@clio-tuning, de poulie zijn hoek ligt ook steiler waardoor de riem er bovenop komt, ik heb er geen schijnbare slip mee..
en de voorvario heb ik 2graden steiler gelegd om dezelfde hoek te hebben met de variokop van polini, ook omdat het loopvlak van het variohuis een knik in zat. Wat je zegt over het doorslippen klopt echter niet, een poulie met een lage oppervlakteruwheid heeft meer grip dan eentje met een ruwe oppervlakteruwheid.(in droge omstandigheden) omdat bij ruwe opervlakteruwheid de riem zicht vasthecht op de toppen van het vlak ipv, over het hele vlak. Bij dure en modernere vario's wordt er chroom op voorzien tegen de slijt maar deze worden ook bijna gepolierd met een reden..). De snaar dan, deze past zicht aan aan de poulies aangezien je de snaar ertussen klemt..
en @mhrfreak, ja dat is idd eens zeer leuk om te doen.. maar volgens mij heb jij nog nooit gehoord van widia of Hm beitels..
die hebben andere snijparameters als gewone HSS beitelkes zenne

bij deze 2 moeten er vonken en blauwe spanen aanwezig zijn, anders is het beitelplaatje direct bot.. dit is mijn 5e jaar dat ik achter de draaibank sta, ik weet heus wel hoe je moet draaien hoor