Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by mhrfreak »

jasper wauters wrote:
mhrfreak wrote:is inderdaad het beste en nog leuk om te maken ook :-D
nog even een vraagje voor op welke cilinder,timingen,carburator,cilinderkop,bougie,benzine,membraam,spruitstuk,squish,... zijn deze uitlaten berekent
en op welke toeren geven deze hun maximum koppel af ?
als ik dit weet kan ik eens kijken welke waarden ik heb met mijn programma's en een paar formule's
is altijd tof om te vergelijken of ze allemaal veel verschillen tegenover elkaar :-D
is een uitlaat niet hoofdzakelijk gebasseerd op de cilinder, en dan grotendeels op de timing van de uitlaatpoort?

voor een goede expansie uitlaat moet je rekening houden met alles maar de gratis programma's ga je dit niet met kunnen
en het is zeker al belangrijk dat je rekening houd met je cilinder en verbrandsingsruimte
als je de berekeningen hebt kan je deze in een programma invoeren of ze gewoon zelf uitrekenen en teken
en dit doe je dan het best direkt op metaal inplaats van eerst op papier en dan zo aftekenen

maar als je niet weet waar je het over hebt wind ik niet dat je commentaar moet geven als ik het heb over waar je overal rekening moet met houden want het is inderdaad zo dat je er allemaal rekening moet met houden ook met de grote van de carburator

en het is niet alleen je timingen van de cilinder ,ook je spoelpoort opppervlakte en uitlaatpoort oppvervlakte
niet te vergeten lengte uitlaat kanaal ,breedte,oppervlakte,.. dit zijn allemaal factoren die je ervoor nodig hebt,
en dan pas heb je een uitlaat maar je hebt nooit van de 1 ste maal een goede je moet als je dan je gegevens hebt verschillende uitlaten maken waar je iets aan veranderd en dan als je er een stuk of 10 hebt moet je er met op de testbank gaan en kijken welke want de één wil degene die het meetste vermogen en de ander wil trekkracht of.....
maar dat hangt af van wat je zelf wil.
dus ik hoop dat jullie begrijpen dat dit niet op 1 ,2,3 gedaan is
ook kan je het het best met een tig lassen of indien je deze niet hebt met een chalamo
ook de dikte van het metaal of soort van het metaal speelt een rol
maar meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken ik denk dat ik al meer dan genoeg informatie heb gegeven.
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

Dit topic heb ik niet geopend om op professionele wijze uitlaten te gaan ontwerpen :wink:

Er zijn verschillende theorieën voor het ontwerpen van expansie uitlaten (zoals Bell, Overmars, Gordon Jennings etc). De ene nauwkeuriger en uitgebreider dan de andere. Het belangrijkste principe bij mijn weten is het op en neer gaan van drukgolven in de uitlaat, die voor onder- en overdruk zorgen zodat uitlaatgassen worden afgevoerd en het onverbrande brandstofmengsel terug de cilinder in wordt gebracht. En dat alles op het juiste moment.

Ik ga zelf geen cilinders maken, tunen of beunen, dus ik ga uit van bestaande cilinders. Obv een bestaande cilinder wil ik een nog een keer uitlaatje maken en de rest van de setup daarop afstemmen.

Hiervoor heb ik zelf op basis van één van die theorieën (die van A. Graham Bell) een aantal calculatie-tabellen gemaakt om timingen te berekenen, blowdown, optimaal RPM, diktes en lengtes van de verschillende segmenten van de uitlaat en carburateurgrootte.

Een amateur als ik, kan daarnaast prima uit de voeten met de allerlei tooltjes die op internet te vinden zijn om mijn berekeningen te controleren. Sommige daarvan zijn versimpeld, daardoor minder nauwkeurig, maar makkelijker in gebruik.

En omdat ik geen CNC-machine in mijn schuur heb, gebruik ik gratis prog's om vervolgens de uitsneden te maken op basis van de berekende uitlaat-afmetingen.

Ik heb niet de illusie dat ik in één keer (of überhaupt óóit) de perfecte uitlaat zal maken: dat boeit me ook niet: het is een hobby! Een wedstrijd zal ik er nooit mee rijden, hooguit eens een keer een vriendschappelijk sprintduel. Maar belangrijker vind ik de weg naar het resultaat toe: een beetje uitvogelen, berekenen, slijpen, snijden, lassen en testen: en dan maar hopen dat hij het doet :lol:

Dit hele verhaal wil ik met andere delen als ze daar interesse in hebben. Als je tips voor me hebt dan hoor ik het graag. Verder hoop ik dat iedereen er mee doet wat hij wilt en indien iemand nog wat afmetingen van bestaande uitlaten voor Camino heeft, dat hij deze in dit topic plaatst.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by mhrfreak »

inderdaad ,ik vertel maar hoe ik het doe omdat ik namelijk uitlaten,cilinders, en andere dingen maak en daarom al een beetje ervaring heb met die dingen het is maar hoever je wilt gaan natuurlijk.
in ieder geval veel succes met het bakken van uitlaten :wink:
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

mhrfreak wrote:voor een goede expansie uitlaat moet je rekening houden met alles maar de gratis programma's ga je dit niet met kunnen
en het is zeker al belangrijk dat je rekening houd met je cilinder en verbrandsingsruimte
als je de berekeningen hebt kan je deze in een programma invoeren of ze gewoon zelf uitrekenen en teken
en dit doe je dan het best direkt op metaal inplaats van eerst op papier en dan zo aftekenen

