Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
motorblok revisie (engine overhaul)
Moderator: -Camino Crew-
- Schelfhout
- -= Newbie =-
- Posts: 11
- Joined: 28 Mar 2010, 11:08
- Location: Limburg
-
- -= Member =-
- Posts: 64
- Joined: 12 Aug 2010, 20:54
- Location: Zwijndrecht
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Goeie how-to .... als alternatief op het warmstoken met een brander is er nog een iets veiligere manier dan werken met open vlam: Ik gebruik een electrische kookplaat ( je weet wel zo een kleintje dat je gewoon in het stopkontakt kan steken ). Gewoon carters er op leggen en tijdje wachten tot ze goed warm staan.
Ik zeg het maar als alternatief, niet dat het beter of slechter is ... het is misschien de oplossing voor mensen die geen brander hebben maar wel een electrische kookplaat hebben thuis, weeral kosten uitgespaard.
Voor diegene die het thuis op "moeder de vrouw" haar fornuis gaan doen ... wel alles degelijk ontvetten, kwestie van de vrede te bewaren
Ik zeg het maar als alternatief, niet dat het beter of slechter is ... het is misschien de oplossing voor mensen die geen brander hebben maar wel een electrische kookplaat hebben thuis, weeral kosten uitgespaard.
Voor diegene die het thuis op "moeder de vrouw" haar fornuis gaan doen ... wel alles degelijk ontvetten, kwestie van de vrede te bewaren

If it's too loud .... you're too old !
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Mooie howto! Maar nu heb ik wel nog een leek-vraagsken, je legt mooi uit hoe je de keerringen verandert, maar ik weet niet waar ze zitten.. Of zie ik ze als ik men blok opendoe?
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
zeer mooie how to, heeft me echt geholpen met mijn eerste camino blokje te reviseren
bedankt!
bedankt!
- YaMaGa
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1293
- Joined: 31 Jan 2012, 11:06
- Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
ik ben mee , de lagers en bourages zijn gemonteerd
alleen snap ik niet goed hoe ik de krukas er goed in kan krijgen? Sommige tips?
alleen snap ik niet goed hoe ik de krukas er goed in kan krijgen? Sommige tips?
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not 

- snowblow2
- -= Expert Member =-
- Posts: 989
- Joined: 15 Apr 2007, 20:53
- Location: Leuven, Vlaams-Brabant
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
hoelang op voorhand moet je die lagers in de diepvriezer leggen?
- YaMaGa
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1293
- Joined: 31 Jan 2012, 11:06
- Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Toch wel een paar uur , je zult het wel goed voelen als ze koud genoeg zijn
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not 

Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?
http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;
mvg,
Matthias
http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;
mvg,
Matthias
Volg mijn project, 3 Camino's in 1 keer maken
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 31635.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 31635.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smeringtunigmath wrote:Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?
http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;
mvg,
Matthias

Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
er bestaan ook hogere toerental rollementen ,dit is bij scooters wel beter bekent
maar weet niet of deze er zijn voor de camino...die soort rollementen zijn tot 20 000 rpm/min
maar weet niet of deze er zijn voor de camino...die soort rollementen zijn tot 20 000 rpm/min
- YaMaGa
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1293
- Joined: 31 Jan 2012, 11:06
- Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Dat is dan met je spelingtolerantie te maken , hoe meer speling hoe meer toeren dat het aankan maar ook hoe meer trillingen etc
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not 

