Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Re: kleine vraagjes topic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: kleine vraagjes topic

Post by den Ives »

SOOOOWHEEEJ :tetten: dat kan je nog eens een technisch onderbouwd comentaartje noemen, neem in even mee in het achterhoofd :-D
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

den Ives wrote:SOOOOWHEEEJ :tetten: dat kan je nog eens een technisch onderbouwd comentaartje noemen, neem in even mee in het achterhoofd :-D
ik vond het vroeger ook altijd tof om wat meer te horen dan gewoon het antwoord :p
nu ik zelf wat meer kennis opgedaan heb tijdens mijn studies geef ik die graag door ;)
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: kleine vraagjes topic

Post by den Ives »

Waarvoor dank :d
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: kleine vraagjes topic

Post by mhrfreak »

jasper wauters wrote:De krukas met de dikke wangen, gaat zorgen voor een hogere compressieverhouding tijdens het samendrukken van je mengsel onder je piston tijdens de neerwaartse slag. Zo bekom je een betere cilindervulling en dus hoger vermogen.
Bovendien kan je dankzij de massa van die wangen ook je vliegwiel afdraaien, zodat je totale roterende massa gelijk blijft.

De krukasuiteinden van die met de volle wangen zijn ook iets steviger uitgevoerd.

Als je een HPI steekt, is het ook meer aan te raden om een zwaardere krukas aan te schaffen, voor het behoud van je koppel.

wil niet moeilijk doen maar wat je zegt klopt niet voledig :wink:
krukkas met dikker wangen zorgt voor minder cartervolume dus niet voor veranderning van de compressieverhouding :!:
(er is een groot verschil tussen cartervolume en compressieverhouding)
minder cartervolume wil niet zeggen dat je inneens een verandering gaat hebben van compressieverhouding.

wat de hpi betreft is het niet zo dat je een zwaardere krukkas nodig hebt voor de hpi,om een goede trillingsvrije (tot bepaalde marges) moet je je krukkas uitbalanceren
(let op ,ik bedoel niet richten dus wat je doet bij plaatsen nieuwe drijfstang/big end)
om dit te doen moet je materiaal weghalen en of toevoegen op/aan de krukkaswangen enz. je kan dit berekenenaan de hand van een opvoorhand bepaalde(door jezelf)balansfactor hier geld ook net zoals met veel in het 2takt gebeuren dat er geen idieale factor is ,om te weten te komen welke je ongeveer moet nemen om met te beginnen enz .weet je pas na veel testen,ervaring enz., is bij elke motor bijna anders
je moet rekening houden met gewicht,drijfstang,drijftang lager,krukkasgewicht l+r,big end pen,zuiger ,zuigerpen ,circlips ,zuigerveren,naaldlager,massa krukkas,..

maar heeft enkel veel effect bij sneller motoren die hogere toerentallen draaien
(hoger dan hier de gemidelde camino draait,veel hoger)
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: kleine vraagjes topic

Post by jasper wauters »

mhrfreak wrote:
jasper wauters wrote:De krukas met de dikke wangen, gaat zorgen voor een hogere compressieverhouding tijdens het samendrukken van je mengsel onder je piston tijdens de neerwaartse slag. Zo bekom je een betere cilindervulling en dus hoger vermogen.
Bovendien kan je dankzij de massa van die wangen ook je vliegwiel afdraaien, zodat je totale roterende massa gelijk blijft.

De krukasuiteinden van die met de volle wangen zijn ook iets steviger uitgevoerd.

