Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

rtb camino crosser

NIEUW LID: Je dient je hier eerst voor te stellen!

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: rtb camino crosser

Post by killingsnake »

Spatje vuil? je moet je best doen om de camino door de modder heen te zien :lol:

welkom op ons forum ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
joord
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 15
Joined: Mon 25 Feb 2013, 23:07

Re: rtb camino crosser

Post by joord »

Idd een beetje vuil hier en daar...

@ Mhrfreak:

Bedankt voor de deskundige uitleg, jij spreekt wrs niet meer over je eerste caminotje :-D
Ik probeer het wel low budget te houden, aangezien het nu de 2e editie is en er dus van een kampioenschap geen sprake is...

Dus tips in verband met goedkoop tunen, (ik ben duidelijk geen expert zoals mhr freak) zijn welkom, draaien en frezen zijn geen probleem...

ter duiding hoe prof we bezig zijn :-D
Image
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: rtb camino crosser

Post by ben999 »

mmh, een werkbank is toch wel gemakkelijk hoor :d
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: rtb camino crosser

Post by mhrfreak »

joord wrote:Idd een beetje vuil hier en daar...

@ Mhrfreak:

Bedankt voor de deskundige uitleg, jij spreekt wrs niet meer over je eerste caminotje :-D
Ik probeer het wel low budget te houden, aangezien het nu de 2e editie is en er dus van een kampioenschap geen sprake is...

Dus tips in verband met goedkoop tunen, (ik ben duidelijk geen expert zoals mhr freak) zijn welkom, draaien en frezen zijn geen probleem...

ter duiding hoe prof we bezig zijn :-D
Image
idereen heeft het ooit moeten leren (en leren steeds bij)
ik vind het in ieder geval tof dat je gaat crossen met je camino, :-D
paar kleine tips :wink:

iets simpel dat je kan doen is uitlaatpoort verbreden(niet meer dan 68 procent met de gewoonlijke camino zuigers)
het doet niet zo veel maar wel iets ,uiteraard speelt poortvorm ook een rol enz maar met de breedte kan je al niet veel mis doen zolang je niet te breed gaat en geen de poort niet vierkant maakt(dodelijk voor zuigerveren)
bovenaan iets breder dan onderaan
(in praktijk zie je dat je eigenlijk de eerste 2-3 mm iets smaller hebt dan breder dan smaller door de afrondingen)
(de vorm is voor elke cilinder die ik doe ook soms anders hangt ook van de rest af enz zoals ik eerder vertelde)
andere onteking zoals om te beginnen een hpi ofzo is ook een toffe aanvulling voor te crossen(wel zorgen dat er koeling aan komt(hpi),wat niet altijd makkelijk is met een crosser in de modder enz.) :d

-grotere carburator (in geval van je huidige setup denk ik max. 19mm(gokje zonder te rekenen)
User avatar
Tinus
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 924
Joined: Tue 05 Feb 2008, 20:19
Location: Opoeteren
Contact:

Re: rtb camino crosser

Post by Tinus »

Leuk toch die brommer crossen.

foto van een concurent :d

foto na 1 rit tijdens Everts and friends
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2-stroke
joord
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 15
Joined: Mon 25 Feb 2013, 23:07

Re: rtb camino crosser

Post by joord »

een kick, daar zocht ik ook naar...

een hpi is direct weer wa geld e, of heeft iemand dat voor een schappelijke prijs liggen ?

@ mhr freak
wat denk je van een batterij ontsteking met de bobine van een auto ?
joord
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 15
Joined: Mon 25 Feb 2013, 23:07

Re: rtb camino crosser

Post by joord »

Ik heb nu een "regelbare" proma er op zitten...

Weet iemand hoe die "regeling" werkt? of slijp ik het boeltje er beter af ? het doet me namelijk erg een de zogenaamde valse bocht denken...
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: rtb camino crosser

Post by mhrfreak »

joord wrote:een kick, daar zocht ik ook naar...

een hpi is direct weer wa geld e, of heeft iemand dat voor een schappelijke prijs liggen ?

@ mhr freak
wat denk je van een batterij ontsteking met de bobine van een auto ?
hpi's kosten niet zo veel hoor ,ocasie vind je ze soms al rond de 150euro nieuw(+-300)

batterij ontsteking met autobobijn is meer jaren 60-70 :wink: (geen voorstander van alhoewel het wel werkt en ook iets beter uiteraard mits juiste afstelling)
is in ieder geval al beter dan de originele,(wel nadeel van de batterij)
maar je blijft een vaste curve hebben,
je kan er ook een scooteronteking met cdi opzetten,pitbike chinese binnenrotor(kost nog geen 50euro nieuw :wink: ,wel vaste curve en zijn soms snel kapot,eigenlijk kan je van alles zowat een onsteking overzetten met wat knutsel werk(van lichte motoren)

