Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

uitlaat zelf maken

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
Maestro
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 230
Joined: Sun 11 Dec 2005, 20:39
Location: Tervuren (Leuven)

Post by Maestro »

ma als 2takt zo veel beter is hé .. waarom bestaat 4takt nog eigelijlk ?
sorry tis onozele vraag ma ik vraag me da tog af
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Omdat 2-takt te veel toeren maakt. 4-takt is laagtoerig en is zuiniger.
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

marvin wrote:Omdat 2-takt te veel toeren maakt. 4-takt is laagtoerig en is zuiniger.
zuiniger zou ik niet direct zeggen, (Di-tech technologie)

Maar 4takt is milieuvriendelijker, ook meestal meer koppel
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

viertakt is beter voor de natuur e das de grootste reden ze da alles bijna viertakt is
Onze Jupiler die in de fleskes zit,
geheiligd is Uw smaak,
Uw walm kome,
Uw alcohol beïnvloede,
Geef ons heden ons dagelijks bier,
en vergeef ons onze zatheid,
maar verlos ons van de kater
Amen
User avatar
Maestro
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 230
Joined: Sun 11 Dec 2005, 20:39
Location: Tervuren (Leuven)

Post by Maestro »

ow thx voor de uitleg
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

FlamingProma wrote:viertakt is beter voor de natuur e das de grootste reden ze da alles bijna viertakt is
idd 2008 komt er zelf een wet van kracht die er voor zal zorgen dat het einde van 2takt nabij komt. Zie maar naar al die scooters op 4takt. Op reis al dikwijls boosterspirit gezien met 4takt blok onder :cry:
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Ze verkopen da nu al kheb er al zo een gezien een honda scooter. Da ga nie vooruit (50cc) :? 
Sprutte
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 391
Joined: Wed 31 Aug 2005, 19:46
Location: Roeselare

Post by Sprutte »

edel wrote:
FlamingProma wrote:viertakt is beter voor de natuur e das de grootste reden ze da alles bijna viertakt is
idd 2008 komt er zelf een wet van kracht die er voor zal zorgen dat het einde van 2takt nabij komt. Zie maar naar al die scooters op 4takt. Op reis al dikwijls boosterspirit gezien met 4takt blok onder :cry:
iedereen dan rond sjezen met nen pitbike met 125cc :)
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Sprutte wrote:
edel wrote:
FlamingProma wrote:viertakt is beter voor de natuur e das de grootste reden ze da alles bijna viertakt is
idd 2008 komt er zelf een wet van kracht die er voor zal zorgen dat het einde van 2takt nabij komt. Zie maar naar al die scooters op 4takt. Op reis al dikwijls boosterspirit gezien met 4takt blok onder :cry:
iedereen dan rond sjezen met nen pitbike met 125cc :)
zo zie je weer hoe dom onze wet is, als je met 50cc viertakt zit ga je gene dikke vooruit, wat je bij 50cc 2takt wel al kan
User avatar
Enzo
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 899
Joined: Tue 08 Nov 2005, 20:07
Location: dilbeek, vlaams brabant

Post by Enzo »

ja, in 2009 word er nergens meer 2 takt motoren gemaakt. :cry: 
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Enzo wrote:ja, in 2009 word er nergens meer 2 takt motoren gemaakt. :cry:
kdenk dat da beetje ondenkbaar wordt, al dat tuingereedschap op 2takt en die goedkope brommerkes. 4takt is duur
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

ze zulle wel moete, het rendement van een 2-takt ligt zo laag, da ze anderes kyoto nooit halen.

en der zijn steeds meer en meer, 4 compactere 4 takt motoren. voor tuinbouw toepassingen enzo.

en edel, waar blijft mijn geld :twisted: :evil: :evil:
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

amai kheb ier ffkes vlug vlugh het topic door gelezen nu, en der staan toch wel wa blunders in zenne,


amai:

*2-takt beter rendement dan 4 takt LOL

*2-takt betere vulling, lol

*...


komaan, manne ooit de basis al is beken voor- en nadelen van 2-takt tov 4-takt.





