P r o j e c t N F S : X t r e m e M a k e o v e r
M'n 2de project was eerder een project om te weten te komen wat er te tunen valt aan een Camino-motor, motor werd volledig onder handen genomen, gereviseerd en getuned waar t enigszins kon & mogelijk was.
Het uiterlijk wou ik volledig naar mijn zin, alles nieuw wat mogelijk was en een unieke kleur.
Motorisch :
Nieuwe full-tuned 70cc Athena Alu 47.6 mm / Nieuwe 70cc (47.6 mm) full-tuned cilinderkop / Nieuwe Malossi naaldlager [MHR] / Nieuwe verstevigde race-krukas / Nieuwe SKF 6004 C4/TN9 lagers / Dell'Orto PHBG 21mm carbu + full-tuned Malossi spruitstuk + Malossi choke aan stuur + rechtstreekse kelk / ((Nieuwe Malossi vertandingset [MHR])) / HPI 2005 binnenrotor / Nieuwe NGK Racing Cable / Proma Circuit of LeoVince / Omega trekveren [Silver] / Nieuwe Denso Malossi W27 FS ZU race-bougie / Full-tuned carters / Carbon membraan + full-tuned membraanstuk / Afgedraaide 6 bill Vario / Nieuwe Fast Arrow ster + medium gewichten / Nieuwe Fast Arrow riem / Nieuw benzinekraantje / Nieuwe variogeleiders / Nieuwe koppeling
Optisch :
Verstevigd B-klasse kader met 2 buizen tssngelast / Verstevigde achterbrug met aanpassing voor kelk + rechtstreekse toegang tot vlotterbak carbu / Nieuwe aangepaste Spisni e Franzoni verstevigde voorvork met nieuwe fourchbenen / Nieuwe witte sterrewielen / Nieuw wit paddestoelzadel / Nieuwe witte lusito-set met snelgas / Nieuwe witte vario-motorkappen / Nieuwe witte voetkappen / Nieuwe witte tankstrips & elleboogstukjes / Nieuw wit kapke voor onder t bloklicht / Nieuw chrome ligstuur / Bloklicht / Self made witte customlichtbeugel / Nieuw klein chrome-rood achterlicht / Leds + oplaadbare 6V Batterij / Aangepast voorspatbord / Afgezaagd achterspatbord / Achtervering Forsa 360 mm full chrome / Nieuwe chrome benzinedop met 2 sleutels / Nieuwe balhoofdset / Nieuw stuurslot met 2 sleutels / Nieuwe zijpikkel zwart / Self made RVS voetsteunen / Nieuw gereedschapssetje / Nieuwe zwarte remkabels en geinen / Nieuwe verlichte kilometerteller 120 km/h / Nieuwe km-kabel / Nieuwe km-klok / Nieuwe chrome Honda stickers op tank / Nieuwe remblokken voor- & achteraan / Nieuwe Michelin M29S racebanden 2 1/4 vooraan en 2 1/2 achteraan
Motorisch:
°° Nieuwe full-tuned 70cc Athena Alu 47.6 mm niet getuned op foto
°° Tuned Cilinderkop
°° Nieuwe Malossi naaldlager [MHR]
°° Nieuwe verstevigde race-krukas
°° SKF 6004 C4/TN9 lagers
°° Dell'Orto PHBG 21mm carbu + full-tuned Malossi spruitstuk + Malossi choke aan stuur + rechtstreekse kelk
((°° Nieuwe Malossi vertandingset [MHR]))
°° HPI 2005
°° NGK Racing Cable
°° Tuned Carters Opgevuld, gestraald + aangepast aan cilinder
°° Proma Circuit / LeoVince
°° Omega trekveren [Silver]
°° Nieuwe Denso Malossi W27 FS ZU race-bougie
°° Carbon membraan + Full-tuned membraanstuk
°° Afgedraaide 6 bill Vario
°°Nieuwe Fast Arrow ster + medium gewichten
°° Nieuwe Fast Arrowriem
°° Nieuw benzinekraantje
°° 3 Nieuwe variogeleiders
°° Nieuwe koppeling met originele veren, na rodage Omega trekveren
