Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Basiswerking 2takt.

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

Voor de nieuwelingen onder ons: de basis

wat er gebeurt in cilinder en carter:

http://oud.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... tmotor.swf

hier wordt de werking van de uitlaat ge-illustreerd:
Image

en hier een wat verdere uitwerking en tuning van tweetakt

http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
Last edited by jasper wauters on Mon 08 Nov 2010, 13:47, edited 4 times in total.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Niellez
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1103
Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
Location: Koersel-Beringen
Contact:

Re: Basiswerking 2takt.

Post by Niellez »

beter zou zijn moest die uitlaatpoort wat hoger staan of toch tenminste wat vroeger opengaan als de spoelpoort hé..

toch, kheb ooit nog zo'n gif gezien waar de werking van de uitlaat er ook nog bijkwam, was wel eens leuk om te zien, want die doet op een tweetakt natuurlijk meer als alleen de verbrande gassen afvoeren :)
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!

Prestige? Anyone?
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Basiswerking 2takt.

Post by killingsnake »

Mooie animatie :)

Ik heb deze altijd geweldig gevonden:

Image

Zo zie je ook waarom de uitlaat bij een 2 takt zo belangrijk is.

Komt van deze site:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Niellez
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1103
Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
Location: Koersel-Beringen
Contact:

Re: Basiswerking 2takt.

Post by Niellez »

@ snake: die bedoelde ik dus! ;-)
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!

Prestige? Anyone?
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

de mijne is simpeler, voor de beginners :p
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Basiswerking 2takt.

Post by oldie »

Ik heb hier ne hele goeie link gevonne om het 2takt principe uit te leggen + tuningberekeningen

http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn :)
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Basiswerking 2takt.

Post by oldie »

jasper wauters wrote:alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn :)

zeker en vast je hebt da mooi gedaan

maar ik kan toch moeilijk nog eens een topic starten hiervoor

Ik heb het zelf gelezen en is berekent uit plezier gewoon

dit vind ik toch is een zeer mooie uitleg in't nederlands om de beginnende DIY poortmap tuner vooruit te helpen
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

Die tutorial van oldie, is prachtig om de werking van een expansieuitlaat te bestuderen, maar het deel dat geweid wordt aan tuninguitlaten zelf maken, vertrouw ik niet.

Voor het maken van een uitlaat studeer je best engels en lees je graham bell :)

Er staan toch wel een paar foutjes in.

Op pagina 8 heeft hij een blokje tekst met de titel rsonantie, terwijl resonantie een totaal ander verschijnsel is.
Dit is resonantie

De timingen bvb berekend hij zonder cosinussen?
Hij gaat er van uit dat de timing in graden recht evenredig staat met de hoogte van de uitlaatpoort, terwijl er een goniometrisch verband is.

Ergens zegt hij dat hij een te klein getal uitkomt, in vergelijking met de waarden te vinden op het internet, dus hoe vermenigvuldigd maar gewoon met 2, en dat komt mooi uit.

Ook: op pagina 9 klopt ook de som van de twee staande golven niet, want als je twee staande golven opteld, die een faseverschil hebben van pi radialen, kom je een rechte uit die op de x-as ligt.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Basiswerking 2takt.

Post by oldie »

Tis waar die x 2 mocht hij ni doen ma wat hij vergeet hij neemt de poorthoogte van een H1 cil 0.9cm (denk ik) die is enorm klein
ik heb eens geprobeerd om een berekening te doen voor een Athena en die is volgens het poortmaptopic 1.87cm hoog dat maakt 170° zonder x 2 te doen -20° tolerantie om zeker te zijn dat de gassen terug zijn voor het sluiten van de poort

dan moet je eerste stuk pijp met de kamer iets van een 73 cm zijn.

Natuurlijk is dit niet precies maar niemand geeft je een starters uitleg en ik vind dit al een goede basis om het te begrijpen en dan op engelse site's verder uit te zoeken

Exhaust calculator geeft een CFM waarde aan wat is dit ? en in wat word dat uitgedrukt heb enkel cijfers 11,4094
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

CFM ken ik niet :)
geef anders eens die link van die calculator


maar ik begrijp niet dat je timing kunt berekenen zonder goniometrie te gebruiken.
Maar is inderdaad een mooie inwijding :)
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Basiswerking 2takt.

Post by oldie »

http://www.3geez.com/forum/showthread.php?t=60842

die dat twister liet zien kon je ni pakken zonder betalen deze was gratis

(CFM = CID x RPM x VE ÷ 3456) dit is de formule
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Basiswerking 2takt.

Post by jasper wauters »

CFM: kubieke voet per minuut.
Lang leve google :p
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
Post Reply