Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

algemeen elektriciteitstopic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by element »

Hallo,ik ga op mijn mino werken met Led"s voorlicht als achterlicht.Nu het mij wat ingewikkeld lijkt om deze deftig te kunnen aansluiten op de originele ontsteking wil ik gebruik maken van een batterij.Aangezien ik een batterij ga gebruiken mag je dan de 2 spoelen voor de lichten verwijderen of best laten zitten?
Alvast bedankt
:wink:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by killingsnake »

Beter idee is om een gelijkrichter te kopen/maken, en dan daarmee de batterij op te laden :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by element »

killingsnake wrote:Beter idee is om een gelijkrichter te kopen/maken, en dan daarmee de batterij op te laden :)
Ok,dat ga ik dan eens aan mijn nonkel moeten vragen die is thuis in van die dingen want elentriek is 0 bij mij :-D .
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by clio-tuning »

Waarom werken met een batterij?

Je kan de spanning van camino gelijkrichten en begrenzen, zodat uw ledjes zowel op rolanti als topsnelheid steeds even fel branden zonder knipperen. Zo was het althans bij mij aangesloten en het is echt niet moeilijk te maken... :P
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by element »

clio-tuning wrote:Waarom werken met een batterij?

Je kan de spanning van camino gelijkrichten en begrenzen, zodat uw ledjes zowel op rolanti als topsnelheid steeds even fel branden zonder knipperen. Zo was het althans bij mij aangesloten en het is echt niet moeilijk te maken... :P
:-D
Robby1982
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 24
Joined: Sun 04 Apr 2010, 18:51
Location: Geel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Robby1982 »

Goeie dag

ik heb nog een claxon liggen zoals hieronder op de foto te zien is
maar deze is voor gelijkspanning :(

Kan iemand mij zeggen of dit ook werkt op de wisselspanning van een camino of moet ik hem echt gelijkrichten?
Zo ja waar kan ik een gelijkrichter kopen??

Bedankt voor jullie hulp!!

Image
Image
User avatar
Thibaut
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 551
Joined: Sat 31 May 2008, 21:33
Location: Herselt, België

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Thibaut »

Normaal gezien gaat dat wel werken, enkel kan het zijn dat je een rare toon krijgt, probeer hem gewoon even uit zou ik zeggen.
Mijn snelle daily project, Black&White ---> viewtopic.php?f=9&t=24145
Te koop: http://www.2dehands.be/winkel/webshopthibaut" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
wouter2
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 173
Joined: Sun 31 Oct 2010, 20:37
Location: Dessel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by wouter2 »

heey

maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?

grtz

Wouter
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by clio-tuning »

wouter2 wrote:heey

maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?

grtz

Wouter
Nee, kan geen kwaad. :wink:
User avatar
wouter2
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 173
Joined: Sun 31 Oct 2010, 20:37
Location: Dessel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by wouter2 »

clio-tuning wrote:
wouter2 wrote:heey

maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?

grtz

Wouter
Nee, kan geen kwaad. :wink:
owkej merci, één van deze dagen dan 'ns een plaats zoeken waar ik die draadjes kan wegwerken ;)

grtz

wouter
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Twister »

sti wrote:volgens mij gewoon zoals bij een andere camino met pinkers

schema:
Image
Als ik goed naar deze tekening kijk, dan heeft deze slechts 2 draden vanaf de spoelen, roze en groen.

De roze verzorgt de verlichting, en kan dus alleen branden als de motor loopt.
De groene zorgt voor:
- toeter,
- remlicht,
- opladen accu/batterij.
Een grijze draad die vanaf de accu/batterij komt zorgt voor de knipperlichten.

Heb ik dit goed?

Kan iemand mij vertellen wat in deze tekening wordt bedoeld met 'silicon rec'? Is dat een gelijkrichter (gelijk aan voltage van de accu/batterij)?

Dus aansluiting accu/batterij gaat als volgt:
Vanaf ontsteking:
-> Groene draad -> gelijkrichter 6V/12V -> zekering (fuse) -> accu/batterij -> massa
Vervolgens vanaf accu/batterij:
-> Zwarte draad -> RAW-relais -> Grijze draad -> RAW-switch etc.

Klopt dit ook?

Dan nog een vraag: mogen de zwarte en de groene draad met elkaar in contact komen terplaatse van de zekering (fuse)? Daar lijkt het namelijk wel op in de tekening.

