Page 3 of 4

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 20:53
by Benneth
À oke, dus als ik het goed voorheb dan moet ik nu mijn luchtstelschroef m'n per m'n uitdraaien tot m'n hele bougie dezelfde kleur heeft dan het lichte bruin dat er op zit.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel toeren ik hem heb uitgedraaid

Kmoet wel zeggen dat hij nu vre goed rijd, als ik mijn luchtstelschroef iets meer uitdraai, zal dat dan een invloed hebben op de kracht tijdens het optrekken?

Grts benneth

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 20:54
by Sander
d-HuNtEd_1 wrote:
Sander wrote:Ziet zwart wilt zeggen te rijk, luchtstelschroef uitdraaien :wink:

Op hoeveel toeren was de luchtstelschroef uitgedraait met deze bougie ?
je was me net voor Sander :)
mod status zekers ??? :d
Ow ja, ik krijg een sms als er een nieuwe post is :lol: :lol:

Terug on topic !

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 20:56
by Sander
Benneth wrote:À oke, dus als ik het goed voorheb dan moet ik nu mijn luchtstelschroef m'n per m'n uitdraaien tot m'n hele bougie dezelfde kleur heeft dan het lichte bruin dat er op zit.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee hoeveel toeren ik hem heb uitgedraaid

Kmoet wel zeggen dat hij nu vre goed rijd, als ik mijn luchtstelschroef iets meer uitdraai, zal dat dan een invloed hebben op de kracht tijdens het optrekken?

Grts benneth
Ja, begin met 1 toer uit te draaien. :wink:

Normaal zou ie beter moeten rijden met de ideale bougie kleur :wink:

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 22:46
by killingsnake
Afstelling van de luchtstelschroef is redelijk simpel. Gewoon de rolenti een beetje indraaien, zodat het achterwiel wat gaat draaien (hiervoor moet het achterwiel vrij van de grond zijn natuurlijk). Dan aan de luchstelschroef draaien tot je op het gehoor het meeste toeren haalt. rolentivijs terug naar een degelijk aantal toeren terugdraaien et voila.

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 23:08
by Benneth
Ja, op die manier heb ik het gedaan, alleen trok hij dan verschrikkelijk traag op tot zelfs soms niet en viel hij af en toe stil. Toen had ik de koffie met melk kleur over 3/4 van mijn bougie.

ben dan wat zitten bijregelen en vanaf ik die koffie met melk kleur terug zag ben ik gestopt, maar blijkbaar iets te vroeg :)

nu kga hem heel voorzichtig wat bijregelen bij de luchtstelschroef, maar kwil vooral vermijden dat hij weel niet meer optrekt.

ik leg momenteel mijn camino telkens stil met mijn shoke, kan het zijn dat doordoor een deel van mijn bougie zwart zal blijven zien? Of heeft dat er helemaal niks mee te zien?

grts

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 23:24
by killingsnake
Als je hem stillegt met de choke dan verzuipt hij door een te rijk mengsel. Daardoor zal je bougie wel ferm zwart gaan zien, door een te rijke, onvolledige verbranding (veel roetvorming)

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 23:46
by Benneth
Dus er is kans dat hij goed afgesteld staat maar zwart ziet doordat ik hem moet stilleggen met de shoke?

Ik zit met het probleem dat ik mijn decompresie niet meer kan laten werken, gaatjes in de cilinder uitgekuisd, kabellengte verschillende malen aangepast. Is er nog een andere manier hoe ik mijn camino beter kan stilleggen?

Grts

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 23:48
by killingsnake
Bougiekabel eraftrekken, alhoewel dat wel eens kan prikken...

Je zou eventueel een knop kunnen plaatsen waardoor je de kabel die van de ontsteking naar de bobijn gaat kortsluit aan de massa, waardoor je bobijn geen spanning meer kan ontwikkelen om een vonk te vormen (hetzelfde principe gebeurd wanneer je bij brommers met een contactsleutel het contact uit zet)

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 30 Apr 2011, 23:50
by killingsnake
Mocht je het echt niet vinden en kun je tot hier geraken (geraardsbergen), mag je altijd eens langs komen en kijk ik wel even naar dat decompressiemisterie..

