hallo
niet verkeerd bedoelt maar zoals hij het beschrijft heb je niet voldoende ervaring om aan een cilinder te beginnen,dit doe je niet door wat af te kijken van een poortmapje,poorthoeken,juiste timing(hangt van doel,uitlaat enz af) ,dit is niet iets dat je leert op en uurtje,hier doe je jaren over .
als ik een cilinder doe word er voor ik begin meer dan 4 uur gerekent en gemeten voor er aan begonnen kan worden,poortmap is enkel goed voor eens snel de poorten te bekijken,breedte enz
(klopt ook wel niet exact, ope een poortmapje)
oppervlakte,volume,spoelhoek (belangrijkste),aantal graden dat ze opent en sluit,speling zuiger/cilinder,diameter uitlaaatpoort,...
,ook mag je niet verder aanpassen dan wat er met de uitlaat en of rest van de setup mogelijk is dus ook de uitlaat moet compleet opgemeten en gerekent worden om zo de geschikte timingen,hoeken,enz te weten hoe de cilinder moet worden,ook carb grote,inhoud cilinderkop,vorm cilinderkop,compressieverhouding en noem maar op moet je rekening met houden als je de cilinder wilt aanpassen enz....
beste is inneens opmaat uitlaat maken,opmaat verbrandingskamer enz. voor optimaal vermogen,
bij deze hoop ik dus dat je bergrijpt dat je het nooit even snel kan nadoen van een poortmap
ook een tandartsfrees en liefst diamand frezen zijn standaard gereedschap om een cilinder aan te passen)
in het geval om een 50cc van camino te tunen ga je merken als je alles uiterekent hebt dat er een stuk afgedraaid moet worden van de cilindervoet + kop en alsook van het hemd (tip)
dus draaibank + freesmachine ook vereist uiteraard)
voor leuk en snel 50cctje:
uiteraard alles berekent.
,beste is om enkele poortjes bij te maken vermits de poorten van een camino 50cc op niets lijken,of een bus in maken en alle poorten er zelf in maken(voor als je nog betere prestaties wilt wat wel de bedoeling gaat zijn mits er met gecrost moet worden) eventueel ander mooi 50cc cilindertje bus in slechte alu 65 maken en dan alles aanpaseen( ook al betere basis)
ook membraaminlaat(hoek ,enz) carter dient aangepast te worden,beter membraam,zilverkooi naaldlager in de drijfstang + lepeltje in maken/slijpen voor betere smering ook bij smal end(vanwege hogere toerentallen die hij gaat moeten draaien,in geval cross zou ik tot 14 000rpm gaan mis ietjes meer ,in race gavel mag het heel wat hoger
maar dan speelt trekkracht niet zo een rol,deftige koppeling ga je ook nodig hebben,uiteraard een andere ontsteking,carburator zou ik niet groter gaan dan 24 (voor de cross ideaal voor een 50 ,pers. mening).