Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Achterbrug verstevigen (Deel II: EXTREEM!)

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Is dit een nuttige/goede handleiding ?

Ja
72
82%
Nee
16
18%
 
Total votes: 88

User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Achterbrug verstevigen (Deel II: EXTREEM!)

Post by clio-tuning »

Dit is de extreem verstevigde achterbrug van Martin.

Wat heb je nodig?

-Laspost (liefst halve automaat).
-Slijpschijf met snij en slijp schijf.
-Freeske of dremel.
-Boormachine.
-Las ervaring.
-Karters (hier neem je best oude karters voor).
-Achterblok met achterwiel.
-Oude bobine.
-Ijzeren baren en platen(tjes) +-3mm.
-Tenslotte een hoop geduld en moed.

Hoe ben ik te werk gegaan?

1 Zoek een goede achterbrug die nog recht is uiteraard.

2 Slijp/schuur al de verf eraf (anders last het heel slecht en is het onduidelijk om te meten etc.)

3 Span je achterbrug in, hoe doe je dit? Dat doe je met je (oude) karters en achterblok met
achterwiel, waarom doen we dit?Anders gaat je achterbrug helemaal krom, scheef en schots trekken door de warmte en vooral door het lassen erop, dus inspannen is de zaak, zo voorkom je dat de achterbrug naar de haaien gaat.

4 Dan hebben we al de overbodige materialen van de brug verwijderd zoals: pootstanden, originele luchtfilter kas, en ander overbodig materiaal verwijdert.

5 Best zou ik beginnen met de veerophanging te versteving, want deze is echt wel een kritiek punt al zou je het niet denken.Wat doe je? Je neemt een vorm aan, liefst een lange spitsige vorm zoals ik heb gedaan en je tekent dit uit op je ijzeren plaat.Dan boor je het kot erdoor, let op dat het allemaal mooi in het midden staat gecentreerd en dopper voordat je boort!Als je dit gedaan hebt slijp je maar !1! kant van de veerophanging af, zodat je nog een mal hebt aan de andere kant om te kijken hoe het precies moet staan!dan heb je de linkse kant al, je punt deze vast en dan maak je de andere kant op de zelfde manier.Kijk goed wat je doet en als je echt zeker bent van je stuk dat alles klopt dan las je ze mooi rondomheen lekker vast.

6 Dan neem je je baren (best neem je baartjes die gelijk uitkomen met de breedte van je achterbrug, als je op mijn foto’s kijk zie je dat dit mooi gelijk onder de omgeplooide gleuf komen van de achterbrug) en je ijzer plaatjes. (zorg ervoor dat de platen in de baren kunnen schuiven)!Dit dient om later dan het achterwiel ophanging te maken!Je neemt je baren en je legt ze in de vorm zoals ik heb gedaan en dan zul je zien dat er heel wat moet geslepen worden want een brug is echter helemaal oneven, je kijkt waar het nodig is en je slijpt ze af tot het past (breedte en lengte en diepte).Als ze allemaal mooi passen zonder dat er een uitsteekt of eender wat dan neem je je platte ijzeren plaatjes.Je slijpt ze op maat zodat ze in je baren passen van achter.Je kunt dit ruw gewoon slijpen totdat het past en dan steek je deze in de baren van boven en van onder en dan punt je alles vast.Je ziet nu zelf ook dat je het achterwiel niet meer erin kent omdat die gleuf dicht is omdat het plaatje ervoor zit.Geen probleem je boort vb. 3kotjes in het plaatje gelijk met de gleuf, als je dit gedaan hebt neem je de dremel en slijp je dit gelijk met de originele gleuf.Dan werk je alles mooi af, je slijpt alles terug mooi zoals het was, mooi rond zonder scherpe kanten en zie dat je BOBINE nog past en boor al de nodige gaten die je later nodig hebt voor vb de uitlaat achteraan vast te maken etc.
Zie dat alles mooi past en dat het nergens niet ergens tegen schuurt of dergelijke.Dan las je alles dicht rondom, overbodige gaten en gleuven las je dicht en dan is het klaar althans bijna.

