Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

roderen

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
pj-tuning
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1993
Joined: Fri 13 May 2005, 22:09
Location: edegem

roderen

Post by pj-tuning »

ik steek binnekort men nieuwe 50cc cilinder omdat de oude is vastgelopen, ik heb een handleiding om perfect te roderen, een deel komt van duff zijn site en de rest is derbij gedaan zoals duff me het heeft vertelt (bedankt hiervoor duff :wink: )
dit is de handleiding en als der iets op aan te merken is zeg het maar, (de varioring zorgt ervoor dat vario niet volledig dichtgaat en topsnelheid lager ligt.)


Hoe rodeer je een gietijzer:

Bij plaatsing goed insmeren met olie.
Wat extra olie met je naft mengen kan zeker geen kwaad (wat extra rook maar dat is niet zo erg)

Relatief traag optrekken, en ongeveer 30 - 40km/h rijden.
Voor een goeie 300km

Dan mag je uw snelheid en optrekken stillaan verhogen.
Tot je ongeveer aan 500km bent.
Tegen dan moet je hem al op zijn top gereden hebben (vanaf 400km ofzo)

Dit alles doe je met ontgrensde vario en sito potje.

Na die 500km mag je de vario ring en leovince en terug onder steken en rij je 25 km weer met gas bijna niet open en dan rij je 25 km door hem regelmatig op volle toeren te laten komen.

Zo, nu is je cilinder perfect gerodeerd!



Hoe rodeer je een aluminium:

Bij plaatsing goed insmeren met olie.
Wat extra olie met je naft mengen kan zeker geen kwaad (zoiezo is het beter om een alu wat extra te smeren)

15 minuten in ralentie draaien
volledig afkoelen
15 minuten in ralentie draaien
volledig afkoelen
paar k'ms opt gemak rijen (5 ofzo)

Hoe rodeer je een nieuwe piston in een gerodeerde cilinder (gietijzer):
Op dezelfde manier roderen als je een complete nieuwe kit rodeert. Maar nu moet je dat maar +-200km volhouden.


Hoe rodeer je nieuwe segmentjes:
Op dezelfde manier roderen als je een complete kit rodeert, maar nu moet je maar +-100km volhouden.
User avatar
xmls'euh
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 608
Joined: Fri 27 May 2005, 20:56
Location: Veldegem natuurlijk !

Post by xmls'euh »

isgoe
User avatar
Tuning Camino
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1438
Joined: Thu 26 Aug 2004, 23:12
Location: Oost-Vlaanderen
Contact:

Post by Tuning Camino »

Jah, klinkt goed, mss een Sticky van maken?? Want word tegenwoordig veel gevraagd opt Forum...
Adidax
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3326
Joined: Tue 03 Feb 2004, 22:41
Location: Zwankendamme (Zeebrugge)
Contact:

Re: roderen

Post by Adidax »

peterdhondt wrote: Dit alles doe je met ontgrensde vario en sito potje.
Dat mag met eender welke uitlaat hoor. Alleen moet je het
karakter hebben van niet open te trekken...


Sticky van gemaakt trouwens...
User avatar
michiel4
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 4245
Joined: Sat 23 Apr 2005, 13:58
Location: Brugge

Post by michiel4 »

+ dat over de 30 à 40 km/u klopt niet voor alle cilinders hé,

als ik nu een nieuwe h1,2,3 of 4 cilinder koop en ik doe wat er hier staat zou ik heel tijd op mijn max. moeten rijden :wink:
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

michiel4 wrote:+ dat over de 30 à 40 km/u klopt niet voor alle cilinders hé,

als ik nu een nieuwe h1,2,3 of 4 cilinder koop en ik doe wat er hier staat zou ik heel tijd op mijn max. moeten rijden :wink:
Klopt, gewoon zien dat je cilinder niet teveel toeren draait, want dat is het belangrijkste.
User avatar
Tuning Camino
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1438
Joined: Thu 26 Aug 2004, 23:12
Location: Oost-Vlaanderen
Contact:

Post by Tuning Camino »

Als je nu in theorie snel rijd maar je toeren zijn zeer laag, zou dat dan kwaad kunnen voor de cilinder??
Adidax
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3326
Joined: Tue 03 Feb 2004, 22:41
Location: Zwankendamme (Zeebrugge)
Contact:

Post by Adidax »

Tuning Camino wrote:Als je nu in theorie snel rijd maar je toeren zijn zeer laag, zou dat dan kwaad kunnen voor de cilinder??
Neen, wat ondervindt een cilinder? Dat hij toeren maakt? Of dat die
brommer rap rijdt??

Het eerste dus :wink:
User avatar
Tuning Camino
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1438
Joined: Thu 26 Aug 2004, 23:12
Location: Oost-Vlaanderen
Contact:

Post by Tuning Camino »

Maar kan je eigenlijk snel rijden met lage toeren??
hondatuning
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1094
Joined: Fri 22 Jul 2005, 22:09
Location: Lanaken
Contact:

Post by hondatuning »

als je met hele zware gewichejes rijd bij inrijden, gaat dat dan niet?
Adidax
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3326
Joined: Tue 03 Feb 2004, 22:41
Location: Zwankendamme (Zeebrugge)
Contact:

Post by Adidax »

Tuning Camino wrote:Maar kan je eigenlijk snel rijden met lage toeren??
Hangt af van je setup é... Ik heb al cilinders gerodeerd tegen 50-55
per uur. Dat blokje draaide op zijn gemak op die manier...
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

hondatuning wrote:als je met hele zware gewichejes rijd bij inrijden, gaat dat dan niet?
Is niet gezond hoor...
Met te zware gewichten gaat je vario meteen toe = meteen véééél te zwaar verzet...
Je moet testen met je gewichtjes wat de beste zijn.
Adidax
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3326
Joined: Tue 03 Feb 2004, 22:41
Location: Zwankendamme (Zeebrugge)
Contact:

Post by Adidax »

Met zwaar direct toe? Zeker van? Vind ik nogal onlogisch...

(Kzeg nie da je verkeerd bent é)
User avatar
pj-tuning
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1993
Joined: Fri 13 May 2005, 22:09
Location: edegem

Post by pj-tuning »

sticky is voor en 50cc cilinder dus vandaar die 30-40 per uur en duff had me gezegt om best te beginne met orri potje of sito en dan na die 500km pasme ander chap te doen en da te roderen zo een 50km


ps: merci om er een sticky van te make dan hebek mij nog is nuttig kunne maken :wink:
User avatar
malossifreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 991
Joined: Wed 16 Feb 2005, 18:14
Location: buggenhout

Post by malossifreak »

naarmijn wete moet ge het best roderen met de setup die je werkelijk gaat hebben
Image
Post Reply