Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Tank ontroesten

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
dolfke4333
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2841
Joined: Mon 20 Dec 2004, 17:57
Location: oelegem
Contact:

Re: Tank ontroesten

Post by dolfke4333 »

omdat ik hier geen antwoord kreeg het dan toch zo maar eens geprobeert lukt dus niet xd eerst bleef de cola er mooi instaan maar na 1 nacht alle cola weg xd ik dacht waar is die nu niet op de grond leg ik hem plat en alle cola loopt langs men luchtfilter na buiten xd
DuJokke
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Tue 19 Jul 2011, 16:15
Location: Leuven BE

Re: Tank ontroesten

Post by DuJokke »

Mannen,

Het enige wat je nodig hebt om te ontroesten is zuur. Zuur lost de oxidatie van metaal op. Dat is ook de reden waarom cola een beetje werkt, omdat er een beetje zuur in zit. Je kan ook goedkope azijn in je tank kappen om te ontroesten, dat werkt veel beter dan cola.

Wat ik onlangs heb geprobeerd, is ontroesten door elektrolyse. Je vult een bak met water en lost hier sodakristallen in op tot het water verzadigd is (om het alkalisch te maken). Dan verbind je de negatieve van een gestabiliseerde 13V voeding die serieus wat amperes aankan (>10) met de naftbak (wel een stukje ijzer ontbloten, dus niet op de verf natuurlijk) en de plus met een stuk metaal dat je bij in de bak werpt. Deze mogen natuurlijk geen contact maken want dan heb je kortsluiting. De oxidatie zal dbv elektrolyse loslaten van de naftbak, en zich hechten aan het stuk metaal. Dit werkt heel goed, en ontroest van binnen en van buiten.

Elektriciteit en vocht blijft een gevaarlijke combinatie, dus zie wat je doet :tetten:
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
User avatar
sproat89
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 174
Joined: Mon 03 Oct 2011, 21:10
Location: kasterlee

Re: Tank ontroesten

Post by sproat89 »

Ik heb het met ontroester van HG gedaan werkt ook heel goed.
Verdunnen met wat water dan goed schudden en dat een paar keer herhalen.
8)
Image
boomer
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 42
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:00
Location: Tielt-Winge

Re: Tank ontroesten

Post by boomer »

je kan ook altijd electrolytisch ontroesten, hierbij heb je echt alle roest mee.
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Tank ontroesten

Post by Yourname »

iemand enig idee waar ik zo een coating kitje kan bestellen om de binnenkant van de tank te coaten?
Zie hier nergens een link staan naar een site ofzo, dus ben wel benieuwd.
User avatar
wil
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 648
Joined: Sun 15 Jan 2006, 16:26
Location: kortenberg

Re: Tank ontroesten

Post by wil »

beste
de prijs dat je geeft aan die producten en verzending
koop je ook een ander goede tank voor :)
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Tank ontroesten

Post by Yourname »

Ik heb een andere goede tank gekocht, maar wil een beschermings laag aanbrengen zodat het niet kan beginnen te roesten :wink:
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Tank ontroesten

Post by Sander »

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Ik heb enkele jaren geleden de producten Fedox en Tapox daar gekocht, kostte wel wat maar tot heden houdt de hechting zeer goed!! :wink:
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Tank ontroesten

Post by Yourname »

bedankt voor de link naar de website ! :)
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Tank ontroesten

Post by Twister »

Sander wrote:http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Ik heb enkele jaren geleden de producten Fedox en Tapox daar gekocht, kostte wel wat maar tot heden houdt de hechting zeer goed!! :wink:
:-D
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Tank ontroesten

Post by Sander »

Twister wrote:
Sander wrote:http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

Ik heb enkele jaren geleden de producten Fedox en Tapox daar gekocht, kostte wel wat maar tot heden houdt de hechting zeer goed!! :wink:
:-D
Jep, bedankt voor de tip! :wink: 8)
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Tank ontroesten

Post by Yourname »

ik heb de tank vorige week ontroest met ontroester van HG, mooi laten drogen, en nu wou ik de tapox beschermings laag erin aan brengen, maar tot mijn grote verbazing is de tank nu helemaal oranje (lees : geroest) van binnen... :cry:

Wat moet ik nu? het tapox product bestellen, opnieuw ontroesten, en hopen dat er geen gaatjes ofzo van gaan komen.
Of opnieuw met HG en er direct benzine in kappen?

