Page 2 of 3

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 08 Feb 2014, 22:44
by Nicogsi
een bougie die vonkt, kan niet vonken als ze in de culasse zit,

nieuwe bougie steken, de bougiekop is ook al eens een boosdoener,

Lummen? Dat is nekeer iemand aan deze kant van het land 8)

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sun 09 Feb 2014, 14:22
by Yves1888
Ja ik denk dat die minder gaat moeten staan.

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sun 09 Feb 2014, 14:50
by Yves1888
Nicogsi wrote:een bougie die vonkt, kan niet vonken als ze in de culasse zit,

nieuwe bougie steken, de bougiekop is ook al eens een boosdoener,

Lummen? Dat is nekeer iemand aan deze kant van het land 8)
Dat wist ik niet, dit is thans ne nieuwe bougie en nieuwe NGK bougiekop. Ik ga het morgen is proberen, heb gene 2de bougie liggen.

Van de goeie kant van het land dan 8)

Re: Wilt niet starten!

Posted: Wed 12 Feb 2014, 05:11
by Arjen
Ik denk dat de combinatie van de sproeier en de cilindersetup niet verkeerd is. Ik heb zelf namelijk ook met deze setup gereden. Het is misschien niet de beste, dat weet ik niet, maar mijn caminootje liep er vroeger best goed mee.

Wat je moet gaan doen is systematisch dingen die je probleem kunnen veroorzaken elimineren. Het enige probleem dat je hebt is dat je zoveel dingen veranderd hebt dat het misschien lastig zoeken is (andere ontsteking, andere cil etc) Misschien dat je ergens iets vergeten bent dat de oorzaak zou kunnen zijn. Maargoed er van uitgaande dat je alles goed gedaan hebt en de informatie die je geeft zou ik het volgende doen:

Schroef je bougie uit de cilinderkop. Plaats een nieuwe bougie in de dop en zorg dat deze continu contact maakt met de cilinderkop, maar wel zo dat je de hele bougie goed kan zien. (Er zit een extra ringetje op het topje van de bougie, haal deze eraf anders maakt de kabel zeker geen contact en heb je zeker geen ontsteking.)
Als je de camino nu probeert te starten moet je de bougie zien vonken als de ontsteking in orde is. Of de timing in orde is kun je controleren aan de hand van de handleiding die hier geplaatst is op het forum. Dit kun je doen met een batterij een lampje en merktekens op je vliegwiel geloof ik. Ik heb t zelf een keertje snel gelezen. Maargoed met een beetje speurwerk tussen de handleidingen moet je wel kunnen vinden hoe je de ontsteking afsteld.

Als deze goed staat en je brommer start nog steeds niet, zul je moeten gaan kijken naar de carburateur.

Maak je carburateur nog een keer schoon mbv werklucht. Ultra soon reinigd super maar als het vuil niet "weg" kan blijft het nog steeds in je carburateur achter en kan het wederom voor problemen zorgen. Met werklucht blaas je het vuil echt weg is mijn ervaring.
Als je er zeker van bent dat je carburateur schoon is, probeer deze dan af te stellen met behulp van de handleidingen hier op het forum.
Het kan zijn dat je carb verkeerd staat afgesteld waardoor de motor verzuipt (omdat je aangeeft dat je een natte bougie hebt)
Probeer dit eens en als ie dan nog niet wil lopen post dan gewoon weer met duidelijk de symptomen. Het is heel moeilijk om met geringe informatie en zoveel veranderingen aan je brommer/afstelling te zeggen wat de oorzaak is.

Veel suc6!

Re: Wilt niet starten!

Posted: Wed 12 Feb 2014, 19:55
by Yves1888
Arjen wrote:Ik denk dat de combinatie van de sproeier en de cilindersetup niet verkeerd is. Ik heb zelf namelijk ook met deze setup gereden. Het is misschien niet de beste, dat weet ik niet, maar mijn caminootje liep er vroeger best goed mee.

