Page 31 of 41
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Oct 2010, 11:22
by element
Hallo,ik ga op mijn mino werken met Led"s voorlicht als achterlicht.Nu het mij wat ingewikkeld lijkt om deze deftig te kunnen aansluiten op de originele ontsteking wil ik gebruik maken van een batterij.Aangezien ik een batterij ga gebruiken mag je dan de 2 spoelen voor de lichten verwijderen of best laten zitten?
Alvast bedankt

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Oct 2010, 12:20
by killingsnake
Beter idee is om een gelijkrichter te kopen/maken, en dan daarmee de batterij op te laden

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Oct 2010, 12:57
by element
killingsnake wrote:Beter idee is om een gelijkrichter te kopen/maken, en dan daarmee de batterij op te laden

Ok,dat ga ik dan eens aan mijn nonkel moeten vragen die is thuis in van die dingen want elentriek is 0 bij mij

.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 04 Nov 2010, 20:48
by clio-tuning
Waarom werken met een batterij?
Je kan de spanning van camino gelijkrichten en begrenzen, zodat uw ledjes zowel op rolanti als topsnelheid steeds even fel branden zonder knipperen. Zo was het althans bij mij aangesloten en het is echt niet moeilijk te maken...

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 09 Nov 2010, 12:21
by element
clio-tuning wrote:Waarom werken met een batterij?
Je kan de spanning van camino gelijkrichten en begrenzen, zodat uw ledjes zowel op rolanti als topsnelheid steeds even fel branden zonder knipperen. Zo was het althans bij mij aangesloten en het is echt niet moeilijk te maken...


Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 01 Dec 2010, 20:02
by Robby1982
Goeie dag
ik heb nog een claxon liggen zoals hieronder op de foto te zien is
maar deze is voor gelijkspanning
Kan iemand mij zeggen of dit ook werkt op de wisselspanning van een camino of moet ik hem echt gelijkrichten?
Zo ja waar kan ik een gelijkrichter kopen??
Bedankt voor jullie hulp!!

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 24 Jan 2011, 22:57
by Thibaut
Normaal gezien gaat dat wel werken, enkel kan het zijn dat je een rare toon krijgt, probeer hem gewoon even uit zou ik zeggen.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Jan 2011, 17:10
by wouter2
heey
maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?
grtz
Wouter
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Jan 2011, 17:13
by clio-tuning
wouter2 wrote:heey
maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?
grtz
Wouter
Nee, kan geen kwaad.

Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 31 Jan 2011, 19:03
by wouter2
clio-tuning wrote:wouter2 wrote:heey
maakt het uit dat je de draad van je ontsteking verlengt om een sleutelcontact te plaatsen aan het struur ergens?
ik denk het niet hé?
grtz
Wouter
Nee, kan geen kwaad.

