Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Cilinder demonteren en monteren - Nu met foto's!

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Cilinder demonteren en monteren - Nu met foto's!

Post by marvin »

Lees even goed deze handleiding voor dat je begint met het demonteren/monteren van je cilinder.

Wat heb je nodig?
-een cilinder met een zuiger(= piston), zuigerveren(= segmenten), dichtingen, circlips
-rakkenjak(= ratelsleutel) met dop maat 10
-circlips tang (voor circlips met 2 beentjes)
-schroevendraaier (voor circlips met geen of 1 beentje)
-2 nieuwe circlipsjes
-nieuwe voet- en koppakking
-nieuw naaldlagertje als je ziet dat het kapot is

Nog even over die circlips, er bestaan verschillende: zonder beentjes, met 1 beentje en met 2 beentjes. De gemakkelijkste om te steken zijn deze met 2 beentjes maar de sterkste zijn deze zonder beentjes, die verliezen geen kracht bij het steken ervan.
Image

Cilinder demonteren:

-Trek de bougiekop van je bougie los:
Image

-Doe je decompressiekabel los aan je cilinderkop/culasse. Duw het hendeltje naar beneden en zo kan je de kabel makkelijk loskoppellen.
Image


-Doe de cilinderbouten los met rakkenjak met dop maat 10
Image

-Schuif de cilinderkop/culasse en cilinder ervan
Image
Image
Nu zie je de zuiger (piston) op de krukas zitten.
Image

-Doe nu een circlips uit je piston
Image

-Nu de pistonpen er uitschuiven naar de kant waar je een circlips hebt uitgehaald, nu kan je de piston van de krukas halen.
Image
Image

Cilinder monteren:

Dit zie je als je cilinder gedemonteerd is: de drijfstang die op de krukas zit
Image

-Nu steek je de naaldlager erin. Meestal zit dat er wel al in.
Image

-Schuif de segmentjes over de piston, wel oppassen want die breken snel. Wel zien dat de segmentjes juist aansluiten met de bolletjes in de gleuf.
http://img486.imageshack.us/my.php?image=img01537au.jpg


-Nu de pistonpen uitschuiven dat je de piston mooi op de krukas kan steken. (Wel de circlips eruit doen)
Image

-Nu schuif je de pen weer terug in de piston dat de piston goed op je krukas zit.
Wel letten op dat je de piston goed erop plaatst:
- segmentopeningen ALTIJD naar boven
- EX altijd naar beneden
- Pijl naar beneden
- gat in de piston altijd boven
Image

-Nu aan langs de 2 kanten de NIEUWE circlips insteken.
Image

-Neem nu je voetpakking en duw die mooi aan dat hij mooi op je cilinderhemd past.
Image

- Monteren van segmenten:
Op originele zuigerveren(sigmenten) staan tekens op een N of T.
N:NIPPON
T:TEIKOKU
1=1Nof1T
2=2Nof2T


Let erop de bovenste enonderste zuigerringen niet te verwisselen.
Gebruik steeds beide zuigerringen van het zelfde merk.
monteer de zuigerringen met de merktekens naar boven gericht.


NOTA:
Monteer altijd een nieuwe pistonpen na demontage.


NOTA:
Dus wanneer op uw zuigerring een T of een N staat moet deze er laatst op.
En wanneer er op uw zuigerring een T2 of N2 staat moet deze er eerst op.
Dus bij montage van zuigerringen altijd zelfde letters gebruiken.


- Doe een beetje olie aan een vod en dop ermee op de segmentjes, hierdoor maak je bij het monteren zeker geen krasjes. Pak nu je cilinder in de hand en schuif je piston in je cilinder. Wel maken dat je segmentjes mooi aansluiten aan die bolletjes in je piston door de segmenten samen te duwen. Een de cilinder naar links/rechts een beetje draaien ken het gemakkelijker maken om hem over de piston te schuiven. Als je denkt dat je teveel kracht aan het zetten bent, opassen geblazen!
Image
Image

Nu bekom je dit:
Image

-Schuif je koppaking nu daarop en steek de cilinderkop/culasse erop.
Image
Image

-Nu draai je de 4 bouten er in, draai ze kruislings vast, hierdoor bekom je een optimale afdichting.

-Draai je bougie er weer in en doe de bougiekop er weer op.
Image

-Steek nu je decompressiekabel weer in je cilinderkop/culasse
Image

Noot:
*Het kan zijn als je je cilinder er wilt afschuiven of er weer opsteken dat je naftekraantje in de weg zit, dan moet je gewoon uw kaderbout losdoen en iets onder uw voorwiel steken en dan kan je verder doen.
*Altijd nieuwe en kwaliteitsvolle circlips steken.