Zou graag de beschermingslaag erin aan brengen, maar wat denken jullie over de situatie??
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Tank ontroesten

Post by Twister »

Yourname wrote:ik heb de tank vorige week ontroest met ontroester van HG, mooi laten drogen, en nu wou ik de tapox beschermings laag erin aan brengen, maar tot mijn grote verbazing is de tank nu helemaal oranje (lees : geroest) van binnen... :cry:

Wat moet ik nu? het tapox product bestellen, opnieuw ontroesten, en hopen dat er geen gaatjes ofzo van gaan komen.
Of opnieuw met HG en er direct benzine in kappen?

Zou graag de beschermingslaag erin aan brengen, maar wat denken jullie over de situatie??
Ik heb zelf nooit een tank ontroest met HG (wel andere onderdelen), alleen met Fedox. Volgens mij zou het met HG ook prima moeten gaan, hoewel ik niet weet of HG eventueel een restje achterlaat waar de Tapox 2K-seal slecht op hecht.

Maar in het algemeen geldt: wacht na ontroesten (of het nou door schuren is of met een chemisch middel) nooit te lang met het aanbrengen van een sealing/lak etc. De poederlakker waar mijn spullen nu naar toe gaan, die laten er nooit meer dan een etmaal overheen gaan in een hele droge omgeving. Maar ik heb weleens horen zeggen dat je eigenlijk niet langer dan 4 uur moet wachten, anders zit de eerste roest er al weer op (bijna onzichtbaar). Hoe vochtiger de omgeving hoe erger.

Dus in jouw geval, voor een goed resultaat zou ik nog een keer ontroesten en daarna zsm sealen. De combinatie van Fedox en Tapox leverde bij mij een perfect resultaat op (alles volgens beschrijving uitgevoerd).

Succes!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Tank ontroesten

Post by Yourname »

ik heb de aanwijzingen op de fles gevolgt, en ik denk, allez ben er vrij zeker van eigenlijk :) en dat is dat te tank te lang heeft liggen "drogen".
had deze gewoon op de verwarming gelegd, om het overtollige water wat er nog in zat uit te krijgen..

Mss dan nog maar eens ontroesten, en dan direct met de fohn erop zitten tot dat ding helemaal droog is en dan de seal aan brengen.

die Fedox, is dat ook gewoon ontroester soortgelijk als het HG spul?
Want ik heb toen enkel de tapox besteld.
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Tank ontroesten

Post by Twister »

Yourname wrote:ik heb de aanwijzingen op de fles gevolgt, en ik denk, allez ben er vrij zeker van eigenlijk :) en dat is dat te tank te lang heeft liggen "drogen".
had deze gewoon op de verwarming gelegd, om het overtollige water wat er nog in zat uit te krijgen..

Mss dan nog maar eens ontroesten, en dan direct met de fohn erop zitten tot dat ding helemaal droog is en dan de seal aan brengen.

die Fedox, is dat ook gewoon ontroester soortgelijk als het HG spul?
Want ik heb toen enkel de tapox besteld.
Weet niet of Fedox echt hetzelfde is, het heeft in ieder geval dezelfde werking :wink: Dat fedox moet je volgens mij echt een nacht in de tank laten zitten en liefst op een verwarming.

Tip: naast drogen met een föhn, kan je de tank ook in de oven leggen op matige temperatuur. Is de tank al ge poederlakt? Dan kan je dit volgens mij best een tijdje op 50-60 graden in een over leggen om het water te laten verdampen.

Wat staat er op de beschrijving van Tapox? Moet ht oppervlak kurk droog zijn?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Post Reply