owkej merci, één van deze dagen dan 'ns een plaats zoeken waar ik die draadjes kan wegwerken
grtz
wouter
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 17 Feb 2011, 14:48
by Twister
sti wrote:volgens mij gewoon zoals bij een andere camino met pinkers
schema:
Als ik goed naar deze tekening kijk, dan heeft deze slechts 2 draden vanaf de spoelen, roze en groen.
De roze verzorgt de verlichting, en kan dus alleen branden als de motor loopt.
De groene zorgt voor:
- toeter,
- remlicht,
- opladen accu/batterij.
Een grijze draad die vanaf de accu/batterij komt zorgt voor de knipperlichten.
Heb ik dit goed?
Kan iemand mij vertellen wat in deze tekening wordt bedoeld met 'silicon rec'? Is dat een gelijkrichter (gelijk aan voltage van de accu/batterij)?
Dus aansluiting accu/batterij gaat als volgt:
Vanaf ontsteking:
-> Groene draad -> gelijkrichter 6V/12V -> zekering (fuse) -> accu/batterij -> massa
Vervolgens vanaf accu/batterij:
-> Zwarte draad -> RAW-relais -> Grijze draad -> RAW-switch etc.
Klopt dit ook?
Dan nog een vraag: mogen de zwarte en de groene draad met elkaar in contact komen terplaatse van de zekering (fuse)? Daar lijkt het namelijk wel op in de tekening.
Ik zou heel blij worden als iemand me hiermee kan helpen, dan kan ik verder met het schakelen van de elektra op twee Camino-projecten van me
Alvast dank!
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 17 Feb 2011, 15:34
by oldie
de grijze draad is de frequenterend + die komt vanaf de pinkrelais en gaat naar de schakelaar waar ie veranderd naar sky en oranje kleur voor de pinkers L + R
de groen en zwart zou idd aan de fusebox aan elkaar mogen komen de zwarte dient om de pinkrelais te besturen vanaf de batterij en de groene om te batterij te voeden eens de motor draait
de silic rec is idd de gelijkrichter om de batterij te behoeden van de wisselstroom en de rest van de groene draad word in direkt aangesloten in de schakelaars van het stoplicht en toeter
ik denk dat die diode in de silic rec ook de batterijspanning afsluit zodat er geen verlies optreed naar de spoel van de groene draad indien de motor niet draait
iemand die deze aansluiting heeft in de praktijk zou dit gemakkelijk kunnen testen als hij niet toetert of het remlicht niet gaat met de motor af sluit die silic rec inderdaad de spanning af indien de motor niet draait
de hoofdverlichting word via de roze draad direkt naar de schakelaar aangesloten en vertakt zoals wij met de rode draad doen die uit het blokje komt maar dan zonder schakelaar
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 17 Feb 2011, 16:03
by Twister
oldie wrote:de grijze draad is de frequenterend + die komt vanaf de pinkrelais en gaat naar de schakelaar waar ie veranderd naar sky en oranje kleur voor de pinkers L + R
de groen en zwart zou idd aan de fusebox aan elkaar mogen komen de zwarte dient om de pinkrelais te besturen vanaf de batterij en de groene om te batterij te voeden eens de motor draait
de silic rec is idd de gelijkrichter om de batterij te behoeden van de wisselstroom en de rest van de groene draad word in direkt aangesloten in de schakelaars van het stoplicht en toeter
ik denk dat die diode in de silic rec ook de batterijspanning afsluit zodat er geen verlies optreed naar de spoel van de groene draad indien de motor niet draait
iemand die deze aansluiting heeft in de praktijk zou dit gemakkelijk kunnen testen als hij niet toetert of het remlicht niet gaat met de motor af sluit die silic rec inderdaad de spanning af indien de motor niet draait
de hoofdverlichting word via de roze draad direkt naar de schakelaar aangesloten en vertakt zoals wij met de rode draad doen die uit het blokje komt maar dan zonder schakelaar
Thanks a lot, Oldie!! Dat helpt mij weer verder. Dan ga ik op zoek naar een geschikte 12V gelijktichter (waarschijnklijk mét diode die de batterijspanning afsluit indien de motor draait.
Wat ik eigenlijk liefst zou willen is een 6V of 12V accu te gebruiken om de verlichting te laten branden, en dat de spoelen deze accu oplaadt. Dat ga ik maar eens uitproberen. Ik denk alleen dat ik dan een 6V accu moet gebruiken, aangezien ik vermoed dat de Camino spoelen een 12V accu bijna niet geladen krijgt (lijkt me).
Op mijn Camino Custom NL (soort chopper) ga ik het schema aansluiten als genoemd in de tekening. Hiervoor moet ik dan enkel nog een geschikte gelijkrichter en zekering (met zekeringhouder) zien te vinden...
Nogmaals dank!
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 17 Feb 2011, 16:06
by oldie
aflsuit indien de motor NIET draait (om de batterij ni leeg te zuigen)
meet alvast de spanning die hij maakt op ralenti als hij maar 6 volt geeft zou ik een 6volt systeem maken met een spannings begrenzer van 6v anders zou het kunnen dat je een 12v batterij kapot trekt door te lage voedingsspanning op ralenti
ofwel een gelijkrichter die de spanningdoorlaat stopt onder de 12v
Re: algemeen elektriciteitstopic
Posted: 17 Feb 2011, 16:13
by Twister
oldie wrote:aflsuit indien de motor NIET draait (om de batterij ni leeg te zuigen)
meet alvast de spanning die hij maakt op ralenti als hij maar 6 volt geeft zou ik een 6volt systeem maken met een spannings begrenzer van 6v anders zou het kunnen dat je een 12v batterij kapot trekt door te lage voedingsspanning op ralenti
ofwel een gelijkrichter die de spanningdoorlaat stopt onder de 12v
Je hebt gelijk...

foutje.
Ik ga het binnenkort allemaal eens proberen.
Overigens verkopen ze mij mopshop.de gelijkrichters als deze:
http://www.mopshop.de/shop/product_info ... cc0b5c589c
Misschien moet ik me zoeen maar aanschaffen en uitproberen.