edel wrote:Slisse wrote:wss dachten der veel da een 2 takt dubbel zo veel pk levert asl een 4 takt met zelfde volume, en martin heeft da ier goe duidlijk gemaakt.
en theorie zou het dus wel zo zijn, da een 2 takt dubbel vermogen levert maar, door de nadelen bij 2 takt, (slechte vulling en smering) ligt et vermogen maar 1.2 -1.3 maal hoger
waar halen jullie het uit dat de cilinder slecht vult?
@martin: crossen belast de motor enorm zwaar, 2taktmotor is 1 grote brokslijtage voor de cilinder (omdat die spoel en uitlaatpoort(en) bevat).
250cc 2takt heeft veel meer vermogen dan 250cc 4takt. Waarom? 4 Takt draait opmerkelijk minder toeren en formule voor pk= toeren * koppel /10500 *0.8
Beste motor dat je kan maken is een 2takt diesel. Qua vermogen tipt er bijna niets aan het 2takt principe. Simpel, licht en hoog vermogen.
Denk je dat onze 4takt geen brok slijtage is dan? max 8uren draaien en dan reviseren,das 3a4 uurtjes langer rijden als bij de 2tak,das de moeite,da zijn 2weken bij onze piloot

En wat je daar zegt van de 250 2takt klopt ook niet helemaal,is dit weekend zelfs nog bewezen want het was 'merkentrofee',dan moet je 4 piloten samenstellen die allemaal hetzelfde merk rijden ongeacht de cc inhoud.Wel bij de start kwam een van onze piloten (Steven Van Dun voor de geintresseerden) met zijn 250 viertakt als 10 de man uit de start,diegene die ervoor hingen waren allemaal 450 4takten en 1 500cc 2takt.Iemand die het niet gelooft moet me maar een pb sturen en zend ik je een foto van de start waar je het duidelijk op ziet.En er waren in het totaal 40 deelnemers, er reden +-10 mensen met een 250 4takt,1 met 125cc 2takt,+-10 met 250 2takt en rest had allemaal 450 4takten bij.En de start was zelfs nog redelijk lang ook,ongeveer een goede 60-70 meter en hij kwam er nog beter uit als de andere top piloten met hun 250 2takt.Ik zeg nu niet als je rechtte stukken hebt van 90-100meter,dan is inderdaad de 250 2takt en andere een voordeel tegenover de 250 viertakt omdat deze andere motoren veel langer doorgaan en meer vermogen heeft op hogen toeren.
Hetzelfde bewijs valt juist zoals bij de 250-500cc klasse, een 2takt 250cc komt ook veel te kort op een 450 4takt,zelfs de 500cc 2takt komt er niet aan

Waarom denk je dat al de toppiloten bij ons in de VLM bond 4takt rijden?das niet omdat het duurder en zwaarder is hoor,gewoon omdat het BETER is,er rijd btw geen enkele 2takt meer bij de gp's,niet bij de 125 en niet bij de hogere klasses.Dus als jij zegt dat de 2takt een betere rendement heeft als een 4takt,wel dan zijn al die top mecaniekers van Rinaldi Yamaha enzoverder prutsers in jou ogen dan?Want als de 2takt echt btr zou zijn,hadden ze wel een 2takt verkozen en deze optimaal getuned maar dat deze ze niet,waarom niet?Omdat je nooit een 2takt zo goed krijgt als een 4takt!
Even goede vrienden eh
btw ik had ook liever gehad dat de camino 4takt was hoor
