Page 30 of 345
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:26
by d-HuNtEd_1
Lucifer wrote:MOET ge die resistor in u voorvork aangesloten hebben, of kan het ook perfect zonder??
het moet niet...
maar als je niet wil dat je lampen constant springen kan je het beter wel doen.
het is tenslote maar een kabeltje dat je moet aansluiten.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:27
by Lucifer
wel, het probleem is dak gene heb
kunde da nie oplossen door gewoon een condensator te steken?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:31
by d-HuNtEd_1
Lucifer wrote:wel, het probleem is dak gene heb
kunde da nie oplossen door gewoon een condensator te steken?
geen idee maar als ge naar Turnhout komt "KRIJGT" ge een resistor van mij.
'k heb er hier genoeg liggen
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:35
by Lucifer
Bedankt, ma turnhout is echt ver
kzal naar een andere oplossing zoeken
merci anyway

Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:41
by oldie
een condensator niet of ge moet er ene van ne farad opzetten ma die kosten 200 euro je hebt een zelfde weerstand nodig kan eventueel door extra lamp te monteren
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 14:57
by Lucifer
dus gewoon voor en achter licht vanuit 1 kabel van mijn blok?
in parallel of serie?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 20:00
by killingsnake
waarom condensators?? das geen weerstand, das een condensator. het groene ding op je voorvork is een voorschakelweerstand die normaal enkel en alleen is aangesloten parallel op je remlicht, als voorschakelweerstand..
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 20:13
by Lucifer
dus mijn gewone lampen moeten niet?
als ik dan gewoon een sterke lamp steek voor remlicht?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 06 Aug 2010, 20:18
by oldie
oldie wrote:een condensator niet of ge moet er ene van ne farad opzetten ma die kosten 200 euro je hebt een zelfde weerstand nodig kan eventueel door extra lamp te monteren
killingsnake wrote:waarom condensators?? das geen weerstand, das een condensator. het groene ding op je voorvork is een voorschakelweerstand die normaal enkel en alleen is aangesloten parallel op je remlicht, als voorschakelweerstand..
ik heb toch duidelijk gezegd van niet, condensator van ne farad is ne bazooka op uw camino ge zout tem zelfs nergens kwijt kunnen.
ne condensator die kan geen overspanning wegnemen die geeft enkel bij wanneer de spanning zakt
zoals bvb op ralenti en die laad zich achteraf terug bij wanneer de spanning stijgt ma eer ne farad vol is kunde wel al een bekke kot open rijden voor uw lampekes springen
Ge kunt die weerstand wel aansluiten bij de lichten zodat het verbruik op u ene spoel(kabel) hoger is zodat de lampjes niet meer springen en idd u beide lampen opdezelfde kabel aansluiten
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 01:36
by killingsnake
Onthoud dat een condensator VOLLEDIG anders reageert op wisselspanning dan op gelijkspanning

.
Het enige wat een condensator op gelijkspanning doet is opladen tot het de voedende spanning bereikt, en ontladen vanaf dezelfde spanning als deze was opgeladen tot 0, als er een verbruiker is. Het is dus niet zo dat de condensator even de spanning gaat verlagen.
Wat je wel zo is, is dat een condensator de hoge pieken min of meer afvlakt, maar zoals ik zei is de stroom van een camino wisselspanning en das een volledig anders werkingsprincipe bij een condensator.
Wat ik heb gedaan indertijd is lampjes van 24 volt gezocht. Deze sprongen haast nooit. Enige 'nadeel' is dat ze op ralenti quasi geen licht gaven, in daglicht zag je ook teken van leven. Eenmaal de 5km/h gepasseerd geen probleem.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 08:09
by oldie
ik heb de spanning van een camino nog nooit nagemeten maar als die wisselspanning heeft waarom heb je dan een vast massapunt nodig aan de verbruikers?
En waarom moet je dan geen 2e kabel van de spoel aansluiten om het circuit te sluiten?
Kunde daar dan geen diode brug tss zetten om hem af te vlakken naar gelijkspanning ?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 11:48
by killingsnake
De "-" als het ware, dus de massa, is altijd het kader. Als je enkel een alternator hebt heb je echt enkel wisselspanning. Natuurlijk kan je er een gelijkrichter tussenzetten, maar een hele gelijkrichter er tussenzetten etc om gewoon ervoor te zorgen dat de lampjes het niet meer doen, is volgens mij wat te ver gezocht.
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 12:17
by Sander
Lucifer wrote:dus gewoon voor en achter licht vanuit 1 kabel van mijn blok?
in parallel of serie?
2 opties:
- Je steekt ori weerstand en 12V lampjes en die geven dan veel licht.
- Je steekt geen weerstand en gebruikt 24V lampen dat bijna geen licht geven.
Zet een lusterklem/suikertje op de roze of rode draad van je blok en steek er dan 3 draden bij: 1 voorlicht, 1 achterlicht, 1 weerstand. Toch niet moeilijk ?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 12:20
by Lucifer
en remlicht ook? of die appart?
Re: kleine vraagjes topic
Posted: 07 Aug 2010, 13:07
by Sander
Ja dan nog een draad naar uw remlicht contact en dan vanuit dat contact een draad naar het remlampje. En dan massa zetten op voor- en achterlicht he
