Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Afstellen van de ontsteking

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
Drieze
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4850
Joined: Thu 21 Oct 2004, 19:45

Afstellen van de ontsteking

Post by Drieze »

Afstellen of aanpassen van de ontsteking (visplatinees, contactpunten)

Waar vind je ze terug ? Onder het chroom honda kapje aan de rechterkant

Met wat stel je ze af ? Voelermaatjes

Op hoeveel stel je ze normaal af : 0,30 - 0,40

Gevolgen van slechte afstelling ervan : ploffen, slecht optrekken

Bij grotere cilinders(bv 60&65&70cc) moet je proberen de vonk ietsjes te vervroegen.



Nieuwprijs van dit goedje schommelt volgens mij rond de 15 euro voor originele van honda en
5 euro voor een piraat (namaak, fake).

Met dank aan Edel en Ironbird voor foto's en iedereen wie ik nog vergeet

Foto van de platinen, thanks to Hornymoose voor deze mooi foto.
Image


Eerst moet je het vliegwiel eraf halen voor je de platinnen gemakkelijk kan afstellen. Steek een schroevendraaier vanonder door het vliegwiel tussen de 2 spoelen.
Zie foto:
Image

Achter het grote gat vanboven in het vliegwiel zie je dus de platinen zitten:
Image

Hier zie je de platinen van dicht, foto genomen als vliegwiel erop stond:
Image

Hier een foto van de platinen als ze open staan:
Image


Waar nu mijn schroevendraaier opzit is de vijs die je moet losdraaien om de platinen te kunnen verstellen:
Image


Hier de voelermaatjes, eentje van 0.30m en 0.05, deze leg ik dus op elkaar en dan heb je 0.35mm
Mijn voelermaatjes (0.30, 0.06 en 0.05) de andere ben ik verloren...
Foto:
Image


Hier zitten de voelermaatjes tussen de platinen:
Image

De piston moet op het BDP (= Bovenste Dode Punt) staan, en dan moeten de platinen afgesteld worden tussen 0.30 - 0.40mm.
Last edited by Drieze on Mon 04 Apr 2005, 12:58, edited 1 time in total.
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

kheb nog een uitgebreide handleiding klaar
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

edel wrote:kheb nog een uitgebreide handleiding klaar

Stuur die maar door naar Gobien, iedereen zal je dankbaar zijn :wink:
marco
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1377
Joined: Fri 08 Oct 2004, 22:49

Post by marco »

te vervroegen, bedoel je de platinnekes dichter bij elkaar te zette ?
Drieze
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4850
Joined: Thu 21 Oct 2004, 19:45

Post by Drieze »

nee, eh hoe zeg de da weer ehm op moment dat de pistong op z'n hoogste punt komt moet ge dus e beetje vervroegen :oops:

Kweetniet of dit goed gezegd is zu
User avatar
hornymoose
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3286
Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
Location: dilsen-stokkem

Post by hornymoose »

detonatie :wink:
dit is niet goed denk ik, krijg je van die putjes,
hou het bij het juiste tijdstip ongeveer.
Drieze
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4850
Joined: Thu 21 Oct 2004, 19:45

Post by Drieze »

je neemt me de woorden uit de mond bananeman :wink:
User avatar
hornymoose
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3286
Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
Location: dilsen-stokkem

Post by hornymoose »

Neotik wrote:je neemt me de woorden uit de mond bananeman :wink:
lol, bananeman ?? :lol:
Drieze
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4850
Joined: Thu 21 Oct 2004, 19:45

Post by Drieze »

Da was vroeger toch zo uwe avatar 8) die 2 banaanewipperkes
User avatar
Ironbird8280
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 4421
Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:26
Location: Retie (kempen/prov. Antwerpen)
Contact:

Post by Ironbird8280 »

marco wrote:te vervroegen, bedoel je de platinnekes dichter bij elkaar te zette ?
neen vervroegen is vroeger laten opengaan. maw je grondplaat verdraaien.

maar te vroeg zorgt idd voor detoneren, maar een paar graden vervroegen bij een grotere cilinder wekt alleen maar positief zenne :wink:
crosser34

Post by crosser34 »

waar kunde die voelerplaatsjes kopen en hoeveel kost da ??
User avatar
hornymoose
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3286
Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
Location: dilsen-stokkem

Post by hornymoose »

een crosser die dat niet weet :?
in de gewone doe het zelf zaak 5 euro ofzo
caminotje72cc

Post by caminotje72cc »

kversta da ni goe met die grondplaat verdraaien hoor hoe doe je dat dan?
is da ook dan met uw platinés?
User avatar
hornymoose
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3286
Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
Location: dilsen-stokkem

Post by hornymoose »

ik zal eens ff uitleggen,
je hebt toch dat ronde ding met 3 omgekeerde gaten erin waar het vliegwiel zich op aansluit, deze zit vast op de krukas, dus het deel wat op de krukas zit moet je hebben daar zitten je plaitnes ook op vast, telkens als je vliewiel 1 keer rondraait gaan u platines telkens 1 maal open omdat er een kleine verhoging zit in dat stuk van het vliegwiel of rotor.
als je je platines erop draait en in een bepaalde hoek zet gaan ze meer open of meer toe omdat de platines harder gedrukt staan op die verhoging, dus ge moet simpelwel u plaitnes erop drukken vastdraaien totdat je een mooie opening krijgt, haast zichtbaar.
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Voila, ff wat bijgewerkt met foto's en "uitleg", verbeter mij daar waar nodig.
Post Reply