7 Nu zie je ook dat er een enorm gat zit in de achterbrug als je hem langs voor en lang boven bekijkt waardat de originele luchtfilterkast zat. Je neemt 2 plaatjes je maakt deze op maat je legt ze erop en je last ze vast, punt ze eerst zodat je ze misschien nog juist in center kunt leggen en als het in orde is las je ze vast.Voila nu ben je echt wel bijna klaar.

8 Als je ook van plan bent om een 70cc luchtfilter te zetten zoals de mijn van TwinAir dan moet je natuurlijk ook deze maken. Maar dit is voor iedereen verschillend naargelang de grote van de luchtfilter. Stel dat ej luchtfilter vanbuiten een diameter heeft van 20 en het kot vanbinnen is 6cm. Dan neem je een plaat, je slijpt deze rond totdat de omtrek ervan +-21cm is.Kijk ofdat je filter erop past.Dan boor je recht in het midden van deze plaat een kot zo groot als dat van de luchtfilter (dit geval 6cm).Voila dan kijk je ofdat het allemaal overeen komt.Komt dit overeen kan je beginnen met het volgende en dat is iets maken zodat je de filter kunt vastzetten.Hoe heb ik dit gedaan? Ik heb gewoon een ijzeren lasbeget genomen, ik heb deze in een krulvorm getrokken en in dat krulletje (zie foto’s) heb ik een moer gezet en deze vast gelast eraan.Dan zet je het allemaal juist int midden van het middelste kot ACHTERAAN de plaat en last je het vast.Dan neem je je filter, een grote rondel en een bout die lang genoeg is en je zet hem er eens op om te zien ofdat alles correct is.Als dit zo is ben je nu klaar met lassen slijpen.

9 Spuitwerk, ja meningen verschillen hierover, maar ik heb de mijne laten zandstralen en dan laten poederlakken om een mooie en stevig lak te verkrijgen.Maar het is duur maja, beslis je echter om het zelf te doen, gebruik dan 1-2 keer grondlaag en spuit dan je kleur erover die je wilt (liefst een keer of 2-3) zodat het mooi overal gespoten is zonder leken;-).Misschien kan je deze achteraf nog vernissen om de lak wat te laten glanzen en steviger te maken.

Wel ik ben klaar met mijn achterbrug uitleg en ik ben tevreden over het resultaat.
Ik hoop dat ik jullie goed heb kunnen helpen en ik wens jullie veel gelijk en plezier met het maken van je achterbrug!

Keep on tuning boy's!


De foto's:
p10105006vb.jpg
p10105006vb.jpg (91.27 KiB) Viewed 16462 times
p10104975iy.jpg
p10104975iy.jpg (41.5 KiB) Viewed 16404 times
p10104966ls.jpg
p10104966ls.jpg (39.57 KiB) Viewed 16405 times
p10104955zn.jpg
p10104955zn.jpg (53.74 KiB) Viewed 16465 times
p10104799dd.jpg
p10104799dd.jpg (453.64 KiB) Viewed 16593 times
p10104778qj.jpg
p10104778qj.jpg (87.35 KiB) Viewed 16596 times
p10104729sk.jpg
p10104729sk.jpg (442.23 KiB) Viewed 16653 times
p10104714ja.jpg
p10104714ja.jpg (53.34 KiB) Viewed 16484 times
p10104367do.jpg
p10104367do.jpg (37.57 KiB) Viewed 16417 times
p10104355ex.jpg
p10104355ex.jpg (39.82 KiB) Viewed 16489 times
p10104347ec.jpg
p10104347ec.jpg (37.95 KiB) Viewed 16508 times
Last edited by clio-tuning on Thu 15 Dec 2005, 19:49, edited 2 times in total.
User avatar
!3art Carlito
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3031
Joined: Sun 24 Apr 2005, 23:07
Location: Vlaanderen

Post by !3art Carlito »

redelijk zot  :lol: 

wa komt daar nie van gewich bij?
User avatar
Santa Cruz
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 3678
Joined: Sat 13 Aug 2005, 15:17
Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]

Post by Santa Cruz »

Zijn da gn holle buizen ? Anders komen daar wel een paar kilo's bij ...

Is wel een zotte achterbrug, kan je zo mee gaan racen  :wink: 
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Idd, als het baren zijn zal daar wel een paar kg bijkomen.

Kvind het ook mooi gedaan dat hij de bevestiging van de veren heeft hermaakt. Wie die achterbrug scheef krijgt trakteer ik nen bak bier :wink: :P
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

is idd wel redelijk zot ...
mss dat martin eens kan posten hoe hij dit heeft gedaan ... :roll:
Dforce meeting 23/07/06 Be there!

More info @ http://www.meeting.dforce.be !!!
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

.:Riddick:. wrote:is idd wel redelijk zot ...
mss dat martin eens kan posten hoe hij dit heeft gedaan ... :roll:
Staat onderaan mijn post hé, dat ik nog wacht op zijn uitleg.

Kheb trouwens de toestemming van hem om dat voor een handleiding te posten dus waarom die debiele emoticon? (srry maar kvat die emoticon altijd mega negatief op)
User avatar
carlos
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 261
Joined: Fri 21 Jan 2005, 18:15
Location: Beernem

Post by carlos »

Echt prachtig, zoiets heb ik dus nodig e :lol:
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

thanks dudes er is id heel veel werk aan gehad en nu neit verschieten, maar er is maar 950 gram :shock: bijgekomen, want er is vannales afgegooid, maar ook op gemonteerd dus bleef het redelijk in ballans allemaal, kga nu aan mijn uitleg beginnen :idea:
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

clio-tuning wrote:
.:Riddick:. wrote:is idd wel redelijk zot ...
mss dat martin eens kan posten hoe hij dit heeft gedaan ... :roll:
Staat onderaan mijn post hé, dat ik nog wacht op zijn uitleg.

Kheb trouwens de toestemming van hem om dat voor een handleiding te posten dus waarom die debiele emoticon? (srry maar kvat die emoticon altijd mega negatief op)
Is niet negatief,
is gewoon van hebbek et mislezen ?
allez kweetniet maar is allesinds niet de bedoeling van negatief te zijn :d
Grtzz ;)
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

no rpob riddick :wink: uitleg komt deze avond erop
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

holle buizen hebben voor hetzelfde gewicht veel meer weerstand tegen buigen dan volle buizen hoor
Onze Jupiler die in de fleskes zit,
geheiligd is Uw smaak,
Uw walm kome,
Uw alcohol beïnvloede,
Geef ons heden ons dagelijks bier,
en vergeef ons onze zatheid,
maar verlos ons van de kater
Amen
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

maakt nie uit wat je gebruikt hol of vol, maar als je weet dat holle buizen niet zullen krom trekken is de keuze rap gemaakt niet :) :wink:
User avatar
Camino is the best
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2252
Joined: Thu 17 Mar 2005, 21:27
Location: Ni ver van brugge (moerkerke)

Post by Camino is the best »

mss kunde er ook nog een versteviging opzetten ietske minder extreem mss die van santa cruz die vin ik ook nog geslaagd
Last edited by Camino is the best on Thu 28 Feb 2008, 21:49, edited 1 time in total.
Image

Why real men choose HONDA :)
Image
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Camino is the best wrote:mss kunde er ook nog een versting opzetten ietske minder extreem mss die van santa cruz die vin ik ook nog geslaagd
Is ook een sticky (deel I) :wink:
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Update @ 1ste post

Thanks martin!
Post Reply