Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

cilinderkop 65cc malossi

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by ben999 »

Kloppen is inderdaad het zelf ontbranden van het mengsel, het mengsel ontbrand niet geleidelijk zoals bij een gewone ontsteking maar alles ontbrand ineens. De ontbrandingssnelheid gaat spectaculair omhoog. Er treedt dus een soort explosie op.

Je kan het vergelijken met het openen van een deur, je kan ze geleidelijk maar wel krachtig openduwen en je kan er met je vuist een slag op geven. Als we ze geleidelijk en krachtig openduwen gaat de deur gewillig mee, als we er een boks op geven treedt er een grote kracht op maar gaat de deur t.g.v massakracht niet snel open.

Die krachten zijn niet schadelijk van de eerste ontploffing, maar wel op langere termijn kan het je motor serieuze schade toebrengen.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

Hoe hoger uw compressie hoe hoger het rendement van een verbrandingsmotor. (pure theorie)
En aangezien een 2takt een hoger rendement heeft als een 4takt zitten we al goed :d .
Vervuiling is een andere zaak :lol: :hat:
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by ben999 »

Het rendement is toch het toegevoerd vermogen gedeeld door het nuttig?

Dan zou ik zeggen dat het rendement van een viertakt juist hoger is. Bij een 2 takt is de cilindervulling minder goed dan bij een viertakt, ook de menging van het mengsel is slechter, mede omdat dit alles eens zo snel moet gebeuren als bij een 4 takt.

Het vermogen uit een 2 takt ligt wel hoger dan een 4 takt met de zelfde cilinderinhoud, dit doordat er 1 omwenteling bij een 2 takt en 2 omwentelingen bij een viertakt nodig zijn per arbeidsslag.

In theorie is deze factor 2 , maar door de slechtere cilindervulling en menging ligt de werkelijke een stuk lager.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

Ja die formule klopt ook, een 2takt heeft meer nuttig vermogen met hetzelfde toegevoegd vermogen.
Waarom? omdat een tweetakt per 360° een arbeidsslag heeft, een viertakt om de 720°
Daarom heeft deze een hoger vermogen dan een 4takt :) ik dacht vroeger ook dat het omgekeerd was.

Een diesel heeft ook hoger rendement als 4takt benzinemotor. (door de hogere compressie)
Als men alle voordelen gaan samenbrengen krijgt men een 2takt dieselmotor, welke bij grote motoren gebruikt word door het goede rendement.

Een wankelmotor zit tussen een 4-ven 2takt tussen (soort van 3takt :lol: )
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by ben999 »

Ok, dat volg ik.

Maar dan is het rendement van een 2 takt toch lager?

Een hoog rendement is toch met een bepaalde hoeveelheid brandstof zo ver mogelijk rijden, en daar dan een soort waarde van.

4 takten zijn toch veel zuiniger, ze gaan efficienter met brandstof om.



Of zie ik het mis?
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

ben999 wrote:Ok, dat volg ik.

Maar dan is het rendement van een 2 takt toch lager?

Een hoog rendement is toch met een bepaalde hoeveelheid brandstof zo ver mogelijk rijden, en daar dan een soort waarde van.

4 takten zijn toch veel zuiniger, ze gaan efficienter met brandstof om.



Of zie ik het mis?
Neen, je mag nog niet naar de afgelegde weg kijken :d .
Je moet eerst in de vermogens kijken, een 2takt heeft voor hetzelfde aangezogen mengsel meer energie als een 4takt.

De ontbranding zelf is bij een 4takt idd efficienter, maar dit weegt niet op tegen het 360° en 720° verschil.
Een goede expansie uitlaat verhelpt al heel wat verloren energie door onverbrand mengsel terug de cilinder in te duwen.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by killingsnake »

Hmm, volgens mij bezie je het verkeerd. Probleem wat je bij 2 takt hebt is de poorten, zeker bij hoogtoerige motoren gaat de zuiger de uitlaatpoort al voorbij terwijl het mengsel nog aan het branden is, iets wat het rendement zeker niet ten goede komt. Een 4takt kan een volledige slag gebruik maken van de expansie van de gassen, iets wat een 2takt niet kan..