Als je een HPI steekt, is het ook meer aan te raden om een zwaardere krukas aan te schaffen, voor het behoud van je koppel.

wil niet moeilijk doen maar wat je zegt klopt niet voledig :wink:
krukkas met dikker wangen zorgt voor minder cartervolume dus niet voor veranderning van de compressieverhouding :!:
(er is een groot verschil tussen cartervolume en compressieverhouding)
minder cartervolume wil niet zeggen dat je inneens een verandering gaat hebben van compressieverhouding.

wat de hpi betreft is het niet zo dat je een zwaardere krukkas nodig hebt voor de hpi,om een goede trillingsvrije (tot bepaalde marges) moet je je krukkas uitbalanceren
(let op ,ik bedoel niet richten dus wat je doet bij plaatsen nieuwe drijfstang/big end)
om dit te doen moet je materiaal weghalen en of toevoegen op/aan de krukkaswangen enz. je kan dit berekenenaan de hand van een opvoorhand bepaalde(door jezelf)balansfactor hier geld ook net zoals met veel in het 2takt gebeuren dat er geen idieale factor is ,om te weten te komen welke je ongeveer moet nemen om met te beginnen enz .weet je pas na veel testen,ervaring enz., is bij elke motor bijna anders
je moet rekening houden met gewicht,drijfstang,drijftang lager,krukkasgewicht l+r,big end pen,zuiger ,zuigerpen ,circlips ,zuigerveren,naaldlager,massa krukkas,..

maar heeft enkel veel effect bij sneller motoren die hogere toerentallen draaien
(hoger dan hier de gemidelde camino draait,veel hoger)
Het cartervolume heeft net alles te maken met je compressieverhouding van je vers mengsel (ik spreek nie over de compressieverhouding van boven de piston) compressie = (Vcarter+Vslag)/Vcarter. Dus hoe kleiner je cartervolume, hoe groter je compressie, dus hoe beter je vulling.

En voor de zwaardere krukas was ik niet bezig over de trilling, maar om de afwezigheid van het vliegwiel te compenseren, en dus toch nog wat koppel te behouden op lage toeren.

Voor trilling weet ik ook dat er hele rompslomp aan verbonden is, zelfs met 3 balansassen zou je een 1-cilinder nog niet trillingsvrij krijgen.

Ben er vrij zeker van dat wat ik zei, juist is
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
racer
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 162
Joined: Mon 28 Nov 2011, 18:49
Location: belgië, limburg

Re: kleine vraagjes topic

Post by racer »

merci mannen
hoe krijg ik de lagers uit mijn voorwiel (spaakwiel)?
ze zijn versleten
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: kleine vraagjes topic

Post by mhrfreak »

)
jasper wauters wrote:
mhrfreak wrote:
jasper wauters wrote:De krukas met de dikke wangen, gaat zorgen voor een hogere compressieverhouding tijdens het samendrukken van je mengsel onder je piston tijdens de neerwaartse slag. Zo bekom je een betere cilindervulling en dus hoger vermogen.
Bovendien kan je dankzij de massa van die wangen ook je vliegwiel afdraaien, zodat je totale roterende massa gelijk blijft.

De krukasuiteinden van die met de volle wangen zijn ook iets steviger uitgevoerd.

Als je een HPI steekt, is het ook meer aan te raden om een zwaardere krukas aan te schaffen, voor het behoud van je koppel.

wil niet moeilijk doen maar wat je zegt klopt niet voledig :wink:
krukkas met dikker wangen zorgt voor minder cartervolume dus niet voor veranderning van de compressieverhouding :!:
(er is een groot verschil tussen cartervolume en compressieverhouding)
minder cartervolume wil niet zeggen dat je inneens een verandering gaat hebben van compressieverhouding.

wat de hpi betreft is het niet zo dat je een zwaardere krukkas nodig hebt voor de hpi,om een goede trillingsvrije (tot bepaalde marges) moet je je krukkas uitbalanceren
(let op ,ik bedoel niet richten dus wat je doet bij plaatsen nieuwe drijfstang/big end)
om dit te doen moet je materiaal weghalen en of toevoegen op/aan de krukkaswangen enz. je kan dit berekenenaan de hand van een opvoorhand bepaalde(door jezelf)balansfactor hier geld ook net zoals met veel in het 2takt gebeuren dat er geen idieale factor is ,om te weten te komen welke je ongeveer moet nemen om met te beginnen enz .weet je pas na veel testen,ervaring enz., is bij elke motor bijna anders
je moet rekening houden met gewicht,drijfstang,drijftang lager,krukkasgewicht l+r,big end pen,zuiger ,zuigerpen ,circlips ,zuigerveren,naaldlager,massa krukkas,..

maar heeft enkel veel effect bij sneller motoren die hogere toerentallen draaien
(hoger dan hier de gemidelde camino draait,veel hoger)
Het cartervolume heeft net alles te maken met je compressieverhouding van je vers mengsel (ik spreek nie over de compressieverhouding van boven de piston) compressie = (Vcarter+Vslag)/Vcarter. Dus hoe kleiner je cartervolume, hoe groter je compressie, dus hoe beter je vulling.

