Page 164 of 345
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 11 Aug 2011, 19:52
by d-HuNtEd_1
killingsnake wrote:Dan zou die theoretisch 1 tot 1,25 ampére moeten kunnen bieden. Je kan het proberen, gelijkrichtertje kost nu niet veel. Een gelijkrichtersbrug (1 component), en een condensator van zeker 24v van een aantal microfarad (dacht dat ik 2,2mF gebruikte). Kost niet zoveel, anders heb ik hier nog eentje klaar op printplaat om te proberen..
dit zou idd ook kunnen mits het die dag zelf echt op 5 minuten bij wijze van spreken gemonteert is

we zullen allemaal al op hete kolen zitten om te kunnen vertrekken, dat we niet moeten wachten op iemand (ik) die nog een uur bezig is met een GPS installatie

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 11 Aug 2011, 23:22
by ben999
Als ik een proma circuit steek? Met hoeveel km/h verandert mijn topsnelheid dan. Alles is origineel. Rij nu met een sito potje 46-47 km/h.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 11 Aug 2011, 23:24
by mhrfreak
d-HuNtEd_1 wrote:killingsnake wrote:Dan zou die theoretisch 1 tot 1,25 ampére moeten kunnen bieden. Je kan het proberen, gelijkrichtertje kost nu niet veel. Een gelijkrichtersbrug (1 component), en een condensator van zeker 24v van een aantal microfarad (dacht dat ik 2,2mF gebruikte). Kost niet zoveel, anders heb ik hier nog eentje klaar op printplaat om te proberen..
dit zou idd ook kunnen mits het die dag zelf echt op 5 minuten bij wijze van spreken gemonteert is

we zullen allemaal al op hete kolen zitten om te kunnen vertrekken, dat we niet moeten wachten op iemand (ik) die nog een uur bezig is met een GPS installatie

kom je niet toe met je batterij van de gsp,desnoods nu en dan waar je stopt vragen om hem even mogen in te steken voor bij te laden
heb ik ook al eens gedaan
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 00:58
by killingsnake
Ofwel doe je gelijk ik bij mijn camino heb gedaan, mijn batterij voor mijn electrische starter (gewone typische batterij voor brommertjes/scooters) was nog gemonteerd, daarop dan kabeltjes aangesloten van de huls van een sigarettenaansteker, en klaar. Dat moet voor een gps eenmaal opgeladen uren meegaan

.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 01:01
by mhrfreak
killingsnake wrote:Ofwel doe je gelijk ik bij mijn camino heb gedaan, mijn batterij voor mijn electrische starter (gewone typische batterij voor brommertjes/scooters) was nog gemonteerd, daarop dan kabeltjes aangesloten van de huls van een sigarettenaansteker, en klaar. Dat moet voor een gps eenmaal opgeladen uren meegaan

.
dat werkt inderdaad ook
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 01:02
by killingsnake
Dhunted, schema is echt niet nodig

..
Gelijkrichter:
Op de wisselspanningsklemmen (duidelijk aangegeven) zet je je voeding, de andere je massa.
Dan gewoon ervoor zorgen dat je condensator ook goed is aangesloten op de gelijkspanningsklemmen, op je condensator zal wel de juiste polariteit staan. En das je gelijkrichter

, je condensator kan je er eigenlijk zo opsolderen..
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 01:03
by killingsnake
mhrfreak wrote:killingsnake wrote:Ofwel doe je gelijk ik bij mijn camino heb gedaan, mijn batterij voor mijn electrische starter (gewone typische batterij voor brommertjes/scooters) was nog gemonteerd, daarop dan kabeltjes aangesloten van de huls van een sigarettenaansteker, en klaar. Dat moet voor een gps eenmaal opgeladen uren meegaan

.
dat werkt inderdaad ook
't is niet oneindig maar moet volgens mij wel een paar dagen aan een stuk kunnen meegaan als gps de enigste verbruiker is

. En batterij hoeft niet per se gemonteerd te worden, kan eventueel in de rugzak.. Best er dan wel voor zorgen dat ze niet kan kantelen ofwel gel/droge batterij zoeken..
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 02:24
by d-HuNtEd_1
killingsnake wrote:Dhunted, schema is echt niet nodig

..
Gelijkrichter:
Op de wisselspanningsklemmen (duidelijk aangegeven) zet je je voeding, de andere je massa.
Dan gewoon ervoor zorgen dat je condensator ook goed is aangesloten op de gelijkspanningsklemmen, op je condensator zal wel de juiste polariteit staan. En das je gelijkrichter

, je condensator kan je er eigenlijk zo opsolderen..
hier snap ik dus echt de ballen van