Een 4 takt moet wel 2 volledige rotaties doen om zijn slagen te te overlopen, maar zuigt hier ook maar 1 keer mengsel aan.. Begrijp niet goed wat je met die 720° wilt zeggen.

Dankzij turbogevoerde motoren is het rendement van een 4takt nog eens pakken hoger dan een 2takt.

Het enige waar een 2takt, zei het op brandstof of diesel is, is hogere vermogenopbrengst per volume motor.

Kortweg, een 4takt maakt van dezelfde hoeveelheid benzine veel beter gebruik, naar rendement gekeken. Wil je vermogen per volume, is 2takt de betere optie (ook voor normaal aspirerende motoren).

Moest een 2takt meer rendement hebben dan een 4takt reden we allemaal met 2takt motoren in onze auto :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by ben999 »

killingsnake wrote:Hmm, volgens mij bezie je het verkeerd. Probleem wat je bij 2 takt hebt is de poorten, zeker bij hoogtoerige motoren gaat de zuiger de uitlaatpoort al voorbij terwijl het mengsel nog aan het branden is, iets wat het rendement zeker niet ten goede komt. Een 4takt kan een volledige slag gebruik maken van de expansie van de gassen, iets wat een 2takt niet kan..

Een 4 takt moet wel 2 volledige rotaties doen om zijn slagen te te overlopen, maar zuigt hier ook maar 1 keer mengsel aan.. Begrijp niet goed wat je met die 720° wilt zeggen.

Dankzij turbogevoerde motoren is het rendement van een 4takt nog eens pakken hoger dan een 2takt.

Het enige waar een 2takt, zei het op brandstof of diesel is, is hogere vermogenopbrengst per volume motor.

Kortweg, een 4takt maakt van dezelfde hoeveelheid benzine veel beter gebruik, naar rendement gekeken. Wil je vermogen per volume, is 2takt de betere optie (ook voor normaal aspirerende motoren).

Moest een 2takt meer rendement hebben dan een 4takt reden we allemaal met 2takt motoren in onze auto :)
Kreeg het ni verwoord, dit dacht ik ook.
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

killingsnake wrote:Hmm, volgens mij bezie je het verkeerd. Probleem wat je bij 2 takt hebt is de poorten, zeker bij hoogtoerige motoren gaat de zuiger de uitlaatpoort al voorbij terwijl het mengsel nog aan het branden is, iets wat het rendement zeker niet ten goede komt. Een 4takt kan een volledige slag gebruik maken van de expansie van de gassen, iets wat een 2takt niet kan..

Een 4 takt moet wel 2 volledige rotaties doen om zijn slagen te te overlopen, maar zuigt hier ook maar 1 keer mengsel aan.. Begrijp niet goed wat je met die 720° wilt zeggen.

Dankzij turbogevoerde motoren is het rendement van een 4takt nog eens pakken hoger dan een 2takt.

Het enige waar een 2takt, zei het op brandstof of diesel is, is hogere vermogenopbrengst per volume motor.

Kortweg, een 4takt maakt van dezelfde hoeveelheid benzine veel beter gebruik, naar rendement gekeken. Wil je vermogen per volume, is 2takt de betere optie (ook voor normaal aspirerende motoren).

Moest een 2takt meer rendement hebben dan een 4takt reden we allemaal met 2takt motoren in onze auto :)
Geloof wa ge wilt, 2takt heeft een hoger rendement als een 4takt. De verbrandingsmotor met het meeste rendement is een diesel 2Takt. Waar hebben jullie allemaal op school gezeten? :? want daar hebben jullie toch niet de juiste thermodynamica gekregen. En als ge wa kunt rekenen weet ge dat een 2takt per 360graden een arbeidsslag heeft en een 4takt om de 720 graden. En dus wil jij mij zeggen dat de spoelverliezen van een 2takt zo groot of groter zijn als het verschil van de 2cycli, dus de overige 360graden van een 4takt. :?