Re: motorblok revisie (engine overhaul)
je mag zeggen vriend geef info weet niet super alles van motoren ben dan ook geen valentino rossi
z'n moto mecanieker he,maar in verdere vordering is een GP MACHINE gelijk aan camino motorke
(die van de high-tec snufjes is opgezet ) camino mag dan wat ouder zijn ,voor mij geen probleem ...
z'n moto mecanieker he,maar in verdere vordering is een GP MACHINE gelijk aan camino motorke
(die van de high-tec snufjes is opgezet ) camino mag dan wat ouder zijn ,voor mij geen probleem ...
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Een motor vanuit zulke klassementen is inderdaad helemaal niet te vergelijken met een camino motor van 35 jaren geleden.
Enkel en alleen omdat dat 4takt motoren zijn en een camino 2takt? De lagering van zulke machines is abnormaal, ze werken met volkeramische lagering met een geforceerde smering, een camino moet het doen met de olie die neerslaat vanuit de benzine.. Zijn vanuit de verste verten niet te vergelijken..
De lagers waarmee deze discussie is begonnen zijn lagers met een grotere kogeltolerantie. Door de warmte geproduceerd op hogere toeren zetten de kogeltjes verder uit. Uiteindelijk begint het lager stroef te lopen en gaat het in no-time kapot. Daarom kan je lagers kopen met iets kleinere kogeltjes kopen (we spreken hier afhankelijk van het lager over een verschil van enkele micron) waardoor deze kogeltjes bij koude start teveel speling hebben, maar op temperatuur net genoeg speling hebben. Heeft dus niks met de toeren te maken, wel met dat de hele motor wordt voorzien op de hogere temperaturen die gepaard gaan met hoge prestaties/cilinderinhoud.
Enkel en alleen omdat dat 4takt motoren zijn en een camino 2takt? De lagering van zulke machines is abnormaal, ze werken met volkeramische lagering met een geforceerde smering, een camino moet het doen met de olie die neerslaat vanuit de benzine.. Zijn vanuit de verste verten niet te vergelijken..
De lagers waarmee deze discussie is begonnen zijn lagers met een grotere kogeltolerantie. Door de warmte geproduceerd op hogere toeren zetten de kogeltjes verder uit. Uiteindelijk begint het lager stroef te lopen en gaat het in no-time kapot. Daarom kan je lagers kopen met iets kleinere kogeltjes kopen (we spreken hier afhankelijk van het lager over een verschil van enkele micron) waardoor deze kogeltjes bij koude start teveel speling hebben, maar op temperatuur net genoeg speling hebben. Heeft dus niks met de toeren te maken, wel met dat de hele motor wordt voorzien op de hogere temperaturen die gepaard gaan met hoge prestaties/cilinderinhoud.
Trasforma il meglio in 'massimo'
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Re: motorblok revisie (engine overhaul)
Even ter verduidelijking:
Op de site staat:
- 2RS staat niet in mijn SKF cataloog. 2RS1 wel: Sheet steel reinforced contact seal of acrylonitrile-butadiene rubber (NBR) on both sides of the bearing.
- C3: Radial internal clearance greater than Normal.
Als je graag nog weet wat volgende afkortingen betekenen:
CN, C2, C3, C4, C5, DB, DF, DT, E, GJN, GXN, HT, J, LHT23, LT, LT10, M, MA, MB, MT33, MT47, NR, N1, P5, P6, P52, P62, P63, RS1, 2RS1, 2RSH, RSL, 2RSL, RZ, 2RZ, TH, TN, TNH, TN9, VL0241, VL2071, WT, Y, Z, 2Z, ZNR en 2ZNR dan moet je het maar vragen...
Je mag inderdaad niet vergeten deze dichtingen te verwijderen als je ze gebruikt voor in het motorblok!
Op de site staat:
- 6004 staat voor de afmetingen (binnendiamter 20mm, buitendiameter 42mm, breedte 12mm, 0,069kg,...Productnummer: 6004 2RS C3 SKF
- 2RS staat niet in mijn SKF cataloog. 2RS1 wel: Sheet steel reinforced contact seal of acrylonitrile-butadiene rubber (NBR) on both sides of the bearing.
- C3: Radial internal clearance greater than Normal.
Als je graag nog weet wat volgende afkortingen betekenen:
CN, C2, C3, C4, C5, DB, DF, DT, E, GJN, GXN, HT, J, LHT23, LT, LT10, M, MA, MB, MT33, MT47, NR, N1, P5, P6, P52, P62, P63, RS1, 2RS1, 2RSH, RSL, 2RSL, RZ, 2RZ, TH, TN, TNH, TN9, VL0241, VL2071, WT, Y, Z, 2Z, ZNR en 2ZNR dan moet je het maar vragen...
In dit geval zijn het dus lagers met een dichting langs beide kanten. Deze dichting valt er super gemakkelijk uit te halen met een fijn plat schroevendraaiertje.den Ives wrote: wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smering

Je mag inderdaad niet vergeten deze dichtingen te verwijderen als je ze gebruikt voor in het motorblok!
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html