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 01 May 2011, 00:15
by Sander
Benneth wrote:Dus er is kans dat hij goed afgesteld staat maar zwart ziet doordat ik hem moet stilleggen met de shoke?

Ik zit met het probleem dat ik mijn decompresie niet meer kan laten werken, gaatjes in de cilinder uitgekuisd, kabellengte verschillende malen aangepast. Is er nog een andere manier hoe ik mijn camino beter kan stilleggen?

Grts
De zwart-witte kabel die van motor naar bobijn gaat onderbreken met een schakelaar, contactslot, zo heb ik het. Zoals Snakie al zei :wink:

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 01 May 2011, 21:07
by Benneth
Daarnet nog eens wat afgeregeld met de handleiding bij de hand.

momenteel ziet mijn bougie nog steeds hetzelfde maar hangt er veel meer benzine aan. Dus als ik het goed voorheb moet ik mijn luchtstelschroef nog meer uitdraaien?

hoef ik mijn stationairschroef ook te veranderen naarmate ik meer en meer mijn luchtstelschroef uitdraai of kan ik die gewoon laten zoals die nu staat?

Ik zou dan telkens ik naar mijn werk ga of terug keer van mijn werk ( enkele rit ) 6 km mijn bougiekleur nazien en beetje per beetje mijn luchtstelschroef uitdraaien tot ik de goeie kleur heb. Ik vermoed dat ik met zulke korte ritten ook weinig kans heb op een warmloper...?

grts

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 02 May 2011, 19:45
by Benneth
Hoi

ondertussen mijn luchtstelschroef al een volledige toer terug uitgedraaid, maar mijn bougie blijft hetzelfde: koffie met melk kleur in het midden en de buitenkant zwart. Ik zit met een bougie die iets verder in mijn cilinder steekt doordat de schroefdraad ervan iets langer is dan die van NGK. Zou dit de reden kunnen zijn waarom de buitencirkel zwart blijft?

of mijn werkwijze is fout: ik ga een eind rijden, ik leg hem uit, ik bekijk mijn bougie, draai mijn schroefje wat uit (dus met warme maar niet draaiende motor), enz...

grts Benneth

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 02 May 2011, 20:08
by jasper wauters
Sander wrote:
Benneth wrote:Dus er is kans dat hij goed afgesteld staat maar zwart ziet doordat ik hem moet stilleggen met de shoke?

Ik zit met het probleem dat ik mijn decompresie niet meer kan laten werken, gaatjes in de cilinder uitgekuisd, kabellengte verschillende malen aangepast. Is er nog een andere manier hoe ik mijn camino beter kan stilleggen?

Grts
De zwart-witte kabel die van motor naar bobijn gaat onderbreken met een schakelaar, contactslot, zo heb ik het. Zoals Snakie al zei :wink:
dan heb jij een unieke brommer, want die wordt altijd kort gesloten ipv onderbroken, anders heb je terwijl je rijd een constante (weliswaar kleine) stroom door je contactslot

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 02 May 2011, 20:24
by Sander
jasper wauters wrote:
Sander wrote:
Benneth wrote:Dus er is kans dat hij goed afgesteld staat maar zwart ziet doordat ik hem moet stilleggen met de shoke?

Ik zit met het probleem dat ik mijn decompresie niet meer kan laten werken, gaatjes in de cilinder uitgekuisd, kabellengte verschillende malen aangepast. Is er nog een andere manier hoe ik mijn camino beter kan stilleggen?

Grts
De zwart-witte kabel die van motor naar bobijn gaat onderbreken met een schakelaar, contactslot, zo heb ik het. Zoals Snakie al zei :wink:
dan heb jij een unieke brommer, want die wordt altijd kort gesloten ipv onderbroken, anders heb je terwijl je rijd een constante (weliswaar kleine) stroom door je contactslot
Ik heb het zo gedaan en er gaat steeds een stroom door het contactslot :wink:

Re: Hoe zie je dat de afstelling van je carbu goed is?

Posted: 02 May 2011, 20:26
by jasper wauters
huh? je hebt pb binnen 30 seconden