de theorie heet Helmholtz theorie
daar is ook de werking van een powerbox voor op je spruitstuk op gebaseerd:
Werking van powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuum meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk het membraam. Deze sluit automatisch als het vacuum stopt.
Heb je de ademhaling van je blok "goed" voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grappenmaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.
Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.
Deze extra is wordt op een tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.
Vaak zijn dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.
Voor de liefhebber is er voldoende literatuur te vinden waar dit soort dingen beschreven staan. Verwacht echter geen panklare oplossing voor je eigen blokje. Tweetakt motoren zijn nog steeds een soort orgel. De toon wordt door vele factoren bepaald, en wanneer je iets verandert, is alles ontstemd. (bron: forum.minibike.nl)
Een powerbox dempt alleen pulsaties in het inlaatspruitstuk. Dit zijn geen afstelfouten, echter gevolgen van het tune. Het lukt nu eenmaal niet om een tweetakt van 2000-10.000 RPM overal super te laten lopen.
Powerbox haalt dus de laatste probleempjes uit het blok, echter is lastig af te stellen zonder vermogensbank. Zoals hier meerdere malen in dit topic vermeldt, speelt alleen al de lengte van een aansluitslang een rol.
Verwacht geen wonderen en wanneer je zelf weinig ervaring met tunen hebt, begin hier niet aan. Powerbox is nu net ff de finishing touch wanneer je alle andere punten 200% voor elkaar hebt.
Als je zuiger vanaf het bovenste dode punt weer naar beneden beweegt, sluiten je membraanklepjes. De stroom mengsel welke vanuit je carburateur je blok in kwam wordt dan plots onderbroken, waardoor er een overdruk in je spruitstuk ontstaat en het mengsel wordt terug gedrukt. Als je op dit moment weer gas geeft, hoor je dat je blok niet goed oppakt. Het mengsel 'stroomt' dan namelijk de verkeerde kant op, en kan moeilijker worden aangezogen. Pas na 1 a 2 seconden
vult de verbrandingskamer pas weer goed waardoor hij goed door rijdt.
Een powerbox voorkomt deze overdruk. De powerbox sluit je zo dicht mogelijk bij je membraan aan, dus als het even kan op het spruitstuk. Het overtollige mengsel word in de powerbox geperst wanneer je gas loslaat, en wordt weer terug gegeven zodra je weer gas geeft. Hiermee is bovenstaand probleem opgelost.
Overigens kun je bovenstaand 'probleem' ook verhelpen door je brommer beter af te stellen. Maar toch zal een powerbox altijd wel een beetje verschil blijven maken. Ik vind ze alleen wel aan de dure kant voor de kleine winst die je ervoor terug krijgt. Maar ach... sommige zien er wel cool uit
Het volume ivm het oppervlak en lengte van de aansluiting (en ook gastemperatuur) bepalen de resonantie frequentie.
Blaas maar es over een fles als ie bijna vol is, half leeg, en leeg. Hoe kleiner het volume, hoe hoger de frequentie.
Dit laat dus ook zien hoe dat malossi powerbox werkt. Bij kleine onderdruk in het spruitstuk, meestal bij lagere toeren is de veer helemaal uitgerekt, heeft de box z'n grootste volume, en dus het laagste werktoerental. Begint de onderdruk de groter te worden, dan wordt de veer ingedrukt, en wordt het volume in de powerbox kleiner, en hiermee stijgt het toerental waarop ie goed werkt.
Het malossi ding heeft dus die veer om op een breder toerenbereik z'n werk te kunnen doen.
De verhaaltjes dat het ding zich vult als je je gas loslaat, en dit mengsel weer terug geeft op hoge toerental is dus bullshit.
De manier waarmee je bij bimotion een powerbox berekent is terug te leiden op de formule voor dit helmholtz principe.
Inlaat werkt net zo als de uitlaat. Er wordt dus gebruik gemaakt van de pulsen!
De lengte in verband met het pulsverschijnsel. dat wil zeggen: tijdens het sluiten van de inlaat zal door de traagheid van de lucht de lucht tegen de zuiger/ membraan aanbotsen en ene drukgolf geven die weer. die naar het open einde gaat.
Je kunt het zo berekenen:
s=v x T
s= 2 x L (L lengte inlaatbuis)
v= v geluid = wortel van (k x Rs x T)
Rs is specifieke gasconstante [J/kg K)
v=wortel van (Cp/cv x (cp - cv) temp in K
t= tijdsduur van drukgolf
(alfa inlaatklepopening)/360 x 1/n
n= toerental
Mening: ik denk niet dat het werkt door de blowback die onstaat als de zuiger weer naar beneden gaat.... eerlijk gezegd.
Ik denk:
De zuiger zuigt het mengsel aan, dus er onstaat een onderdruk in het spruitstuk, carb, en ook powerbox. Een soort kleine vacuum.
Bij de carb onstaat er eigenlijk geen onderdruk, omdat die aan de andere kant ook weer open is. De powerbox is een gesloten reservoir! Hier ontaat dus wel een vacuum in.
Goed, je laat je gas los.
Daar heb je het punt, er word niet meer aan je powerbox gezogen, maar nee, de powerbox zuigt nu zelf weer om de druk neutraal te krijgen.
De powerbox zuigt zich dus vol met mengsel uit het spruitstuk.
Geef je nu weer gas, zal de cilinder weer de powerbox en de carb leegzuigen, maar de powerbox geeft net een beetje extra mengsel, eigenlijk alsof je een normale en een klein carbje hebt.
Nu is niels zijn vraag, waarom zou dit alleen op een membraan cilinder werken.
Nou ik heb geen idee, mijn theorie is op beide toepasbaar.
(Deze info is uit verschillende delen overgenomen. als rechte info bron, of als mening. Auteursrecht voorbehouden)
Geleend van: Rutger
©
http://www.puchforum.com