Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Turbo op een Camino

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
geert-jan jonkers
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 113
Joined: Mon 09 Apr 2012, 13:43
Location: wechelderzande

Re: Turbo op een Camino

Post by geert-jan jonkers »

hej,
ik en men vader hebben even geleden op een vw kever 1200cc een blower gezet (amr500) zo als gezegt word en is werkt een turbo op uitlaatgassen vooral als ik men mening mag zeggen zou ik eerder een blower (mini) op een camino zetten heeft veel kracht onderin (turbo bovenin) op onze kever ging hij van 32pk naar 76pk! groot verschil is natuurlijk wel werkt aan om er een blower op te zetten op zo'n camino maar probere he :D

grtjs
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Turbo op een Camino

Post by Twister »

geert-jan jonkers wrote:hej,
ik en men vader hebben even geleden op een vw kever 1200cc een blower gezet (amr500) zo als gezegt word en is werkt een turbo op uitlaatgassen vooral als ik men mening mag zeggen zou ik eerder een blower (mini) op een camino zetten heeft veel kracht onderin (turbo bovenin) op onze kever ging hij van 32pk naar 76pk! groot verschil is natuurlijk wel werkt aan om er een blower op te zetten op zo'n camino maar probere he :D

grtjs
Hoi Geert-Jan, wat is een mini blower precies? En wat doet het? (ik ben een leek op het gebied van turbo's)
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
geert-jan jonkers
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 113
Joined: Mon 09 Apr 2012, 13:43
Location: wechelderzande

Re: Turbo op een Camino

Post by geert-jan jonkers »

Twister wrote:
geert-jan jonkers wrote:hej,
ik en men vader hebben even geleden op een vw kever 1200cc een blower gezet (amr500) zo als gezegt word en is werkt een turbo op uitlaatgassen vooral als ik men mening mag zeggen zou ik eerder een blower (mini) op een camino zetten heeft veel kracht onderin (turbo bovenin) op onze kever ging hij van 32pk naar 76pk! groot verschil is natuurlijk wel werkt aan om er een blower op te zetten op zo'n camino maar probere he :D

grtjs
Hoi Geert-Jan, wat is een mini blower precies? En wat doet het? (ik ben een leek op het gebied van turbo's)
http://i207.photobucket.com/albums/bb22 ... 7580b4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hier staat het wel op een viertakt is aangedreven op een riem
http://i194.photobucket.com/albums/z314 ... C02190.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
dit is een amr 300 kleine versie
is nog groot voor op een camino hoor.
maar je hebt wel een massa kracht als je het klaar krijgt alleen de bourages ga lastig zijn je zit met veel druk dan . op de kever 1200cc zit ik met 0.9kg bar. en een camino met andere setup maakt veel toeren hoor! :D
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Turbo op een Camino

Post by Madmac »

Een blower is dat enorme ding dat uit de motorkap van Amerikaanse musclecars stak in de jaren 80. Dat staat (stond) gemonteerd op vrachtwagenmotoren om meer kracht onderin te creëeren. Dit is volledig in onbruik geraakt, net omdat een turbo meer vermogen creëert met minder omzichtigheid.

Image
geert-jan jonkers
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 113
Joined: Mon 09 Apr 2012, 13:43
Location: wechelderzande

Re: Turbo op een Camino

Post by geert-jan jonkers »

Madmac wrote:Een blower is dat enorme ding dat uit de motorkap van Amerikaanse musclecars stak in de jaren 80. Dat staat (stond) gemonteerd op vrachtwagenmotoren om meer kracht onderin te creëeren. Dit is volledig in onbruik geraakt, net omdat een turbo meer vermogen creëert met minder omzichtigheid.

Image
Mercedes werkt nogaltijd met kompressors :D (blower)
Subaru justy heft amr500 (blower)
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Turbo op een Camino

Post by Twister »

Thanks voor de uitleg maar ik begrijp nog niet hoe en blower of turbo op een camino kan werken... Extra druk zetten op het carter heeft niet zoveel zin toch? Dus moet het rechtstreeks op de cilinder. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: Turbo op een Camino

Post by Madmac »

Dat werkt gewoon niet op een tweetakt omdat een tweetakt vacuum gebruikt voor gasverspreiding. Zo'n blower zou extra druk op de carters zetten en uw membraan om zeep helpen. :shoot:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Turbo op een Camino

Post by killingsnake »

[youtube][/youtube]
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Turbo op een Camino

Post by killingsnake »

Ik denk dat het net belangrijk is om, zoals hier eerder gezegd, een 2takt motor te hebben waarbij de aanzuiging zuiver zuigergestuurd gebeurd, dus zonder membraan, ofwel met een roterende inlaat. Alhoewel..

Als ik zo rondkijk op internet is het al veel toegepast. Ik vind het best veel geld voor zo'n turboset. Is wel interessant voor een maat z'n 4T kart die ik aan het opvoeren ben :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Turbo op een Camino

Post by killingsnake »

Lijkt me wel enorm lastig om te implementeren.. Zo'n ding heeft normaal oliesmering nodig.. oliereservoir, pomp, koeling etc zijn doorgaans niet voorradig bij camino's :) Niets is onmogelijk natuurlijk
Trasforma il meglio in 'massimo'
Arjen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 48
Joined: Fri 22 Feb 2013, 16:21

Re: Turbo op een Camino

Post by Arjen »

Hallo allemaal,

Ik heb over dit onderwerp het volgende idee/mening. Ik zal proberen toe te lichten hoe het volgens mij allemaal werkt. Het is gewoon om van gedachten te wisselen en niet om iemand te beledigen of af te kraken.

Allereerst:

Je hebt een bepaalde lucht/brandstof verhouding nodig, om de ideale verbrandings mengsel te krijgen. 14,8:1 is dit geloof ik. Hoe meer mengsel je kan verbranden, hoe meer vermogen je krijgt. Met een turbo kan je meer lucht, en dus meer benzine mengsel verbranden tijdens de verbrandingsslag, en krijg je dus meer vermogen. Bij auto's met een turbo wordt vaak chiptuning toegepast. Hierbij wordt de turbo druk omhoog geschroeft samen met de brandstof hoeveelheid, en daarmee wordt dus vermogen gewonnen.

Verder zal een tweetakt motor met dezelfde cilinderinhoud meer vermogen leveren dan een viertakt motor, om de simpele reden dat een twee takt motor per twee krukasomwentelingen twee keer verbrand en een viertakt motor maar een keer. Daar tegenover staat dat een tweetakt motor daardoor onzuiniger is, meer herrie maakt en meer vervuilend is. Door het bovenstaande verhaal zie je het tweetakt concept alleen vaak terug bij kleine motoren. Bromfietsen, crossmotoren en go-karts bijvoorbeeld.


De tweetakt motor zal tijdens de compressie slag in de verbrandingskamer benzine-lucht mengsel verbranden en tegelijkertijd in het carter nieuw mengsel aanzuigen.( Even heel kort: Het mengsel wordt weer gecreeerd doordat de zuiger dus lucht aanzuigt. Met die lucht wordt er in de carburateur een vacuum gecreeerd waardoor er benzine door de sproeier gaat en deze wordt toegevoegd aan de aangezogen lucht. Hierdoor ontstaat het lucht benzine mengsel. De sproeier bepaald hoeveel benzine er aan de lucht wordt toegevoegd) Door nauwkeurige plaatsbepaling van de spoelpoorten en de (eventuele) poorten in de zuiger en de uitlaatpoort, zorgt de zuiger zelf voor de afsluiting of opening van de in en uitlaat poort. (Wat bij een viertakt de kleppen doen, doet de zuiger zelf icm met de spoel en uitlaatpoort bij een tweetakt)
Vervolgens komt de uitlaat slag, waarbij via de spoelpoorten nieuw mengsel vanuit het carter de verbrandingskamer ingezogen wordt en via de uitlaatpoort de uitlaatgassen worden afgevoerd. Zolang als de uitlaatpoort open is worden uitlaatgassen afgevoerd. Dit is ook nog het geval aan het begin van de compressieslag. Wanneer de zuiger de uitlaatpoort gepasseerd is wordt er daadwerkelijk compressie opgebouwd voor de uiteindelijke verbranding.

De key tot het snel maken van een cilinder is dan ook om tijdens de inlaatslag zoveel mogelijk mengsel aan te zuigen en zo snel mogelijk uitlaatgassen afvoeren. Dit doen tuners door meerdere spoelpoorten te maken, en deze zo te maken dat er een flow in de verbrandingskamer ontstaat, zodat je met het nieuwe mengsel je uitlaatgassen zo snel mogelijk uit de verbrandingskamer afvoert (nieuwe mengsel duwt de uitlaatgassen uit de verbrandingskamer). Daardoor zie je bij snelle cilinders van bijvoorbeeld malossi ook zoveel spoelpoorten.
Nu zal een turbo op zich prima kunnen werken op een tweetakt motor. Tijdens de compressie slag stuwt deze extra mengsel het carter in, waardoor de zuiger zelfs nog sneller naar het BDP (bovenste dode punt) zal kunnen gaan (meer toeren) . Maar nu komt, waar volgens mij het euvel zit. De zuiger is voorbij het bovenste dode punt en gaat de uitlaatgassen afvoeren en tegelijkertijd nieuw vers mengsel aanzuigen. Echter de turbo, aangedreven door de uitlaatgassen, blijft doordraaien, waardoor je twee flow richtingen krijgt. Namelijk die van het mengsel dat via de spoelpoorten de motor in wil,(en daarbij het membraam dicht duwt zodat er geen mengsel terug stroomt naar de carb maar alles naar de cilinder (verbrandingskamer) gaat) en de turbo die vers mengsel het carter in wil persen. Nu zal er op je inlaat een slang zitten naar je waste gate. Deze zorgt ervoor dat de turbodruk in je inlaatspruit niet te hoog wordt, en je membraam dus gesloten blijft. In theorie zal het wel werken denk ik. Maar nu de praktijk; als dit niet perfect werkt krijg je snel schade aan je turbo, of motorblok. Type op youtube maar eens in blown turbo en je zal zien wat ik bedoel.

Wat je mijn inziens moet gaan uitzoeken is oa het volgende:

Bij welke druk moet de waste gate open
Hoeveel druk kan je karter en cilinder hebben (bij teveel druk klapt je koppaking er tussen uit)
Is je krukas/zuiger/drijfstang sterk genoeg voor deze extra druk
Is je membraam sterk genoeg voor de druk
Welke sproeier moet er in je carburateur
Hoe ga je je uitlaatspruitstuk aanpassen zodat deze de turbo kan aandrijven (ik denk dat het een flinke verbouwing is)

Ik heb op zee gewerkt met zeer grote twee takt motoren voorzien van turbo's. Het principe van een turbo op een twee takt motor werkt dus zeker wel. Hieronder een linkje van de motor waarmee ik gewerkt heb

http://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rts ... er_RTA96-C" onclick="window.open(this.href);return false;.


Het zal uiteindelijk wel gaan werken denk ik, maar je zal heel erg veel proefondervindelijk moeten uitvinden. Het zal je veel tijd en geld kosten denk ik. Ik zou je daarom adviseren om de 500 euro die de turbo kost te investeren in je blok. Zorg ervoor dat je setup van je blok goed is, 70cc 21mm carb en goede uitlaat (leovinci/proma) electronische ontstekeing en breng deze dan naar een goede tweetakt tuner. Ik denk dat hij voor 500 euro je blok flink aanpakt en goed afstelt en dat je daarvan meer plezier hebt.
Post Reply