Optisch :
** Verstevigd B-Klasse kader met 2 buizen tssngelast + geplamuurd
** Verstevigde achterbrug met aanpassing voor kelk + rechtstreekse toegang tot vlotterbak carbu
** Nieuwe Spisni e Franzoni verstevigde voorvork met nieuwe fourchbenen
** Nieuwe witte sterrewielen
** Nieuw wit paddestoelzadel
** Nieuwe witte lusito-set met snelgas
** Nieuwe witte vario-motorkappen
** Nieuwe witte voetkappen
** Nieuwe witte tankstrips & elleboogstukjes
** Nieuw wit kapje voor onder t bloklicht
** Nieuw chrome ligstuur
** Self made witte customlichtbeugel
** Self made RVS voetsteunen
** Nieuw klein chrome/rood achterlicht
** Achtervering Forsa 360 mm full chrome
** Nieuw chrome benzinedop met 2 sleutels
** Nieuwe balhoofdset
** Nieuw stuurslot met 2 sleutels
** Nieuwe zijpikkel zwart
** Nieuw gereedschapssetje
** Nieuwe zwarte remkabels en geinen
** Nieuwe verlichte kilometerteller 120 km/h met nieuwe kmkabel en nieuwe kmklok
** Nieuwe chrome Honda stickers op tank
** Nieuwe remblokken voor- & achteraan
** Nieuwe Michelin M29S racebanden 2 1/4 vooraan en 2 1/2 achteraan
** oplaadbare 6V batterij + leds
Natuurlijk ook overal nieuwe dichtingen, lagers, keerringen, bouten, moeren, rondellen & aandrijfolie ...
Project begonnen op 16-11-2005, einde ??
24-11-2005 Buizen voor tussen t B-kader op maat gezaagd
Ze worden ertssn gelast, de lasnaden worden bijgewerkt en afgewerkt met plamuur. Daarna wordt alles volledig ontlakt en gepoederlakt.
Achterbrug-versteviging is op maat gezaagd, wordt ook gelast en chemisch ontlakt. Baarkes zijn 8 x 8 mm, geplooid volgens de achterbrug.
Links :
Rechts :
01-12-2005 Achterbrug-versteviging gelast + buizen tssn kader gelast
Eerst wordt alles ontlakt en daarna worden de lasnaden bewerkt + geplamuurd, dus alles wordt weggewerkt
Hier tzelfde, eerst ontlakken en daarna alle lasnaden mooi bewerken en daarna poederlakken int zwart
05-12-2005 Achterklok gedemonteerd
M'n achterklok ligt uiteen om er later m'n Malossi-vertanding in te steken. Alles is opgekuist :
Lagers en keerringen zitten nog in de achterklok, deze gaan eruit voor ik m'n vertanding steek. Het mechanisme voor 'fietsstand' zit er ook nog op, deze is er gemakkelijk af te krijgen. K had die al terug gemonteerd nadat ie terug proper was. Ook komt er een nieuw dichting tssn en wordt er nieuwe olie ingedaan!
13-12-2005 Bijgewerkt mebraam + carbon kleppen
07-02-2006 Afgedraaide vario
Met de draaibank terug een perfect loopvlak voor de vario
13-02-2006 Nieuwe racebanden op nieuwe velgen gelegd
Min banden liggen op m'n velgen, k heb ze er heel makkelijk op gekregen met plastic bandentrekkers ... Geen beschadigingen & met behulp van vaseline krijg je ze makkelijk op de velgen.
Links zie je de 2 1/4 band voor vooraan en rechts de 2 1/2 band voor achteraan. Later zal ik met bandenstift de letters inkleuren.
21-02-2006 Letters ingekleurd met bandenstift
K heb me es bezig gehouden met tssn de lijntjes te kleuren, da was lang geleden ...
