Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Trekstarter maken

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Trekstarter maken

Post by Twister »

Met deze handleiding kan je redelijk eenvoudig een trekstarter voor de Camino maken. Ik heb geprobeerd met zoveel mogelijk fotos de werkwijze duidelijk te maken (dan hoef ik ook minder te schrijven :-D).

Hopelijk heb je er wat aan. Laat je mening maar horen in dit topic.

Allereerst heb ik de volgende onderdelen gebruikt:

00
00.jpg
01
01.jpg

-Het rondsel: heb ik gekocht via internet bij http://minibikeonderdelen.nl of http://www.pitbikeonderdelen.nl. (Dit is het artikel.). Op foto 00 en op de genoemde website zie je dat het rondsel op een kap bevestigd zit. Die kap heb ik eraf geschroefd, die heb je namelijk niet nodig. Hij zit vast met 3 M4 boutjes;

- Het waterleiding-verlengstuk: is van het merk Sanivesk (art. nr. 93942) en heb ik bij de plaatselijke bouwmarkt gekocht (afmetingen verchroomde verlengstuk: 15 mm, ¾ mm BI x ¾ mm BU). Het heeft een getande/gehoekte binnenzijde;

- De metaal-2-componenten-epoxy: is van het merk Pattex (Super Mix Liquid Metal), eveneens bij lokale bouwmarkt gehaald;

- Haakse metalen beugels en de aluminium klinknagels: de afmetingen hiervan (voor de bevestiging van de kap op het blok) kan je laten afhangen van hetgeen beschikbaar is in de winkel. Ik heb zelf RVS haken met de afmetingen 40 x 14 mm - gaten diameter 4 mm. De klinknagels hebben afmetingen van dik 5 mm x 10 mm. Dit betekent dus dat je hier nog e.e.a. aan moet aanpassen/boren. Houd er rekening mee dat het stevig vast moet worden gemaakt, je moet immers flink aan de starter kunnen trekken = trekstarter :lol:

- De vliegwielmoer: is een standaard M10x1,5 krukas-moer voor de Camino. Deze dient heel mooi in de getande/gehoekte binnenzijde van het waterleiding-verlengstuk te passen;

- 3 x M4 imbus-bouten + 3 x borgmoer (bij voorkeur allemaal 8.8 staalkwaliteit) + 3 M4 -revetjes;

- Metalen strip (foto 00) dient slechts als hulpmiddel (heb je niet perse nodig, maar is wel handig);

- PVC-afsluitkap: uitwendige diam. is 125 mm, wanddikte is 3,5 mm. Hij bestaat uit een buis met schroefdraad, schroefdeksel en rubberen ring ter afsluiting. Gekocht bij de plaatselijke bouwmarkt;


Rondsel nader bekeken:
In normale toestand:

02
02.jpg
Bij aantrekken koord:

03
03.jpg

Aan de slag:
04
04.jpg
04.jpg (17.23 KiB) Viewed 14875 times
05
05.jpg
06
06.jpg

Allereerst boor je exact in het midden van de PVC-deksel een gat met een diameter van minimaal 40 mm, max 45 mm, zodat het rondsel er mooi in valt. (zie foto 04 en 05). Vervolgens boor je precies op de juiste plaats 3 gaatjes om het rondsel met de M4-boutjes vast te zetten op de kap. (Je zult zien dat het rondsel niet helemaal soepel loopt als je hem erop plaatst: daarvoor moet jet het zwarte kunststof van het rondsel een heel klein beetje bij moeten werken.)



07
07.jpg
08
08.jpg
09
09.jpg
09.jpg (18.68 KiB) Viewed 14875 times


Vervolgens leg je het waterleiding-verlengstuk bovenop het rondsel om op te meten hoe deze gezaagd/geslepen moet worden zodat de tanden op elkaar aan kunnen grijpen (in principe meet je gewoon een kruis af). Zie foto's 07 t/m 09.



10
10.jpg
11
11.jpg


Veil of slijp nu eerst van de waterleiding-verlengstuk aan de zijde waar het schroefdraad aan de buitenkant zit, twee rechte kanten af (parallel aan elkaar). (Hiermee kan je hem later d.m.v. een Bahco vastzetten op de krukas.) Foto's 10 en 11.



12
12.jpg

Slijp/veil de tanden in het waterleiding-verlengstuk (foto 12).



13
13.jpg
14
14.jpg

Lijm de moer in het waterleiding-verlengstuk. Zorg dat je dit mooi glad en horizontaal doet (en neem uiteraard de voorschriften van de fabrikant van de epoxy in acht). Smeer een krukas in met olie, en draai hem er alvast een keer voorzichtig op om te zorgen dat er geen resten van de epoxy in het schroefdraad van de moet achterblijven. (Zie foto's 13 en 14.)



15
15.jpg
16
16.jpg
17
17.jpg

Na uitharding draai je de moer op de krukas (vast draaien - foto 15). Check de werking eens (foto's 16 en 17). Meet de afstand nauwkeurig op voor het opmaat maken van de PVC-buis (ik neem aan dat ik niet helemaal moet gaan uitleggen hoe je dit doet. Ik wil je er wel op wijzen dat je rekening moet houden met een randje van 5 tot 10 mm die je in de buis aanbrengt zodat deze mooi over het carter valt. Zie de volgende stap. Uiteindelijk moet alles gewoon mooi passen, ook rekening houdend met het naar buiten komen van de vertanding als je aan het koord trekt (zie fotos 16, 17 en 19).

Zaag de PVC-buis op maat.



18
18.jpg
19
19.jpg

Slijp / veil / schuur een mooi randje uit de op maat gezaagde buis (foto's 18 en 19). Gebruik eventueel een metalen strip om dit mooi strak te doen (zie foto 18). Check of de buis mooi aansluit.



