Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

algemeen elektriciteitstopic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Twister »

DuJokke wrote: Twister,

Je "massa -> spoel1 -> gelijkrichter -> accu -> spoel2 -> massa" zal ongetwijfeld werken, maar je wekt hier geen 12V op. Bij 1 omwenteling van je alternator krijgt je lampje gewooon 2x spanning, eerst van spoel 1, en direct daarna van spoel2. Omdat het lampje minder tijd heeft om uit te doven tussen elke spanningswisseling in, blijft het dus wel degelijk beter branden.
In alle geval lijkt 2 spoelen aansluiten op eender wat mij eerder vreemd... tenzij het zo in de originele plannen staat natuurlijk... Je plannen zijn hier helaas geblokkeerd dus die zal ik thuis eens bekijken.

J
Hey J. Bedankt voor je hulp! Sorry voor de late reactie... kwam even een vakantie tussen door :-D

Deze week ga ik weer verder met mijn projectje (weekje vrij).

Wordt vervolgd...zowel hier als in mijn projecttopic.

Grtz.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by standreww »

standreww wrote:Ok, maar ik heb nieuwe kabels getrokken en aangesloten zoals op het plannetje op de eerste pagina.
De verlichting werkt, zelfs de aan-uit schakelaar op mijn neuslicht werkt weer. (koperen contacten opgepoetst)
Voor het remlicht moet ik eerst nog opzoek naar de juiste kabel met schakelaar
en de juiste weerstand te pakken zien te krijgen.
Schakelaar en weerstand gevonden in Ulbeek! Weer het koper opgepoetst met een dremel, veel werk aangehad.
Nieuwe kabels getrokken en het stoplicht werkt weer.
CaminoTime
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 278
Joined: Fri 14 May 2010, 16:43
Location: België

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by CaminoTime »

Weet er iemand de totale lengte van een originele kabelboom? En de lengte van vooraan tot het middenstuk?
+ de doorsnede van de draden (mm²)?
User avatar
joeybelgier
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sun 18 Sep 2011, 15:14
Location: O. Vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by joeybelgier »

Image
Image
Image
Image

Om het achterlicht er weer op de hangen: welke kabel waar, ik heb echt -dringend- een antwoord nodig.
Het is dus de bedoeling dat het remlicht als achterlicht functioneert, weet hier de ballen niet van welke kabel ik moet gebruiken, als het op kleur niet gaat kan'k mss nog wat foto's bijzetten van hoe het er vooraan uitziet als dat kan helpen.
Image
:shoot: Army Mino - volle gas, tegen 25kmph :whippa:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by killingsnake »

Blauw: massa, hoort aan het stukje metaal waar alle lampjes op komen.

bruin: normale kabel voor het licht, moet volgens jouw beschrijving aan het grote lampje maar normaal aan het kleine
wit: remlicht, omgekeerde van wat hier boven staat..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
joeybelgier
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sun 18 Sep 2011, 15:14
Location: O. Vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by joeybelgier »

killingsnake wrote:Blauw: massa, hoort aan het stukje metaal waar alle lampjes op komen.

bruin: normale kabel voor het licht, moet volgens jouw beschrijving aan het grote lampje maar normaal aan het kleine
wit: remlicht, omgekeerde van wat hier boven staat..
m.a.w. dat witte moet eiglk helemaal nergens heen bij mij?
Image
:shoot: Army Mino - volle gas, tegen 25kmph :whippa:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by killingsnake »

Neen.. Je zou deze aan het klein lichtje kunnen aansluiten maar hier komt niks van stroom op, ging ik nog naar kijken wanneer je nog eens kunt komen ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
joeybelgier
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sun 18 Sep 2011, 15:14
Location: O. Vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by joeybelgier »

killingsnake wrote:Neen.. Je zou deze aan het klein lichtje kunnen aansluiten maar hier komt niks van stroom op, ging ik nog naar kijken wanneer je nog eens kunt komen ;)
Ahn alz, juist, 'k was dingen aan't verwarren xd
Alright, achterlicht werkt weer, sebiet is de baan op, rolantievijs daarna eens herafstellen want 'k heb al voor genante situaties gestaan aan't rood licht :lol: Merci voor de kabelinfo!
Image
:shoot: Army Mino - volle gas, tegen 25kmph :whippa:
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by standreww »

joeybelgier wrote:Alright, achterlicht werkt weer, sebiet is de baan op, rolantievijs daarna eens herafstellen want 'k heb al voor genante situaties gestaan aan't rood licht :lol: Merci voor de kabelinfo!
Ik zou toch het kleine lampje aansluiten als hoofdachterlicht. En het grote lampje aansluiten op de stoplichtkabel.

