Page 16 of 17

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Tue 30 Mar 2010, 17:36
by Schelfhout
ok merci

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Thu 26 Aug 2010, 12:57
by oepabakkes
Goeie how-to .... als alternatief op het warmstoken met een brander is er nog een iets veiligere manier dan werken met open vlam: Ik gebruik een electrische kookplaat ( je weet wel zo een kleintje dat je gewoon in het stopkontakt kan steken ). Gewoon carters er op leggen en tijdje wachten tot ze goed warm staan.

Ik zeg het maar als alternatief, niet dat het beter of slechter is ... het is misschien de oplossing voor mensen die geen brander hebben maar wel een electrische kookplaat hebben thuis, weeral kosten uitgespaard.

Voor diegene die het thuis op "moeder de vrouw" haar fornuis gaan doen ... wel alles degelijk ontvetten, kwestie van de vrede te bewaren :wink:

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sat 26 May 2012, 12:45
by Daxio
Mooie howto! Maar nu heb ik wel nog een leek-vraagsken, je legt mooi uit hoe je de keerringen verandert, maar ik weet niet waar ze zitten.. Of zie ik ze als ik men blok opendoe?

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Tue 29 May 2012, 18:40
by bartvdl
zeer mooie how to, heeft me echt geholpen met mijn eerste camino blokje te reviseren
bedankt!

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Mon 12 Nov 2012, 21:44
by YaMaGa
ik ben mee , de lagers en bourages zijn gemonteerd
alleen snap ik niet goed hoe ik de krukas er goed in kan krijgen? Sommige tips?

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Mon 03 Jun 2013, 16:45
by snowblow2
hoelang op voorhand moet je die lagers in de diepvriezer leggen?

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Mon 03 Jun 2013, 16:52
by YaMaGa
Toch wel een paar uur , je zult het wel goed voelen als ze koud genoeg zijn

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 18:22
by tunigmath
Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?

http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,

Matthias

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 18:24
by vario@max
jazeker de 6004 is the right one ...

6004 !!! :wink:

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 18:42
by den Ives
tunigmath wrote:Kan iemand mij zeggen of deze lagers oke zijn?

http://www.kramp.com/shop-be/nl/149826/ ... llager+SKF" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg,

Matthias
wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smering ;-)

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 19:18
by vario@max
er bestaan ook hogere toerental rollementen ,dit is bij scooters wel beter bekent
maar weet niet of deze er zijn voor de camino...die soort rollementen zijn tot 20 000 rpm/min

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 21:32
by YaMaGa
Dat is dan met je spelingtolerantie te maken , hoe meer speling hoe meer toeren dat het aankan maar ook hoe meer trillingen etc

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 22:18
by vario@max
je mag zeggen vriend geef info weet niet super alles van motoren ben dan ook geen valentino rossi
z'n moto mecanieker he,maar in verdere vordering is een GP MACHINE gelijk aan camino motorke
(die van de high-tec snufjes is opgezet ) camino mag dan wat ouder zijn ,voor mij geen probleem ...

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Sun 27 Oct 2013, 22:29
by killingsnake
Een motor vanuit zulke klassementen is inderdaad helemaal niet te vergelijken met een camino motor van 35 jaren geleden.

Enkel en alleen omdat dat 4takt motoren zijn en een camino 2takt? De lagering van zulke machines is abnormaal, ze werken met volkeramische lagering met een geforceerde smering, een camino moet het doen met de olie die neerslaat vanuit de benzine.. Zijn vanuit de verste verten niet te vergelijken..

De lagers waarmee deze discussie is begonnen zijn lagers met een grotere kogeltolerantie. Door de warmte geproduceerd op hogere toeren zetten de kogeltjes verder uit. Uiteindelijk begint het lager stroef te lopen en gaat het in no-time kapot. Daarom kan je lagers kopen met iets kleinere kogeltjes kopen (we spreken hier afhankelijk van het lager over een verschil van enkele micron) waardoor deze kogeltjes bij koude start teveel speling hebben, maar op temperatuur net genoeg speling hebben. Heeft dus niks met de toeren te maken, wel met dat de hele motor wordt voorzien op de hogere temperaturen die gepaard gaan met hoge prestaties/cilinderinhoud.

Re: motorblok revisie (engine overhaul)

Posted: Mon 28 Oct 2013, 06:25
by clio-tuning
Even ter verduidelijking:
Op de site staat:
Productnummer: 6004 2RS C3 SKF
- 6004 staat voor de afmetingen (binnendiamter 20mm, buitendiameter 42mm, breedte 12mm, 0,069kg,...

- 2RS staat niet in mijn SKF cataloog. 2RS1 wel: Sheet steel reinforced contact seal of acrylonitrile-butadiene rubber (NBR) on both sides of the bearing.

- C3: Radial internal clearance greater than Normal.


Als je graag nog weet wat volgende afkortingen betekenen:
CN, C2, C3, C4, C5, DB, DF, DT, E, GJN, GXN, HT, J, LHT23, LT, LT10, M, MA, MB, MT33, MT47, NR, N1, P5, P6, P52, P62, P63, RS1, 2RS1, 2RSH, RSL, 2RSL, RZ, 2RZ, TH, TN, TNH, TN9, VL0241, VL2071, WT, Y, Z, 2Z, ZNR en 2ZNR dan moet je het maar vragen...

den Ives wrote: wel even opletten dat je "open " lagers krijgt en geen gesloten zoals op de foto ik bedoel zon,der de afdekkapjes anders krijgen je lagers geen smering ;-)
In dit geval zijn het dus lagers met een dichting langs beide kanten. Deze dichting valt er super gemakkelijk uit te halen met een fijn plat schroevendraaiertje. :wink:
Je mag inderdaad niet vergeten deze dichtingen te verwijderen als je ze gebruikt voor in het motorblok!