Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

In navolging van het topic Poortmappen cilinders voor honda camino hierbij ook een plek om afmetingen van uitlaten voor Honda Camino te plaatsen. Het gaat mij alleen om expansieuitlaten (dus geen potjes etc).

Mogelijk plaats ik hier binnenkort ook een uitgebreide calcultatie-tool die ik in Excel heb gemaakt, obv theorie Graham Bell. Iedereen mag ervan vinden wat hij/zij wil. Mijn bedoeling is alleen een beetje inzicht te geven in verschillende cilinders en de keuze van een uitlaat, carburateur etc aan diegene die daarin geïnteresseerd zijn.

LET OP: De weergegeven afmetingen zijn de binnenmaten. De dikte-maten zijn op ongeveer 0,5 tot 1,0 mm nauwkeurig weeregeven. De lengte maten op circa 5 mm. Exacte wetenschap zal het niet worden :wink:

Om te beginnen hierbij de afmetingen van een nieuw model Leovincie en Proma Circuit (let op: bij de Proma is de demper meegerekend als stinger, bij de Leovinci (nog) niet. De lengte van de demper moet er dus eigenlijk bij opgeteld worden.

Image

Als je aanvullingen hebt dan hoor ik het graag!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

hoe kan je kromme expansievaten opmeten als rechte?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by clio-tuning »

Hier nog een oud plaatje:
Image

Boven is denk ik een Proma Circuit berkend zoals Twister.
Onder is een uitlaat berekend door naar het schijnt Luc Foekema.

Dit even terzijde. :)
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by killingsnake »

Jammer dat er geen afmetingen bij staan...

Heb altijd eens een uitlaat zelf willen maken. Berekenen, in solidworks plaatsen en de delen in 2d krijgen, op een dunne plaat tekenen en lassen met een tig.. :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Nelder
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 837
Joined: Wed 08 Sep 2010, 17:50
Location: 9070 Destelbergen

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Nelder »

En zo het maximale uit je setup halen!
/
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by mhrfreak »

is inderdaad het beste en nog leuk om te maken ook :-D
nog even een vraagje voor op welke cilinder,timingen,carburator,cilinderkop,bougie,benzine,membraam,spruitstuk,squish,... zijn deze uitlaten berekent
en op welke toeren geven deze hun maximum koppel af ?
als ik dit weet kan ik eens kijken welke waarden ik heb met mijn programma's en een paar formule's
is altijd tof om te vergelijken of ze allemaal veel verschillen tegenover elkaar :-D
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

jasper wauters wrote:hoe kan je kromme expansievaten opmeten als rechte?
Met een koordje :wink:

Vandaar dat ik erbij heb gezet wat de nauwkeurigheid van de lengte- en breedtemetingen zijn.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

mhrfreak wrote:is inderdaad het beste en nog leuk om te maken ook :-D
nog even een vraagje voor op welke cilinder,timingen,carburator,cilinderkop,bougie,benzine,membraam,spruitstuk,squish,... zijn deze uitlaten berekent
en op welke toeren geven deze hun maximum koppel af ?
als ik dit weet kan ik eens kijken welke waarden ik heb met mijn programma's en een paar formule's
is altijd tof om te vergelijken of ze allemaal veel verschillen tegenover elkaar :-D
is een uitlaat niet hoofdzakelijk gebasseerd op de cilinder, en dan grotendeels op de timing van de uitlaatpoort?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

killingsnake wrote:Jammer dat er geen afmetingen bij staan...

Heb altijd eens een uitlaat zelf willen maken. Berekenen, in solidworks plaatsen en de delen in 2d krijgen, op een dunne plaat tekenen en lassen met een tig.. :)
Het ontwerpen van een geschikte uitlaat voor je cilinder is niet zo heel erg moeilijk. Er zijn bovendien handige programma's (makkelijker dan Solidworks) om 2D uitsneden (geprojecteerde conussen) te maken van je ontworpen uitlaat (volgens mij zelfs freeware :wink: ). Het lijkt mij ook tof om nog een keer mijn eigen expansie uitlaat te ontwerpen én te maken.
Nelder wrote:En zo het maximale uit je setup halen!
Dit is dus precies de reden waarom ik dit topic ben gestart, net als het topic van poortmappen :-D
jasper wauters wrote: is een uitlaat niet hoofdzakelijk gebasseerd op de cilinder, en dan grotendeels op de timing van de uitlaatpoort?
Je poortmappen (je cilinder dus) zijn inderdaad je basis/uitgangspunt. Daarbij ontwerp of kies je je uitlaat. Vervolgens zorg je dat je de juiste carburateur gebruikt, de juiste ontsteking. En als laatste ga je je hele setup fine-tunen met je vario (rollen en evt drukveren) zodat je hele setup op het juiste toerental draait :-D
mhrfreak wrote:nog even een vraagje voor op welke cilinder,timingen,carburator,cilinderkop,bougie,benzine,membraam,spruitstuk,squish,... zijn deze uitlaten berekent
en op welke toeren geven deze hun maximum koppel af ?
Zoals Jasper al schreef: je cilinder is de basis: je zult alle timingen moeten bereken (zijn genoeg handleidingen voor, wil ik hier ook nog wel posten). Aan de hand van je timingen en de verhoudingen (in- én uitlaat maar ook transferport) kan je een indicatie krijgen bij welk toerental je cilinder maximaal vermogen afgeeft. Op basis daarvan ontwerp je je uitlaat en bepaal je de hele setup.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

