Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Re: kleine vraagjes topic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: kleine vraagjes topic

Post by ben999 »

Image
Image

Iemand idee, denk aan een wallaroo uitlaat uit maar kan het niet met zekerheid zeggen. Of komt draait de boch daar veel te hard voor? Misschien iets derbi senda achtig?
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Jenze
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 755
Joined: Sun 11 Dec 2005, 10:27
Location: Stasegem/Harelbeke

Re: kleine vraagjes topic

Post by Jenze »

komt zeker van een brommer met vooruitliggende uitlaatpoort
MB , MT , Derbi etc
Image
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: kleine vraagjes topic

Post by mhrfreak »

lijkt verdacht veel op een ''knutsel uitlaat'' lijkt(dus zeg niet dat het is) een bocht van een ninja scooteruitlaat(ook lijkt het hard op dopler s3 bocht) fzo en de rest van een gianelli of.... van een wallaroo met een leovincidemper van een wallaroo uitlaat,met eindstuk van een trekniegas :d )of een puch maxi imi. demper heeft er ook wat van weg)
die knik enz. ziet er niet ''katoliek uit''

mischien dat als je wat meer en duidelijkere foto's van detail maakt dat ik meer kan zien maar ik vrees dat het een knutselwerk gaat zijn zover ik nu al kan zien.
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: kleine vraagjes topic

Post by Remko »

als het geen geknutsel is dan zit die uitlaat ook nog links. Dat hebben niet veel brommers. Mb/MT/mbx ns1 zit allemaal rechts
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: kleine vraagjes topic

Post by metsinsons »

ik zou am6 blok zeggen
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
Jenze
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 755
Joined: Sun 11 Dec 2005, 10:27
Location: Stasegem/Harelbeke

Re: kleine vraagjes topic

Post by Jenze »

weet iemand waar ik nog een bobine kan kopen voor mijn camino ? of een andere passende ?
mijn reserves zijn namelijk op xD
Image
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: kleine vraagjes topic

Post by mhrfreak »

metsinsons wrote:ik zou am6 blok zeggen
neen, hebben andere aansluiting,lijkt me echt een knutstel uitlaat,zoals er helaas veel worden verprutst :wink: :(
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: kleine vraagjes topic

Post by ben999 »

Ik denk niet dat het echt een knutsel uitlaat is, en als het geknutseld is, mijn complimenten aan de maker! Nu valt het wel op dat de eerste bocht precies onder een verkeerde hoek staat, alé, niet verkeerd, maar om origineel zo te zijn toch maar een rare knik. Is wel proper gelast. De las op de knik ziet er wel net iets minder bol uit dan de andere.. Maar zou dit dan voor een bestaande brommer dienen?

Hier nog enkele foto's:

Image
Image
Image
Image
Image
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: kleine vraagjes topic

Post by Twister »

Jenze wrote:weet iemand waar ik nog een bobine kan kopen voor mijn camino ? of een andere passende ?
mijn reserves zijn namelijk op xD
Jazeker, bij espower of 50cc.eu hebben ze ze sowieso nog

http://www.50cc.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; (art nr. 11468)
http://www.espower.nl/product_info.php/products_id/6426" onclick="window.open(this.href);return false;
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: kleine vraagjes topic

Post by Twister »

Het lijkt me in ieder geval een (samengesteld) custom made uitlaat, maar erg netjes gemaakt (iig geen massa-productie met mal). Het lijkt of de eerste bocht van een productie-uitlaat is gebruikt.

Zoiets wil ik ook nog voor Camino maken. Eerste deel (aansluiting) van snelle (standaard) uitlaat voor Camino (bijvoorbeeld Leovinci) en daarna de diktes en lengtes van de conussen etc zelf bepalen (afstemmen op de cilinder) op lassen. Leuke demper erbij en klaar!!

Al geprobeerd of hij op een Camino past :-D

Ben wel benieuwd naar de maten (dikte en lengte maten van inlaat, conussen, breedste stuk etc).
ben999 wrote:Ik denk niet dat het echt een knutsel uitlaat is, en als het geknutseld is, mijn complimenten aan de maker! Nu valt het wel op dat de eerste bocht precies onder een verkeerde hoek staat, alé, niet verkeerd, maar om origineel zo te zijn toch maar een rare knik. Is wel proper gelast. De las op de knik ziet er wel net iets minder bol uit dan de andere.. Maar zou dit dan voor een bestaande brommer dienen?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Prolini
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 41
Joined: Tue 23 Sep 2008, 21:49
Location: Kamp City (leopoldsburg)

Re: kleine vraagjes topic

Post by Prolini »

Hoi is het normaal dat het kilometriek slakje los zit aan je wiel ? Als het wiel gemonteerd is ? Mvg
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: kleine vraagjes topic

Post by ben999 »

Prolini wrote:Hoi is het normaal dat het kilometriek slakje los zit aan je wiel ? Als het wiel gemonteerd is ? Mvg

Wat bedoel je net met het "slakje"?
Twister wrote:Zoiets wil ik ook nog voor Camino maken. Eerste deel (aansluiting) van snelle (standaard) uitlaat voor Camino (bijvoorbeeld Leovinci) en daarna de diktes en lengtes van de conussen etc zelf bepalen (afstemmen op de cilinder) op lassen. Leuke demper erbij en klaar!!

