Page 27 of 41
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 18 Jun 2009, 22:27
by alex4421
mg-customs wrote:heb en vraag bij mijn camino is alles perfect aangesloten , goede 6 v lampjes , maar gaat niet , zou het kunnen dat mijn spoelen in de onsteking kappot zijn ? mvg
dit kan zeker, de gemakkelijkste manier is om waar de draden aansluiten op de kabelboom, omdaar te meten of te testen
bv je sluit de een draad aan op u multimeter en u andere kabel van u multimeter op het motorblok of achterbrug...
of een lampje zo schakelen en de brommer laten draaien
geeft de multimeter niets en doet het lampje niets dan licht het ergens bij de spoelen toch ...
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 21 Jun 2009, 13:02
by levii____
Hallo,
Ik ben bezig een elektrische starter van een honda px op mijn camino te plaatsen.
Maar daar heb je dus een batterij voor nodig.
Ik zag dat sommige camino's zo'n zwart kastje hebben hangen bij het achterwiel nu vroeg ik me af of dat een batterij is ?
En als dit een batterij is waar kan ik die dan kopen ?
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 21 Jun 2009, 13:13
by killingsnake
Ja, dat is de batterijhouder van een custom camino. Maar daar past enkel een smalle 6v batterij in, een electrische starter heeft een 12v batterij nodig..
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 21 Jun 2009, 14:35
by levii____
killingsnake wrote:Ja, dat is de batterijhouder van een custom camino. Maar daar past enkel een smalle 6v batterij in, een electrische starter heeft een 12v batterij nodig..
moest ik er een iets tussen steken die van 6v 12v maakt zoals dit :
http://mopshop.de/shop/product_info.php ... 2d1438cb2a
zou het dan wel gaan ?
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 21 Jun 2009, 17:23
by killingsnake
Kan misschien lukken, misschien ook niet.. Als het genoeg ampére kan leveren moet dat wel lukken..
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 22 Jun 2009, 11:07
by Twister
levii____ wrote:killingsnake wrote:Ja, dat is de batterijhouder van een custom camino. Maar daar past enkel een smalle 6v batterij in, een electrische starter heeft een 12v batterij nodig..
moest ik er een iets tussen steken die van 6v 12v maakt zoals dit :
http://mopshop.de/shop/product_info.php ... 2d1438cb2a
zou het dan wel gaan ?
Ik heb een electrische starter van PX op mijn camino (werkend). Ik heb ook moeten zoeken (je zou de zoekopdracht op het forum eens moeten proberen aangezien ik al eerder een link naar een 12V / 4AH accu van Espower heb geplaatst). Ik zal nog eens uitzoeken welke het was. Ik heb een klein beetje aan mijn accubak moeten aanpassen (binnenzijde) zodat de accu past. Het is de enige die ik kon vinden dien genoeg kracht levert en klein genoeg is...
Later meer... ik zal eens kijken.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 22 Jun 2009, 11:20
by Twister
Onderstaande accu werkt uitstekend voor de electrische starter. Met een beetje aanpassen van de binnenzijde van de accubak kan je hem passend maken (is mij ook gelukt

):
http://www.espower.nl/product_info.php/products_id/950
Ik ben overigens nog wel van plan om 'mijn verhaal' zoals ik de PX-starter passend heb gemaakt voor Camino op
mijn project pagina te plaatsen (wacht daar maar niet op

)
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 27 Jun 2009, 13:35
by levii____

Dit is de kabelboom van een px waarvan ik enkele dinges nie begrijp : (ze zijn genummerd)
1. Wat zijn deze symbooltjes
2. Wat zijn deze symbooltjes
3. Wat is een zeit relais
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 27 Jun 2009, 22:20
by Twister
Al die 'gekke' symbooltjes (1 en 2) zijn stekkertjes (mannetje vrouwtje). Bij nummer 1 is gewoon een loze aansluiting, hoeft niets op aangesloten te worden (weet niet wat er bij een PX op zit).
Een zeit relais is een soort controle schakeling; deze zeit relais zorgt ervoor dat je hem alleen maar kan starten als door de kabels die met deze rerlais zijn verbonden kortsluiting wordt gemaakt: anders gezegd: in deze schakeling moet je je achterrem gebruiken (eigenlijk alleen het remlicht, zoals bij de meeste scooters) en wordt bovendien gecheckt of er een stroompje door de oliestand meter loopt. Voor Camino kan je die laatste dus gewoon kortsluiten (die van het remlicht overigens ook als je deze niet wilt gebruiken).
Duidelijk?

