Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Jul 2010, 17:58
ik weet hééél zeker, 100% dat dit allemaal afkomstig is van een honda px. Ik heb namelijk zelf een camino met elektrische starter, ik weet over wat ik spreek.
Sommige dingen die ik lees vind ik best grappig
. Niet om uit te lachen ofzo maar gewoon hoe je zo over sommige dingen praat
Zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
Zoals ik zie is het een gewone carburator. Ik kan dus niet afleiden voor wat die oranje kabel is. Is het geen stroom draad voor het een of ander?
Je alternator (zoiets als een dynamo van een fiets), je spoelen met daarrond je draaiende vliegwiel eigelijk maakt wisselstroom, geen gelijkstroom. Een gelijkrichter is een elektrisch compontent met een of meerdere diodes die de wisselstroom kan omzetten naar gelijkstroom, en in de dit geval de batterij terug opladen.
Wat bedoel je, dat dit half toe moet zijn? Een px vliegwiel is zo gemonteerd, maar het komt veel meer voor dat het plat vlak van het vliegwiel langs boven staat om zo de spoelen ietwat te beschermen. Hier is dit idd niet. Is het dit wat je bedoeld?
Zoveel putten heb ik nog nooit gezien. Ik geloof dat ik weet voor wat ze dienen. Als een vliegwiel wordt gemaakt is dit zelden van de eerste keer in balans. Ze meten dit uit op een speciale bank en normaal draaien ze die schroeven in, waardoor de magneten zakken of stijgen, waardoor het gewichtenspel in balans komt. Daarna borgen ze deze, het bolletje op de schroef. Een ongebalanceerd vliegwiel zou je krukas en vooral lagers snel doen sneuvelen.
Volgens mij is er iets misgegaan met de productie van het vliegwiel, waardoor ze er met een boor materiaal van weghaalden om zo te balanceren.. Ofwel heeft de vorige eigenaar op een eigenaardige manier het vliegwiel op deze manier proberen te verlichten.. Als dit het geval is is het zwaar verprutst. Dit tref je zeker niet normaal aan op een vliegwiel.
Dat dat tandwiel er niet uitkomt is normaal. Je starter heeft ook helemaal niks met je bougie te maken. Als je start met startmotor komt dat tandwiel eruit, en grijpt het in aan de tanden van het vliegwiel. Daarna trekt het zich terug in deze positie. Anders zou de motor gewoon verbranden.. zo een groot tandwiel (vliegwiel) en dan zo een klein tandwiel van de motor. Dat zou nogal toeren maken begrijp je..
er ontbreekt ook inderdaad een spoel.. Er moeten er 3 zijn. 1 voor de ontsteking, een ander voor de lichten en nog een ander voor de batterij op te laden.
Van mij mag je er gerust eens mee afkomen, maar dit is een heus project en naar wat je allemaal vraagt bij ik vrij zeker dat je geen tot weinig ervaring hebt met brommers. De mogelijke kosten zijn ook niet te misverstaan. Een elektrische starter op een camino zetten is een niet te onderschatten project waarbij je moet weten wat je doet. Ik ben er nu al een paar maand mee bezig (niet de hele tijd natuurlijk) en staat nog steeds niet op punt...
Sommige dingen die ik lees vind ik best grappig


Zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.
Zoals ik zie is het een gewone carburator. Ik kan dus niet afleiden voor wat die oranje kabel is. Is het geen stroom draad voor het een of ander?
Je alternator (zoiets als een dynamo van een fiets), je spoelen met daarrond je draaiende vliegwiel eigelijk maakt wisselstroom, geen gelijkstroom. Een gelijkrichter is een elektrisch compontent met een of meerdere diodes die de wisselstroom kan omzetten naar gelijkstroom, en in de dit geval de batterij terug opladen.
Wat bedoel je, dat dit half toe moet zijn? Een px vliegwiel is zo gemonteerd, maar het komt veel meer voor dat het plat vlak van het vliegwiel langs boven staat om zo de spoelen ietwat te beschermen. Hier is dit idd niet. Is het dit wat je bedoeld?
Zoveel putten heb ik nog nooit gezien. Ik geloof dat ik weet voor wat ze dienen. Als een vliegwiel wordt gemaakt is dit zelden van de eerste keer in balans. Ze meten dit uit op een speciale bank en normaal draaien ze die schroeven in, waardoor de magneten zakken of stijgen, waardoor het gewichtenspel in balans komt. Daarna borgen ze deze, het bolletje op de schroef. Een ongebalanceerd vliegwiel zou je krukas en vooral lagers snel doen sneuvelen.
Volgens mij is er iets misgegaan met de productie van het vliegwiel, waardoor ze er met een boor materiaal van weghaalden om zo te balanceren.. Ofwel heeft de vorige eigenaar op een eigenaardige manier het vliegwiel op deze manier proberen te verlichten.. Als dit het geval is is het zwaar verprutst. Dit tref je zeker niet normaal aan op een vliegwiel.
Dat dat tandwiel er niet uitkomt is normaal. Je starter heeft ook helemaal niks met je bougie te maken. Als je start met startmotor komt dat tandwiel eruit, en grijpt het in aan de tanden van het vliegwiel. Daarna trekt het zich terug in deze positie. Anders zou de motor gewoon verbranden.. zo een groot tandwiel (vliegwiel) en dan zo een klein tandwiel van de motor. Dat zou nogal toeren maken begrijp je..
er ontbreekt ook inderdaad een spoel.. Er moeten er 3 zijn. 1 voor de ontsteking, een ander voor de lichten en nog een ander voor de batterij op te laden.
Van mij mag je er gerust eens mee afkomen, maar dit is een heus project en naar wat je allemaal vraagt bij ik vrij zeker dat je geen tot weinig ervaring hebt met brommers. De mogelijke kosten zijn ook niet te misverstaan. Een elektrische starter op een camino zetten is een niet te onderschatten project waarbij je moet weten wat je doet. Ik ben er nu al een paar maand mee bezig (niet de hele tijd natuurlijk) en staat nog steeds niet op punt...