Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by oldie »

Thx :wink:
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by metsinsons »

oldie wrote:ik heb sinds geruime tijd al het lager en naaldlager liggen

is het nodig de varioring te vernieuwen of niet en waar kan ik die nog nieuw vinden ?


Image

als er slingering op een klok zit is dat dan door een versleten naaldlager of doordat deas scheef getrokken is op de as ?

THX aan Santa Cruz voor de sublieme How To
Net gevonden!
variohuis met varioring en zonder.
diegene met heeft een klein busje nodig diegene zonder, een lang busje.
ik had dus een lang busje nodig en ik had een kort dus ik heb ik er zo'n varioring tussengestoken en dit werkt volledig..
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
GillesDeman
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 26
Joined: Tue 17 May 2011, 17:29
Location: Gullegem

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by GillesDeman »

Past een 6 bill vario op een a klasse motor (a klasse 3 bill vario) behalve dat ik de ster zal moeten aanpassen aan de as? :?
alvast bedankt! :wink:
mvg
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by Sander »

GillesDeman wrote:Past een 6 bill vario op een a klasse motor (a klasse 3 bill vario) behalve dat ik de ster zal moeten aanpassen aan de as? :?
alvast bedankt! :wink:
mvg
Ik denk het wel :wink:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by killingsnake »

6bill klasse a zal gewoon zonder aanpassen op de klok van een 3 bill a klasse..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by camino_expert »

verschillen in de variobussen en naaldlagers

kl a variobussen maten

de hoge hoogte 28mm
dikte 16mm
binnendiameter 12mm

de lage hoogte 16mm
dikte 16mm
binnendiameter 12mm


de kl b variobussen

met lage model
hoogte 15,6mm
dikte 14,9mm
binnendiameter 10mm


het iets hogere kl b model
hoogte 17,4mm
dikte 16mm
binnendiameter 9,85mm

de maten kunnen heel licht afwijken

de andere lager varioring enz... is bij allemaal dezelfde

maar zoals u ziet er zijn 4 verschillende bussen
dus ook 4 verschillende naaldlagers
ene zijn maat is hier al vermeld skf hk 1612
de andere ken ik de maten niet van
dit is wel belangrijk als u u vario reviseerd
anders kant zijn dat u bus ni meer past enz...
honda camino forever
jabba001
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 25
Joined: Tue 30 Aug 2011, 18:20
Location: 9120 Beveren

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by jabba001 »

Weet er iemand hoe je een achterpoelie uit elkaar haalt?
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by clio-tuning »

1) de poullie van de achterklok trekken met een originele Honda trekker
2) de circlips lossen zodat de drukveer eraf komt
3) het gedeelte waar de drukveer rond dat opwarmen en dan kan je een soort bus omhoog trekken met een tang
4) de 3 pinnetjes met een bektang eruit halen
5) de poullie uit elkaar schuiven en klaar
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by standreww »

Santa Cruz wrote:1. Origineel bij Camino is elke vario afgedicht met een stofkapje en een beschermingsstop (tegen rondvliegend vet)...
Welk vet moet er in de vario? En waar?
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by ben999 »

Als het maar smeert zeker?
Ik smeer er steeds grafietvet. Die pot stamt nog af van de jaren stillekes :lol:
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by standreww »

En op de rolletjes of waar moet je dat smeren?
Of op het deel dat schuift over de as?
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by ben999 »

Het vet smeert vooral de rolletjes. De as mag wat vet hebben maar dat vliegt toch weer naar buiten tussen de rolletjes. Zie dat er geen vet aan je riem komt.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
tommm_
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 6
Joined: Mon 14 Jan 2013, 10:31
Location: roosdaal

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by tommm_ »

doet de fast arrow ster veel verschil?
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by den Ives »

In bepaalde setups maakt dat het verschil in andere overbodig, maar in dig topic gaat het over de vertanding in je achterwiel, waar jij het over hebt zit vooraan :wink:
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
vario@max

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)

Post by vario@max »

je kan ook de varioklok waar het rollement in past met een bunzebrander heet maken,bij hitte zet die varioklok een beetje uit...zo kan je dan het rollement er zonder problemen in krijgen...je doet dat voorzichtig met ne bunzebrander en nie te lang om ongelukjes te voorkomen...je kan ook het rollement in de diepvriezer leggen,metaal krimpt bij min temperaturen :idea:
Post Reply