Nen 2 takt heeft dubbel aantal krachtslagen voor de dezelfde hoeveelheid rotaties dan ne 4 takt, en het rendement van nen 2stroke ligt 20 tot 30% lager en het uiteindelijk het totaal vermoge vo 1 slagvolume is ma 1.2 maal zo groot als bij ne 4stroke. veel slechtere smering. Er is geen oliecarter aanwezig die smeerolie opnieuw opvangt zoals bij 4takt dus moet de 2takt gesmeerd worden door olie bij de benzine te doen. Als gevolg dat deze mee verbrand, niet overal goed aanwezig is ... en bij lage temperatuur (koude start,lage toeren,...) verbrand de olie niet goed mee wat leidt tot afzettingen aan de uitlaat kanalen.

dus zoveel meer vermogen is er dan ook ni.
het geen da ge der meer me verbruikt,....
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

edel wrote:
marco wrote:
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
Over dat laatste van je pk's klopt niet Edel :wink:
Het klopt inderdaad dat de 250cc 4takt mag meedoen bij de 125cc 2takt.
Waarom 250cc?Omdat je nooit een 4-takt 125cc kunt ontwikkeling die even goed zal presteren als de 125cc 2takt!
Geloof me ik zit al heel mijn leven dag en nacht in de crosswereld,mijn vader heeft hier piloten over de grond gehad die grote prijzen hebben gereden en waar het beste van het beste niet goed genoeg voor was.
Nu meot het juist lukken dat we vorig jaar de test hebben gedaan tussen het verschil van 2takt op 4takt.
De piloot wou 2takt rijden omdat vorig jaar de 250 4takt nog niet met de alu kader zaten en dus zou de 125cc lichter en betr bestuurdbaarder zijn.
Maar natuurlijk kwam de motorblok stukken van mensen te kort om goed uit de start en uit de bochtten te komen,dus hadden we het hele blokje getuned.vertex piston,vhm kop,vforce membraam,PRO MX tuned cilinder,1mm grotere carbu,PPS opmaat uitlaat etc you name it!
Motor werkte heel goed,tot hij op een ORIGINELE 250cc 4takt kroop,daar enkel een doma uitlaat + demper op en deze werkte stukken van mensen btr dan het 2takt blokje waar massas gald ingepompt was en dat hooguit 4a5uur kon draaien eerdat het gereviseerd moest worden.Dus de 2takt buiten gesmeten en de 4takt aangeschaft.4takt ook getuned voor nog beter prestaties.Testbank bij reytec kwamen we uit op een vermogen van 43pk en een mx rpm van 12800 toeren per minuut.En deze blok was op en top getuned en had dat jaar het beste vermogen van al de yamaha's250f die daar op de bank waren geweest.Dus wat jij zegt dat ze daar alle 2 van een vermogen van 40-45 pk zitten ben je echt totaal helemaal mis!
1) 2takt125cc krijg je nooit zo hoog als de 4takt250f
2) kost stukken van mensen om het te doen
Onze piloot rijd bij de inters 125cc klasse,er zijn daar +-25 deelnemers en raad eens hoeveel 2takten? Nul,zero,noppes nada niks,gewoon omdat de 4takt +- ori btr werkt als een tuned 2takt!
En er zijn van die +-25 deelnemers maar +-6 waarvan de motor boven de 40 pk scoort,en dat zijn 3yamaha's en 3 ktm's en geloof me,daar is aan gewerkt en geld ingestoken :wink:
Dusjah kwou gewoon effe zegge dat je schatting daar over de pk's volledig fout zit,niks personal eh,even goeie vrienden :wink:
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

wss dachten der veel da een 2 takt dubbel zo veel pk levert asl een 4 takt met zelfde volume, en martin heeft da ier goe duidlijk gemaakt.

en theorie zou het dus wel zo zijn, da een 2 takt dubbel vermogen levert maar, door de nadelen bij 2 takt, (slechte vulling en smering) ligt et vermogen maar 1.2 -1.3 maal hoger
Post Reply