Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
algemeen elektriciteitstopic
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
Re: algemeen elektriciteitstopic
wanneer de ene kapot is, is het logisch dat de andere volgt he, ook al duurt het 1 a 2 weken 

Weet ik ook wel, maar dan nog hij zegt 12V lampen maar 24V springen al...
Rode draad van spoel naar schakelaar, vanaf schakelaar 1 bruine draad naar koplamp en 1 bruine draad naar achterlicht. Vanaf achterlicht en koplamp komt een blauwe draad die ergens op het frame is aangesloten. Als de lampen op deze wijze zijn aangesloten (op 1 spoel dus, die in goede conditie verkeert) dien je 6 volt lampjes te gebruiken (origineel: 15W voor, 4W achter).
dat is de wijze waarop het bij mij is aangesloten Twister, nog bedankt trouwens voor je duidelijke uitleg, je zegt dus dat ik 6V zou moeten krijgen....
haha ik heb 40.
Op het moment brand alleen maar het achterlicht steeds door. VOor zit een lamp in die 40V aankan. (Het is een lamp met een niet passende fitting waar we zelf een flens op hebben gesoldeerd zodat ie in het bloklicht past) Achter brandt dus door:
12V lampjes
24V4W
36V5mA
30V2W
ALs ik half gas rijd blijft een 24V4W lampje heel, voor mij betekend dat ik als ik er 2 in serie zet dat het dan opgelost zou moeten zijn. Dat is dus wat ik morgen ook ga proberen.
Ik houd jullie op de hoogte!
dat is de wijze waarop het bij mij is aangesloten Twister, nog bedankt trouwens voor je duidelijke uitleg, je zegt dus dat ik 6V zou moeten krijgen....

Op het moment brand alleen maar het achterlicht steeds door. VOor zit een lamp in die 40V aankan. (Het is een lamp met een niet passende fitting waar we zelf een flens op hebben gesoldeerd zodat ie in het bloklicht past) Achter brandt dus door:
12V lampjes
24V4W
36V5mA
30V2W
ALs ik half gas rijd blijft een 24V4W lampje heel, voor mij betekend dat ik als ik er 2 in serie zet dat het dan opgelost zou moeten zijn. Dat is dus wat ik morgen ook ga proberen.
Ik houd jullie op de hoogte!
Maar als de ene dan kapot is werkt de andere ook niet he...
Maar is het proberen waart, hou me op de hoogte
Maar is het proberen waart, hou me op de hoogte

@Remko en Sander:sander wrote: Ik heb deze manier zonder schakelaar, en men lampen springen nog, achter 24V 5W was direct gesprongen na een paar km's en vooraan 24V 21W en die ongeveer 1 à 2 weken...
Het enige dat ik beschreven heb is de originele wijze van aansluiten die je zelf terug kan vinden in de documentatie die op deze site te vinden is.
Remko, misschien een stomme vraag: maar waarom gebruik je slechts 4W lampjes? Heb je al weleens 12V 25W of 6V 18W lampjes gebruikt?
Hoewel ik ook (veel) meer volt meet als ik een voltmeter rechtstreeks aansluit op de rode draad en via de massa weer kortsluit (volgens mij geven alle drie de spoelen van mijn onsteking dan ook meer dan 20 V, elk afzonderlijk), lijkt het alsof er bij jullie nog iets anders aan de hand is. Maar het voltage alleen zegt niet zoveel: als de stroomsterkte (amperage) namelijk heel laag ligt, blijft er van dat hoge voltage niet veel over als de stroom verdeeld wordt over meerdere 'afnemers'.
Maar goed, ik ben bang dat ik jullie ook niet verder kan helpen. De enige tip is wat iemand anders ook al schreef: plaats een weerstand (of eventueel een spanningsregelaar die ervoor zorgt dat het voltage nooit boven de 6V of eventueel 12V komt...
Succes!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;