En voor de zwaardere krukas was ik niet bezig over de trilling, maar om de afwezigheid van het vliegwiel te compenseren, en dus toch nog wat koppel te behouden op lage toeren.

Voor trilling weet ik ook dat er hele rompslomp aan verbonden is, zelfs met 3 balansassen zou je een 1-cilinder nog niet trillingsvrij krijgen.

Ben er vrij zeker van dat wat ik zei, juist is

sorry maar is fout,of ga je beweren dat ik al mijn opmaat verbrandingskamers fout maak,heb het al 1000den maal moeten berekenen :roll:
eerst:

compressieverhouding is altijd de benaming als men boven de zuiger spreekt
dan:eronder word carterdruk genoemt(wat jullie verwarren met compressieverhouding)
-compressie is druk(gewoon te meten)
-compressieverhouding is: de verhouding tussen het volume boven de zuiger wanneer deze in het odp staat en dit dan ten opzichte van het volume boven de zuiger wanneer deze in het bdp staat.
(kan je gewoon bereken) zo kan je ook bepalen hoever je kan gaan
(uiteraard mits wat ervaring,en aande hand van waardes) ,met welke brandstof je best werkt(hoeveelheid occtaan enz)

carterdruk is de druk beneden in het carter(is zo te meten)
cartervolume/inhoud is het volume in het carter dat nog laten we het ''vrij'' is noemen(ook simpel te meten)


dus als je bedoelt dat het zorgt voor meer carterdruk(wat jij ?compressieverhouding noemt?) dan bedoelen we ongeveer hetzelfde,maar benoem je het niet juist :wink:
wat betreft meer carterdruk is beter, is en blijft een eeuwige raadsel en blijven de meningen verdeelt over omdat het niet te meten valt wat beter is
(want meer of minder druk moet je ook een andere uitlaat,zuiger enz. monteren/bereken dus
je kan het verschil niet testen door enkel de druk te veranderen helaas.



vroeger was het zo dat iedereen zoveel mogelijk carterdruk proberen te hebben met 50cc racerij ,(ook hogere klasses)
nu ondertussen word er juist met minder carterdruk gereden zodat de expansie beter zijn werk kan doen enz....
(mar dit doet er nu niet toe)
ik heb een blokje gebouwt met variabel instelbaar cartervolume en als ik enkel het volume aanpas zonder de rest zoals dus de uitlaat,kop,ontsteking enz. dan heeft het een nadelig effect eens je over een bepaald limiet bent,maar zo helpt het me wel om vanuit mijn basis instelling(voume)nog wat te kunnen spelen ermee.
de verdere resultaten enz. hoe ik uiteraard voor mezelf(iedereen kan meelezen :wink: )




wat je met de zwaardere wangen te compensatie bedoelt begrijp ik je hoor maar is noet voldoende gewicht om verschil te voelen is amper te meten (daar kan je gewoon een verzwaarplaat voor aan de rotor bevestigen(maken of kopen bij hpi)
dan kan je met het geicht experimenteren tot je het gewenste hebt en dan verder gaan met de balans .
wat je zegt van de balansassen is waar maar met een 50cc is al vele malen getest dat het beter is voor vermogen toename om deze niet te gebruiken en de krukkas enz. heel goed in balans te brengen omdat de balansas te veel vermogen verlies geeft bij deze motoren(bij vanaf +- 90 cc heeft het wel een voordeel hangt van motorconstructie af)

nu kan je zeggen derbi,am6 ,honda,... heeft deze as bij 50cc inderdaad,maar ze worden er allemaal uitgehaalt voor de racerij en de krukkas word onderhanden genomen .

