Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by killingsnake »

Omdat er regelmatig een serieuze discussie ontstaat of vragen zijn rond de boorddocumenten van bromfietsen, wil ik hier even de regels samenzetten rond wat nu moet, mag, en niet mag rond het GVA.

Wat ik tot nu toe vond op internet, en dit is ook wat ik altijd heb gehoord en geloofd:


Bij de stelling dat het onmogelijk is een gva voor te leggen van een oude bromfiets waarvan de producent failliet is gegaan en de originele papieren nooit bestaan hebben of verloren zijn gegaan:
Er bestaat een vaste procedure bij de FOD Mobiliteit en Vervoer om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken van constructeurs die niet meer bestaan. Er dient in voorkomend geval contact te worden opgenomen met deze overheidsdienst. Zij duiden dan op hun beurt iemand aan die identificatieplaatjes en gelijkvormigheidsattesten mag afleveren.
Contactgegevens :

FOD Mobiliteit en Vervoer
Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Wegverkeer - DIV
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel (Sint-Joost-ten-node)
Tel. : 02 277 30 50 (infokiosk)
Vraag naar de Directie B1
(Technische directie)
Is een GVA nodig?
Er is geen enkel KB waarin wordt bepaald dat je het bij moet hebben... dus moet je het niet bij hebben.
Nog even meegeven dat het gelijkvormigheidsattest geen verplicht boorddocument is bij een brom- en motorfiets.
Dit document moet uiteraard wel naderhand kunnen worden voorgelegd.
De eigenaar moet dus houder zijn ten alle tijde, maar geen drager! In andere woorden, je moet dus wel in het bezit zijn van een GVA, maar je hoeft het niet bij te hebben. Veel agenten weten dit niet of geloven anders, maar dit staat in het KB van 10/10/74. Ik ben nog op zoek naar een exacte formulering van dit stukje, een printje hiervan is gemakkelijker om mee te dragen ipv je waardevolle papieren.
Let wel op: een bromfiets gemaakt voor 10/10/74 hoeft dus geen GVA te hebben! Hoe dit te bewijzen valt dat de bromfiets van voor dit jaar is weet ik echter niet als je de papieren ontbreekt..

Het befaamde KB van 1010-74 waar meestal bij zulke discussies naar gewezen wordt:
http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-101074

Discussie geopend :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
kadettgsiboy
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 5211
Joined: Sun 25 Sep 2005, 17:11
Location: leopoldsburg

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by kadettgsiboy »

merci voor deze nuttige informatie :wink:
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by camino_expert »

je kon het niet beter formuleren snake
thanks voor het zoekwerk
zeer nuttige informatie
dank u
grtz marc :wink:
honda camino forever
Tomas
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 75
Joined: Mon 30 May 2011, 19:56
Location: Grimbergen

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by Tomas »

Super !
echt handig ..
Bedankt!
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by killingsnake »

Dank u :). Mocht er iets toe te voegen zijn of vragen zijn, daarvoor heb ik deze geopend :).

Ter info: de quotes komen van het internetforum van wegcode.be, een forum beheerd door politie-inspecteurs ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
jabba001
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 25
Joined: Tue 30 Aug 2011, 18:20
Location: 9120 Beveren

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by jabba001 »

Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?
User avatar
wouter2
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 173
Joined: Sun 31 Oct 2010, 20:37
Location: Dessel

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by wouter2 »

jabba001 wrote:Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?
ik dacht dat het mogelijk was mits je een klasse B kader en blok hebt
als in je kadernummer PA50 staat heb je een B kader, als er PA50M staat is het een A kader

cilinders herken je aan een markering ergens bij de bevestiging aan je karter als er H1, H2, H3 of H4 opstaat heb je een A cilinder

Als er P1, P2, P3 of P4 opstaat is het een B cilinder

verder weet ik het ook niet juist

grtz
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by camino_expert »

jabba001 wrote:Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?
een klasse a kader laten homologeren naar kl b vroeger ging dat wel ,nu niks nemeer denk ik
een een kl b na motorfiets naar 80cc bvb
ik weet nog nen yamaha rd 50cc met baanplaat belgie niks duits of nederlands hier aangepast
ma das jaren geleden
wetgeving vrandert om de 5 botten

ma pakt nen mt 8 uit nederland of duitsland of mb-8
da zijn org 80cc's en motorfietsen
da is te regelen via die zijn ingeschreven
en kan hier ook ingeschreven worden omdat het motorfietsen zijn

met ne 50cc hebde een geldig gva nodig in belgie
en die hebben geen nrplaat dus staat nergens ingeschreven bij de div

frame veranderen da gaat wel
kl b kader steken en motor aanpassen dattem 45 p u gaat
dat is de ideale oplossing denk ik

dus moraal kader veranderen en motor aanpassen :wink:
honda camino forever
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by jasper wauters »

en de verzekeringspapieren, moet je daarvan houder zijn of drager?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Nelder
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 837
Joined: Wed 08 Sep 2010, 17:50
Location: 9070 Destelbergen

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by Nelder »

Drager
/
tnerual
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 137
Joined: Sun 19 Jul 2009, 12:01
Location: Leuven

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by tnerual »

Dan hebt ge niet goed geleerd..

Uiteraard ook houder... bij auto's enzo kunnen ze wel checken op hun PC of de auto is verzekerd, dat doen ze via de kentekenplaque..

Maar aangezien 50'cckes (en alles erboven :D ) zonder nummerplaat (kl. A/B) da niet hebben, moet je WEL de papieren bij u hebben!
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by standreww »

Hij zegt toch drager? Verzekeringspapieren atijd bij hebben dus.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by killingsnake »

tnerual wrote:Dan hebt ge niet goed geleerd..

Uiteraard ook houder... bij auto's enzo kunnen ze wel checken op hun PC of de auto is verzekerd, dat doen ze via de kentekenplaque..

Maar aangezien 50'cckes (en alles erboven :D ) zonder nummerplaat (kl. A/B) da niet hebben, moet je WEL de papieren bij u hebben!
Bovenaan staat er geschreven dat de papieren geen verplicht boordocument zijn. Ze moeten wel altijd, eventueel later kunnen worden voorgelegd. Graag bewijzen (Koninklijk besluit oid) vooralleer je hier post ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
quartzsp
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1498
Joined: Sat 01 Oct 2005, 19:20
Location: Geraardsbergen

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by quartzsp »

Ombouwen klasse A naar klasse B kan nog maar geen enkele importeur wil het benodigde gelijkvormighidsattest af geven.

Trouwens op een Belgisch attest (de rose gelijkvormigheidsattesten) staat onderaan een proces-verbaal van goedkeuring - nummer van 6 cijfers bvb 87/6200 (Honda Vision klasse b)
87 is het jaar van goedkeuring
62 wil zeggen klasse B (60 is klasse A)
00 is het volgnummer van de keuring
User avatar
giovanni007
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1338
Joined: Wed 29 Mar 2006, 22:09
Location: ternat
Contact:

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Post by giovanni007 »

inderdaad nuttige informatie, thx snake

ma bon om u gva niet altijd op zak te hebben of express niet mee te nemen vind ik een beetje flauwe kul, tis nu niet dat het zwaar weegt ofzo e, als je het vergeet is iets anders, spaart je naft uit als je het altijd op zak hebt lol dan moet je geen 2 de keer gaan hehe :-D
Post Reply