Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

juiste sproeier 65 Malossi

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
vario@max

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by vario@max »

met een originele sproeier ( 0.75mm ) ga je sneller optrekken,maar de topsnelheid
zal lager zijn dan met een maatje groter sproeier ( 0.78mm )
tis wat je wenst...met kleinere sproeier minder verbruik ,wel 1% meer olie mengen
anders is het mengsel te arm...

grtz
Arjen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 48
Joined: Fri 22 Feb 2013, 16:21

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by Arjen »

Interresant topic!

Toen ik het las kwam bij mij het volgende op (en even vooraf ik wil niemand beledigen of mijn gelijk halen, maar gewoon om eens van gedachten te wisselen)

Als je je motor optimaal wil laten presteren moet je het optimale lucht brandstof mengsel hebben; 1:14,7 als ik me niet vergis. Hoe meer mengsel ik in mijn cilinder kan persen hoe hoger het vermogen wordt (denk aan bijv 2.0l atm motor t.o.v een 2.0l turbo motor.)

Verder hoor je vaak termen als te rijk en te arm. Te rijk wil zeggen overvloed aan brandstof in het mengsel, te arm wil zeggen een te kort aan brandstof en in ons geval ook smering!!! Waardoor de motor meer warmte ontwikkelt en daardoor vast kan lopen. Je kan dus beter te rijk rijden dan te arm.( Maar hiervoor geld ook weer met welke smering je rijd, en dan geld weer meer olie deeltjes is minder benzine deeltjes en dus minder vermogen).

Nu als je uitgaat van een originele cilinder en er niks aan veranderd. Het enige wat variabel is in het verhaal, is namelijk de lucht. Er zijn een aantal factoren waardoor de luchtsamenstelling veranderd, en daarmee samenhangend ook de verbranding van het benzine mengsel in de cilinder van onze camino. De temp van de lucht, de vochtigheid van de lucht , de luchtdichtheid ( hoogte), de luchtdruk. Het is een misverstand om te denken dat je dit kan afstellen met de luchtstelschroef, deze is namelijk voor het afstellen van de motor in lage toerentallen. Omdat de camino origineel al niet bijster veel vermogen heeft zul je er waarschijnlijk niet veel van merken als je met een originele motor sproeiers gaat wisselen. Echter bij mijn 125cc kart merk ik het heel erg goed.

Dan het verhaal van originele cilinder vs Malossi 65cc. De Malossi cilinder is ten eerste groter en nog getuned tov de originele cilinder. Deze cilinder levert meer vermogen omdat deze meer benzine mengsel kan verbranden per slag. Als je alleen de cilinder verandert, ( uitlaat, e.d blijven gelijk) zul je dus meer benzine moeten gaan toevoeren. Aangezien de slag van de maslossi en de ori cilinder gelijk zijn (alleen de boring is anders) is er in beide gevallen dus evenveel tijd ( inlaat slag)om de cilinder te vullen met mengsel alvorens de cilinder de compressieslag zal beginnen. Doordat de ori sproeier kleiner is laat deze te weinig benzine door om tot een goed mengsel te komen. De een grotere sproeier geeft wel genoeg benzine door om tot het ideale mengsel te komen. Bij een te grote sproeier zal er een overvloed aan brandstof zijn resulterend in vermogens verlies. Bij je Malossi kit zitten als het goed is twee sproeiers en paar boortjes. Hiermee kan je experimenteren op je brommer tot je de juiste maat gevonden hebt. Want.....

Nu hangt de keuze van je sproeier ook nog af van een aantal andere zaken die invloed hebben op je motor. Bijvoorbeeld je uitlaat, vario gewichten, etc. Als je bij wijze van spreken je ori uitlaat op je Malossi zet of een leovinci. Met de leovinci zou ik een grotere sproeier monteren, want je motor maakt meer toeren ( meer toeren is meer warmte dus heb je meer koeling en smering nodig)

Ik kan je adviseren om voor een iets te rijke afstelling te gaan. Hierdoor blijft je materiaal langer heel. Nadeel is dat je cilinder meer vervuilt en dat je deze dus vaker zult moeten schoonmaken. Maar schoonmaken kost niks en een nieuwe Malossi wel.

Ik kan je wel vertellen dat ik dezelfde cilinder heb, met 50cc cilinderkop, leovinci uitlaat, en 6 gram gewichten in de vario. Ik heb een sproeier 80 gemonteerd.

Gr
Arjen
Nicogsi
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1321
Joined: Mon 08 Dec 2008, 17:16
Location: Kortenaken

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by Nicogsi »

eindelijk 8)
Accellerati Incredibus
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by Twister »

Hey Arjen!

Jij hebt er even de tijd voor genomen?! Mooi dat je het allemaal even duidelijk op een rijtje zet (en dat ook allemaal taal-technisch en verzorgd hebt opgeschreven) :-D

Nu maar hopen dat mensen die dezelfde vragen hebben eerst dit lezen voordat ze opnieuw dezelfde vraag stellen :wink:
Misschien kan je een moderator vragen om deze duidelijke uitleg voor de sproeier keuze op te nemen in een handleiding over sproeiers (ik neem aan dat die er al zal zijn).

Grtz!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by den Ives »

Wat doet het toch deugt dat er af en toe eens iemand echt iets zinnig post, dankjewel Arjan, @ mods zoals Steven al vroeg, kan dit in één of andere vorm van sticky gegoten worden, is een leuke geheugensteun voor velen :wink:
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
Arjen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 48
Joined: Fri 22 Feb 2013, 16:21

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by Arjen »

Bedankt allemaal voor de reacties. Vind het prima als dit een sticky wordt. Hoe meer info er gedeeld wordt hoe beter
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: juiste sproeier 65 Malossi

Post by killingsnake »

Bij een grotere cilinderinhoud wordt er meer volume brandstofmengsel aangezogen, aanvankelijk meer lucht welke ook de carburator moet passeren en zo dus de benzine meeneemt. Zoals jij het specificeert lijkt de hoeveelheid benzine vast te staan, terwijl deze ook mee omhoog gaat..

Het is wel zo dat als je met de 'extremere' setups gaat werken je snelheid van je fluida verhoogt in de carburator (hogere toeren, meer volume wegens grotere cilinderboring), en op een bepaald moment kan de onderdruk niet meer voorzien dat de benzine wordt opgezogen, althans de juiste hoeveelheid. Dit moet dan bijgeregeld worden door middel van een grotere sproeier. Dit effect blijft zich echter niet verderzetten, op een bepaald moment worden de weerstanden zo hoog dat de cilinder zich steeds slechter vult, en dus niet genoeg vermogen kan leveren om verder te gaan. Hier komen dan de turbo's van pas..

Dit terzijde..

Kan eventueel een sticky worden als alles duidelijk in nieuw topic word herwerkt, eventueel ruimer en mooi verzorgd en dan is dit geen probleem
Trasforma il meglio in 'massimo'
Post Reply