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 08:15
by Remko
Remko wrote:heb net even gemeten maar ik meet dus 50V op het achterlicht...
DR en Sito...
Ik steek zowat ieder ritje een nieuw achterlicht. Heeft iemand een idee?
Mensen,
iemand toevallig nog een idee?
lapmpjes geprobeerd en gesneuveld:
36V5mA
30V2W
beide kaputt.....ik weet niet hoe ik de spanning van mijn mino omlaag krijg. Op deze manier is het niet te doen om smorgens naar het werk te rijden.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 10:02
by jasper wauters
kan je nergens een weerstand kopen en tussen de kabels van je achterlicht steken?
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 13:05
by Twister
Voor circa €5 kan je wel aan een originele (maar 2e hands) Camino weerstand kunnen komen, welke in ieder geval bestaan in 8 ohm (standaard) en 30 ohm.
Vervolgens kan je ervoor kiezen om deze weerstanden parallel of in serie te schakelen. Als je ze in serie schakelt zullen de lichtjes meer worden 'gedempt' dan wanneer je ze parallel schakelt. (Overigens is het ook nog van belang hoe je de verlichting geschakeld hebt (6V of 12 V).
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 14:45
by Remko
?
hoe ik de verlichting geschakeld heb?
Twister ik begrijp je niet, ik dacht dat die weerstand op de voorvork bedoelt is om je remlicht te beschermen bij inschakelen....
12v schakelen of 6V--> hoe?
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 16:32
by Twister
Remko wrote:?
hoe ik de verlichting geschakeld heb?
Twister ik begrijp je niet, ik dacht dat die weerstand op de voorvork bedoelt is om je remlicht te beschermen bij inschakelen....
Klopt, maar jij zegt dat je gewone verlichting ook telkens door branden, toch? Dan zou je dus een weerstand kunnen plaatsen om dit te voorkomen.
Hieronder een kleine toelichting...
Remko wrote:12v schakelen of 6V--> hoe?
Origineel is het licht op camino als volgt aangesloten:
Rode draad van spoel naar schakelaar, vanaf schakelaar 1
bruine draad naar koplamp en 1
bruine draad naar achterlicht. Vanaf achterlicht en koplamp komt een
blauwe draad die ergens op het frame is aangesloten. Als de lampen op deze wijze zijn aangesloten (op 1 spoel dus, die in goede conditie verkeert) dien je 6 volt lampjes te gebruiken (origineel: 15W voor, 4W achter).
Omdat de meeste vinden dat bovengenoemde wijze van aansluiten te weinig licht geeft, is er een andere methode bedacht om je lampen aan te sluiten (ik denk dat 80% van de mensen op het forum het licht zo hebben aangesloten):
De
rode draad loopt naar de schakelaar. Vanaf de schakelaar komt 1 draad die alleen naar de koplamp loopt. Vanaf de koplamp loopt vervolgens 1 draad rechtstreeks naar het achterlicht. Vanaf het achterlicht loopt vervolgens weer 1 draad terug die is aangesloten op de
roze draad van de spoel.
Let op dat in dit stroomcircuit geen enkel contact wordt gemaakt met het frame!
Op deze wijze dien je, bij goed werkende spoelen, 12 Volts lampjes te gebruiken (bijvoorbeeld 15 of 18W voor en 4 of 5 W achter).
Je toeter en remlicht sluit je in alle gevallen enerzijds aan via de
groene draad die vanaf je spoelen komt, anderzijds op het frame. Origineel is nu PARALLEL aan de stroomkringen voor toeter en remlicht een 8 ohm weerstand geschakeld. Deze zorgt ervoor dat je remlicht (dat slechts een 6V 5W hoeft te zijn) niet door brandt of je 6V (wisselstroom-) toeter niet naar de kl#te gaat. Als je de weerstand in serie zou schakelen, dan is de stroomsterkte door het remlicht en de toeter te laag om nog te kunnen functioneren.
Jouw koplamp en achterlicht branden telkens door, terwijl ik aanneem dat je ze geschakeld hebt op 1 van bovenstaande methoden hierboven. Nu kan je dus, net zoals het voor het remlicht geregeld is om doorbranden te voorkomen, parallel of in serie een extra weerstand aanbrengen in het circuit van je verlichting.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 29 Sep 2009, 20:00
by Sander
"Rode draad van spoel naar schakelaar, vanaf schakelaar 1 bruine draad naar koplamp en 1 bruine draad naar achterlicht. Vanaf achterlicht en koplamp komt een blauwe draad die ergens op het frame is aangesloten. Als de lampen op deze wijze zijn aangesloten (op 1 spoel dus, die in goede conditie verkeert) dien je 6 volt lampjes te gebruiken (origineel: 15W voor, 4W achter). "
Ik heb deze manier zonder schakelaar, en men lampen springen nog, achter 24V 5W was direct gesprongen na een paar km's en vooraan 24V 21W en die ongeveer 1 à 2 weken...