maar als je niet weet waar je het over hebt wind ik niet dat je commentaar moet geven als ik het heb over waar je overal rekening moet met houden want het is inderdaad zo dat je er allemaal rekening moet met houden ook met de grote van de carburator
sorry voor de off-topic, maar ik wil het kwijt, verwijder het desnoods:

ik denk nu niet echt dat ik niet weet waar ik het over heb.
Ok, kan wel zijn dat je dat als je beroep doet, but get your facts right.
1) met timingen van de cilinder bedoel ik alle timingen, en natuurlijk behoort de lengte van de uitlaatgang tot de uitlaatberekeningen, hoort namemelijk bij wijze van spreken bij de eerste flens.
2) Vanals er een vraag komt, wat toch al wat dieper ingaat op de werking van tweetakt, dan kom jij naar boven en doe je alsof je god bent.
Er nog zijn nog mensen die weten waarover ze het hebben hoor, ik zeg nog, ik weet dat je er wat van weet.
Tis niet omdat ik 18 ben, dat ik er niets van weet, leeftijd en ervaring is niet alles.
Dus doe gelieve eerst wat research over de ontvanger van je uitlatingen, en zeg dan wat er moet gezegd worden.

voila ik heb gezegd wat ik wou zeggen.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
da_culio
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 249
Joined: Sun 20 Jun 2010, 11:45
Location: den boerenbuiten

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by da_culio »

wat ik vroeger van de DB drag wedstrijden heb geleerd ( heb toch een 5tal jaar meegedaan ) is dat er maar 1 regel geldt,...

en dat is testen, testen en testen ...

we hadden ook programma's om kisten enzo te berekenen, die konden een leidraad zijn of een duw in de goede richting, maar heb geen één programma geweten dat de kist in de juiste maten/liters kon berekenen.


en ik ga dit zeker volgen, want was ook van plan om ooit eens een zelfgemaakte uitlaat te maken ( en liefst een dubbele :tetten: )
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

voila de afmetingen van men Simonini S

Vanaf het begin tot 14cm buis 24,8mm
Vanaf 14cm is de buis 27mm dik en loopt op tot 56 mm op 35cm en vertrekt in een nieuwe kamer word ovaalig en vergroot
op 57cm is ze ovaalig 84,5mm hoog en 91,9mm diep en dan versmalt ze terug
naar 28,5mm hoog op 27,9mm diep op 89cm
en vertrekt vanaf daar in een ronde buis van 25mm tot op 123cm dan begint de demper
de demper eindigt in een diameter van 20mm en bereikt het einde op 143cm :shock: :shock: :shock:

ik hoop dat je genoeg hebt om een plannetje te maken en ze bij de andere te posten :wink:

PS.:

ik heb gemeten tot vlak voor de lasnaden
als de uitlaat gewoon op de grond ligt is de hoogt naar boven de lucht in en de diepte naar voor ten opzichte van u
Last edited by oldie on Tue 30 Nov 2010, 23:33, edited 1 time in total.
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by killingsnake »

Oldie, best dat je een paintschetsje maakt ofzo waar de afmetingen opstaan om het wat duidelijk te maken :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

moest tek da nu is goesting in hemme se

ik krijg het daavan op men bishkes :tetten: :tetten:
tleven kan soms zo mooi zijn
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

zoals ik al zei van een tekenprogramma krijg ik het op men zenuwen kem het simplistisch getekend :wink:

PS.: kheb nog eens gemeten en de 25mm begint op 95,5cm


Image


Image
Last edited by oldie on Wed 01 Dec 2010, 00:10, edited 1 time in total.
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

oldie wrote:moest tek da nu is goesting in hemme se

ik krijg het daavan op men bishkes :tetten: :tetten:
Thanks Oldie!

Heb je toevallig ook nog de dikte van het materiaal gemeten?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

de binnen diameter is 20,9mm - 24,8mm = 3,9mm

De materiaal dikte zal 2mm zijn
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by killingsnake »

Waar gemeten? want 2 mm is wel heel dik
Trasforma il meglio in 'massimo'
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by mhrfreak »

dit inderdaad heeel dik voor een brommer uitlaat
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

de binnendiameter in de flens die vertrekt aan de cilinder
ik kan ze moeilijk openzagen de demper zit vast bij simonini en aan de flens is ne colier dus kunde buiten de buiten diameter en binnediameter ni veel meten :tetten: :cry:

en die uitlaat zou wel eens uit zo een dik metaal gemaakt kunnen zijn zenne tis zeker zo geen dunne plaats als proma :tetten:

binnendiameter is 21mm en buitendiameter is 25mm heb just nog eens nagemetn dus de buis bij vertrek is 2mm en zoals ik gezegd heb ik ga ze ni openzagen :-D :-D :tetten: :tetten:

het dunne stukje van de demper is 1,5mm dik
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

oldie wrote:de binnendiameter in de flens die vertrekt aan de cilinder
ik kan ze moeilijk openzagen de demper zit vast bij simonini en aan de flens is ne colier dus kunde buiten de buiten diameter en binnediameter ni veel meten :tetten: :cry:

en die uitlaat zou wel eens uit zo een dik metaal gemaakt kunnen zijn zenne tis zeker zo geen dunne plaats als proma :tetten:

binnendiameter is 21mm en buitendiameter is 25mm heb just nog eens nagemetn dus de buis bij vertrek is 2mm en zoals ik gezegd heb ik ga ze ni openzagen :-D :-D :tetten: :tetten:

het dunne stukje van de demper is 1,5mm dik
Dank dat het dan eerder die 1,5 mm is. Proma en Leovincie zijn ook dikker bij de uitlaatpoort., ik denk om te voorkomen dat hij vervormt als je hem stevig monteert.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Post Reply