Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Vliegwiel draait niet mee

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
vario@max

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by vario@max »

er is iets wat uw brommer tegen houd,kan ook zoals besproken de grote naaldlager zijn...
segmentjes kunnen achter het uitlaatgat zijn blijven hangen,een paar brokkeltjes tussen de carter en krukas
really i don't know for shore...dat is al een heel erge veronderstelling...
als uw rollementen te weinig olie toegevoerd hebben gekregen,zijn ze op hoger toerental zonder smering
gekomen...dat kan de dood zijn voor uw rollementen (ik veronderstel) dit bemoeilijkt het in gang krijgen
als de camino dan toch in gang gaat,heeft hij er geen zin in en dat zouden de rollementen kunnen zijn...

demonteer alles van de motor (koppelinghuis) voor de startschoentjes...check en terug monteren
als je een polietrekker hebt zeker ook de koppeling nakijken...1 veertje over kan ook bad @ss problemen zijn
en dan gaat het ook niet meer als een vinill plaat...3 dezelfde veertjes monteren...oke cool
vliegwiel afdraaien ,platinnekes kijken staan ze vast ? ontsteking kijken VAST...

nu alles is nageken en afgewerkt en nog rare geluiden maakt,
gaan we de motor als het ware onder het mes nemen...uitlaat demonteren,ook de kop en cilinder,die is het niet
die is in orde...ik sluit 2 dingen niet uit,speling op de drijfstang (versleten of droog gereden) en/of rollementen ook d'r aan

om deze problemen te verhelpen,nieuwe rollementen als ook een vervangende goede staat vario krukas...
ikzelf heb eens een volledige naftbak zonder olie gereden,en veel geluk gehad,geen brokken gereden...
zag dat de scooters dat rechtstreeks in hun machine kieperden,was zo dom om het niet te weten,echt waar !!!

ja nou nieuwe rollementen plaatsen is ook niet iets dat je veel vervangen moet...niet met een hamer te werk gaan ...
er zijn hier op't forum handleidingen bij how to and sticky's...

ik vermoed dat het geen klein probleemke is met uwe machine...ik hoop niet dat je de krukas moet vervangen...

mijn raad een revisie van een andere krukas + rollementen alle onderdelen terug fresh monteren
je kan nog lang sleutelen,maar als de motor weer gereviseerd is moet jij je geen zorgen maken
dan rijd die weer als een klok

ja veel uitleg,voor niet zo interesante mededeling...

mvg brett
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Bedankt voor de reacties!
WD40 droogt inderdaad snel, daarom hoopte ik dat eens hij gestart was en ik hem even liet draaien, dat hij zichzelf langzaamaan wel zou smeren.
Heb nu ook 4% olie toegevoegd voor de eerste 5 liter om alles wat extra te smeren.

Er was inderdaad wel redelijk wat axiale speling, maar radiale voelde ik niet.
Ik hoop eigenlijk eerst om hem te kunnen starten en wat in te rijden om dan te kijken hoe goed hij loopt.

De planning is sowieso om met der tijd er een vario van te maken (dan zet ik er ineens de DR 65 op die ik heb liggen :d ), maar ik heb momenteel de tijd (en het materiaal) niet om een andere krukas enzo te monteren. Ik zou hem eigenlijk zo snel mogelijk rijdende moeten hebben om er mee naar school te rijden :wink:

Ahja, ik heb het koppelingshuis eraf gehad en de schoentjes zaten volgens mij goed. Ik zag wel nergens 'OUT' staan, maar de logica in mijn hoofd zei dat die schoentjes naar buiten zouden moeten duwen als dat ding draait.
De veren waren wel redelijk straf, ik weet niet of dit normaal is? Waarschijnlijk dat dik daarom redelijk hard moet trappen voor dat het vliegwiel mee wil draaien.

Ik ga dinsdag de bougie al eens nakijken, die heb ik nog niet bekeken. Als die in orde is ga ik eens met kruipolie op de krukas proberen (misschien dat ik dat sowieso wel doe).

