Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Moderator: -Camino Crew-
- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]
Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Vario-revisie :
Er zijn 2 soorten overbrengingen voor Camino, mono & vario. Over de mono-overbrenging ga ik het hier niet hebben. De variomatic zit aan de linkse zijde als je achter je Camino staat. Onderstaande foto toont wat het precies is, links zie je het motorblok met voorvario en rechts zie je de achtervario. In dit topic toon ik stap per stap hoe je de voorvario demonteert & reviseert. Het is de bedoeling om alle lagers in de voorvario te vervangen. Ook is het nu perfect mogeelijk om variogeleiders, varioster of gewichten te veranderen.
Materiaal :
* Circlipstang
* Dopsleutels
* Engelse sleutel
* Hamer
* Platte bektang
* Schroevendraaierset
* Waterleidingbuis in diverse diameters
Benodigdheden :
* Lager SKF 6001-2RSH
* Naaldlager SKF HK1612
* Variogeleiders
* Nieuwe varioster + gewichten
Handleiding :
1. Origineel bij Camino is elke vario afgedicht met een stofkapje en een beschermingsstop (tegen rondvliegend vet). Je kan de beschermingsstop er gemakkleijk uithalen. Daarna draai je de 3 bouten los van het stofkapje. De 4 omcirkelde onderdelen haal je er dus uit.
2. Daarna gebruik je dopsleutel 14 om de moer te lossen in je vario, erachter zit nog een rondelle die je er ook uithaalt.
3. Met behulp van een engelse sleutel los je de grote moer die net voor je varioster zit, er zit ook een grote rondelle achter deze moer.
4. Nu kan je gemakkelijk de volledige ster + vario eraf halen.
5. Als je de varioster van je vario haalt, zie je de 6 gewichten zitten (bij 3-bill vario zie je maar 3 gewichten).
6. Nu is het tijd om het volledige variohuis eraf te halen, deze zit los over je krukas.
De variogeleiders worden straks vervangen door nieuwe exemplaren (optioneel)
De gewichten worden straks vervangen door nieuwe exemplaren (optioneel)
7. Als we de achterkant van het variohuis bekijken, zien we de startschoenen zitten. Om gemakkelijk te werken, gaan we eerst deze verwijderen vooraleer we aan de eigenlijke revisie beginnen.
We halen met behulp van een platte bektang de 2 plastic rondellen eraf, nu kunnen we gemakkelijk de 2 startschoenen uit het variohuis halen.
Met behulp van een kleine schroevendraaier halen we de startschoenen er gemakkelijk af.
Nu heb je onderstaand resultaat, nu gaan we verder bekijken hoe we de binnenkant van de voorvario reviseren.
8. Eerst halen we de grote circlips uit de voorvario met behulp van de circlipstang
9. Langs de voorkant van de voorvario moeten we nu de grote lager eruit kloppen, je neemt een schroevendraaier en je klopt aan de achterzijde ervan om de lager langs de achterkant van je variohuis eruit te krijgen.
10. Nu doe je dit ook met de naaldlager die er nog inzit. Nadat deze eruit is, komt de variobus en de varioring er ook gemakkelijk uit (deze zitten namelijk niet vast)
Overzicht van onderdelen in voorvario :
11. Nu gaan we over tot bevestigen van de nieuwe lagers. Eerst beginnen we met de naaldlager, deze kloppen we op z'n plaats met behulp van een stuk waterleiding die dezelfde diameter heeft als de naaldlager. Daarna plaatsen we de varioring erboven, zodat hij uiteindelijk tussen de naaldlager en de grote lager komt te zitten.
Hetzelfde doen we met de grote variolager. We plaatsen ook de circlips terug op z'n plaats.
12. Nu kunnen we de startschoenen opnieuw plaatsen (eventueel vernieuwen). Let op, opschrift OUT moet zichtbaar zijn.
We bevestigen de plastic rondellen terug op z'n plaats, deze zitten ook terug goed.
13. Nu plaatsen we de variobus terug erin langs de voorkant van de voorvario, komt over de krukas. Voorvario is terug klaar om gebruikt te worden.
14. Ik plaats nu ook nog nieuwe variogeleiders (niet noodzakelijk).
Eventueel vervang je nog de varioster (je hebt nl. a-ster, b-ster en fast-arrowster) en gewichten door zwaardere/lichtere.
15. Nu kan je de vario opnieuw op je Camino monteren
Dit was het, Enjoy!
Er zijn 2 soorten overbrengingen voor Camino, mono & vario. Over de mono-overbrenging ga ik het hier niet hebben. De variomatic zit aan de linkse zijde als je achter je Camino staat. Onderstaande foto toont wat het precies is, links zie je het motorblok met voorvario en rechts zie je de achtervario. In dit topic toon ik stap per stap hoe je de voorvario demonteert & reviseert. Het is de bedoeling om alle lagers in de voorvario te vervangen. Ook is het nu perfect mogeelijk om variogeleiders, varioster of gewichten te veranderen.
Materiaal :
* Circlipstang
* Dopsleutels
* Engelse sleutel
* Hamer
* Platte bektang
* Schroevendraaierset
* Waterleidingbuis in diverse diameters
Benodigdheden :
* Lager SKF 6001-2RSH
* Naaldlager SKF HK1612
* Variogeleiders
* Nieuwe varioster + gewichten
Handleiding :
1. Origineel bij Camino is elke vario afgedicht met een stofkapje en een beschermingsstop (tegen rondvliegend vet). Je kan de beschermingsstop er gemakkleijk uithalen. Daarna draai je de 3 bouten los van het stofkapje. De 4 omcirkelde onderdelen haal je er dus uit.
2. Daarna gebruik je dopsleutel 14 om de moer te lossen in je vario, erachter zit nog een rondelle die je er ook uithaalt.
3. Met behulp van een engelse sleutel los je de grote moer die net voor je varioster zit, er zit ook een grote rondelle achter deze moer.
4. Nu kan je gemakkelijk de volledige ster + vario eraf halen.
5. Als je de varioster van je vario haalt, zie je de 6 gewichten zitten (bij 3-bill vario zie je maar 3 gewichten).
6. Nu is het tijd om het volledige variohuis eraf te halen, deze zit los over je krukas.
De variogeleiders worden straks vervangen door nieuwe exemplaren (optioneel)
De gewichten worden straks vervangen door nieuwe exemplaren (optioneel)
7. Als we de achterkant van het variohuis bekijken, zien we de startschoenen zitten. Om gemakkelijk te werken, gaan we eerst deze verwijderen vooraleer we aan de eigenlijke revisie beginnen.
We halen met behulp van een platte bektang de 2 plastic rondellen eraf, nu kunnen we gemakkelijk de 2 startschoenen uit het variohuis halen.
Met behulp van een kleine schroevendraaier halen we de startschoenen er gemakkelijk af.
Nu heb je onderstaand resultaat, nu gaan we verder bekijken hoe we de binnenkant van de voorvario reviseren.
8. Eerst halen we de grote circlips uit de voorvario met behulp van de circlipstang
9. Langs de voorkant van de voorvario moeten we nu de grote lager eruit kloppen, je neemt een schroevendraaier en je klopt aan de achterzijde ervan om de lager langs de achterkant van je variohuis eruit te krijgen.
10. Nu doe je dit ook met de naaldlager die er nog inzit. Nadat deze eruit is, komt de variobus en de varioring er ook gemakkelijk uit (deze zitten namelijk niet vast)
Overzicht van onderdelen in voorvario :
11. Nu gaan we over tot bevestigen van de nieuwe lagers. Eerst beginnen we met de naaldlager, deze kloppen we op z'n plaats met behulp van een stuk waterleiding die dezelfde diameter heeft als de naaldlager. Daarna plaatsen we de varioring erboven, zodat hij uiteindelijk tussen de naaldlager en de grote lager komt te zitten.
Hetzelfde doen we met de grote variolager. We plaatsen ook de circlips terug op z'n plaats.
12. Nu kunnen we de startschoenen opnieuw plaatsen (eventueel vernieuwen). Let op, opschrift OUT moet zichtbaar zijn.
We bevestigen de plastic rondellen terug op z'n plaats, deze zitten ook terug goed.
13. Nu plaatsen we de variobus terug erin langs de voorkant van de voorvario, komt over de krukas. Voorvario is terug klaar om gebruikt te worden.
14. Ik plaats nu ook nog nieuwe variogeleiders (niet noodzakelijk).
Eventueel vervang je nog de varioster (je hebt nl. a-ster, b-ster en fast-arrowster) en gewichten door zwaardere/lichtere.
15. Nu kan je de vario opnieuw op je Camino monteren
Dit was het, Enjoy!
Last edited by GoBieN on 24 Feb 2008, 22:31, edited 1 time in total.
Reason: GoBieN: foto's imageshack aangepast naar attachment -> ok voor publicatie
Reason: GoBieN: foto's imageshack aangepast naar attachment -> ok voor publicatie
- alpinestars
- -= Expert Member =-
- Posts: 706
- Joined: 01 Nov 2006, 01:00
- Location: zutendaal
- Contact:
Re: Revisie van vario
weer een zeer mooie en degelijke handleiding erbij! thanx santa 

