Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Re: kleine vraagjes topic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

element wrote:Ik wil zelf mijn kabelboom vernieuwen (heb alles bij de hand op het werk)maar weet niet hoeveel kabels ik nodig heb.ben niet zo elektrisch aangelegd :? .
bijlage ;)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4031
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: kleine vraagjes topic

Post by camino_expert »

hallo iedereen
bij opruiming van een overstock
kom ik deze cilinder tegen
diameter 44,5
koelribben zijn van alu
binnenwand van metaal (trekt aan)
gewicht ligt tussen een gietijzeren en komplete alu
kreeg er deze pistong in van autisa( stak er niet in een afzonderlijk doosje)
is niet makkelijk om die segmenten er mee in te krijgen
maar past perfect
gaat er kompleet door en kun je een beetje draaien
bij een dr of polini heb je zijwaarts plaats om de segmenten goed toe te duwen
maar hier is het wat anders
op de 4 de foto de rode puntjes op de pistong ,zijn de sluitingspunten van de segmenten
dus die zijn vrij weg van de spoelpoorten
het is voor mij de eerste x dat ik zo ene tegenkom
welke zou het zijn ? autisa ? proma? of nog een andere
ik ken het model niet
graag reacties
dank u
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
honda camino forever
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

zo'n inlaatpoort heb ik nog NOOIT gezien bij camino :shock:
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: kleine vraagjes topic

Post by killingsnake »

De zuiger lijkt er mij echt voor gemaakt voor deze cilinder, lijkt me dus geen opgescharrelde zuiger die er toevallig in past. Ik ken het niet, ook nog nooit gezien... En idd zeer eigenaardig dat er daar geen inkepingen zijn gemaakt onderaan... Is dat dan korter dan normaal? anders komt dat mss net niet, net wel tegen de krukaswangen?

al uitgetest? Lijkt mij een wreed experiment van welk merk het ook geweest is :)

Wat mij ook opvalt is dat de gietijzeren (als ik niet verkeerd ben) ring die er is in geperst zéér hard opvalt. Ik begin te twijfelen dat dit een experiment is van een tuner. Eerst cilinder volledig uitdraaien, spoelpoorten goedzetten, een ring op maat draaien, en poorten in maken. Persen in de cilinder, en afwerken, boren en honen..

De cilinder is alleszins zo gemaakt, als je naar de poorten in de cilinder kijkt zie je netjes de radius van de frees. De cilinder is daarna in de huls geperst. Of dit origineel is van het merk zelf of een probeersel dat kan ik niet zeggen...

Das mijn gedacht he :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

hele mooie opmerking, ik sluit me aan bij snakie :p
tis in ieder geval proper gedaan :)
en die inkepingen in de cilinderhemd kunnen toch zelf gemaakt worden?

alleen vraag ik me af of dat aan te raden is, dat gietijzer in dat aluminium geperst, want ze zetten toch beide anders uit?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: kleine vraagjes topic

Post by killingsnake »

Ja. maar als alles met een vaste passing ineen wordt gestoken zou dat geen probleem moeten zijn. Onthoud dat er eigenlijk geen kracht komt op het cilinder hemd he. Het enige wat contact maakt (of dat toch zou moeten) zijn de zuigerveren. En een cilinder van een motor wordt niet zo heel warm he?

Ja, inkepingen zouden normaal zelf gemaakt moeten kunnen worden. Maar misschien wou de maker iets bereiken via de poorten in het hemd.