Bij nieuwe cilinder of nieuwe piston/zuiger raadpleeg dan roderen in Handleidingen, how-to’s & sticky’s.

Als er nu nog problemen zijn raadpleeg mij of een van de moderators.

Foto’s thnx to Marvin & Clio-tuning.
Sorry voor sommige wazige foto’s!

Grtz Marvin
Last edited by marvin on Thu 06 Jul 2006, 22:11, edited 15 times in total.
athena70cc

Post by athena70cc »

mooie handleiding :wink: 

mods: mss een sticky van maken?!!
User avatar
hosten
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 806
Joined: Thu 10 Feb 2005, 14:25
Location: ichtegem

Post by hosten »

als ik een cilinder monteer zit ik er eerst met de compresseur op (zodat al vuiligheid ook weg is)

idd, mss sticky van maken.
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

waar moet je dan met je compressor spuiten ? :?
Dforce meeting 23/07/06 Be there!

More info @ http://www.meeting.dforce.be !!!
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Handleiding is volgens mij te beknopt (kwa foto's) voor een echte leek.

Enekele foto's die je misschien kan gebruiken?:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Misschien ook vertellen welke soorten sirclipsen er bestaan? (zonder beetnjes, met 1 beetje en met 2 beentjes)
Hoe je ze er het gemakkelijkste uithaalt,...

Toch al top dat je uit uzelf een handleiding hebt geschreven
:thumbsup:
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

ja ik heb een probleem met mijn sirclipsen steken van een Kstar :?
er zit daar niet zon rondeke aan dus ge kunt er niet in met je sirclips tank
Dforce meeting 23/07/06 Be there!

More info @ http://www.meeting.dforce.be !!!
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

.:Riddick:. wrote:ja ik heb een probleem met mijn sirclipsen steken van een Kstar :?
er zit daar niet zon rondeke aan dus ge kunt er niet in met je sirclips tank
Met een klein schroevendraaierke steek ik die altijd. Maar eerlijk gezegd: hou ze apart voor in een noodgeval, en koop u sirclipsen met 1 of 2 beentjes aan, dan kan je die véél gemakkelijker plaatsen (met een tang).
User avatar
hosten
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 806
Joined: Thu 10 Feb 2005, 14:25
Location: ichtegem

Post by hosten »

.:Riddick:. wrote:waar moet je dan met je compressor spuiten ? :?

tussen al die "gaten" :)
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

Vind je ze dan bij de honda dealer ?

want zijn nogal pijnlijke dingen kprobeerde ze met mijn handen er in te steken en zaten in mijne vinger geprikt :)
Dforce meeting 23/07/06 Be there!

More info @ http://www.meeting.dforce.be !!!
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

.:Riddick:. wrote:Vind je ze dan bij de honda dealer ?

want zijn nogal pijnlijke dingen kprobeerde ze met mijn handen er in te steken en zaten in mijne vinger geprikt :)
Ik haal ze altidj bij de gewone brommerdealer. gewoon sirclipsen voor een 10 pen met 1 of 2 beentjes.
User avatar
RD
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1146
Joined: Wed 07 Dec 2005, 21:22
Location: Ieper - West-Vlaanderen

Post by RD »

den_phille wrote:(veel) verschil tussen zo ne polini naaldlager en originele? :? 
ge hebt meer speling bij polini en malossi zodat die hogere toeren aankunnen :wink:
User avatar
dolfke4333
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2841
Joined: Mon 20 Dec 2004, 17:57
Location: oelegem
Contact:

Post by dolfke4333 »

en best u vijzen met een moment sleutel aandraaien kan je ze nooit niet te vast zetten de kg staan ergens in een handleiding hier opt forum
User avatar
laurenss
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 530
Joined: Thu 18 Aug 2005, 19:19
Location: west-vl

Post by laurenss »

mss klein iets bij vermelden?
heb onlangs andere cc gestoken met behulp van deze
handleiding
ging redelijk vlotjes.
maar klein probleem
de zuiger, die is niet symmetrisch he, wat ik daar mee bedoel is (toch bij m'n 65 polini) dat de ene zijde een 'gleuf' heeft.
ik weet niet ofdit enig verschil maakt, welke kant die 'gleuf' moet, boven of onder, moest het het geval zijn dat dit van belang is, dan heb ik ff geluk gehad want m'n mino rijdt dus wel effectief :p
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

De gleuf/gat bij uwe polini moet bovenaan zitten. :wink:
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Blij om te horen dat mijn handleiding gebruikt word :-D 
Post Reply