Twister wrote:
jasper wauters wrote: is een uitlaat niet hoofdzakelijk gebasseerd op de cilinder, en dan grotendeels op de timing van de uitlaatpoort?
Je poortmappen (je cilinder dus) zijn inderdaad je basis/uitgangspunt. Daarbij ontwerp of kies je je uitlaat. Vervolgens zorg je dat je de juiste carburateur gebruikt, de juiste ontsteking. En als laatste ga je je hele setup fine-tunen met je vario (rollen en evt drukveren) zodat je hele setup op het juiste toerental draait :-D
Maar het is dus niet zo dat je je uitlaat afstemt op je carburator, zoals ik MHRfreak begreep?
Het is toch dat je eerst je uitlaat naar je cilinder maakt, en dan pas de rest?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

jasper wauters wrote: Maar het is dus niet zo dat je je uitlaat afstemt op je carburator, zoals ik MHRfreak begreep?
Het is toch dat je eerst je uitlaat naar je cilinder maakt, en dan pas de rest?
Inderdaad: bij mijn weten dien je eerst de uitlaat te ontwerpen op basis van je cilinder. Vervolgens bepaal je op basis van cilinder inhoud, optimale toerental en mate waarin cilinder geoptimaliseerd is (afgewerkt) de grootte van de carburateur.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by jasper wauters »

maar ik heb de vraag al eerder gesteld, mag je een gebogen expansievat wel opmeten en dan zeggen dat als je dezelfde afmetingen toepast op een rechte uitlaat, dat dezelfde prestaties heeft?
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by Twister »

jasper wauters wrote:maar ik heb de vraag al eerder gesteld, mag je een gebogen expansievat wel opmeten en dan zeggen dat als je dezelfde afmetingen toepast op een rechte uitlaat, dat dezelfde prestaties heeft?
Ja, zolang je de lengte over het hart van de uitlaat meet, is dat een redelijk goede benadering. Ik heb ergens wat documentatie hoe je een bocht moet maken in een uitlaat met behoud van de juiste lengte... ik zal eens opzoeken.

##EDIT##:

@ Jasper: Jij hebt dat boek toch ook van Graham Bell? Bladzijde 107 staat beschreven hoe je een bocht maakt (en daaruit kun je afleiden hoe je een uitlaat met bochten beste kan opmeten).
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by killingsnake »

Twister wrote:
killingsnake wrote:Jammer dat er geen afmetingen bij staan...

Heb altijd eens een uitlaat zelf willen maken. Berekenen, in solidworks plaatsen en de delen in 2d krijgen, op een dunne plaat tekenen en lassen met een tig.. :)
Het ontwerpen van een geschikte uitlaat voor je cilinder is niet zo heel erg moeilijk. Er zijn bovendien handige programma's (makkelijker dan Solidworks) om 2D uitsneden (geprojecteerde conussen) te maken van je ontworpen uitlaat (volgens mij zelfs freeware :wink: ). Het lijkt mij ook tof om nog een keer mijn eigen expansie uitlaat te ontwerpen én te maken.
Ik gebruik solidworks voor vanalles en nog wat. Met de sheet metal functie is zo'n uitlaat snel te maken, het kan natuurlijk zijn dat er nog iets makkelijker bestaat natuurlijk. Maar om solidworks aan te leren voor enkel zo'n uitlaat te maken is wel veelgevraagd ja :)

m'n handjes kriebelen om een uitlaat te maken :lol:

Weet enkel niet hoe ik de bevestiging aan cilinder zou maken? en om daarvoor een andere uitlaat kapot te slijpen..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Afmetingen expansie uitlaten voor Camino

Post by clio-tuning »

killingsnake wrote:Weet enkel niet hoe ik de bevestiging aan cilinder zou maken? en om daarvoor een andere uitlaat kapot te slijpen..
Met een losse flens zoals mijn JS-Tuning uitlaat van mijn project #20:
Image
Slechte foto, maar ik zal eens kijken of ik geen betere ervan heb.

Hier een detial van de flens:
Image
Post Reply