Page 5 of 5

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Posted: Sun 04 May 2014, 01:42
by Twister
Madmac wrote:Even een oud topic omhoog kicken uit de catacomben !

Twister, kunt ge de delen van een expansie uitlaat eens benoemen en verklaren ? Ik zie bij de eerste post nl "stinger" en kom dus tot de conclusie dat de lengte van de buis na de verdikking ook meespeelt in de prestaties ?
Ik kom er nog wel wat uitgebreider op terug, maar om alvast kort te reageren:
De (binnen-)diameter van de stinger is zeer belangrijk, deze bepaalt namelijk mede hoeveel gassen terug naar de cilinder worden gestuwd. De lengte is ook van belang, maar minder 'gevoelig voor afwijkingen, zowel in lengte als in vorm.

Wordt vervolgd... eerst even :sleepy:

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Posted: Mon 05 May 2014, 11:09
by Twister
Twister wrote:
Madmac wrote:Even een oud topic omhoog kicken uit de catacomben !

Twister, kunt ge de delen van een expansie uitlaat eens benoemen en verklaren ? Ik zie bij de eerste post nl "stinger" en kom dus tot de conclusie dat de lengte van de buis na de verdikking ook meespeelt in de prestaties ?
Ik kom er nog wel wat uitgebreider op terug, maar om alvast kort te reageren:
De (binnen-)diameter van de stinger is zeer belangrijk, deze bepaalt namelijk mede hoeveel gassen terug naar de cilinder worden gestuwd. De lengte is ook van belang, maar minder 'gevoelig voor afwijkingen, zowel in lengte als in vorm.

Wordt vervolgd... eerst even :sleepy:
@Madmac:
Weer ff een korte reactie. Onderstaande afbeelding geeft naar mijn idee een goede impressie van hoe een 2-takt motor met expansie uitlaat werkt.

Image

Heel in het kort een versimpelde toelichting:

De header (voorbocht) en diffusors (eerste delen tot aan het middenstuk) zorgen voor het 'expanderen' van de gassen waardoor er een onderdruk achter de golf ontstaat (dus ook bij de cilinder). Hierdoor zuigt de cilinder extra brandstofmengsel aan.

Het middenstuk is nodig om de uitlaat de juiste lengte te geven. Deze wordt berekend aan de hand van de snelheid van het gas, het toerental van de cilinder (de frequentie van de drukgolf) en de timing van de cilinder (op welk moment moet de drukgolf de (deels onverbrande) gassen weer terug in de cilinder stuwen zodat deze mee verbrand kunnen worden en er tevens een extra druk in de cilinder wordt gecreƫerd bij de verbranding.

De conus(sen) aan het eind (reflector) zorgt ervoor dat de gassen worden gereflecteerd.

De stinger (wordt ook wel tailpipe genoemd) zorgt ervoor dat er nog wat gas kan ontsnappen, de diameter bepaald mede hoeveel dit is. De lengte van de stinger heeft invloed op de snelheid waarmee de gassen de uitlaat verwijderen en moet (dit is mijn eigen interpretatie) lang genoeg zijn om te voorkomen dat het het reflecteren van de drukgolf bij de reflector verstoort.