enkele voorbeelden: hpi (variabele type nemen uiteraard),malossi,dopler,polini,(eventueel zelfs oude motoplat,ook vaste curve),pvl ook uiteraard(analoge kosten ook zo veel niet dacht +-220euro,digitale versie vind ik wel veel beter maar is ook uiteraard heel wat duurder),selletra(ook wel vaste c.) en zo zijn er nog 100den soorten ,ook heb je dan nog wat extreem goede maar heeft niet veel nut deze allemaal te noemen lijkt me :wink:

voor de cros zou ik dus vooral zeggen dat je best 1 zoekt met een brede curve/verloop bv. de hpi heeft dit vrij breed/groot
net als pvl(let wel op je hebt hier veel varianten in)
uiteraard is er weer geen ideale curve dit moet voor ieder motorblok anders gezet/afgesteld worden(maar dan gaan we naar programeerbare ontstekingen enz.)

zoals je ziet zijn er dus weer ongeloofelijk veel mogelijkheden :wink:
caminozeikerd
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 98
Joined: Wed 15 Jun 2011, 22:44
Location: Vlaanderen

Re: rtb camino crosser

Post by caminozeikerd »

Heb je de inlaatpoorten opgehoogd en het kopvlak vd cilinder afgedraaid? Meet je in- en uitlaattiming eens met een gradenschijf. Het verschil tussen beide is best zo een 60 graden. Dus als je bv. 110 graden inlaattiming hebt , bewerk je best de uitlaat tot zo een 170 graden. Maak een mooie ovale uitlaatpoort zoals MHRfreak zegt, dit samen met minimum 15mm carbu zal al iets doen. Mijn Motoplat gaat al een 20 jaar mee wat je van HPI niet kan zeggen en dat dan gebruiken in de cros heb ik toch mijn twijfels over.
Persoonlijk zou ik als basis geen Camino gebruiken maar een Wallaroo of Fox, de originele FOX cilinder is goed te tunen. Het reglement zegt 50cc en voor deze motors zijn er leuke 50cc cilinders verkrijgbaar zoals Polini W, Malossi zowel lucht als watergekoeld en hier hoef je niet aan te tunen maar deze kan je nog meer bewerken ook.
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: rtb camino crosser

Post by mhrfreak »

caminozeikerd wrote:Heb je de inlaatpoorten opgehoogd en het kopvlak vd cilinder afgedraaid? Meet je in- en uitlaattiming eens met een gradenschijf. Het verschil tussen beide is best zo een 60 graden. Dus als je bv. 110 graden inlaattiming hebt , bewerk je best de uitlaat tot zo een 170 graden. Maak een mooie ovale uitlaatpoort zoals MHRfreak zegt, dit samen met minimum 15mm carbu zal al iets doen. Mijn Motoplat gaat al een 20 jaar mee wat je van HPI niet kan zeggen en dat dan gebruiken in de cros heb ik toch mijn twijfels over.
Persoonlijk zou ik als basis geen Camino gebruiken maar een Wallaroo of Fox, de originele FOX cilinder is goed te tunen. Het reglement zegt 50cc en voor deze motors zijn er leuke 50cc cilinders verkrijgbaar zoals Polini W, Malossi zowel lucht als watergekoeld en hier hoef je niet aan te tunen maar deze kan je nog meer bewerken ook.
niet om moeilijk te doen maar de timingen die je nodig hebt hangen van je uitlaat en andere onderdelen af enz zoals hiervoor al getypt,gewoon wat gokken is niet ok(soms uiteraard wel als je geluk hebt maar nooit ideaal) het is meer dan wat met timingen spelen,ook de hoeken enz moeten netjes berekent worden,ook zeg ik niet de uitlaatpoort compleet ovaal moet zijn het is een andere vorm maar kan het moeilijk uitleggen,

(mag je altijd live komen bekijken heb er hier wel een heel aantal cilinders liggen)moet ook goed staan zodat het je spoeling niet in de war gooit dit geld uiteraard zeker ook zeker voor je spoelers maar spoelrichtigen/hoeken is ,zijn heel wat moeilijk dan de timingen enz,vandaar het heel moeilijk is om 2 bijna dezelfde cilinder te maken doormidddel van tuning.

19 carbu gaat nodig zijn na gewoon al na wat lichtere tuning al (uit ervaring,)
een w poort is ook niets het van het,de goede 50cc tjes voor op de foxjes (eigenleijk 103 tjes)enz. zijn helaas al meer dan 10 jaar niet verkrijgbaar(de meer exclusieve bv.de bidalots,enz.,de echte toch niet)

met een camino kan je evengoed mee als met een wallaroo of fox ,is wel alleen wat meer werk aan uiteraard,wat het dan weer leuk maakt :d

inderdaad de motoplats zijn sterk heb er ook meer dan 5 groot model liggen en 2 klein maar zijn niet variabel dus is niet ok meer,de dag van vandaag.
hpi is meer een budget ontsteking,ik heb voorkeur voor: bidalot pvl,ignitech(ook verkrijgbaar met quickshift,detoteller,powervalve,powerjet sturing,)ook zeer goed(gelijkaardig als gp materiaal )
of de legendarische BPS ontstekingen voor als je grag een heel goede hebt(staat nog op mijn verlanglijstje voor mijn racer) (gp materiaal)(kosten meer dan 1500 euro (heel wat meer )maar wel echt prachtige dingen,met indien gewenst:(uiteraard komt er dan nog wat geld bij) quick shift,powervalve sturing,powerjet controller,alles programmeerbaar,powerjet sturing,positiesensor gashendel,detonatieteller en nog een paar opties :d
en zo zijn er nog veel ontstekingen,als je graag de echt goede wilt kennen :wink:


welke ik in mijn bezit heb en korte beschrijving/ ondervinding+ mijn ervaring :