nou ik die van 12V21W gaan binnen 3 tellen kapot en ik verwacht niet veel meer van 6V18W....
Kleine toevoeging aan mijn vorige post:
Je zou er nog wat aan kunnen rekenen of beredeneren met de volgende formules.
Vermogen (P - [Watt]) = Spanning (U [Volt]) x Stroomsterkte (I [Ampere])
Spanning (U [Volt]) = Weerstand (R [Ohm]) x Stroomsterkte (I [Ampere])
Als je twee lampjes (of bijvoorbeeld een lampje en een weerstand) parallel schakelt blijft de spanning gelijk in beide lampjes waar de stroomsterkte wordt verdeeld.
Als je twee lampjes (of bijvoorbeeld een lampje en een weerstand) in serie schakelt blijft de stroomsterkte gelijk in beide lampjes terwijl de spanning wordt verdeeld.
Je zou er nog wat aan kunnen rekenen of beredeneren met de volgende formules.
Vermogen (P - [Watt]) = Spanning (U [Volt]) x Stroomsterkte (I [Ampere])
Spanning (U [Volt]) = Weerstand (R [Ohm]) x Stroomsterkte (I [Ampere])
Als je twee lampjes (of bijvoorbeeld een lampje en een weerstand) parallel schakelt blijft de spanning gelijk in beide lampjes waar de stroomsterkte wordt verdeeld.
Als je twee lampjes (of bijvoorbeeld een lampje en een weerstand) in serie schakelt blijft de stroomsterkte gelijk in beide lampjes terwijl de spanning wordt verdeeld.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
Retro-Camino;
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;

tis opgelost nu met een 48V lampje met daarin zelfs 2 gloeidraadjes. Groot licht/ normaal licht of zo.... die lamp kan ik dus zelfs draaien mocht ie toch nog kapot gaan maar daarnet heb ik dus lekker beetje doorgereden en hij doet het nog!

Ik heb een weerstand van camino liggen, hoeveel ohm is die ?
En hoe moet ik die aansluiten want er is maar 1 draadje aan

- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
Van bvb de rode kabel van de ontsteking naar het licht, van het licht naar de weerstand en de weerstand heeft zijn massa via de vork.sander wrote:En hoe moet ik die aansluiten want er is maar 1 draadje aan
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
De weerstand zul je moeten meten met een weerstandmeter. Ik heb zelf twee type weerstanden voor Camino: 8 ohm (meest gangbaar) en 30 ocm. Deze 30 ohm zit normaal gesproken gemonteerd in een houder waar tevens een weerstand van 8 ohm inzit. Ik vermoed dus, als jij een enkele weerstand hebt, dat het 8 ohm is.sander wrote:Ik heb een weerstand van camino liggen, hoeveel ohm is die ?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
Retro-Camino;
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;

Bedanktclio-tuning wrote:Van bvb de rode kabel van de ontsteking naar het licht, van het licht naar de weerstand en de weerstand heeft zijn massa via de vork.sander wrote:En hoe moet ik die aansluiten want er is maar 1 draadje aan

Ga het zo eens schakelen, wat moet ik dan steken: 24V of 12V ?
klaar opgelost!!!!
Ik heb de oplossing gevonden: ik had nog de inhoud van een custom accubak liggen en heb daar eens gekeken wat de inhoud was:
accu
knipperlichtding
raar ding voor de accu aangesloten--> dat bleek een spanningsregelaar en die heeft een groene draad als uitgang
rara welke ik nu op mijn licht heb aangesloten: de groene nu heb ik 12V lampkes en die gaan niet kapot.
heb tevens even gemeten: op het circuit staat nu 15 V en daar ben ik heel blij mee
Ik heb de oplossing gevonden: ik had nog de inhoud van een custom accubak liggen en heb daar eens gekeken wat de inhoud was:
accu
knipperlichtding
raar ding voor de accu aangesloten--> dat bleek een spanningsregelaar en die heeft een groene draad als uitgang
rara welke ik nu op mijn licht heb aangesloten: de groene nu heb ik 12V lampkes en die gaan niet kapot.
heb tevens even gemeten: op het circuit staat nu 15 V en daar ben ik heel blij mee
Bij mij ook opgelost
Heb een weerstand geschakelt en lampen springen niet meer, nu eens 12V lampen proberen

Heb een weerstand geschakelt en lampen springen niet meer, nu eens 12V lampen proberen

ben van plan neon lampje te maken voor camino
hier is mn tekening
kan iemand bevestigen als dit klopt?
Mvg!

hier is mn tekening

kan iemand bevestigen als dit klopt?
Mvg!

Last edited by Lucifer on 19 Oct 2009, 19:06, edited 1 time in total.