Als je hier niet mee kunt volgen, zal ik het anders stellen,

2dezelfde cilinderinhouden, carburatorgroottes,uitlaat- en inlaatgroottes.
De 2takt zal een groter vermogen geven bij dezelfde cilinderinhoud.
En dit zal resulteren in een hoger rendement omdat de toegevoegd vermogen quasi hetzelfde is.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
ben999
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 918
Joined: Fri 03 Jun 2011, 23:21
Location: Westmeerbeek

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by ben999 »

metsinsons wrote:2dezelfde cilinderinhouden, carburatorgroottes,uitlaat- en inlaatgroottes.
De 2takt zal een groter vermogen geven bij dezelfde cilinderinhoud.
En dit zal resulteren in een hoger rendement omdat de toegevoegd vermogen quasi hetzelfde is.
Als we stellen dat het toegevoerd vermogen een bepaalde hoeveelheid benzine is die een bepaald vermogen bevat, dat zal die 2 takt misschien meer vermogen kunnen leveren, maar de totale arbeid van de 4 takt zal (denk ik) wel groter zijn.



En thermodynamica krijg ik volgend jaar pas :d , ik hoop dat we daar ook zulke onderwerpen gaan bediscussiëren 8)
Met een hamer past ALLES!

Ben's crosser project :
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 28611.html
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by killingsnake »

metsinsons wrote:
2dezelfde cilinderinhouden, carburatorgroottes,uitlaat- en inlaatgroottes.
De 2takt zal een groter vermogen geven bij dezelfde cilinderinhoud.
En dit zal resulteren in een hoger rendement omdat de toegevoegd vermogen quasi hetzelfde is.
Natuurlijk zal een 2 takt bij gelijke cilinderinhoud meer vermogen geven, zoals je zegt heb je per rotatie een arbeidsslag, bij 4takts slechts om de 2.

Maar toegevoegd vermogen van de 4takt is maar de helft, omdat die slechts om de 2 rotaties aanzuigt..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by killingsnake »

ben999 wrote:
metsinsons wrote:2dezelfde cilinderinhouden, carburatorgroottes,uitlaat- en inlaatgroottes.
De 2takt zal een groter vermogen geven bij dezelfde cilinderinhoud.
En dit zal resulteren in een hoger rendement omdat de toegevoegd vermogen quasi hetzelfde is.
Als we stellen dat het toegevoerd vermogen een bepaalde hoeveelheid benzine is die een bepaald vermogen bevat, dat zal die 2 takt misschien meer vermogen kunnen leveren, maar de totale arbeid van de 4 takt zal (denk ik) wel groter zijn.
Dat is ook zo, mechanisch rendement van een 4takt ligt gewoon hoger.. Akkoord, ze brengen niet evenveel vermogen op per cilinderinhoud, maar 4takt benut zijn energie beter, dus heeft die een hoger rendement..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

ik ben ermee akkoord dat een 4takt beter met zijn energie om springt, maar dit weegt niet op tegen de dubbele arbeidsslagen van een 2takt.

Er is een reden waarom scheepsmotoren waar in de cilinderruimte alle actieve leden van heel CT in kunnen, 2takt diesel zijn en geen gewone diesel :wink:
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by killingsnake »

Maar is niet het beter omspringen met energie de beknopte definitie van een hoger rendement? :)

Eigenlijk de reden waarom de grotere motoren 2takt zijn en geen 4Takt is omdat ze anders nog groter zouden moeten zijn om het vereiste vermogen van die schepen te halen. Power to weight ratio, daar draait het eigelijk om.

Motorproducenten zijn van 2takt aan het afstappen, omdat ze anders de milieunormen niet meer halen.. Het is nu al een gevecht om de volgende milieunormen te halen qua NOx/fijn stof uitstoot.

Zo heb ik bij ABC Diesel in Gent deze bad-boy mogen mee helpen ontwikkelen: Image

44000cc per cilinder, de V16 versie zal 10MW (slordige 13.000 pk) leveren, en die is wel degelijk 4takt.. Ze moeten ook, zoals gezegd was een gevecht om door de imo 3 emisienormen te halen.
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: cilinderkop 65cc malossi

Post by metsinsons »

Blijf bij mijn standpunt, de enige reden voor de overschakeling is idd de emisienormen.
Dit is nog een kleine motor hoor :lol:

btw hier eens kijken bij de voordelen i.v.m rendement :wink:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweetaktdieselmotor" onclick="window.open(this.href);return false;
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
Locked