-hpi voor 2000(zwarte) vaste curve is gelijkaardig als de oude motoplats,kwaliteit oerdegelijk
-motoplat groot type oerdegelijk vaste curve
-motoplat klein zelfde beschrijving als grote
-hpi 2004 doet wat hij moet doen,iets minder verloop maar variabele curve kwaliteit goed
-hpi's na 2006 doet wat hij moet doen bredere curve verloop,cd'is gaan nog al eens kapot(al meer dan 4 kapot gehad)
*extra optie is hpi cdi met 2 curves waar je kan tussen switchen,iets beter om te vertrekken ,waarna je kan overschalen(race) ,maar sneller stuk dan de gewone cdi's(2 kapot gehad al),stator ook al kapot gehad maar onder garantie opgelost door hun
-hpi nieuw type met vliegwiel en spoelen binnenin 1ste versie,worden vrij snel warm,wel goede lichtopbrengst,cdi's zelfde als hierboven ook variabel uiteraard
-malossi oud type oerdegelijk,cdi wel goed in rubbers hangen ,houden niet van schokken
-malossi eprom nieuw type (zelfde beschrijving als boven)variabel
-pvl analoog heb de 2 type's (ongeveer zelfde verhaal als de hpi's na 2006) vast
-pvl digitaal (nr cdi's weet ik niet vanbuiten) oerdegelijk ,variabel
-pvl digitaal programeerbaar,aanrader omdat je zelf je curve kunt afstellen met de comuter goede kwaliteit variabel
-bidalot pvl oerdegelijk geen minpunten ,variabel
-suzuki rm 80 cross ontsteking vast,oerdegelijk(vergelijkbaar motoplat,oude hpi enz.),wel zwaar
-ignitech goede kwaliteit,ook op pc programeerbaar,nadeel is heeft accu nodig^
-selletra(rode) oerdegelijk, vast
-chinese pitbike ontsteking,snel stuk,vast,spotgoedkoop
-takegawa ,variabel,nog niet kapot gekregen(verlopig :d )


en zo zijn er nog een aantal maar denk dat wel voldoende gaat zijn om te kunnen kiezen
(wel hier geen boeken gaan typen),nogmaals wil je ze in het echt zien,kom je maar eens kijken is mischien altijd leuk om ze eerst eens te bekijken voor je er 1 aanschaft :-D
(ik hoor het wel)
joord
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 15
Joined: Mon 25 Feb 2013, 23:07

Re: rtb camino crosser

Post by joord »

@ mhrfreak

ik ben zou idd graag eens komen kijken... (afhankelijk van de afstand natuurlijk :) ) heb je ook spul liggen dat je verkoopt?
stuur anders eens een pb

ik leer hier enorm bij, thanks


iemand al meer info over de regelbare proma ?
Nicogsi
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1321
Joined: Mon 08 Dec 2008, 17:16
Location: Kortenaken

Re: rtb camino crosser

Post by Nicogsi »

een regelbare proma, dat schroefje is maar decoratie hoor :wink:
Accellerati Incredibus
joord
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 15
Joined: Mon 25 Feb 2013, 23:07

Re: rtb camino crosser

Post by joord »

dat vermoedde ik al... gewoon afslijpen en netjes toe lassen ?
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: rtb camino crosser

Post by clio-tuning »

Joord,

Ondertussen weten hebben we je "goed" leren kennen en weten we met wat je bezig bent.
Om dit topic niet langer (en meer offtopic te gaan) stel ik voor dat je een nieuw topic aanmaakt bij bvb. "Opknappen & Opdrijven", "Andere",... met tips & tricks voor je crosser. :wink:
User avatar
GoBieN
-= Beheerder =-
-= Beheerder =-
Posts: 5994
Joined: Wed 03 Sep 2003, 12:54
Location: Roeselare
Contact:

Re: rtb camino crosser

Post by GoBieN »

Betreft het een Proma Attack met regelbaar drukvat?
[album]658[/album][album]1449[/album]
Dat is meer dan gewoon een vijs, beetje zonde om dat af te slijpen niet?
Andere zullen er wel meer over weten.

Open maar een nieuw topic in Opknappen en opdrijven voor specifieke vragen of een topic in Projecten om de RTB crosser verder te bespreken.

Veel plezier!
Post Reply