Om de carburator in te stellen moet ik de motor eerst op temperatuur brengen, maar da's in mijn geval dus nogal moeilijk :d
Is er een soort standaardsetting voor stationair en lucht?
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by den Ives »

Sander,

ik denk dat er toch iets niet klopt, de startschoenveertjes zijn normaal heel lichte veertjes, heb je op de juiste plek gekeken?
De startschoenen zijn er twee, de koppelings schoenen zijn er drie. op de startschoenen zitten twee nogal fijne en lichte veertjes en op de armpjes staat vast en zeker "OUT" dat staat er in gedrukt, op de koppelings schoenen zitten wel straffere veren als het echt niet lukt mag je gerust even passeren hoor kan ik U misschien snel rijdend krijgen :wink:
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Ik heb dit eraf gehad: :d
Image
Ik vond dat ik vrij veel kracht moest zetten om die schoentjes naar buiten te krijgen.

Het probleem is dat ik nu in Deurne (op kot) zit. Ben pas dinsdag terug thuis bij de camino.
Dinsdag komt mijn neef ook mee kijken, misschien dat die zegt "kieke, wa is da hier?" :d

Als er tegen eind volgende week geen beterschap is kom ik misschien wel eens tot Zoersel gefietst :d
Bedankt voor het aanbod alvast!

Edit:
Ik heb dat (naar-de-kl*ten-)varioblok nog liggen hé, kan ik daar de linkerkant misschien afhalen en de startschoenen vergelijken?
Ik weet dat ik die vrij makkelijk kon starten zonder dat ik moest trappen als ne gek :lol:
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by den Ives »

kieke ze liggen er dus wel degelijk verkeerd in ;-)
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Kan ik die er gewoon zo met de hand uithalen, omdraaien en terugsteken? :p
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by den Ives »

ja die plastiek ringetjes eraf en een beetje wiebelen en omgedraaid er terug op je sal dan de "out" wel zien staan
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Opnieuw goed nieuws en slecht nieuws :p

Heb de startschoenen omgedraaid en die bleken inderdaad fout te zitten (bedankt Ives :oops:).
Starten lukte niet direct, maar het vliegwiel draait wel veel gemakkelijker mee nu.

Bleek de ontsteking ook niets te doen, verwisseld met die van de B-klasse en toen hebben we hem gestart gekregen :)
Klein toertje gedaan, maar ik voelde direct dat hij inhield als ik te veel gas gaf.

Dan willen gaan vissen, na 200 meter stilgevallen en sindsdien niet meer gestart gekregen. :?
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by clio-tuning »

Droog je bougie eens af en probeer vervolgens nog eens te starten. Lukt het niet, kijk of je bougie nat is. Indien niet krijgt hij geen benzine.
Vonkt je bougie?
Wat is de kleur van de bougie?

Heb je de carburator al eens gereinigd (zie handleidingen gedeelte op het forum)?
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Heb de carburator gereinigd voor ik hem monteerde, dus die is (of was) normaal gezien proper.
Zal zodra ik de kans heb eens naar de bougie kijken.

Bedankt :)
User avatar
50cc
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 249
Joined: Sat 06 Jul 2013, 01:59
Location: Buizingen

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by 50cc »

Verander is van bougie daar aan kan het ook liggen spreek van ervaring
gaan met die banaan
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

50cc wrote:Verander is van bougie daar aan kan het ook liggen spreek van ervaring
Punt voor jou! :d
Van bougie veranderd en hij loopt mooi nu.

Enige probleem nu is dat de krukas piept omdat hij nog niet genoeg gesmeerd is.
Er komt ook een rammelend geluid van de linkerkant, ik weet niet of dat normaal is?
Durf er dus nog niet zo goed mee rondrijden.
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Yourname »

als het piept en rammelt denk ik dat uw lagers van de krukas hunne beste tijd gehad hebben...
User avatar
Xiao
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 99
Joined: Sun 28 Jul 2013, 17:17
Location: Rijkevorsel

Re: Vliegwiel draait niet mee

Post by Xiao »

Ja, ik vrees ook dat het zoiets gaat zijn.
Intussen wil hij opnieuw niet starten.

Ongeveer hetzelfde als voordat de ontsteking en bougie vervangen zijn:
Klein stukje (1km) gereden en stilgevallen. Sindsdien start hij niet meer.

Ik heb intussen een varioblok gekocht voor mijn DR cilinder. Ik denk dat ik mij tijdelijk daar eerst op ga focussen. Heb dringend iets nodig om mee naar school te brommen :wink:
Post Reply