Ik zou heel blij worden als iemand me hiermee kan helpen, dan kan ik verder met het schakelen van de elektra op twee Camino-projecten van me :wink:

Alvast dank!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by oldie »

de grijze draad is de frequenterend + die komt vanaf de pinkrelais en gaat naar de schakelaar waar ie veranderd naar sky en oranje kleur voor de pinkers L + R

de groen en zwart zou idd aan de fusebox aan elkaar mogen komen de zwarte dient om de pinkrelais te besturen vanaf de batterij en de groene om te batterij te voeden eens de motor draait

de silic rec is idd de gelijkrichter om de batterij te behoeden van de wisselstroom en de rest van de groene draad word in direkt aangesloten in de schakelaars van het stoplicht en toeter

ik denk dat die diode in de silic rec ook de batterijspanning afsluit zodat er geen verlies optreed naar de spoel van de groene draad indien de motor niet draait

iemand die deze aansluiting heeft in de praktijk zou dit gemakkelijk kunnen testen als hij niet toetert of het remlicht niet gaat met de motor af sluit die silic rec inderdaad de spanning af indien de motor niet draait

de hoofdverlichting word via de roze draad direkt naar de schakelaar aangesloten en vertakt zoals wij met de rode draad doen die uit het blokje komt maar dan zonder schakelaar
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Twister »

oldie wrote:de grijze draad is de frequenterend + die komt vanaf de pinkrelais en gaat naar de schakelaar waar ie veranderd naar sky en oranje kleur voor de pinkers L + R

de groen en zwart zou idd aan de fusebox aan elkaar mogen komen de zwarte dient om de pinkrelais te besturen vanaf de batterij en de groene om te batterij te voeden eens de motor draait

de silic rec is idd de gelijkrichter om de batterij te behoeden van de wisselstroom en de rest van de groene draad word in direkt aangesloten in de schakelaars van het stoplicht en toeter

ik denk dat die diode in de silic rec ook de batterijspanning afsluit zodat er geen verlies optreed naar de spoel van de groene draad indien de motor niet draait

iemand die deze aansluiting heeft in de praktijk zou dit gemakkelijk kunnen testen als hij niet toetert of het remlicht niet gaat met de motor af sluit die silic rec inderdaad de spanning af indien de motor niet draait

de hoofdverlichting word via de roze draad direkt naar de schakelaar aangesloten en vertakt zoals wij met de rode draad doen die uit het blokje komt maar dan zonder schakelaar
Thanks a lot, Oldie!! Dat helpt mij weer verder. Dan ga ik op zoek naar een geschikte 12V gelijktichter (waarschijnklijk mét diode die de batterijspanning afsluit indien de motor draait.

Wat ik eigenlijk liefst zou willen is een 6V of 12V accu te gebruiken om de verlichting te laten branden, en dat de spoelen deze accu oplaadt. Dat ga ik maar eens uitproberen. Ik denk alleen dat ik dan een 6V accu moet gebruiken, aangezien ik vermoed dat de Camino spoelen een 12V accu bijna niet geladen krijgt (lijkt me).

Op mijn Camino Custom NL (soort chopper) ga ik het schema aansluiten als genoemd in de tekening. Hiervoor moet ik dan enkel nog een geschikte gelijkrichter en zekering (met zekeringhouder) zien te vinden...

Nogmaals dank!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by oldie »

aflsuit indien de motor NIET draait (om de batterij ni leeg te zuigen)

meet alvast de spanning die hij maakt op ralenti als hij maar 6 volt geeft zou ik een 6volt systeem maken met een spannings begrenzer van 6v anders zou het kunnen dat je een 12v batterij kapot trekt door te lage voedingsspanning op ralenti :wink:

ofwel een gelijkrichter die de spanningdoorlaat stopt onder de 12v
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Twister »

oldie wrote:aflsuit indien de motor NIET draait (om de batterij ni leeg te zuigen)

meet alvast de spanning die hij maakt op ralenti als hij maar 6 volt geeft zou ik een 6volt systeem maken met een spannings begrenzer van 6v anders zou het kunnen dat je een 12v batterij kapot trekt door te lage voedingsspanning op ralenti :wink:

ofwel een gelijkrichter die de spanningdoorlaat stopt onder de 12v
Je hebt gelijk... :oops: foutje.

Ik ga het binnenkort allemaal eens proberen.

Overigens verkopen ze mij mopshop.de gelijkrichters als deze:

http://www.mopshop.de/shop/product_info ... cc0b5c589c

Misschien moet ik me zoeen maar aanschaffen en uitproberen.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Post Reply