Wat je moet gaan doen is systematisch dingen die je probleem kunnen veroorzaken elimineren. Het enige probleem dat je hebt is dat je zoveel dingen veranderd hebt dat het misschien lastig zoeken is (andere ontsteking, andere cil etc) Misschien dat je ergens iets vergeten bent dat de oorzaak zou kunnen zijn. Maargoed er van uitgaande dat je alles goed gedaan hebt en de informatie die je geeft zou ik het volgende doen:

Schroef je bougie uit de cilinderkop. Plaats een nieuwe bougie in de dop en zorg dat deze continu contact maakt met de cilinderkop, maar wel zo dat je de hele bougie goed kan zien. (Er zit een extra ringetje op het topje van de bougie, haal deze eraf anders maakt de kabel zeker geen contact en heb je zeker geen ontsteking.)
Als je de camino nu probeert te starten moet je de bougie zien vonken als de ontsteking in orde is. Of de timing in orde is kun je controleren aan de hand van de handleiding die hier geplaatst is op het forum. Dit kun je doen met een batterij een lampje en merktekens op je vliegwiel geloof ik. Ik heb t zelf een keertje snel gelezen. Maargoed met een beetje speurwerk tussen de handleidingen moet je wel kunnen vinden hoe je de ontsteking afsteld.

Als deze goed staat en je brommer start nog steeds niet, zul je moeten gaan kijken naar de carburateur.

Maak je carburateur nog een keer schoon mbv werklucht. Ultra soon reinigd super maar als het vuil niet "weg" kan blijft het nog steeds in je carburateur achter en kan het wederom voor problemen zorgen. Met werklucht blaas je het vuil echt weg is mijn ervaring.
Als je er zeker van bent dat je carburateur schoon is, probeer deze dan af te stellen met behulp van de handleidingen hier op het forum.
Het kan zijn dat je carb verkeerd staat afgesteld waardoor de motor verzuipt (omdat je aangeeft dat je een natte bougie hebt)
Probeer dit eens en als ie dan nog niet wil lopen post dan gewoon weer met duidelijk de symptomen. Het is heel moeilijk om met geringe informatie en zoveel veranderingen aan je brommer/afstelling te zeggen wat de oorzaak is.

Veel suc6!
Bedankt Arjan,

ik hoop dit weekend te kunnen proberen en zal dan zeker de resultaten posten.

mvg
Hermans Yves

Re: Wilt niet starten!

Posted: Wed 12 Feb 2014, 20:44
by Nicogsi
met de handleiding van HPI zet je deze juist,
die moet eigelijk niet perfect staan, maar dat zou moeten vonken en starten.

ik vertel even een soortgelijk verhaal,

ik had ooit een bosmaaier, die vonkte en NIET startte
aan zitten sukkelen om te starten, te starten niet normaal,
nadat we even van korterbij gingen kijken (=slopen :lol: )
kregen we in de gaten dat het vliegwiel op de krukas een halve toer verdraaid was,
waarschijnlijk door een stuk wortel of in de grond geblokkeerd en door die
felle slag was het vliegwiel verdraaid (=onherstelbaar kapot in dit geval)

hij vonkt en start niet, leuk is anders

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 18:36
by Yves1888
Vandaag alles nog eens gecontroleerd samen met een kameraad zijn pa die aan crossmotors wekt.
1: De carburateur nog eens voor de zekerheid doorgeblazen maar zag er heel goed uit en laat benzine door en de rietvalve is ook nog goed.
2: De massa int algemeen nog eens doorgemeten en is perfect.
3: Bougie getest en was/is goed.
4: De ontsteking nagekeken met een stroboscoop en hier kwamen op iets gek uit: alles stond juist gemonteerd zoals in de handleiding beschreven staat maar de ontsteking staat 180° verdraaid en als we de rotor dan maar 180° draaien staat de ontsteking op ongeveer een cm boven de markering (waar hij zou meten staan), als we hem dan willen bijstellen bv 160° of 200° blijft die daar staan. Hij weet niet hoe dit komt en vermoed dat er iets mis bij deze ontsteking, ik heb dit dan ook maar gemaild naar hpi.
maw Hij start nog altijd niet :-(

