Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Ik heb dus een Malossi cilinder liggen waarbij er een stuk afgebroken draadstang in de bevestiging van de uitlaat steekt. De draadstang is 5 mm dieper afgebroken. Wat is de zekerste manier om dat stuk draadstang eruit te krijgen ?

Ik moet wel zeggen dat die Malossi vlot een viertal jaar heeft liggen slingeren en dat er roest opgetreden is. De draadstang kan dus ook nog eens vastgeroest zijn.

Iemand (een) goede tip(s) ?
Nicogsi
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1321
Joined: Mon 08 Dec 2008, 17:16
Location: Kortenaken

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Nicogsi »

het afgebroken gedeelte met een dremel mooi vlak maken
dan met een doorslag 'punteren'
dan gaatje inboren
het volgende toestelletje weet ik de naam niet
maar er bestaan zo boorkes met omgekeerde draad
als je die indraait, komt dat stuk eruitgedraaid

mss iemand die een fotoke kan plaatsen en de naam weet van die dingskes 8)

volgende tip:
als de cylinder al 4j rondslingert en er is roest aan de cylinderwand, geen tijd insteken :arrow:
Accellerati Incredibus
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Twister »

Nicogsi wrote:het afgebroken gedeelte met een dremel mooi vlak maken
dan met een doorslag 'punteren'
dan gaatje inboren
het volgende toestelletje weet ik de naam niet
maar er bestaan zo boorkes met omgekeerde draad
als je die indraait, komt dat stuk eruitgedraaid

mss iemand die een fotoke kan plaatsen en de naam weet van die dingskes 8)

volgende tip:
als de cylinder al 4j rondslingert en er is roest aan de cylinderwand, geen tijd insteken :arrow:
Deze denk ik dat je bedoelt:

Image
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by standreww »

Ja een linkse tappenset.
Fijn gaatje boren in de gebroken schroef.
Linkse tap er in, die zet zich vast en de gebroken schroef moet er normaal mee uit komen.

Misschien de gebroken schroef eerst wat laten schrikken met een puntslag en een hamer.
Nicogsi
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1321
Joined: Mon 08 Dec 2008, 17:16
Location: Kortenaken

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Nicogsi »

@ Twister

jaaa dat zijn ze die ik bedoel 8)

echt goe hulp al van gehad
Accellerati Incredibus
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Goed, ik ga eerst eens de cilinderwand zuiver maken en kijken of die nog goed is. Ik dacht gezien te hebben dat de roest in de cilinder van dat fijn, oppervlakkige, soort is. Waarschijnlijk is de cilinder toch vettig weggelegd geweest. Als ik die cilinderwand goed krijg koop ik zo 'n uitdraai-tap.

Het zou cool zijn als ik die Malossi zou kunnen redden zoals 'm is want bijna alles is erbij. Een piston die nog niet teveel gedient heeft met goed, gebruikt, segment. De pen en een naaldlager en één clips. De pakkingset is besteld en clipsen ga ik per 10 kopen.

Ik hoop dat ik 'm in orde krijg :-D
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Twister »

Nicogsi wrote:@ Twister

jaaa dat zijn ze die ik bedoel 8)

echt goe hulp al van gehad
Ik heb ze ook al een paar keer gebruikt, maar met wisselend succes... Er zijn er al een paar gesneuveld/afgebroken bij gebruik. Het uitboren daarna is nóg lastiger omdat dit gereedschap van extra hard staal is...

Wat ik tegenwoordig ook vaak doe is gebruik maken van temperatuur verschillen.
Ik zou in het geval van Madmac:

- eerst wat kruip olie toevoegen in het schroefgat (evt een roestoplosser erachter aan);
- daarna een gaatje boren in de afgebroken bout;
- dan een 'pons'-pen er op zetten en met een hamer een paar stevige tikken erop geven;
- daarna de cilinder verhitten met een brander, direct gevolgd door een gericht shot met onderstaande freezer op álleen de afgebroken bout;
- en dan tot slot bovenstaand gereedschap gebruiken...