20
20.jpg
21
21.jpg

Maak de beugels op maat (evt inkorten en gaatjes uitboren) en maak ze 1 voor 1 passend voor de gaatjes waar normaal gesproken het vliegwieldeksel op gemonteerd zit (foto's 20 en 21). Gebruik stevige klinknagels (met aan de binnenzijde revetjes) om de haakjes vast te zetten op de buis.



22
22.jpg
23
23.jpg

De trekstarter is gereed!


Enkele aanpassingen die ik nog wil maken in de toekomst:

1. Waterdicht maken van de trekstarter;
2. Fatsoenlijk in een mooie kleur spuiten.


Een filmpje van de trekstarter

24.jpg
25.jpg

Suggesties, aanvullingen, vragen of opmerkingen voor dit topic zijn welkom!

Ik hoor het wel!

Succes ermee!
Last edited by Twister on Mon 19 Oct 2009, 12:00, edited 1 time in total.
User avatar
klainstain
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1377
Joined: Sun 19 Oct 2008, 00:06
Location: Wingene

Re: Trekstarter maken

Post by klainstain »

Mooie tutorial !
Zal ik misschien later eens proberen :)
Daily http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 24434.html

→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 673
Joined: Wed 02 May 2007, 15:34
Location: ergens in nergens

Re: Trekstarter maken

Post by alex4421 »

ik zou persoonlijk dat waterleiding stuk nog een pak beter vijlen met fijnere vijlen als afwerking enzo, maar voor derest is dit wel een mooi idee, ik verschiet ervan dat je er bent in geslaagd met die onderdelen :p
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Trekstarter maken

Post by killingsnake »

Zalig :-D. 't is dat ik zo gesteld ben op mijn chromen dekseltje, anders.. :lol:
Trasforma il meglio in 'massimo'
Jotee
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 518
Joined: Wed 07 Nov 2007, 14:46
Location: Harelbeke

Re: Trekstarter maken

Post by Jotee »

Zeer erg bedankt!
Zal ik zeker nog eens proberen! :-D
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: Trekstarter maken

Post by piet »

mooi gedaan man sterk staaltje van gezond verstand en denkwerk en handig zijn .
heb vraagje van welke grasmaaier neem je het treksysteem ???
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 673
Joined: Wed 02 May 2007, 15:34
Location: ergens in nergens

Re: Trekstarter maken

Post by alex4421 »

kijk en lees
dat is een pocket bike trekstarter
of voor gelijkaardige 50 cc blokken
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Trekstarter maken

Post by Twister »

Deze knutselsmurf dankt jullie voor de complimenten! :lol: ;-)
piet wrote:mooi gedaan man sterk staaltje van gezond verstand en denkwerk en handig zijn .
heb vraagje van welke grasmaaier neem je het treksysteem ???
@piet: dat treksysteem heb ik gekocht via de website: http://minibikeonderdelen.nl (dus ik vermoed dat het speciaal voor mini crossers en minibikes bestemd is).

Als je hier klikt kom je exact op degene die ik heb gekocht.
Last edited by Twister on Fri 01 Apr 2011, 00:25, edited 1 time in total.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Benbo
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 106
Joined: Mon 14 Mar 2011, 11:46
Location: wezelcity

Re: Trekstarter maken

Post by Benbo »

Bangelijk das echt eentje voor te proberen veel handiger dan in gang lopen :-D
Image
anton-camino
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 82
Joined: Fri 13 Aug 2010, 08:46
Location: 3600 genk

Re: Trekstarter maken

Post by anton-camino »

Hey, knap gedaan!!!
Wat is ong de totaalprijs voor dit te maken?
sdke
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 34
Joined: Sun 09 Dec 2012, 17:20
Location: Ieper

Re: Trekstarter maken

Post by sdke »

Zo'n PVC buis, smelt dat niet snel?
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Trekstarter maken

Post by Twister »

sdke wrote:Zo'n PVC buis, smelt dat niet snel?
Mijn ervaring is dat het wel wat kan hebben op originele en licht opgevoerde setup. Maar als je motor echt heel heet wordt (stevig opgevoerd) dat weet ik niet.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
panne001
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1179
Joined: Sun 08 Mar 2009, 18:58
Location: brussel

Re: Trekstarter maken

Post by panne001 »

zeer goed gemaakt van Twister, twister heeft die nu 2 jaar geleden aan mij verkocht en die is nog niet stuk of gesmolten.
life is a bitch and then you die
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Trekstarter maken

Post by Twister »

panne001 wrote:zeer goed gemaakt van Twister, twister heeft die nu 2 jaar geleden aan mij verkocht en die is nog niet stuk of gesmolten.
Dat maakt me trots! :-D

Thanks!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Trekstarter maken

Post by Twister »

Madmac wrote:Steven, hier maakt die kerel iets héél simpel om het rondsel in te laten grijpen. Ik vraag me af of dit, mits wat afwerking, op termijn zou blijven werken ? Het zorgt er in ieder geval voor dat de trekstarter niet zover naar buiten hoeft te komen 8)

Hoi Ludo,

Dat kan inderdaad ook. Maar je moet toch op een of andere manier voor een omhulsel zorgen. Ik vind die krans die diegenen heeft gemaakt van een grote ring/revet dan vind ik dat er niet heel erg stevig uitzien (als je weet dat je er best een grote kracht op zet). Als ik van Panne001 hoor dat hij diegene die hij van mij heeft gekocht zonder problemen al twee of drie jaar dagelijks gebruikt, dan houd ik het bij mijn oplossing :wink:
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Post Reply