28-02-2006 Revisie voorvario + nieuwe koppeling
Voorvario gereviseerd met nieuwe naaldlager + lager, beiden van SKF. Ook m'n nieuwe koppeling zit er op
05-03-2006 Nieuwe verstevigde voorvork Spisni e Franzoni
Voorvork moeilijk uit elkaar gekregen, maar is me toch gelukt ... moet nog mat gezet worden om gelakt te worden
Verschil in dikte voorvork
Ook moet er nog een plaatje gemaakt worden om bloklichtkapke te kunnen vastzetten.
07-03-2006 Plamuren buizen tssn kader
K heb er uuuuuuuuuren aan gewerkt om die plamuur goed te krijgen, mr k ben content van t resultaat ...
11-03-2006 Bevestiging voorvorkplaatje aan voorvork
K heb m'n voorvork kunnen afwerken, gwn een plaatje van enkel mms dik geplooid & volledig afgewerkt zoals bij het origineel.
16-03-2006 Afspraak tuner
M'n ori ontsteking vliegt er vanonder en er komt een hpi ontsteking op. T heeft totaal gn zin van m'n motor te tunen & de originele camino-ontsteking te behouden. Natuurlijk wordt er een bijhorende grondplaat gemaakt.
Motor wordt volledig onder handen genomen :
Cilinder wordt bewerkt.
Spruitstuk, membraan & carters worden helemaal opnieuw bewerkt. Carter wordt aan de binnenkant opgevuld, spruitstuk bijwerken & membraan wordt volledig vernieuwd.
Er komt een powerfilter rechtstreeks op de carbu. Met een getunede motor heeft t ook weinig zin om een ori luchtfilter te gebruiken met de originele achterbrug. Dus dan moet m'n achterbrug ook terug veranderd worden ... Ik wil ook de mogelijkheid om m'n sproeier te kunnen veranderen, zonder dat ik m'n motor vanonder m'n kader moet halen.
Cilinderkop wordt bijgewerkt tot 47.6 mm + juiste squish
20-03-2006 Malossi vertanding plaatsen
Zie ook m'n sticky bij handleidingen
In 2007 terug originele vertanding gestoken
Voorbereiding :
14-04-2006 Inox voetsteunen gedraaid + bloklichthouder gemaakt
Voetsteunen zijn gedraaid ! Volledig in RVS, dus roest nooit meer. Ze zijn 1 cm breder dan originele voetsteunen, waardoor ik betere steun heb.
Origineel custom bloklichtbeugel is ook nagemaakt. Is nu in ijzer, mr wordt later in witte autolak gezet. Lasnaden zijn perfect weggewerkt
22-04-2006 Motorblok terug van tuner
--> Motorblok : Nieuwe Athena 70cc, nieuwe HPI 2005, nieuwe race-krukas, nieuw spruitstuk, Carbon membraam + aangepast membraamplaatje, nieuwe C4/TN9 lagers, nieuwe Malossi naaldlager [MHR] & nieuwe keerrringen + carterdichting
- Cilinder : spoelpoorten beter gezet + uitlaat vergroot
- Carter : carters opgevuld + aangepast aan cilinder + flow verbeterd
- Cilinderkop : kop uitgedraaid + nieuwe 47.6 mm mal gedraaid + bougiegat in de midden gezet
- Spruitstuk + membraanplaat : aangepast op elkaar + flow verbeterd
- Carbon membraan : 0.30 mm
- HPI binnenrotor : + self made grondplaat
14-05-2006 Aanpassen gasdeksel + carbukabels aangesloten
Iedereen weet ondertssn al dat het originele gasdeksel met buiske tegen t kader zit als ge -400 mm achterveringen hebt.
Aangezien ik 360 mm veren heb, had ik het dus ook zitten. Gasdeksel is nagemaakt in messing, dit is een zacht onroestbaar metaal ... dus makkelijk bewerkbaar! Ik heb t originele ijzeren buiske behouden, mr k heb 1 cm draad bij getrokken waardoor hij veel dieper in de carbu gaat. Dus logisch dat het buiske minder hoog uit de carbu steekt.
24-05-2006 Gepoederlakte onderdelen
K heb m'n custombeugel terug, is in t wit gelakt
Achterbrug en ori staander is gepoederlakt !!
Wa is er gebeurd aan achterbrug ?
