Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

DuJokke
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Tue 19 Jul 2011, 16:15
Location: Leuven BE

Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by DuJokke »

Beste Leden,

Voor onze Camino Club Rambo heb ik een even uitgeschreven hoe je 12 Volt uit je camino haalt en waarom het zo werkt. Er zijn veel schakelingen te vinden op het net, en sommige zullen wel werken ook, maar vaak worden er teveel stappen ondernomen en blijkt de elekticiteit van de camino mytische en ondoordringbare vormen aan te nemen bij een opgevoerde brommer en andere gewijzigde elektrische toestanden.
Bronnen zijn originele Camino documentatie uit de jaren 80,simulaties en mezelf :) Buiten enkele prentjes om iets verduidelijken is er niets in gekopieerd, dus laat gerust weten als je tipfouten vindt of iets dergelijks.

Als de theorie wat te ver gaat, dan skip je gelijk naar het schema onderaan.

Groetjes,
Du Jokke
Attachments
Honda Camino.pdf
Honda Camino en algemene elektriciteit
(308.66 KiB) Downloaded 4056 times
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Twister »

Hoi DuJokke!

Leuk dat je dit document hebt opgesteld! Waardeer ik zeer. Ik ben niet elektrotechnisch genoeg onderlegd (of heb niet die ambitie dat te zijn) om je verhaal helemaal te verifieren, maar het meeste redelijk helder gesteld.

Jammer dat je ophoudt met de paragraaf:

''Kan ik hier een batterij mee opladen?
Neen. Hoewel er 12V uitkomt, heb je voor het laden van een batterij een gecontroleerde
spanning EN gecontroleerde stroom nodig. Omdat de stroom vloeit in functie van de
belasting (I = U / R), zal deze variëren en je batterij zal niet optimaal laden of zelfs stukgaan.
Om dit te realiseren zijn enkele transistors nodig met een timer in een extra schakeling
achter de spanningsverdubbelaar.
''

Is het niet zo dat je door het toepassen van een gelijkrichter en een omvormer/spanningsregelaar wel een accu kan opladen (enkel kom je waarschijnlijk vermogen tekort om een accu op te laden, toch? Of zeg ik nu iets heel geks? (Ik wil het namelijk wel proberen in dit project. :wink: )

En oooh ja... Welkom op het forum uiteraard! :-D
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
DuJokke
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Tue 19 Jul 2011, 16:15
Location: Leuven BE

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by DuJokke »

Hoi Twister.

Haha, praktisch niemand bij ons in de club rijdt met een batterij (denk ik :? ) want wij rijden liever met ouden brol rond.

Schema's voor batterij laders vind je echter met hopen op internet in verschillende uitvoeringen: die blijven laden, die overschakelen naar druppelladen, random laden, ledje laten branden als em vol is etc etc... De meeste werken met een simpele loodaccu, zoals in een auto.

Ik zag in je project dat je enkel de lichten via een accu wil laten werken. Is dat echt nodig? 8) Uiteindelijk zullen met dit circuit je lichten branden zolang je motor draait, en je spaart er een dure accu mee uit...

Als je toch per sé met een batterij wil werken kan je iets zoals dit ineen steken en achter mijn beschreven schema aanbreien:

http://www.circuitdiagram.org/lead-acid ... rcuit.html

Relatief eenvoudig en dankzij de regelbare weerstand kan je de stroom afstellen naargelang hoe zwaar je de batterij wil. Die LM 317 is inderdaad een spanningsregelaar. ik weet niet wat er juist in dat dozeke zit waarnaar je linkte, maar als dat iets gelijkaardigs is kan het zijn dat het daar ook mee werkt. Ik ken eigenlijk niks van brommers zelf dus geen idee wat ze daar insteken :) Als dat een omvormer (= meestal ook met een gelijkrichter) is met spanningsregelaar zoals er staat, dan ga er slechts 1 type batterij mee kunnen opladen. Aangezien het van een scooterforum komt zal dat wel enkele amperes zijn omdat je daar je scooter mee moet kunnen starten. Je moet dan een batterij met het correcte ampèrage aansluiten. Die zullen dan ook wel iets kosten waarschijnlijk.


Google zelf eens op "12 volt lead acid battery charger diagram" en je vindt wss nog 100 schema's :tetten:
Succes met je project! Ik ga morgen de mijne uiteenzwieren :-)

Jokke
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by killingsnake »

Hallo Jokke,

Alleszins welkom op ons forum ;). Heb jij meer uitleg over de club waar je het een paar keer over hebt? Denk wel dat anderen daar wel geïnteresseerd in zijn ;)

Leuk dat je de tijd neemt om dit alles uit te schrijven, heb het allemaal gelezen. Heb wel een paar foutjes gespot, maar zijn meestal kleine dingen, je weet wel over wat je spreekt.

