Page 1 of 17

motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:34
by clio-tuning
Motorblok reviseren

Kapotte dichting tussen motorblok? Versleten oliekeeringen? Kapotte lagers? Deze handleiding helpt je alvast voor de doe-het-zelver.

Benodigdheden:
- 2 skf 6004 c3 OPEN lagers
- Dichting voor tussen de 2 carterhelften
- 2 nieuwe oliekeerringen

Mogelijke combinaties van oliekeerringen:
- 2keer 15 x 25,5 x 7
-
- 1 keer 15 x 25,5 x 7 en 1 keer 17 x 25,5 x 7

Wanneer je de oude krukas opnieuw gebruikt, heb je weer dezelfde afmetingen van oliekeerringen nodig. Wanneer je een andere of nieuwe krukas gebruikt, kan het zijn dat je een andere combinatie moet gebruiken. Meet dus eerst de diameter op de krukas (ter hoogte waar de oliekeerring komt te zitten!) welke diameters je nodig hebt!


Speciaal gereedschap:
- poullietrekker
- koppelingstrekker


Haal het motorblok vanonder het kader. Haal nu de vario/mono poullie van de krukas. Dit doe je als volgt: Neem een schroevendraaier en steek die door het vliegwiel zodat hij tussen de 2 spoelen zit (zie foto 1) Nu draai je met een rakkenjak met dop 14 de moer van de vario/mono poullie los. Als je die los hebt gedraait kan je u poullie gewoon van de krukas schuiven.
Foto1:
Image

Achter je poullie zit nog de koppling, die moet er ook af. Dit doe je met een
koppelingstrekker.
Image

Voila, hier is de koppling van de krukas getrokken.

Nu moet het vliegwiel er nog afgehaald worden. Steek weer een schroevendraaier erdoor mooi tussen 2 spoelen en draai de vijs los die op het vliegwiel staat. Heb je schrik dat je teveel kracht op de vijs moet zetten stop dan voordat je u spoelen stukmaakt! Als het niet lukt moet je het doen met een bolloneuse (slagmoersleutel).

Als je vliegwiel eraf geraakt is zie je nu zo’n dingske zitten met 3 bolletjes op, dat moet je eraftrekken met een poullietrekker. Zie foto hieronder.
Image

Soms kan het zijn dat de benen van de poullietrekker tegen de spoelen komt. Draai dus die 6 goudkleurige kruisschroeven eruit en dan kan je u spoelen wat verleggen zodat de benen van de poullietrekker zeker geen schade kunnen aanbrengen. Het kan zijn dat ge redelijk veel kracht moet uitoefenen op de poullietrekker, je mag er af en toe een tikje op de poullietrekker geven zodat het dingske met de 3 bolletjes eraf kan springen.

Als dat het eraf geraakt is zie je een spiebaan in je krukas waar een spietje in zit. Verlies dit kleine spietje niet!

Nu mag je weer de spoelen vastzetten met de 6 goudkleurige kruisschroeven.
Nu hebt ge 2 bouten die de spoelplaat verbinden met het motorblok, draai deze eruit en dan kan je de spoelplaat uit je motorblok halen. Zie foto hieronder:
Image


Als dit gelukt is, heb je nu een ‘kaal’ motorblok. Nu zitten de 2 carterhelfen nog aan elkaar met 6 lange bouten. Draai die 6 lange bouten er allemaal maar uit.
Nu heb je weer de poullietrekker nodig om de carters uit elkaar te trekken. Zie foto hieronder:
Image

Zo doe je het met beide carterhelften en dan ligt alles uit elkaar.

Het zwarte dat je ziet zitten in de carters zijn de oliekeerringen, deze kan je eruit doen met een dop 17 uit je rakkenjak doos erop te zetten en dan met een hamer er een klop op geven.

De lager die in het carter zit kan je er op dezelfde manier uitkloppen.

Als er een lager op je krukas zit moet je voorzichtiger te werk gaan! Er bestaan speciale lagertrekkers, dit is de beste oplossing. Natuurlijk heeft niet iedereen dit liggen…
Hoe je het dan kan doen: Met een gasbrandertje de lager goed warmstoken zodat de lager uitzet. Als hij goed warmgestookt is kan je voorzichtig proberen met een platte schroevendraaier die tussen de krukaswang en de lager te duwen, aan de overkant duw je ook een schroevendraaier. Daarmee kan je dan de lager van de krukas duwen. Wees voorzichtig!

Steek nu de krukas en de lagers in een plastik zak en leg hem in de vriezer. Door de kou gaat het wat krimpen.

Stook nu je beide carters weer lekker warm (vooral waar de lager moet komen). Haal de lagers uit de diepvriezer en je kan de lagers in de carters leggen aangezien de lagers een heel klein beetje gekrompen zijn en de carters uitgezet. Klop nooit op de nieuwe lagers!
41-carterwarmstokengy3.jpg
41-carterwarmstokengy3.jpg (61.09 KiB) Viewed 25676 times
Monteren van lagers:
Verbrand je vingers niet! :)
42-stap1cc3.jpg
42-stap1cc3.jpg (90.21 KiB) Viewed 25665 times
43-stap2tt6.jpg
43-stap2tt6.jpg (91.5 KiB) Viewed 25664 times
44-stap3bm2.jpg
44-stap3bm2.jpg (98.86 KiB) Viewed 25658 times
45-stap4rz9.jpg
45-stap4rz9.jpg (104.51 KiB) Viewed 25667 times


Zoalsje kan zien vallen ze er gewoon in en zitten ze meteen goed.

