Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

Twister wrote:Dank dat het dan eerder die 1,5 mm is. Proma en Leovincie zijn ook dikker bij de uitlaatpoort., ik denk om te voorkomen dat hij vervormt als je hem stevig monteert.



daar krijgt de uitlaat toch ook de grootste druk en warmte te verwerken

kun jij dat in een mooie tekening bij de leo en proma zetten zou het verschil op schaal wel eens willen zien

weet jij wat in het drukvat van een attack zit?
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

oldie wrote:daar krijgt de uitlaat toch ook de grootste druk en warmte te verwerken

kun jij dat in een mooie tekening bij de leo en proma zetten zou het verschil op schaal wel eens willen zien

weet jij wat in het drukvat van een attack zit?
Ik zal hem uitwerken en erbij zetten.

Ik heb eerlijk geen idee hoe zo'n drukvat er vanbinnen uit ziet, ik ben ook wel benieuwd. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe een drukvat precies werkt, jij wel?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

ik denk da da een membraan is die door een veer word tegegehouden en mee achteruit gaat zodat de tegendruk kan beïnvloed worden maar het is maar een gedacht

moest iemand een kapotte hebben zaag ze eens open en post een foto

of zeg me wat de verzendkosten zijn en stuur ze me op
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

ik denk iets in de aard van een drukvat een een waterboiler.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Remko »

in dat drukvat zit niets.....ik heb eens op wikipedia iets gevonden wat de werking verklaard. Het idee is dat daarin je uitlaatgas expandeerd en meteen een golf terugzend richting cilinder. ALs een soort veer. Hoe hoger het toerental hoe hoger de druk en dus hoe hoger de stijfheid van dat veertje. Betekend dat bij hoge toerentallen de werking ervan verwaarloosbaar wordt.

Ik zla nog eens zoeken
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

nog niets gevonden ?
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

oldie wrote:nog niets gevonden ?
Sorry, geen tijd gehad om bijvoorbeeld tekening van jouw metingen te maken.

Ben wel bezig om me te verdiepen in time-area en dergelijk termen/theoriën om hopelijk nog een keer iets zinnigs te kunnen zeggen over uitlaten.

Wel kan ik op basis van de verschillen tussen leo en proma zeggen dat bijvoorbeeld de powerband van de proma smaller is maar krachtiger en als ik het goed heb, groter vermogen bij een lager toerental geeft dan de leovinci (ik zal het allemaal nog een keer proberem op schrift te krijgen). Heb inmiddels wel een keer gemaild met Frits Overmars en zowaar reactie gehad.

Later meer.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

sorry ik bedoelde remko die de werking van het apc uitgelegd heeft hij ging het nog eens opzoeken om zeker te zijn
Remko wrote:in dat drukvat zit niets.....ik heb eens op wikipedia iets gevonden wat de werking verklaard. Het idee is dat daarin je uitlaatgas expandeerd en meteen een golf terugzend richting cilinder. ALs een soort veer. Hoe hoger het toerental hoe hoger de druk en dus hoe hoger de stijfheid van dat veertje. Betekend dat bij hoge toerentallen de werking ervan verwaarloosbaar wordt.

Ik zla nog eens zoeken
@ Twister : jij word nog de tunings koning : :d

altijd bereid om iets uit te leggen :thumbsup: :jump:
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Remko »

de theorie heet Helmholtz theorie :)
daar is ook de werking van een powerbox voor op je spruitstuk op gebaseerd:


Werking van powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuum meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk het membraam. Deze sluit automatisch als het vacuum stopt.

Heb je de ademhaling van je blok "goed" voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grappenmaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.

Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.

Deze extra is wordt op een tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.

Vaak zijn dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.

Voor de liefhebber is er voldoende literatuur te vinden waar dit soort dingen beschreven staan. Verwacht echter geen panklare oplossing voor je eigen blokje. Tweetakt motoren zijn nog steeds een soort orgel. De toon wordt door vele factoren bepaald, en wanneer je iets verandert, is alles ontstemd. (bron: forum.minibike.nl)

Een powerbox dempt alleen pulsaties in het inlaatspruitstuk. Dit zijn geen afstelfouten, echter gevolgen van het tune. Het lukt nu eenmaal niet om een tweetakt van 2000-10.000 RPM overal super te laten lopen.

Powerbox haalt dus de laatste probleempjes uit het blok, echter is lastig af te stellen zonder vermogensbank. Zoals hier meerdere malen in dit topic vermeldt, speelt alleen al de lengte van een aansluitslang een rol.

Verwacht geen wonderen en wanneer je zelf weinig ervaring met tunen hebt, begin hier niet aan. Powerbox is nu net ff de finishing touch wanneer je alle andere punten 200% voor elkaar hebt.

Als je zuiger vanaf het bovenste dode punt weer naar beneden beweegt, sluiten je membraanklepjes. De stroom mengsel welke vanuit je carburateur je blok in kwam wordt dan plots onderbroken, waardoor er een overdruk in je spruitstuk ontstaat en het mengsel wordt terug gedrukt. Als je op dit moment weer gas geeft, hoor je dat je blok niet goed oppakt. Het mengsel 'stroomt' dan namelijk de verkeerde kant op, en kan moeilijker worden aangezogen. Pas na 1 a 2 seconden
vult de verbrandingskamer pas weer goed waardoor hij goed door rijdt.