Waar ik het meest vragen over heb is je laatste vraag. Bij tal van brommers met batterij, zelfs bij oudere moto's is het enigste wat een batterij oplaad gewoon een stroomdraad, rechstreeks van de alternator, en daar gewoon 1 enkele diode tussen, niks spanningsregelaar dus, zelfs geen condensator om de pieken te vlakken, en die batterijen laden dan gewoon op, en dit zijn gewoon loodzuurbatterijen?
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Twister »

@DuJokke: thanks voor je uitgebreide reply en de link. Ik heb ook al eens gezocht naar deze schema's en wel eea gevonden. Toch lijken er op al die scooter en brommerfora nog aardig wat misverstanden/twijfels en vragen bestaan over wat het juiste schema is... ik ga gewoon wat uitproberen. Ik heb namelijk een accu bak op mijn Camino en nog een erg goede 12V gel-accu liggen. Over het algemeen vindt ik de verlichting via de spoelen vaak wat onbetrouwbaar en zwak, vandaar de accu. Bovendien lijkt een goede claxon mij ook geen overbodige luxe.

Een 6V accu opladen kan sowieso wel met de originele spoelen aangezien sommige Camino hiermee waren uitgevoerd. Deze accu's dienden om de knipperlichten van stroom te voorzien. Een zwaardere accu dan origineel zal waarschijnlijk moeilijk worden, maar ik ga het proberen. (Overigens heb ik trouwens een Honda PX - CDI ontsteking met lichtspoelen).

@killingsnake: rechtstreeks een draad op de accu lukt niet, kijk maar naar het schema van een NL Camino Custom en de onderstaande foto's van originele onderdelen voor een Camino met een accu dat geen ULO-box is (daar zie je een kleine spanningsregelaar liggen):

Image

Image
Image
Image


In de ULO-box zit een accu, maar tevens een spanningsregelaar etc.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by killingsnake »

Twister:

Ik zeg ook niet RECHTSTREEKS op de batterij. Dat geeft wisselspanning en laad helemaal niks op. Er moet wel degelijk een diode op.

Dus van bovenste grafiek (gewone sinusvormige wisselspanning) naar de middenste grafiek, door middel van een enkelfasige gelijkrichter:
Image

Dat is al genoeg voor meeste brommers/moto's om een batterij op te laden.

Eventueel gebruikt men een dubbelfasige gelijkrichter welke de onderstaande grafiek oplevert. Een ideale gelijkrichter heeft nog een condensator om de pieken te vullen (de "minibatterij" zoals deze in de uitleg wordt genoemd, maar deze heb ik nog nooit gezien op een voertuig (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden)

Image
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by killingsnake »

Schema Honda MT, 6V. Het schema zegt genoeg en zoals te zien valt wordt de batterij gewoon opgeladen door een enkelfasige gelijkrichter, zonder iets anders bij.

Image

zelfde geld voor Honda PX en eigenlijk alle andere brommers/moto's waar ik tot nu toe heb aan gewerkt. Als er een spanningsbegrenzer aanwezig is is dat dan meestal voor de lampen, of enkel de cockpitlampjes..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Twister »

Sorry, ik heb over het woordje diode heen gelezen in jouw post... Je hebt gelijk.

Overigens ga ik sowieso niet in discussie met jou over elektra... ik geloof je meteen gezien mijn gebrekkige kennis ervan :wink:
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Sander »

Mooie uitleg, kan er niet meer aan toevoegen ! :thumbsup: :clap:

Check PB ! :wink:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by killingsnake »

Twister wrote:Sorry, ik heb over het woordje diode heen gelezen in jouw post... Je hebt gelijk.

Overigens ga ik sowieso niet in discussie met jou over elektra... ik geloof je meteen gezien mijn gebrekkige kennis ervan :wink:

Met mij discussiëren mag altijd, als ik maar gelijk krijg :d
Is maar om te lachen natuurlijk, ik sta altijd open voor discussie, ik weet ook niet alles he. Hoe meer je weet des te minder je weet ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
DuJokke
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Tue 19 Jul 2011, 16:15
Location: Leuven BE

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by DuJokke »

Zo heren!