° Versteviging met staafkes 8 x 8 mm
° Versteviging plaats rond ori staanderbevestiging
° Extra versteviging door nieuwe lasnaden
° Middenstuk eruit gezaagd + plaatjes opgelast
° Luchtaanzuigpot eraf gezaagd + plaat opgelast
° Extra opening gemaakt om carbu te regelen
° Bout aan achterbrug gelast om CDI te bevestigen
° Poederlakken
Hieronder zie je de bevestiging om CDI vast te zetten
Hieronder zie je extra opening om 21 mm carbu te regelen
Nu kan k me gaan bezighouden met onderstaande onderdelen er op te plaatsen.
13-07-2006 Montage motorblok - achterbug - achterwiel
Alles zit nu op de achterbrug en dit is t resultaat:
12-08-2006 Onderdelen klaar om te autolakken
Alles is klaar om te laten spuiten
30-08-2006 Kleur vastgelegd
Kleur wordt Sydney Blue Pearl (Subaru WRX Blauw Parelmoer). Is ni 100% het kleur van onderstaande foto's, in werkelijkheid is t nog iets donkerder
+ Rainbow Flakes effect (effect te zien op zijkant Renault). Natuurlijk niet zo veel, zal kleinere hoeveelheid worden
Enkel de hoeveelheid Parelmoer + Rainbow Flakes moet nog bepaald worden ... T zal voor mij een verrassing zijn wa t resultaat zal zijn, want er zijn 1001 combinaties mogelijk
07-09-2006 Gelakte onderdelen terug van carrossier
Weinig woorden voor nodig ...
Remhouder + -hendel
13-09-2006 Carbu aanpassing + gemonteerd stuur
Boogskes van carbu verlaagd door 15mm draad op te trekken ... Kader kan nu zonder problemen gemonteerd worden
Stuur gemonteerd
18-09-2006 Montage Camino
19-09-2006 Probleem met speling aan voorvork
Hier zie je t probleem, er is een opening van 5mm ...
Dan maar een aangepaste rondel gedraaid, zodat alles perfect past
Zo staat hij nu !
20-09-2006 Verdere afwerking
Hie zie je de rondel onder t voorvorkplaatje zitten, nu sluit alles perfect aan
Momenteel wordt bloklicht, -houder en kmteller nog niet gemonteerd omdat bright leds + opl. batterij nog niet klaar zijn
26-09-2006 Rotor-trekker
Met deze self-made rotor-trekker, kan je in 1-2-3 uw rotor van uw krukas halen
K heb me wa bezig gehouden met de remmen. Als je gn originele remkabel hebt en met lusito systeem werkt, dan heb je onderaan uw remplaten een probleem met de kabel vastzetten ...
Daarom heb ik iets bedacht ... Hier onder zie je de voor- & achterremplaat, er is een bevestiging waar de geine doorloopt.
Daarom dacht ik om de kabel aan deze bevestiging vast te zetten, zodat je de kabel bij t remmen niet erdoor zou trekken.
Ik heb 2 inox' inbusschroeven genomen met 1 cm zonder schroefdraad. Je zet deze vast en boort er een gat in van 3 mm (ruimte waar remkabel moet doorlopen). De ruimte waar je de inbus mee vastdraait, frees je uit tot de geinestop erin past. Daarna zaag je de bout af op de gewenste lengte. Ik heb er aan de buitenkant nog een paar mm af gedraaid, omdat hij niet tegen de remplaat zou schuren.
Nu hoef je enkel bovenaan uw remhendel goed te zetten, zodat de remmen optimaal werken !!
RESULTAAT:
27-09-2006 Hij rijdt !!
Na wat problemen met afstelling van HPI, rijdt hij ... K heb wel de originele trekveren moeten veranderen in sterkere trekveren, want door de kleine massa van de rotor grepen deze direct aan. Hij maakte het geluid van een ijscremekar, omdat de koppeling bij ralenti aangreep op m'n vario.
En nu 3x 10 min. op ralenti laten draaien & 50km roderen
28-09-2006 Foto-gallery
Stickers gekleefd !