Laat nu de carters een beetje afkoelen, zodat je dan de oliekeerringen kan monteren.
Duw ze er met de hand al zo ver mogenlijk in, zorg dat ze zeker recht zitten. Je kan ze er dieper inkloppen met een dop 17.
In het linkse carterhelft (waar de koppeling zit) moet de oliekeering in het carter geklopt worden tot ze gelijk zit met de rand van het carter.

In het rechtse carterhelft moet de oliekeerring 6.5mm in het carter zitten.


Hoe monteer je de oliekeerringen precies:
Je duwt zo mooi recht met je hand in het carter, dan zet je dopje 17 op de keering en dan sla je daar voorzichtig met een hamer op. Na iedere slag kijken of ze nog mooi recht zit! Dan kan je ze weer mooi recht kloppen bij de volgende slag.

Haal nu de krukas uit de diepvriezer en duw deze door de lagers. Zorg wel dat de kant waar de spiebaan in de krukas zit door de juiste carter gaat! Diegene waar de ontsteking in komt dus!
Als je de krukas moeilijk door de lagers steekt kan je hem nog even in de diepvriezer steken en ondertussen zachtjes de lagers opwarmen. Niet te fel want de oliekeerringen kunnen dat niet goed verdragen als je het te warm maakt!

Leg de carterdichting op 1 van de helften!
47-carterdichtingjf7.jpg
47-carterdichtingjf7.jpg (111.44 KiB) Viewed 25670 times
Dan gewoon de carterhelften weer tegen elkaar schroeven. Wanneer het tegen elkaar zit kan je met een rubberen hamer tegen de carters tikken tot wanneer je krukas soepel draait.

Het kan zijn dat de krukas in het begin niet zo heel soepel draait, rij in het begin kalm, de krukas zal na verloop van tijd wel soepel beginnen draaien.


Foto van de benodigdheden die je nodig hebt voor het blok te reviseren:
Image


In het begin zal je blokje wat stroef draaien. Rij in het begin dus nog wat op het gemak zodat je lagers het gewend worden. Alles zal veel soepeler komen dan en je blokje zal weer draaien zoals nooit ervoor!

Veel succes!

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:34
by clio-tuning
Vinden jullie de handleiding ok?

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:36
by hondatuning
is het eigenlijk erg dat ik bijna nooit een uitlaatdichting gebruik?

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:36
by !3art Carlito
wrm lagers nie vervangen?

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:37
by hondatuning
is wel handig, deze handleiding!

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:37
by clio-tuning
!3art Carlito wrote:wrm lagers nie vervangen?
Staat toch in de tekst hoe die vervangen meoten worden?

Posted: Thu 05 Jan 2006, 15:38
by clio-tuning
hondatuning wrote:is het eigenlijk erg dat ik bijna nooit een uitlaatdichting gebruik?
Hoeft niet echt, maar als hij lucht verliest tussen uitlaat en cilinder ja dan moet ge wel een nieuwe steken hé :wink:

Posted: Thu 05 Jan 2006, 20:30
by Twisted
zeer goede handleiding, alleen zijn die benamingen op de laatste foto moeilijk leesbaar. Zet ze int geel ofzo ;)

Posted: Thu 05 Jan 2006, 20:40
by Santa Cruz
Nuttige handleiding !!

Maar ik steek de lagers eerst op de krukas en dan pas steek ik m'n carterhelften op m'n krukas, jij steekt de lagers eerst in de carterhelften voor je de krukas monteert ...
Maar k denk niet dat t een verschil uitmaakt, tis een kwestie van voorkeur

Bij de laatste foto staan de lagers er niet op

K heb een foto met alle dichtingen in t carter, alles zit in ori Honda-verpakking ... Nieuwprijs 40 euro voor t blok te reviseren, uitgezonderd cilinderpakkingen

Image

Posted: Thu 05 Jan 2006, 22:13
by FlamingProma
bolloneuse (luchtdrukpistool).

is dus slagmoersleutel

en het andere gereedschap moemen ze ratel :lol:

Posted: Thu 05 Jan 2006, 22:28
by clio-tuning
Santa Cruz wrote:Nuttige handleiding !!

Maar ik steek de lagers eerst op de krukas en dan pas steek ik m'n carterhelften op m'n krukas, jij steekt de lagers eerst in de carterhelften voor je de krukas monteert ...
Maar k denk niet dat t een verschil uitmaakt, tis een kwestie van voorkeur

Bij de laatste foto staan de lagers er niet op

K heb een foto met alle dichtingen in t carter, alles zit in ori Honda-verpakking ... Nieuwprijs 40 euro voor t blok te reviseren, uitgezonderd cilinderpakkingen

Image
Maar lagers zijn geen dichtingen hé, ma swoit, kzal het aanpassen en u foto gebruiken :wink:

Posted: Thu 05 Jan 2006, 22:29
by Stalker
mooie tutorial clio. nu nog iemand vinden die er een wil maken over spuiten 8)

Posted: Thu 05 Jan 2006, 22:35
by clio-tuning
Idd, want de tutorial die bij handleidingen stond was niet echt zo denderend hé. Kga eens vragen aan Gobien of hij deze handleiding in de plaats wil zetten.

Posted: Sun 08 Jan 2006, 10:01
by crosserke995
kan je nog eens aanduiden op een foto waar precies de oliekeerringen zitten?

Posted: Sun 08 Jan 2006, 10:34
by clio-tuning
crosserke995 wrote:kan je nog eens aanduiden op een foto waar precies de oliekeerringen zitten?
Als je het kale varioblok heb liggen = http://img226.imageshack.us/img226/6545 ... kas7ee.jpg
Dan zie je de oliekeerringen zitten rond de krukas. Waar de krukas door de carters komt zitten ze dus. :wink:

Trouwens: welkom op het forum! :)