Nog eens gekeken naar de foto waar je in een spoelpoort kan kijken. Zoals je kan zien is heel de binnenkant "leeggemaakt" en dan is er daarna die cilinder in geschoven. Zo is hij gemaakt, maar of dit van een fabriek komt of niet kan ik niet zeggen.

overigens, dit is dezelfde methode zoals gebeurd met aluminium cilinders met bvb een chroomwand er in, de cilinderwand wordt in de 'behuizing' geperst met de koelribben.
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: kleine vraagjes topic

Post by killingsnake »

De autista zuiger kan dan van een andere brommer zijn, of kan een "naakte" zuiger geweest zijn waarvan 'toevallig' de zuigersloten overeenkwamen met wat de maker wou bereiken en dan daarna zelf de gaten heeft gemaakt, ofwel is dit type van poortenbouw overgenomen van een andere brommer... Ik weet het niet, nogmaals, alles wat ik hier heb gezegd is gewoon mijn gedacht. Ik ken de cilinder niet maar ben wel zeer geïnteresseerd :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4031
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: kleine vraagjes topic

Post by camino_expert »

ik ben ook benieuwd welke het is
ik heb aan ehv een mailtje gestuurd die verkoopt een autisa cilinder op 2de hands
voor foto's van de binnenkant als hij idem is en ook gedeeltelijk alu en gietijzer ist nen autisa
maar de boring is 44,5 kom je ook niet alle dagen tegen
ik heb gewoon in een bak gezocht naar een pistong die er zou kunnen inpassen
eerst een 46 genomen te groot een 45 te groot dan diene autisa 44,5 paste
maar dat plaatsen met die zijkanten
je moet echt de segmenten goed toeknijpen de eerste erin en de 2de moet je een beetje bijduwen dan gaat het erin
hij lijkt vanbinnen nieuw of geboord je ziet dat direct
hij lag tussen een hele bak pistongs allemaal overmaten vanaf 40,25
en de autisa paste
en wat me opvalt is aan de autisa pistong opvalt zijn de 2 kleine gaten erin bovenaan
binnen de cilinder zijn bovenaan een soort spoelpoorten maar niet volledig erdoor
daarmee dacht ik aan een proma cilinder
diene heeft dat ook
maar wat ik gelezen heb proma is 46 boring
het kan een eigen ontwerp zijn wie weet
ik zeg het ik heb nog nooit zo ene gezien of gehad
raar gedeeltelijk alu en metaal
nu is het efkes wachten als ehv diene autisa cilinder nog heeft dat hij daarvan eens wat foto's doorstuurd hoe diene eruit ziet
dan weet ik het direct
btw ik ga hem een deze eens plaatsen op een blokje dat alles uitkomt dat er niets geraakt wordt
maar het is ne speciale ik leg die gewoon op mijn schap
tot hier toe omdat ik hem nog nooit heb gezien en is hij redelijk uniek
al bedankt voor de reacties
grtz m :)
honda camino forever
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

wat snake zegt is waar, bij brommers zie je het minder, maar bij alle auto's worden de cilinders uit twee materialen vervaardigd. Alleen is het alletwee gietijzer bij de auto's.

Ik vind het gewoon raar omdat de eigenschappen van alu en gietijzeren wel heel ver van elkaar liggen.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: kleine vraagjes topic

Post by killingsnake »

Komt bij brommers meer voor dan je denkt hoor?
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: kleine vraagjes topic

Post by element »

Weet er iemand waar ik een nieuw chroom krom bmx stuur kan kopen en ook chroom veren? :wink:
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4031
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: kleine vraagjes topic

Post by camino_expert »

voila cilinder opgespoord
autisa bestaat in 44 boring en overmaten 44,5 en 45
spaanse productie en al lang niet meer verkrijgbaar
met vele dank aan EHV francois
aan de moderators misschien kunt u hem tussen de beschikbare camino cilinders zetten
dank u
hier nog wat doorgekregen foto's eerst de mijne
en dan volgend die ehv mij heeft doorgestuurd :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
honda camino forever
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

benieuwd naar de prestaties :p
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: kleine vraagjes topic

Post by killingsnake »

Ah, het is dus effectief een fabriekscilinder? Nice, leuk dat je het gevonden hebt :-D
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: kleine vraagjes topic

Post by element »

heb deze veren gevonden zouden die passen op mijn mino?Of heeft iemand nog een andere site voor veren die zouden passen?http://www.espower.nl/product_info.php/ ... s_id/17102
Post Reply