(sorry voor dubbelpost klikte er perongeluk op :d )

hoop dat jullie een beetje aan mijn tekste aan uit kunnen want kan het beter uitleggen als ik het je zo kan vertellen dan hier neertypen,komt gewoon te veel bij te kijken :wink:
racer
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 162
Joined: Mon 28 Nov 2011, 18:49
Location: belgië, limburg

Re: kleine vraagjes topic

Post by racer »

ik heb hier snelgas liggen maar er staat geen
decompressie knopje aan, hoe word dit meestal
opgelost?
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: kleine vraagjes topic

Post by standreww »

met een apart hendeltje dat je op het stuur monteert.
racer
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 162
Joined: Mon 28 Nov 2011, 18:49
Location: belgië, limburg

Re: kleine vraagjes topic

Post by racer »

standreww wrote:met een apart hendeltje dat je op het stuur monteert.
waar kan ik deze halen? :)
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: kleine vraagjes topic

Post by standreww »

Bij Kurt of Camino-expert denk ik wel dat ge die kunt vinden.
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4027
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: kleine vraagjes topic

Post by camino_expert »

racer wrote:
standreww wrote:met een apart hendeltje dat je op het stuur monteert.
waar kan ik deze halen? :)
denk dak nu gene meer heb vraag is aan kurt
grtz m
honda camino forever
racer
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 162
Joined: Mon 28 Nov 2011, 18:49
Location: belgië, limburg

Re: kleine vraagjes topic

Post by racer »

als ge na de flikken gaat kunt ge een papier aanvragen die 1 maand geldig zijn voor het opnieuw aanvragen van originele honda papieren, maar kunt ge ook nie gewoon papieren bij de flikken vragen zodat ge geen originele papieren bij honda moet aanvragen en geen +/-€100 moet betalen voor die papieren??
grtjs
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: kleine vraagjes topic

Post by ben999 »

racer wrote:als ge na de flikken gaat kunt ge een papier aanvragen die 1 maand geldig zijn voor het opnieuw aanvragen van originele honda papieren, maar kunt ge ook nie gewoon papieren bij de flikken vragen zodat ge geen originele papieren bij honda moet aanvragen en geen +/-€100 moet betalen voor die papieren??
grtjs
Dat is helaas niet mogelijk.... Wel is het mogelijk om met het papier van de politie je brommer te verzekeren... Dan ben je nog steeds niet inorde voor de politie.. Heb zo een aantal jaar rondgereden... Nooit tegengehouden geweest dus kan ook niet zeggen wat de sancties zijn... Nu denkik dat als je een beetje fatsoenlijke agent voor je hebt en je verzekering, eventueel rijbewijs, lichten en de snelheid van je brommer inorde zijn dat die daar niet echt lastig gaat over doen..
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
racer
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 162
Joined: Mon 28 Nov 2011, 18:49
Location: belgië, limburg

Re: kleine vraagjes topic

Post by racer »

ben999 wrote:
racer wrote:als ge na de flikken gaat kunt ge een papier aanvragen die 1 maand geldig zijn voor het opnieuw aanvragen van originele honda papieren, maar kunt ge ook nie gewoon papieren bij de flikken vragen zodat ge geen originele papieren bij honda moet aanvragen en geen +/-€100 moet betalen voor die papieren??
grtjs
Dat is helaas niet mogelijk.... Wel is het mogelijk om met het papier van de politie je brommer te verzekeren... Dan ben je nog steeds niet inorde voor de politie.. Heb zo een aantal jaar rondgereden... Nooit tegengehouden geweest dus kan ook niet zeggen wat de sancties zijn... Nu denkik dat als je een beetje fatsoenlijke agent voor je hebt en je verzekering, eventueel rijbewijs, lichten en de snelheid van je brommer inorde zijn dat die daar niet echt lastig gaat over doen..
spijtig ma fatsoenlijke flikken bestaan die wel? :)
Post Reply