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 18:49
by klainstain
Wat ik altijd probeer: Bougie uitdraaien, deodorant in je cilinder spuiten, of je kan er ook wat benzine ingieten maar dat is al moeilijker. Spuit een seconde of 2, draai dan snel je bougie met de hand vast, moet niet overdreven zijn en dan snel proberen starten (in gang lopen of de boormachine).

Slaat hij eventjes aan, dan heb je meestal carburatieproblemen, valse lucht , ...
Doet hij nog steeds niets dan zou ik het bij je ontsteking gaan zoeken (maar dat is altijd het laatste dat ik probeer)

Succes !

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 18:56
by Yves1888
klainstain wrote:Wat ik altijd probeer: Bougie uitdraaien, deodorant in je cilinder spuiten, of je kan er ook wat benzine ingieten maar dat is al moeilijker. Spuit een seconde of 2, draai dan snel je bougie met de hand vast, moet niet overdreven zijn en dan snel proberen starten (in gang lopen of de boormachine).

Slaat hij eventjes aan, dan heb je meestal carburatieproblemen, valse lucht , ...
Doet hij nog steeds niets dan zou ik het bij je ontsteking gaan zoeken (maar dat is altijd het laatste dat ik probeer)

Succes !
Heb ik allemaal geprobeerd met benzine en remmenreiniger maar niets, helemaal niets.

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 19:17
by den Ives
Als je wil kom je maar eens langs ik zal proberen te helpen

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 19:19
by klainstain
Oké dan de ontsteking duidelijk nakijken !
Mocht het echt nog niet meteen lukken met die HPI, eventjes ori onsteking monteren?
Al is het maar om je blokje eventjes te horen draaien en wat nieuwe moed te krijgen ! :wink:

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 19:30
by Yves1888
den Ives wrote:Als je wil kom je maar eens langs ik zal proberen te helpen
Ok merci, kan zijn dat ik dat doe, ik ga eerst nog afwachten wat ze bij hpi te zeggen hebben.

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sat 15 Feb 2014, 19:32
by Yves1888
klainstain wrote:Oké dan de ontsteking duidelijk nakijken !
Mocht het echt nog niet meteen lukken met die HPI, eventjes ori onsteking monteren?
Al is het maar om je blokje eventjes te horen draaien en wat nieuwe moed te krijgen ! :wink:
Heb ik ook al aangedacht ;-)

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sun 23 Feb 2014, 16:36
by Yves1888
En hij start :-)

Bij hpi zelf langs geweest, deze ontsteking werkt dus bij een verloren vonk principe zodat deze ook bij 2 cilinders kan gebruikt worden. Alles stond blijkbaar goed maar hoe gek ik het ook vind kan je hem niet bij een boormachine starten alleen door te duwen of bij een kickstarter voor degene die dit hebben geïnstalleerd. Een boormachine zou een tegelijkmatig toerental hebben. Nu nog de rolentiesproeblijkier proper maken want hij wilt niet op rollentie draaien, hij valt stil als ik mijne gas dicht draai. Ook nog zien voor een weerstand tussen de verlichting, is 12v maar deze zou meer geven omdat hij eigenlijk gemaakt is voor een batterei te laden en dan geven die blijkbaar altijd iets meer wat niet zo goed is voor mijn lampjes ;-). Sproeier 82 is blijkbaar toch de goeie aan de bougie te zien, hij stond zelfs nog iets te scherp.

Re: Wilt niet starten!

Posted: Sun 23 Feb 2014, 16:53
by standreww
:rofl: :thumbsup:
Da vraagt om foto's of een filmpje!