Want als je de grote lamp altijd laat branden, brand deze in het rode plastiek van je achterlicht.

Daarom,
kleine lampje >> constant branden
grote lamp >> enkel als je remt
Last edited by standreww on Mon 03 Oct 2011, 00:49, edited 1 time in total.
User avatar
joeybelgier
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sun 18 Sep 2011, 15:14
Location: O. Vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by joeybelgier »

standreww wrote:
joeybelgier wrote:Alright, achterlicht werkt weer, sebiet is de baan op, rolantievijs daarna eens herafstellen want 'k heb al voor genante situaties gestaan aan't rood licht :lol: Merci voor de kabelinfo!
Ik zou toch het kleine lampje aansluiten als hoofdachterlicht. En het grote lapje aansluiten op de stoplichtkabel.

Want als je de grote lamp altijd laat branden, brand deze in het rode plastiek van je achterlicht.

Daarom,
kleine lampje >> constant branden
grote lamp >> enkel als je remt
Geprobeerd maar 't werkte blijkbaar niet.
Image
:shoot: Army Mino - volle gas, tegen 25kmph :whippa:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by killingsnake »

joeybelgier wrote:
standreww wrote:
joeybelgier wrote:Alright, achterlicht werkt weer, sebiet is de baan op, rolantievijs daarna eens herafstellen want 'k heb al voor genante situaties gestaan aan't rood licht :lol: Merci voor de kabelinfo!
Ik zou toch het kleine lampje aansluiten als hoofdachterlicht. En het grote lapje aansluiten op de stoplichtkabel.

Want als je de grote lamp altijd laat branden, brand deze in het rode plastiek van je achterlicht.

Daarom,
kleine lampje >> constant branden
grote lamp >> enkel als je remt
Geprobeerd maar 't werkte blijkbaar niet.
Dat komt omdat je lampje was doorgebrand, weet je nog? Je ging eens kijken thuis of je nog lampjes had ;)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
joeybelgier
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sun 18 Sep 2011, 15:14
Location: O. Vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by joeybelgier »

killingsnake wrote:
Dat komt omdat je lampje was doorgebrand, weet je nog? Je ging eens kijken thuis of je nog lampjes had ;)
Daar had ik het dus over, bij u geprobeerd, of beter gezegd, gij geprobeerd. Jammer genoeg geen gevonden hier thuis en nog geen tijd gehad om er achter te gaan. Alhoewel, 'k ga is zien wat er juist vanachter in mijne Honda Vision zit, die ligt hier toch al een jaar of 2 stil.
Image
:shoot: Army Mino - volle gas, tegen 25kmph :whippa:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by killingsnake »

Lampjes kosten misschien 30 of toch zeker geen 50 cent voor 2 stuks hier in de plaatselijke doe het zelf :). In tankstations hebben zie die ook..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
wouter2
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 173
Joined: Sun 31 Oct 2010, 20:37
Location: Dessel

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by wouter2 »

heey

ik heb een probleem, ik heb nogal redelijk snel last van lampen die springen

nu heb ik 'ns metingen gedaan op m'n voorlicht

hier zit een 21W lamp in voor 12V

maar als ik dus volgas geef krijgt deze een spanning tot 18V en een stroom van 3A te verwerken

wat dus niet echt de bedoeling is ;)

ik zou dit willen oplossen, ik had gedacht aan een potentiometer te plaatsen parallel over de lamp en deze afregelen zodanig dat ik op m'n top 12V heb.

zou dit een goede oplossing zijn?

grtz
Sir_Michiel
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 94
Joined: Sat 04 Sep 2010, 12:37
Location: Eeklo

Re: algemeen elektriciteitstopic

Post by Sir_Michiel »

Ik heb een probleempje met mijn lichten, ik kan ze niet laten werken... Ik heb al enkele schema's bekeken maar ik geraakte er niet echt wijs uit en de meeste schema's die ik heb bekeken waren er met voorlichten waarbij er een schakelaar zat.
Nu ik heb een bloklicht, dus ook geen schakelaar. De situatie is de volgende

Achterlicht:
- Bruin is aangesloten op het klein lampje
- groen/geel is aangesloten op grote lamp
- Blauw is aangesloten op dat klipsje van het plakaatje.

Voorlicht
- Bruin is aangesloten op licht
- Blauw is hetzelfde aangesloten als bij de achterlicht.

Zoals het hier nu staat heb ik geen licht. Ik heb ook gecontroleerd of de lampjes niet zijn gesprongen.

Nu ik heb ook nog een rode draad bij de voorlicht, waaraan moet ik die aansluiten?
En moet de blauwe kabel ook nog verbinding hebben met het kader, of die weerstand op je fourchedriehoek?
Post Reply