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 09:01
by killingsnake
tis echt zo simpel
zie je, op dat component staan van links naar rechts wissel/ plus / wissel / -
op de 2 wisselklemmen zet je langs ene kant massa, andere kant je stroom van je ontsteking, kant maakt niet uit.
Dan krijg je langs + en - een gelijkstroom, zo simpel is het

. Maar om die stroom wat af te vlakken (op een grafiek ziet die er zo uit (blauwe grafiek)
Kijk naar de blauwe grafiek, je hebt liever een grafiek zoals de rode, of nog liever zelf een vlakke grafiek, een continue gelijke spanning zoals een batterij, daarvoor dient die condensator
condensator:
http://img306.imageshack.us/img306/2647 ... tor9qo.jpg
op een condensator gelijk deze heb je een polariteit, zoals hier de min nog net langs de onderkant te zien is. De 2 pootjes van de condensator, dus plus en min, soldeer je gelijk met de polariteit op je gelijkrichter, en meer ist niet
Nog 2 draadjes aan je gelijkrichter solderen en klaar..
Of kom nu gewoon eens bij mij en je mag 't gerust lenen tot eind van de rit

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 11:37
by d-HuNtEd_1
dus als ik het goed begrijp
soldeer ik een draadje aan die ~ dingetjes eentje hiervan gaat naar de spoel en het andere op de massa van het kader ?
en ik soldeer die condensator gewoon aan de gelijkrichter ? de plus op de plus en de min op de min ? of 2 keer plus op min ?
ik ken der echt nix van op dit gebeid ben ik echt lomp.
ik ben maar ne simpele kok eh

kreeft amoricaine, chateau briants, ratatouille en aardappelen is meer mijn ding

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 11:43
by killingsnake
een ~ teken is het teken voor wisselspanning

. Dit omdat de spanning (volt) wisselt van polariteit aan een bepaalde frequentie (bij een stopcontact is dat 50hertz, dus 50keer per seconde).
Inderdaad, draadjes op de wisselklemmen, bij de condensator + op +, - op -, en dan ook op dezelfde plaatd draadjes voor je gerief op aan te sluiten

.
M'n broer is ook kok (allee, toch in studie, gaat nu een specialisatiejaar doen in stella matutina), maar als ik iets aan z'n brommer moet doen of aan z'n auto die we klaar maken tegen wanneer hij z'n rijbewijs heeft dan moet ie altijd meehelpen, dat hij wat kennis meedraagd naar de toekomst, komt altijd wel eens van pas

.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 12:08
by killingsnake
Hier nog 'ns uitgelegd, de gelijkrichter:
De bovenste grafiek.
De spanning wisselt dus hele tijd, zoals je ziet stijgt deze, wordt maximaal positief, daalt weer, wordt (in het midden van de grafiek) 0, daalt, wordt dus negatief, bereikt ook een maximum, stijgt, 0, blijft stijgen... etc etc.
2de grafiek: Gebruik makend van een diode, kun je de stroom langs een kant blokkeren. Een diode is een componentje die ervoor zorgt dat de stroom (de electronen) van - naar + kan, maar niet omgekeerd. Hierdoor krijg je al een gelijkgerichte stroom, zij het pulserend en niet echt optimaal, maar wel doeltreffend. Veel brommers/moto's gebruiken zo'n enkele diode om hun batterij op te laden...
3de grafiek: door slim gebruik te maken van meerdere diodes kan de stroom altijd maar 1 kant uit. Hierdoor, wat de bron ook levert, komt er op de ene klem altijd dezelfde spanning terecht. Zoals de grafiek laat zien is dit al dubbel zo efficient.
Wat doet nu een condensator, zoals je ziet is de spanning nog redelijk grillig. Een condensator is rudimentair te vergelijken met een soort mini batterijtje. Deze kan deze pieken overbruggen doordat de condensator geladen wordt, en wanneer de effectieve spanning van de bron zakt kan de condenator nog even stroom bieden.
Dit geeft dus dit effect:
Daarmee krijg je dus ene spanningsverschil van een volt, misschien 2, misschien minder, inplaats van dat deze heel snel zit te wisselen tussen 0 en ... ?
Hoop dat je er iets van begrijpt

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 12 Aug 2011, 16:00
by d-HuNtEd_1
mja... het word al duidelijker

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 13 Aug 2011, 21:58
by CaminoTime
Hallo
Iedereen kent wel het benzinekraantje op een Camino. Je hebt 3 standen open, dicht, reserve.
Ik vraag me af hoe de stand reserve eigenlijk werkt? Wie kan dat uitleggen?

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 13 Aug 2011, 23:10
by andy1979
je zet je kraantje open , dan raakt de benzine op en zet je hem op reserve door een lagere opening in het buisje krijgt hij weer benzine is toch simpel