Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Basiswerking 2takt.
Moderator: -Camino Crew-
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Basiswerking 2takt.
Voor de nieuwelingen onder ons: de basis
wat er gebeurt in cilinder en carter:
http://oud.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... tmotor.swf
hier wordt de werking van de uitlaat ge-illustreerd:
en hier een wat verdere uitwerking en tuning van tweetakt
http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
wat er gebeurt in cilinder en carter:
http://oud.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... tmotor.swf
hier wordt de werking van de uitlaat ge-illustreerd:
en hier een wat verdere uitwerking en tuning van tweetakt
http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
Last edited by jasper wauters on Mon 08 Nov 2010, 13:47, edited 4 times in total.
- Niellez
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1103
- Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
- Location: Koersel-Beringen
- Contact:
Re: Basiswerking 2takt.
beter zou zijn moest die uitlaatpoort wat hoger staan of toch tenminste wat vroeger opengaan als de spoelpoort hé..
toch, kheb ooit nog zo'n gif gezien waar de werking van de uitlaat er ook nog bijkwam, was wel eens leuk om te zien, want die doet op een tweetakt natuurlijk meer als alleen de verbrande gassen afvoeren
toch, kheb ooit nog zo'n gif gezien waar de werking van de uitlaat er ook nog bijkwam, was wel eens leuk om te zien, want die doet op een tweetakt natuurlijk meer als alleen de verbrande gassen afvoeren
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!
Prestige? Anyone?
Prestige? Anyone?
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: Basiswerking 2takt.
Mooie animatie
Ik heb deze altijd geweldig gevonden:
Zo zie je ook waarom de uitlaat bij een 2 takt zo belangrijk is.
Komt van deze site:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html
Ik heb deze altijd geweldig gevonden:
Zo zie je ook waarom de uitlaat bij een 2 takt zo belangrijk is.
Komt van deze site:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html
Trasforma il meglio in 'massimo'
- Niellez
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1103
- Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
- Location: Koersel-Beringen
- Contact:
Re: Basiswerking 2takt.
@ snake: die bedoelde ik dus!
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!
Prestige? Anyone?
Prestige? Anyone?
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Basiswerking 2takt.
de mijne is simpeler, voor de beginners
Re: Basiswerking 2takt.
Ik heb hier ne hele goeie link gevonne om het 2takt principe uit te leggen + tuningberekeningen
http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf
tleven kan soms zo mooi zijn
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Basiswerking 2takt.
alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn
Re: Basiswerking 2takt.
jasper wauters wrote:alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn
zeker en vast je hebt da mooi gedaan
maar ik kan toch moeilijk nog eens een topic starten hiervoor
Ik heb het zelf gelezen en is berekent uit plezier gewoon
dit vind ik toch is een zeer mooie uitleg in't nederlands om de beginnende DIY poortmap tuner vooruit te helpen
tleven kan soms zo mooi zijn
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Basiswerking 2takt.
Die tutorial van oldie, is prachtig om de werking van een expansieuitlaat te bestuderen, maar het deel dat geweid wordt aan tuninguitlaten zelf maken, vertrouw ik niet.
Voor het maken van een uitlaat studeer je best engels en lees je graham bell
Er staan toch wel een paar foutjes in.
Op pagina 8 heeft hij een blokje tekst met de titel rsonantie, terwijl resonantie een totaal ander verschijnsel is.
Dit is resonantie
De timingen bvb berekend hij zonder cosinussen?
Hij gaat er van uit dat de timing in graden recht evenredig staat met de hoogte van de uitlaatpoort, terwijl er een goniometrisch verband is.
Ergens zegt hij dat hij een te klein getal uitkomt, in vergelijking met de waarden te vinden op het internet, dus hoe vermenigvuldigd maar gewoon met 2, en dat komt mooi uit.
Ook: op pagina 9 klopt ook de som van de twee staande golven niet, want als je twee staande golven opteld, die een faseverschil hebben van pi radialen, kom je een rechte uit die op de x-as ligt.
Voor het maken van een uitlaat studeer je best engels en lees je graham bell
Er staan toch wel een paar foutjes in.
Op pagina 8 heeft hij een blokje tekst met de titel rsonantie, terwijl resonantie een totaal ander verschijnsel is.
Dit is resonantie
De timingen bvb berekend hij zonder cosinussen?
Hij gaat er van uit dat de timing in graden recht evenredig staat met de hoogte van de uitlaatpoort, terwijl er een goniometrisch verband is.
Ergens zegt hij dat hij een te klein getal uitkomt, in vergelijking met de waarden te vinden op het internet, dus hoe vermenigvuldigd maar gewoon met 2, en dat komt mooi uit.
Ook: op pagina 9 klopt ook de som van de twee staande golven niet, want als je twee staande golven opteld, die een faseverschil hebben van pi radialen, kom je een rechte uit die op de x-as ligt.
Re: Basiswerking 2takt.
Tis waar die x 2 mocht hij ni doen ma wat hij vergeet hij neemt de poorthoogte van een H1 cil 0.9cm (denk ik) die is enorm klein
ik heb eens geprobeerd om een berekening te doen voor een Athena en die is volgens het poortmaptopic 1.87cm hoog dat maakt 170° zonder x 2 te doen -20° tolerantie om zeker te zijn dat de gassen terug zijn voor het sluiten van de poort
dan moet je eerste stuk pijp met de kamer iets van een 73 cm zijn.
Natuurlijk is dit niet precies maar niemand geeft je een starters uitleg en ik vind dit al een goede basis om het te begrijpen en dan op engelse site's verder uit te zoeken
Exhaust calculator geeft een CFM waarde aan wat is dit ? en in wat word dat uitgedrukt heb enkel cijfers 11,4094
ik heb eens geprobeerd om een berekening te doen voor een Athena en die is volgens het poortmaptopic 1.87cm hoog dat maakt 170° zonder x 2 te doen -20° tolerantie om zeker te zijn dat de gassen terug zijn voor het sluiten van de poort
dan moet je eerste stuk pijp met de kamer iets van een 73 cm zijn.
Natuurlijk is dit niet precies maar niemand geeft je een starters uitleg en ik vind dit al een goede basis om het te begrijpen en dan op engelse site's verder uit te zoeken
Exhaust calculator geeft een CFM waarde aan wat is dit ? en in wat word dat uitgedrukt heb enkel cijfers 11,4094
tleven kan soms zo mooi zijn
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Basiswerking 2takt.
CFM ken ik niet
geef anders eens die link van die calculator
maar ik begrijp niet dat je timing kunt berekenen zonder goniometrie te gebruiken.
Maar is inderdaad een mooie inwijding
geef anders eens die link van die calculator
maar ik begrijp niet dat je timing kunt berekenen zonder goniometrie te gebruiken.
Maar is inderdaad een mooie inwijding
Re: Basiswerking 2takt.
http://www.3geez.com/forum/showthread.php?t=60842
die dat twister liet zien kon je ni pakken zonder betalen deze was gratis
(CFM = CID x RPM x VE ÷ 3456) dit is de formule
die dat twister liet zien kon je ni pakken zonder betalen deze was gratis
(CFM = CID x RPM x VE ÷ 3456) dit is de formule
tleven kan soms zo mooi zijn
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Basiswerking 2takt.
CFM: kubieke voet per minuut.
Lang leve google
Lang leve google