Als het dan niet lukt dan blijft uitboren als enige over ben ik bang...

Image
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Hoe zit het eigenlijk met het volgende: draadstang uitboren tot 4,5 mm en dan met een M6 tap gewoon de schroefdraad zuiveren ? Ik heb namelijk een halve cm schroefdraad en zou waarschijnlijk net in dezelfde draad kunnen tappen. Zo zou dan het restant van de draad toch ook verwijderd moeten zijn, niet ?

Ik heb andere dingen gelezen over deze materie en blijkbaar sneuvelt zo 'n linkse tap regelmatig. Als ge nagaat is het ook logisch. Door iets conisch in te draaien in iets dat ge wilt losdraaien, gaat ge toch net spanning op de bovenkant zetten naarmate ge die conische tap dieper draait. :|
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by ben999 »

Madmac wrote:Hoe zit het eigenlijk met het volgende: draadstang uitboren tot 4,5 mm en dan met een M6 tap gewoon de schroefdraad zuiveren ? Ik heb namelijk een halve cm schroefdraad en zou waarschijnlijk net in dezelfde draad kunnen tappen. Zo zou dan het restant van de draad toch ook verwijderd moeten zijn, niet ?

Het probleem is dat het carter materiaal zachter is dan de afgebroken bout. Bij het minste dat je dan uit het center zit van die bout bij het boren, zal je boor steeds verder en verder uitlopen, zo zal je ook de goede draad beschadigen. Dikwijls is de bout er wel uit en zal je terug schroefdraad kunnen tappen. Enkel zal de diameter van het geboorde gat groter zijn en zal de bout niet goed steunen op de gangen.

Een helicoil is een betere oplossing, maar dan moet je ook nog steeds keurig in het midden van de bout boren. Als dat lukt en je helicoil erin zit, dan heb je een sterkere schroefdraad als de originele.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Het is de cilinder, dus gietijzer versus ijzer... :roll:

Ik zal wel zien, in 't slechtste geval moet ik naar de brommerman, die zal dat wel al meer gezien hebben. :d
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by den Ives »

ik heb me dit setje aangeschaft daar zou het vanzelf mee moeten lukken, dit weekend eens proberen :wink:

Image

Image
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by ben999 »

Madmac wrote:Het is de cilinder, dus gietijzer versus ijzer...
Ow, beginpost niet aandachtig gelezen, ik dacht dat het over de cilinderbevestiging ging , mijn fout ..
den Ives wrote:ik heb me dit setje aangeschaft daar zou het vanzelf mee moeten lukken, dit weekend eens proberen
hola, dat ziet er niet verkeerd uit! Laat je ons je bevindingen even weten?
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Ik heb het eruit gekregen ! :jump: :jump:

Zonder bovenstaande hulpmiddelen, maar meer morgen want ik heb foto's :tetten:
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by den Ives »

hola, dat ziet er niet verkeerd uit! Laat je ons je bevindingen even weten?

doe ik zeker ;-)

Ludo :thumbsup: :thumbsup:
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Afgebroken draadstang uit uw cilinder halen.

Post by Madmac »

Ik heb dus ook andere kanalen gebruikt (g00gle) ivm die afgebroken draadstang en kwam geregeld een héél simpele oplossing tegen:

Dus eerst lang op voorhand een roestoplossend middel ingespoten, industrial strengt !
Dan een gaatje in de draadstang geboord van 3 mm.
En daar een inbus bit van 3 ingeklopt.

Image
Image

Op die inbusbit een mini-griptang gezet en héél rustig torsie opgezet... en ik kreeg hem aan 't draaien !

Na een minuut had ik 'm er uit:

Image
Image

En hier de foto's van de zuiver gemaakte cilinderwanden:

Image
Image

In prima staat dus :d
Post Reply