14-10-2006 O-ring tssn cilinder en -kop doorgeblazen
Negatief voorval:
Na een 20tal km had ik t gevoel dat ie niet voluit ging + traag optrok tot 20 ... Daarom heb ik motor gecontroleerd en zoals k verwachtte, had k compressieverlies. Er zit een o-ring tssn cilinder en -kop en deze was door de hitte & druk doorgeblazen, met compressieverlies als gevolg.
Bij nader onderzoek zag ik ook verlies aan voorkant cilinderkop
Eerst ging ik t oplossen door een andere dichting te plaatsen, nl. een viton ring. Deze hebben t voordeel dat ze tegen extreme druk en hitte (tot 400°C) kunnen. Maar omdat k daarom een andere cilinderkop nodig had omdat de dichting groter was dan degeen ik had, hebben we geopteerd om t anders op te lossen.
Ik ga de originele koppakking steken en een rand van 0.5 mm afdraaien van de cilinderkop, waardoor de squish behouden wordt.
Foto cilinderkop met kapotte o-ring:
Foto van doorgeblazen o-ring
En dit na amper 19km ...
21-10-2007 Schroefdraad kelk
K heb m'n kelk es aangepakt ... Omdat de opening van de kelk groter was dan de originele schroefdraad van de carbu, heb k een metalen ring (met schroefdraad) in kelk geperst en vastgezet.
Nu kan de kelk muurvast gedraaid worden op de carbu ... k heb nog een o-ring tssn kelk & carbu geplaatst om de kelk te beschermen.
Ook worden alle ori carbubouten + spruitstukbouten veranderd nr inox inbusbouten, omdat deze makkelijker vast te zetten zijn en niet oxideren.
24-10-2006 Cilinderkop fixxed
Insert:
Inside:
Outside:
19-12-2006 Oplaadbare 6V batterij
Batterij vr achter-, voor- & kmtellerverlichting = 6 Volt 2.8 Ah
K heb een inox plaat op maat gezaagd, geplooid nr de vorm van de batterij. 2 bevestigingsgaten geboord en met 2 verzonken inbusbouten bevestigd op de plaats waar bij originele Camino's de weerstand zit ...
Dan mousse bevestigd op de L-vorm om de batterij te beschermen en 2 strapbanden errond gedaan zodat deze vastzit.
Zit dus niet in de weg van t bloklichtkapke, enkel moet ge de kabels wat herschikken ...
30-12-2006 Bright leds gemonteerd
° Batterij : 6 V 2.8 Ah
° Achteraan : 6 x Red-brightled Audi A6
° Vooraan : 10 x White bright leds
° Kmteller : 1 x White bright led
° Schakelaar On/Off
Vooraan : Bloklicht met 10 witte brightleds gemonteerd op printplaat
Achteraan : Klein achterlicht met 6 rode bright leds van Audi A6
Kmteller : Tot 120 km/h met 1 witte bright led
Dit alles te bedienen met één schakelaar, k moet enkel nog een inox plaatje maken om deze op te bevestigen
Work in progress :
07-01-2007 Schakelaar lichten gemonteerd
Inox bevestiging gemaakt vr lichtschakelaar
Momenteel staat hij warm & droog, kan gn mooie foto's nemen ... Zo staat hij momenteel tot de lente van 2007 !
26-01-2007 Druppellader
Nieuwe automatische lader met druppellading aangeschaft voor 6 Volt batterijen.
Wat zit er allemaal in ?
1. Lader met groen (volle batterij), oranje (half volle batterij) & rode (kapotte batterij) lampje.
2. Met 2 soorten aansluitingen op batterij.
3. Draagzak.
01-02-2007 Camino van de maand Januari 2007
Score : 9.65 / 10
08-2007 Meeting Heule
Voorjaar 2008
Nieuwe uitlaat komt er aan.
Deze zomer volgt er nieuwe film [begin project >> einde].
+ verdere afstelling in 2008!
Stay Tuned
Bedankt om deze samenvatting tot het einde te lezen ! Keep the Camino-spirit alive !!
Grtz Steven
Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Golden Project Santa Cruz: Project NFS Xtreme MakeoveR
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]
- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]