Al geprobeerd of hij op een Camino past
Heb er ook eens over aan het lezen geweest, blijkt niet zo gemakkelijk te zijn. De afmetingen worden berekend met cilindertimingen en een specifiek motortoerental, en dan blijkt het nog veel testwerk te zijn.
Ik gok dat Mhrfreak hier wel wat over kan vertellen..

En op een camino gaat hij helaas niet passen, alleen de flens al. Die is veel te groot voor op een standaard uitlaatstuk te passen.

Als het een uitlaat is voor een zelfbouw project herlas ik hem ook wel eens. Zonder echt weet te hebben van al die maten, hopen dat ik ongeveer goed zit..
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: kleine vraagjes topic

Post by mhrfreak »

kan er blijven over schrijven maar hou het vrij kort :d

uitlaat is volgens mij op de foto zeker aan geknutselt,zou niet weten welke merk het zo zou maken(of wie)
je ziet ook duidelijk een abnormaal patroon als je de warmte van de lassen aan diffuser goed bekijkt en dan de
''vieze knik''

een opmaat uitlaat zorgt inderdaad voor betere resultaten,maar onder opmaat versta den wel het volgende:

een opmaatuitlaat is (in theorie) voor +-95% berekenbaar,de laatste 5 % zit hem in heel kleine dingen en vergt heeel veel werk om dichter te geraken,100procent lukt in praktijk niet. helaas

de motor moet om te beginnen tip top zijn en geschikt zijn voor het doel en of de verwachtingen die je hebt
,+
een opmaat uitlaat moet (voor beste resultaat)altijd ook best in combinatie met een opmaat verbrandingsruimte gebruikt worden.(maar is hier nu niet aan de orde)

voor een uitlaat te berekenen( voor de kop en of cilinder) moet je echt met bijna alles rekening houden
enkele kleine voorbeelden(zijn er veel meer):


- eerst en vooral wat wil je juist(belangrijkste vraag) ?
bv.

eerst doel bv,cross,sprint,race,...

dan hoe moet ze worden hoog top toerental,vanaf welk toerental wil je dat de powerband begint(vroeg of later en of laat),moet de powerband fel inkomen of juist wat trager,moet de powerband kort of lang zijn,dus kort gezegd wil je doen of wat je verwacht dat de uitlaat gaat doen enz.


-inhoud cilinder
-slaglengte
-timingen
-poorthoeken a,b,c en of d spoelers
-compressieverhoudingen
-inhoud motor achter zuiger,voor zuiger(in of exclusief kop)
-brandstof
-ontsteking
-oppervlakte poorten
-welke inlaat type
-maat carburator
-lengte zuiger
-squise

en noem maar op,dit speelt allemaal mee in de brekening voor een expansie.
heb je er dan 1 berekent volgt nog het bouwen wat ook een heel werk is.
alle maten zouden perfekt moeten kloppen want 1 mm verschil maakt ook verschil in de prestaties
zelfs de demper moet met heel goed over nagedacht worden(indien je hier gebruik van gaat maken)
waarom lijkt me logisch.

hierna moet er getest worden ,(voorkeur op een bank),dan kan je de tempraturen gaan meten van de delen van de uitlaat,cilinder enz. ,samen aan de hand van de resultaten op de bank kan je dan zien waar en wanneer er iets niet is naar wens,dit kan je dan weer aanpassen door soms heel kleine dingen te veranderen aan bv. de flens,tailpipe(laatste gedeelte uitlaat dus waar demper komt) en of de uitlaat een paar dingen anders van te maken(ja dus weer een nieuwe maken),hoeft uiteraard niet enkel aan de uitlaat iets te veranderen aan de motor zelf kan uiteraard ook

en zo kan je door gaan tot hij naar je zin is
+ let op
een nieuwe uitlaat werkt pas goed waneer deze meer dan 15 uur gedraaidt heeft(inverband koollaag)
dus een opmaat uitlaat is zoals je ziet niet een simpel stukje plaatstaal waar wat rook uit komt :wink:

(let niet op typfouten,ben nu eenmaal geen schrijver)
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: kleine vraagjes topic

Post by Twister »

mhrfreak wrote:kan er blijven over schrijven maar hou het vrij kort :d
Da's een mooi kort verhaaltje mhrfreak :lol:

Maar zonder dollen, mooi dat je dit post, is zeer nuttige info.

Ik denk er ook niet te lichtzinnig over. Tegelijktertijd weet ik wat ik kan, maar vooral ook wat ik niet kan, dus zelfs een 90% gelukte uitlaat is voor mij niet haalbaar :wink:

Ik heb wel ideeën over wat ik wil, wat betreft het doel, wat voor powerband etc. De basisprincipes van de 2-takt motor zijn me duidelijk als ook de basisprincipes van het tunen. Neemt niet weg dat ik aan een aantal zaken niet kan rekenen omdat ik niet alles kan meten. Laat staan dat ik de beschikking heb over een testbank etc...

Zelf een beetje prutsen gaat me wel lukken. Door alle onderdelen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, met gebruik van enkele basisprincipes, ben ik allang blij als ik straks een uitlaat kan maken die beter bij mijn setup past dan de 'standaard' Leovinci of Proma.

Mocht het zover zijn, dan post ik uiteraard het resultaat (dat duurt nog wel ff).
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: kleine vraagjes topic

Post by ben999 »

Zon post lees ik graag, zouden ze hier een speciale hoek voor moeten maken, ik wist het al wel dat het niet zo simpel was :-D

Moet leuk zijn als je het eenmaal kan.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
Post Reply