Goeie vragen en reacties :)

Onze camino club - Camino Club Rambo Wezel dus- bestaat uit een goei 20 tal overjaarse halve garen die met 1 of meer honda Camino's rondrijden maar ook veel in de kroeg hangen, voornamelijk rond Wuustwezel in Noord België :)

OT:Je kan inderdaad met 1 diode een batterij laden, maar dat is dan 9 kansen van de 10 een zenerdiode. Een zener functioneert als een rudimentaire spanningsstabilisator en gaat gelijkrichten, maar gaat pas "open" vanaf een bepaalde doorslagspanning en stabiliseert de spanning tot redelijke hoge stroomsterktes, afhankelijk van het type zener. Dat is dan 'pulserend laden'. Da's ook weer heeeel rudimentair maar werkt. 8) Welke zener hievoor gebruikt wordt en vanaf welke spanning deze opengaat is waarschijnlijk ooit empirisch door de Honda ingenieurs vastgesteld. Je kan dat zelf gaan uitzoeken, maar een stabilisator zoals de LM317 kost 2 keer niks, levert geen ruis op etc etc, en zal zowieso beter zijn voor je batterij. Zo kan ze ook niet overladen worden bij lang rijden.

Op de schema's staat inderdaad "gelijkrichter", maar da's niet gezegd dat daar enkel maar diodes inzitten en wat voor diodes het zijn. In alle camino documentatie die ik tot hiertoe gevonden heb variëren waardes en componenten nogal :) Bij de bobijn zit ook een weerstand en condensator die ook dikwijls weggelaten worden in schema's.
Maar zoals ik al zei ken ik niks van brommers ( :tetten: ), dus welke brol ze nog allemaal in die behuizingen steken... geen idee :-). Uiteraard zal nieuw gekocht materiaal, of materiaal dat van een andere brommer komt wel geschikt zijn voor de camino en werken, maar het gaat hem hier om het doe-het-zelf project natuurlijk. PM me zeker even met je gevonden foutjes, dan kan ik ze aanpassen. Ik heb de boel ook maar op een avondje getypt, dus er zullen zeker nog wel fouten instaan :)

Greetz, Jokke
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
DuJokke
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Tue 19 Jul 2011, 16:15
Location: Leuven BE

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by DuJokke »

Haha, vooral de tikfout in de eerste zin van men document is al geweldig... hoe kon ik daar nu over kijken... :jump:
da's voor morgen...
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
User avatar
Benbo
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 106
Joined: Mon 14 Mar 2011, 11:46
Location: wezelcity

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Benbo »

Voor de genen die meer willlen weten over CCRW Camino Club Rambo Wezel (Wuustwezel). Die kunnen altijd via facebook een kijkje komen nemen onder Camino Club Rambo Wezel is deze te vinden. Er staan onderandere vele foto's op , activiteiten da we doen, het enige echte Rambo club lied. Zeker de moeite om eens te cheken. :-D
Image
User avatar
Benbo
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 106
Joined: Mon 14 Mar 2011, 11:46
Location: wezelcity

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by Benbo »

Benbo wrote:Voor de genen die meer willlen weten over CCRW Camino Club Rambo Wezel (Wuustwezel). Die kunnen altijd via facebook een kijkje komen nemen onder Camino Club Rambo Wezel is deze te vinden. Er staan onderandere vele foto's op , activiteiten da we doen, het enige echte Rambo club lied. Zeker de moeite om eens te cheken. :-D

Hoja Little Smoky knape presentatie maker.
Image
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Post by metsinsons »

bij mijn camino kwam er uit een nieuwe ontsteking 12V en meer bij een belasting van 20watt.
nu heb ik een dayang ontsteking steken en die gaf ook 12V. ik heb dan een 3polige spanningsregelaar gekocht en de draden waartussen 12V en meer over staat heb ik aangesloten en de uitgangsspanning wordt dan geregeld tot 12V. nu ga je wel nog flikkeringen krijgen op lage toerentallen maar dat is simpel op te lossen met een gelijkrichter met afvlakcondensator.
Nu als je echt het effect van een batterij op een camino wilt hebben dan moet je zien dat de regelaar op stationair ook een groot genoege spanning krijgt. bvb. mijn camino geeft 10volt stationair, ik zet een regulator van 6V op.
Ik rijd nu zeker een half jaar met voor en achter led's (de flikkeringen komen omdat leds sneller doven met de nuldoorgang als een gloeilamp)

hier een filmpke:
[youtube][/youtube]
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
Post Reply