....................*****Pain Is Temporary Glory Is Forever*****........................
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Re: Revisie van vario
Zeer goede handleiding!
Maar tussen stap 10 en 11 moet je eerst nog die "centreerbus" monteren.

Maar tussen stap 10 en 11 moet je eerst nog die "centreerbus" monteren.
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
Re: Revisie van vario
Mooie handleiding Santa
(nogmaals
)


- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]
Re: Revisie van vario
Idd, k noem het varioring (of centreerbus). K heb t alleszins aangepast. Als er nog opmerkingen zijn, dan pas ik de handleiding wel aan.clio-tuning wrote:Zeer goede handleiding!![]()
Maar tussen stap 10 en 11 moet je eerst nog die "centreerbus" monteren.
-
- -= Member =-
- Posts: 58
- Joined: 05 Mar 2008, 16:38
- Location: Olen
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
goed uitgelegt tx
crosse me camino is toegestaan !!
- giovanni007
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1338
- Joined: 29 Mar 2006, 22:09
- Location: ternat
- Contact:
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
toffe en nuttige handleiding santa 

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
mooi gemaakt
mijn bordeaux project http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 22366.html
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: 23 Jan 2009, 22:57
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
gobien, verkoop je soms volledige vario's ( zonder motorblok eraan ) ?
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
voel je dit duidelijk?
m.a.w is het demoeite dat ik dit doe?
m.a.w is het demoeite dat ik dit doe?
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
reviseren is altijd de moeite hejve wrote:voel je dit duidelijk?
m.a.w is het demoeite dat ik dit doe?

- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Als je weet hoe oud je camino kan zijn, dan besef je wel dat t nodig is ... Als je trillingen voelt op je voetsteunen en overdreven lawaai hoort, zal je met reviseren hoogstwsl deze problemen oplossen. Voor hetgeen het maar kost, is t zeker geen overbodige uitgave ...jve wrote:voel je dit duidelijk?
m.a.w is het demoeite dat ik dit doe?
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
dan zal ik een dezer dagen deze handleiding is uittesten 

- klainstain
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1377
- Joined: 19 Oct 2008, 00:06
- Location: Wingene
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
idem..
♥Daily♥ http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 24434.html
→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat