Page 8 of 10

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:04
by metsinsons
idd! da die werkte same met avionic niet?

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:06
by camino_expert
avionic ?
is da ni die korte proma met dikke demper
das e rap ding

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:13
by metsinsons
nee avionic is een merk. werkte samen met proma om cilinders te maken :) waren vrij goedkoop dachtik.
(hoort mij nu klappen, mensen denkik dak van de oude garde ben, terwijl ik maar 19jaren jong ben :d )

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:15
by camino_expert
avionic emek wel is gehoord ma da ken ik ni
assek et zien misschien wel
zoals me veel
zoals ne autisa in mechelen hadden ze diene ni vroeger
ne proma zeker ni de cilinder dan
of overgezien
want de voorkeur ging altijd na polini en dr en lette er zo ni op
ja de fa later
man man man
ni duur diene luchtgekoelde 1600 frank bij de robot da lag da vol blauwe dozen
ni bij die het nu open houd den oude robot uitbater deze is een zure peer
ik koop da steek da op ne mono a klasse
500 m en da trekt al warm ikke ola
rap racepoulie en dan vlamde diene goe 44 mm he
ma is rapper warm als al de rest

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:38
by mhrfreak
metsinsons wrote:
mhrfreak wrote:en poortoppervlakte,maat tot onderkant aan poort,,deckheight,afstand poorten,lengte uitlaatkanaal,diameter uitlaatkanaal,spoelhoek,en................. :d
poortoppervlakte, ok cava. maar al derest hebde echt niet nodig :lol: dit is genoeg om de timingen te berekenen en het "belangijkste" is natuurlijk de uitlaatgrootte :)

En daarbij moet ik zeggen dat die proma een zeer grote uitlaatpoort heeft. 30mm zoals malossi.
enkel is dit bij malossi het maximum.
70% van 45,5mm is 30-32mm :)
om perfet de timingen te bereken heb je deck h . ook nodig,en de rest heb je bij tuning van de cilinder zeker weten nodig,en om nog enkele dingen te bereken ,wat natuurlijk altijd leuk meegnomen is :wink:
* de uitlaatgrote is zeker niet het belangrijkste
bij hoogtoerige cilinders is het zelfs beter om deze juist niet heel breed te maken om zo niet nog extra slijtage te krijgen :wink:

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:52
by metsinsons
ja maar dat is allemaal theoretisch. die mannen die cilinders tunen dat is handwerk en niet machinaal. dus ge hebt zowiso foute in uw maten. En iets hoogtoerig slijt niet altijd meer dan laagtoerig zenne :wink: het zou wa zijn met schakels! :wink:

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Fri 15 Apr 2011, 23:58
by mhrfreak
ik ben heel erg bezig met schakelbrommers,(50cc) en ze slijten zeker veel meer,ik kan maar +-900-1000 km doen en de zuiger :d mag al vervangen worden,na +-2 zuigers de cilinder,en neen hij is niet slecht afgesteld maar dat weet je nou eenmaal als je brommer veel toeren maakt en neem ik er graag bij,
het is veel te plezant om met een 50cc iemand met een grote cilinder er af te rijden,en een cilinder tunen gaat niet voledig met de hand,want als er een stuk moet afgedraaid worden(draaibank,freesbank),de spoelers moeten herlegt worden(tandarstfrees),uitlaatpoort polijsten gaat ook niet goed met de hand ,er kruipt natuurlijk wel heel veel tijd in maar het loont natuurlijk ook :-D

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sat 16 Apr 2011, 00:04
by metsinsons
ja buiten draaien en frezen worden de poorten met de had gelegd.
ja het klinkt logisch da meer toeren harder slijten. maar ik heb het toch ergens gelezen.
iets van da ZEER hoge toeren minder gaan slijten als lage. da had me iets te maken dak allang nemeer weet :lol:

Ja idd iem der af rijden met 50cc is show zeker als die zelfgemaakt is!

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sat 16 Apr 2011, 00:10
by mhrfreak
dat is zeker heel leuk :twisted: , de poorten herleggen ben ik altijd redelijk lang met bezig ,maar dat is natuurlijk ook nodig om een goede spoelhoek en afwerking te bekomen :wink:

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sat 16 Apr 2011, 02:25
by gtikleinen
Waarom plaatsen jullie de timingen in graden er niet bij?
bv: 198°uitlaat, 135°inlaat
Als je cilinder hebt met nikasilwand en gesmede zuiger valt de slijtage zeer goed mee bij hoge toerentallen. Een degelijk uitgebalanceerde krukas is ook belangrijk.

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sat 16 Apr 2011, 14:24
by metsinsons
wat weet je met de timingen? dan kunt ge uw blow down berekenen. maar wa zedde daar eigelijk allemaal mee?

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sun 17 Apr 2011, 08:00
by gtikleinen
De timingen bepalen voor een groot deel het karakter van de motor, bepaalt eigenlijk de powerband en het vermogen.
vb voor 50cc:
Carburateurs de 15 mm :
Pour les transferts: 124° (Couple) à 128° (Puissance)
Pour la lumière d'échappement: 180° (Couple) à 192° (Puissance)

Carburateurs de 17.5 :
Pour les transferts: 126° (Couple) à 130° (Puissance)
Pour la lumière d'échappement: 186° (Couple) à 194° (Puissance)

Carburateur de 19 mm :
Pour les transferts: 128° (Couple) à 130° (Puissance)
Pour la lumière d'échappement: 192° (Couple) à 196° (Puissance)

Carburateurs de plus de 19 :
Pour les transferts : max. 140°
Pour la lumière d’échappement : max. 200°

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sun 17 Apr 2011, 11:41
by mhrfreak
sorry maar hier klopt niet veel van,want bij crossmotors(ook 50cc) word de blowdown laag gehouden , en deze rijden ook met een grote carburator,het hangt niet alleen van je timingen af,ook van je poortoppervlakte,volume,spoelhoek en dergelijke,dit valt trouwens te bereken en word zeker niet gedaan zoals je beschrijft(als je het goed doet toch) :wink:
bv. mijn 50cc had ongetunt bv al een 24mm nodig vanwege het oppervlakte van mijn spoelers,inlaat en kan je zeggen dat die toen een lage timing had :wink:

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sun 17 Apr 2011, 17:31
by metsinsons
Hoi, ik heb de timingen berekend van een malossi.

inhoud: 64,4cc
uitlaat timing: 172,4°
inlaat timing: 116,1°
blow down: 28,2°

wa weet ge hier nu mee? :lol:

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Posted: Sun 17 Apr 2011, 23:02
by gtikleinen
@mhrfreak, ik geef gewoon een voorbeeld van 50cc voor op de weg, heeft totaal niets te maken met cross, deze gegevens zijn van toepassing voor de peugeot 103 en Mbk 51 50cc cilinders snelheidsraces. Ik ben echt benieuwd wat jij al verwezenlijkt hebt, zo te horen denk je dat je er verstand van hebt, toon u behaalde resultaten is in een filmpje of zo, ik ben benieuwd. Ik ben gewoon benieuwd naar de timingen van de beschikbare camino cilinders, dit bereken je niet maar meet je met een gradenschijf op de krukas.
Vergelijk eens de timingen van een Malossi met een DR of polini.