Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

motorblok revisie (engine overhaul)

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Is dit een nuttige/goede handleiding ?

Ja
198
96%
Nee
9
4%
 
Total votes: 207

User avatar
Schelfhout
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 11
Joined: Sun 28 Mar 2010, 11:08
Location: Limburg

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by Schelfhout »

ok merci
Image
oepabakkes
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 64
Joined: Thu 12 Aug 2010, 20:54
Location: Zwijndrecht

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by oepabakkes »

Goeie how-to .... als alternatief op het warmstoken met een brander is er nog een iets veiligere manier dan werken met open vlam: Ik gebruik een electrische kookplaat ( je weet wel zo een kleintje dat je gewoon in het stopkontakt kan steken ). Gewoon carters er op leggen en tijdje wachten tot ze goed warm staan.

Ik zeg het maar als alternatief, niet dat het beter of slechter is ... het is misschien de oplossing voor mensen die geen brander hebben maar wel een electrische kookplaat hebben thuis, weeral kosten uitgespaard.

Voor diegene die het thuis op "moeder de vrouw" haar fornuis gaan doen ... wel alles degelijk ontvetten, kwestie van de vrede te bewaren :wink:
If it's too loud .... you're too old !
Daxio
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 18
Joined: Sat 19 May 2012, 20:31
Location: Sint-Amands

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by Daxio »

Mooie howto! Maar nu heb ik wel nog een leek-vraagsken, je legt mooi uit hoe je de keerringen verandert, maar ik weet niet waar ze zitten.. Of zie ik ze als ik men blok opendoe?
bartvdl
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 43
Joined: Thu 10 May 2012, 16:27
Location: Oudenaarde

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by bartvdl »

zeer mooie how to, heeft me echt geholpen met mijn eerste camino blokje te reviseren
bedankt!
User avatar
YaMaGa
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1293
Joined: Tue 31 Jan 2012, 11:06
Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by YaMaGa »

ik ben mee , de lagers en bourages zijn gemonteerd
alleen snap ik niet goed hoe ik de krukas er goed in kan krijgen? Sommige tips?
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not :D
User avatar
snowblow2
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 989
Joined: Sun 15 Apr 2007, 20:53
Location: Leuven, Vlaams-Brabant

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by snowblow2 »

hoelang op voorhand moet je die lagers in de diepvriezer leggen?
User avatar
YaMaGa
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1293
Joined: Tue 31 Jan 2012, 11:06
Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by YaMaGa »

Toch wel een paar uur , je zult het wel goed voelen als ze koud genoeg zijn
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not :D
User avatar
tunigmath
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 88
Joined: Mon 03 Jun 2013, 21:58
Location: België

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by tunigmath »

Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?

http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,

Matthias
Volg mijn project, 3 Camino's in 1 keer maken

http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 31635.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vario@max

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by vario@max »

jazeker de 6004 is the right one ...

6004 !!! :wink:
User avatar
den Ives
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1871
Joined: Sun 09 Dec 2012, 18:03
Location: far,far, away

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by den Ives »

tunigmath wrote:Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?

http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,

Matthias
wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smering ;-)
Mijn brommer lekt geen benzine, hij bakent zijn territorium af
vario@max

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by vario@max »

er bestaan ook hogere toerental rollementen ,dit is bij scooters wel beter bekent
maar weet niet of deze er zijn voor de camino...die soort rollementen zijn tot 20 000 rpm/min
User avatar
YaMaGa
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1293
Joined: Tue 31 Jan 2012, 11:06
Location: Brakel(oost-Vl.) en 10% oudenburg(west-Vl.)

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by YaMaGa »

Dat is dan met je spelingtolerantie te maken , hoe meer speling hoe meer toeren dat het aankan maar ook hoe meer trillingen etc
Camino <33 FOR EVER !! Tuned or not :D
vario@max

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by vario@max »

je mag zeggen vriend geef info weet niet super alles van motoren ben dan ook geen valentino rossi
z'n moto mecanieker he,maar in verdere vordering is een GP MACHINE gelijk aan camino motorke
(die van de high-tec snufjes is opgezet ) camino mag dan wat ouder zijn ,voor mij geen probleem ...
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by killingsnake »

Een motor vanuit zulke klassementen is inderdaad helemaal niet te vergelijken met een camino motor van 35 jaren geleden.

Enkel en alleen omdat dat 4takt motoren zijn en een camino 2takt? De lagering van zulke machines is abnormaal, ze werken met volkeramische lagering met een geforceerde smering, een camino moet het doen met de olie die neerslaat vanuit de benzine.. Zijn vanuit de verste verten niet te vergelijken..

De lagers waarmee deze discussie is begonnen zijn lagers met een grotere kogeltolerantie. Door de warmte geproduceerd op hogere toeren zetten de kogeltjes verder uit. Uiteindelijk begint het lager stroef te lopen en gaat het in no-time kapot. Daarom kan je lagers kopen met iets kleinere kogeltjes kopen (we spreken hier afhankelijk van het lager over een verschil van enkele micron) waardoor deze kogeltjes bij koude start teveel speling hebben, maar op temperatuur net genoeg speling hebben. Heeft dus niks met de toeren te maken, wel met dat de hele motor wordt voorzien op de hogere temperaturen die gepaard gaan met hoge prestaties/cilinderinhoud.
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Post by clio-tuning »

Even ter verduidelijking:
Op de site staat:
Productnummer: 6004 2RS C3 SKF
- 6004 staat voor de afmetingen (binnendiamter 20mm, buitendiameter 42mm, breedte 12mm, 0,069kg,...

- 2RS staat niet in mijn SKF cataloog. 2RS1 wel: Sheet steel reinforced contact seal of acrylonitrile-butadiene rubber (NBR) on both sides of the bearing.

- C3: Radial internal clearance greater than Normal.


Als je graag nog weet wat volgende afkortingen betekenen:
CN, C2, C3, C4, C5, DB, DF, DT, E, GJN, GXN, HT, J, LHT23, LT, LT10, M, MA, MB, MT33, MT47, NR, N1, P5, P6, P52, P62, P63, RS1, 2RS1, 2RSH, RSL, 2RSL, RZ, 2RZ, TH, TN, TNH, TN9, VL0241, VL2071, WT, Y, Z, 2Z, ZNR en 2ZNR dan moet je het maar vragen...

den Ives wrote: wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smering ;-)
In dit geval zijn het dus lagers met een dichting langs beide kanten. Deze dichting valt er super gemakkelijk uit te halen met een fijn plat schroevendraaiertje. :wink:
Je mag inderdaad niet vergeten deze dichtingen te verwijderen als je ze gebruikt voor in het motorblok!
Post Reply