

Deze dus
Image
Clubber
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2805
Joined: Tue 14 Oct 2003, 21:18
Location: Balen,Antwerpen

Post by Clubber »

michiel4 wrote:proper, dit zal overduidelijk weer een sticky worden  8) 
Bij deze :wink: .
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Mooie post Santa! :thumbsup:
Zeer handig!
User avatar
Dj_equinoxe
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1266
Joined: Sat 22 May 2004, 10:51
Location: Halle en Oetingen(Gooik)

Post by Dj_equinoxe »

euhm, als ik tip mag geven...
sla dat malossi tandiwel er niet op maar trek dit erop met poulie trekker is kr8 mooi verdeeld.

Want met slaaan :?
is toch niet 100% ok e
User avatar
tg
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 456
Joined: Thu 15 Dec 2005, 18:37
Location: Maldegem

Post by tg »

vind ik een perfecte handleiding want er zitten heel wat dingen in die ge kunt verkeerd steken.

 8) 
User avatar
BlackRainbow
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 417
Joined: Sat 16 Apr 2005, 22:16
Location: NB-NL

Post by BlackRainbow »

idd mooi gedaan, maar of ik het nu zelf ga doen?, ga er over denken...

wat scheelt het je nu in top? (in de praktijk)

greetz GB
User avatar
RD
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1146
Joined: Wed 07 Dec 2005, 21:22
Location: Ieper - West-Vlaanderen

Post by RD »

 :P zeer mooi zal hem zeker nog gebruiken  8) 
S2K => life starts @ 9000 rpm

Image
User avatar
hornymoose
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3286
Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
Location: dilsen-stokkem

Post by hornymoose »

een tandwiel klopt ge dus niet zelf erop he,
dan moet geperst worden.
ik vind het ook zo erg dat u klok niet zuiver is, dat ik bijna zou zeggen dat ik em gratis zou stralen  :lol: 
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

ZEER mooie handleiding
zkr sticky van maken
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

marvin010 wrote:zkr sticky van maken
Dat is het al.
:wink:
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

hornymoose wrote:een tandwiel klopt ge dus niet zelf erop he,
dan moet geperst worden.
ik vind het ook zo erg dat u klok niet zuiver is, dat ik bijna zou zeggen dat ik em gratis zou stralen :lol:
idd raad ook persen aan zu zoek iemand met pers van ong 10 ton
User avatar
Camino is the best
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2252
Joined: Thu 17 Mar 2005, 21:27
Location: Ni ver van brugge (moerkerke)

Post by Camino is the best »

en waarom is da dan wel zoveel beter als ik vragen mag
Image

Why real men choose HONDA :)
Image
Post Reply