Een powerbox voorkomt deze overdruk. De powerbox sluit je zo dicht mogelijk bij je membraan aan, dus als het even kan op het spruitstuk. Het overtollige mengsel word in de powerbox geperst wanneer je gas loslaat, en wordt weer terug gegeven zodra je weer gas geeft. Hiermee is bovenstaand probleem opgelost.

Overigens kun je bovenstaand 'probleem' ook verhelpen door je brommer beter af te stellen. Maar toch zal een powerbox altijd wel een beetje verschil blijven maken. Ik vind ze alleen wel aan de dure kant voor de kleine winst die je ervoor terug krijgt. Maar ach... sommige zien er wel cool uit

Het volume ivm het oppervlak en lengte van de aansluiting (en ook gastemperatuur) bepalen de resonantie frequentie.

Blaas maar es over een fles als ie bijna vol is, half leeg, en leeg. Hoe kleiner het volume, hoe hoger de frequentie.

Dit laat dus ook zien hoe dat malossi powerbox werkt. Bij kleine onderdruk in het spruitstuk, meestal bij lagere toeren is de veer helemaal uitgerekt, heeft de box z'n grootste volume, en dus het laagste werktoerental. Begint de onderdruk de groter te worden, dan wordt de veer ingedrukt, en wordt het volume in de powerbox kleiner, en hiermee stijgt het toerental waarop ie goed werkt.

Het malossi ding heeft dus die veer om op een breder toerenbereik z'n werk te kunnen doen.

De verhaaltjes dat het ding zich vult als je je gas loslaat, en dit mengsel weer terug geeft op hoge toerental is dus bullshit.

De manier waarmee je bij bimotion een powerbox berekent is terug te leiden op de formule voor dit helmholtz principe.


Inlaat werkt net zo als de uitlaat. Er wordt dus gebruik gemaakt van de pulsen!

De lengte in verband met het pulsverschijnsel. dat wil zeggen: tijdens het sluiten van de inlaat zal door de traagheid van de lucht de lucht tegen de zuiger/ membraan aanbotsen en ene drukgolf geven die weer. die naar het open einde gaat.

Je kunt het zo berekenen:
s=v x T

s= 2 x L (L lengte inlaatbuis)

v= v geluid = wortel van (k x Rs x T)
Rs is specifieke gasconstante [J/kg K)
v=wortel van (Cp/cv x (cp - cv) temp in K

t= tijdsduur van drukgolf
(alfa inlaatklepopening)/360 x 1/n
n= toerental

Mening: ik denk niet dat het werkt door de blowback die onstaat als de zuiger weer naar beneden gaat.... eerlijk gezegd.

Ik denk:

De zuiger zuigt het mengsel aan, dus er onstaat een onderdruk in het spruitstuk, carb, en ook powerbox. Een soort kleine vacuum.

Bij de carb onstaat er eigenlijk geen onderdruk, omdat die aan de andere kant ook weer open is. De powerbox is een gesloten reservoir! Hier ontaat dus wel een vacuum in.

Goed, je laat je gas los.

Daar heb je het punt, er word niet meer aan je powerbox gezogen, maar nee, de powerbox zuigt nu zelf weer om de druk neutraal te krijgen.

De powerbox zuigt zich dus vol met mengsel uit het spruitstuk.

Geef je nu weer gas, zal de cilinder weer de powerbox en de carb leegzuigen, maar de powerbox geeft net een beetje extra mengsel, eigenlijk alsof je een normale en een klein carbje hebt.

Nu is niels zijn vraag, waarom zou dit alleen op een membraan cilinder werken.

Nou ik heb geen idee, mijn theorie is op beide toepasbaar.

(Deze info is uit verschillende delen overgenomen. als rechte info bron, of als mening. Auteursrecht voorbehouden)

Geleend van: Rutger
© http://www.puchforum.com
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by mhrfreak »

dikte plaatstaal die goed bruikbaar is is 0.7mm of 1 mm ik gebruik liefst 0.7mm en ja dit is sterk genoeg
yasuni is ook 0.7 trouwens dacht ik
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

dus het apc vat is net hetzelfde als een long ?
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Remko »

komt het in feite wel op neer, zoek anders eens verder met Google op dat principe
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by oldie »

heb geprobeerd maar vind niks over apc vat of drukvat uitlaat 2T

je hebt in ieder geval je best gedaan :wink: :thumbsup:
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Remko »

oldie wrote:heb geprobeerd maar vind niks over apc vat of drukvat uitlaat 2T

je hebt in ieder geval je best gedaan :wink: :thumbsup:
Je moet ook zoeken op:
Helmholtz principe
Helmholtz resonator
Helmholtz exhaust
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

Volgens mij is nu wel sprake van enige spreekverwarring:

Remko schrijft over Powerbox aan de inlaatzijde (dus extra long om middels drukgolven benzine(dampen) op te vangen en weer terug je cilinder (het blok) in te sturen.

Oldie schrijft over APC of drukvat aan de uitlaatzijde.

@Remko: wel leuk dat je de werking van de Powerbox hebt geplaatst, thanks!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Post Reply